- terug naar het overzicht van Nieuwe Spierings en Verse Keutels

De Nieuwe Spiering door 'Ouwe Muier'
© : Alle rechten zijn voorbehouden

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier:

NIEUWE SPIERING
EEN HELE HOOP KERSTKEUTELS

24-dec-2000

+ Gekrakeel in de raadszaal donderdag bij de openbare commissievergadering. Nota bene in de laatste bijeenkomst van het jaar! Wethouder Schulp en nestor Wiebe de Haan, ooit zelf wethouder, zaten elkaar in de haren over het sluipverkeer. Ze leken wel op twee automobilisten die elkaar de voorrang op de sluisburg betwisten. Geen centimeter toegeven! De Haan liep zelfs boos van zijn plaats, de zaal uit. Nu heeft hij dat wel vaker gedaan, dus echt indruk maakte het niet. De Haan ziet politiek vooral als een spelletje. Hij is zeg maar, zo kwaad als een vos. Maar het lachen verging hem toen zijn fractiegenoot Eric Hoetmer het welletjes vond, die eeuwige machtsspelletjes. Dit jonge raadslid zegt niet veel, maar zijn lichaamstaal spreekt boekdelen. Hij wil spijkers met koppen: de boel mag niet blijven liggen door al die politieke bekvechterij. Hij verdween dan ook meteen na de vergadering naar huis in plaats van met de anderen na te praten in politiek café de Mol zoals de traditie is. De Haan vond dat niet leuk. Sterker nog: hij was echt van zijn stuk gebracht. Zie je niet vaak bij hem.
+ Waar ging het nu om tussen Schulp en de Haan. Ik heb er dit van begrepen: de uitslag van het dure verkeersonderzoek door het ingehuurde verkeersonderzoekbureau is er inmiddels, maar het heeft de raadsleden nog niet bereikt. Schulp wilde het rapport wel aan de raadsleden geven, maar het niet in de commissie laten bespreken. Hij wil liever rechtstreeks de bevolking confronteren met de verschillende ingrijpende maatregelen die B&W aan Muiden willen voorleggen naar aanleiding van het rapport. Dat klinkt goed: inspraak, democratie, openbaarheid van bestuur.

De Haan keek er anders tegenaan. Hij vond dat de commissie er eerst over moet praten en tot aanbevelingen komen, omdat je anders verwachtingen zou kunnen scheppen voor de bevolking, die je misschien helemaal niet waar zou kunnen maken. B&W doen er volgens de Haan beter aan eerst te profiteren van de wijsheid van de gemeenteraad. Je zou toch haast gaan denken dat de Haan zich gepasseerd voelde.
+ Maar waar gáát het nu eigenlijk om. Ik durf er mijn hoofd onder te verwedden dat eindelijk, eindelijk het afsluiten van de sluisbrug tijdens de spitsuren aan Muiden wordt voorgelegd. De sluisbrug dicht voor doorgaand verkeer. Het is al jarenlang het stokpaardje van menige stadgenoot, die zich grauw ergert aan het sluipverkeer. Om ondoorgrondelijke redenen werd dit stokpaardje altijd door het gemeentebestuur beschouwd als het paard van Troje. Als je het beestje zou binnenhalen zou je daarmee meteen ook allerlei ellende binnen de stapspoorten kunnen halen. Het gemeentebestuur voteerde derhalve alweer jaren geleden een bedrag – er wordt stadhuistaal gesproken in de gemeentelijke vergaderingen – ten einde geadviseerd te worden door een extern verkeersbureau. Zo gezegd, zo gedaan. Achterliggende gedachte: het sluipverkeer is een complex gewestelijk probleem, een duister weefsel van oorzaak en gevolg.
+ Na jaren wachten weten B&W dan nu dus eindelijk waar Muiden aan toe is. Er ligt een mooi rapport, maar er is geen geld. Voor de zogeheten integrale, structurele oplossing, waarbij de hele door sluipverkeer geplaagde streek betrokken is, hebben de betrokken instanties geen stuiver over. Jarenlang wachtend op de uitslag van het rapport, wilde Muiden geen geld uitrekken voor bijvoorbeeld fotocontroles op de Zuidpolderweg. En of er nu wel of niet geld beschikbaar was om politiecontroles van te betalen, het doet niet ter zake. Wethouder Schulp gaf onomwonden te kennen dat de politiebonzen het vierkant vertikken om in Muiden te laten controleren. Hij zei letterlijk: Van de politie hebben we niets te verwachten. Nul komma nul. En ik maar altijd denken: de politie is je beste kameraad.
+ De politie bevindt zich overigens in goed gezelschap. Ook van Rijkswaterstaat is geen cent te verwachten. Rijkswaterstaat gaat ervan uit dat Muiden maar moet afwachten hoe het uitpakt met het sluipverkeer als over een jaar of wat de ‘benuttigingsvariant’ er is . Even uitleggen. De Rijkswaterstaters gaan voor twee bruggen, niet voor het aquaduct. De benuttigingsvariant is het plan voor het handhaven van de huidige grote brug in de A1 bij Muiden, maar dan wat verder aangepast aan het Randstad snelverkeer, plus het aanleggen van nog een brug ernaast, een veel smaller brug , even verderop, ter hoogte van het Pipi Langkoushuis. Die tweede brug zou dan bestemd zijn voor het lokale verkeer. Dit zou dan hele lange lussen en slierten moet omrijden om op de A1 te komen. Hetzelfde geldt voor automobilisten die op de A1 zitten. Die hebben dan dus niks meer in Muiden te zoeken. Kortom, Rijkswaterstaat heeft het sluipverkeerprobleem voor Muiden opgelost, zonder dat het Rijkswaterstaat ook maar iets gekost heeft. Nou ja, opgelost? Eerst moet die drommelse benuttigingsvariant uitgevoerd worden en dat duurt nog wel wat jaartjes. Dat wil zeggen, ŕls die twee bruggen er al komen, want dat willen wij toch niet? Wij willen, koste wat kost een aquaduct in plaats van die tweede brug. Toch?
+ Veel spraakverwarring bij de raadsleden toen er weer eens op los gefilosofeerd werd over een circulatieplan en eenrichtingsverkeer in Muiden? Eenrichtingsverkeer? Hoe? Waar? Wie het weet mag het zeggen. Op muideninfo.nl.
+ Wethouder Dick Schulp, orererend over het Muider verkeer in de toekomst: ik loop voor de muziek uit. Raadslid Hoetmer: waar is de muziek?
+ Wethouder Schulp voorspelde harde, fysieke maatregelen nu Muiden het zelf moet oplossen met het sluipverkeer. De bevolking mag haar zegje over de verschillende mogelijkheden zeggen. Misschien staat het straks beschaafder in de notulen maar ik tekende uit de mond van Schulp de volgende woorden op: bij elke variatie valt bloed!
+ Reken maar dat er in de inloopavond over het sluipverkeer, die zeker binnenkort zal worden gehouden, een storm van protest opgaat bij vele forensen in Muiden, die bij een gesloten sluisbrug, bijvoorbeeld vanuit de Bouvywijk, dat hele stuk om moeten rijden over de Mariahoeveweg – om nog maar te zwijgen van de moeders die hun kinderen met de auto naar school brengen en dat zelfs nog zullen blijven doen als ze die auto zelf zouden moeten duwen. Maar ja, als je langs de sluiproute woont en werkt, en elke morgen en avond de stankslierten opsnuift van de door Muiden scheurende auto’s met hun gierende motoren – om nog maar te zwijgen over het gevaar dat je in eigen stad loopt, ja, dan weet je wel, wat je kiest als het gemeentebestuur je de kans geeft om te kiezen.
+ Het zou wel handig zijn als de bussluizen (bedoeld worden de op- en afritten naar en van de A1 die alleen door bussen mogen worden gebruikt) opengesteld worden voor dat handjevol auto’s dat nog uit Muiden komt als de sluisbrug dicht gaat tijdens de spits. Dat gaat mooi niet door. De wethouder liet het onverbiddelijk weten: bussluizen open voor lokaal verkeer, daar komt niets van in. Er valt op dit punt niet met Rijkswaterstaat te praten. Hoezo op dít punt?
+ De gemeente heeft serieus overwogen om een verkeersspiegel te plaatsen op de kop van de gevaarlijke T- kruising Nooitgedacht – Zuidpolderweg, waar nu al sinds jaar en dag keer op keer echte en bijna botsingen plaatsvinden tussen van de Nooitgedacht komende auto’s en op de Zuidpolderweg rijdende (brom)fietsers. De Duurzaam Veilig adviseurs kwamen er op terug omdat er toch ook grote bezwaren aan blijken te kleven, Bijvoorbeeld: alle verkeer op deze plaats is niet in het beeld van zo’n spiegel te vangen. Het zou een schijnoplossing zijn, want, betoogde men: je kunt de bromfietsers niet zien aankomen. Bedoeld wordt waarschijnlijk dat je zo enorm moet opletten dat een brommer die er aan komt scheuren je ontgaat. Anders zouden brommers geen spiegelbeeld hebben, en dat gaat alleen op voor de brommers van het merk Dracula.
+ Harry Mock kwam in eigen persoon pleiten voor veiligheidsvoorzieningen in wat in heel Muiderberg bekend staat als de Bocht van Mock. Dat er in deze bocht in de Nienhuis Ruyskade, waar altijd auto’s geparkeerd staan, geen ruimte overblijft voor elkaar passerende auto’s is nu al zo lang en zo pijnlijk gebleken dat Harry Mock bijna smeekte om er nu toch eens heel snel wat aan te doen. Ook vond hij dat de bocht van Mock eigenlijk de Bocht van Königel zou moeten worden genoemd, omdat niet Mock maar Königel in de bocht woont. De wethouder voelde er niet veel voor om de Bocht van Mock voortaan de Bocht van Königel te noemen. Vond-ie te moeilijk.
+ Wiebe de Haan had het wel handig gevonden, zei hij, als er in de Duurzaam Veilig avond ook plattegronden van Muiden aanwezig waren geweest, want zonder kaarten waren de betogen over verkeersituaties nauwelijks te volgen. Het viel op dat de Haan dat pas vroeg op het moment dat er een verkeerssituatie in Muiderberg ter sprake kwam.
+ Muiderberg heeft maar één straat: de Dorpsstraat.
+ En hoe staat het nu met het aquaduct? Maandag jl. kwamen de hoofdambtenaren van allerlei instanties, provinciale maar ook nog belangrijkere, zoals Rijkswaterstaat en andere betrokken overheden en meevoelenden als de Kamer van Koophandel, in Muiden bijeen om dit speeltje van het Muidense gemeentebestuur eens goed te bekijken. Anders dan de wethouder in de commissievergadering van donderdag deed voorkomen werd het aquaductje snel in de box teruggegooid. De vraag is of je hier verdrietig om moet zijn. Want hoe mooi dat aquaduct ook lijkt, er zitten lelijke kanten aan, en dan heb ik het nog niet eens over het landschappelijk schoon. Wie de Koprolletjes en de Keutels volgt weet natuurlijk dat ik op de geplande nieuwbouwbulten langs de Vechtoevers doel. Maar waar me ik me druk om. Ze komen er niet.
+ De informatiebronnen waaruit ik put, zijn waarschijnlijk niet dezelfde bronnen als die van wethouder Schulp. Net zo min als Ouwe Muier mocht wethouder Schulp bij de ‘workshop’ zijn. Die was alleen voor hoge ambtenaren en Bureau Koprol. Wethouder Schulp hield, verslag uitbrengend, een slag om de arm. Wat hij kon vertellen, zei hij, had hij van horen zeggen. Bovendien moesten de hoge ambtenaren natuurlijk eerst met hun huiswerk terug en het besprokene terugkoppelen naar hun politieke bestuurders. Bedragen noemen was er dus niet bij voor Muiden. Muiden moet voorlopig zelf de kar trekken, concludeerde hij. Wel kon hij de teneur van deze Groot Muiden bijeenkomst aangeven. Volgens zijn informatie was niemand tegen het aquaduct en stond men zelfs gematigd optimistisch tot zeer optimistisch (onder meer Almere) tegenover de plannen. Maar de wethouder, die jaren geleden het aquaduct als oplossing bedacht en daar terecht veel schouderklopjes voor kreeg, was zo wel zo voorzichtig, dat hij zijn vingers niet brandde aan het potje dat voor Koprol op het vuur stond. Onder dit potje van f 90.000, dat nog steeds bestemd voor het bureau dat B&W zo fantastisch adviseert, spettert nog maar een klein waakvlammetje, dat is wel duidelijk..
+ Laat ik u niet langer in nieuwsgierigheid laten. Ik heb, als Ouwe Muier en al even vrije nieuwsgaarder ook het een en ander gehoord over de ontwikkelingen rond het aquaduct. Bijvoorbeeld dat het afwegen van de voors en tegens korter duurde dan het gemeentebestuur van Muiden zich gewenst had. Ik kan u uit betrouwbare en zeer objectieve bron het volgende melden:

1.Grootschalige kantoorbouw bij de Vecht? Vergeet het maar. Mag niet.
2.Bloemendaler polder aantasten? Komt niets van in.
3.De Craag, Rijkswaterstaat: so sorry Muiden.
+ Het is best gezellig in Muiden, was de mening van de hoge ambtenaren, maar, vonden ze, die aardige Muiers moeten zich wel realiseren dat de toegankelijkheid van de Randstad geen Muider probleem is maar een Randstad probleem. Als het probleem van Muiden al op te lossen zou zijn met zo’n peperduur aquaduct, dan is daarmee het Randstad probleem nog niet opgelost. Sorry, Muiden..
+ Een pijnlijk puntje. Was de informatie over de kosten van een aquaduct in eerste instantie afkomstig van Rijkswaterstaat zelf, of heeft Koprol heel misschien een rekenfoutje gemaakt? Hoe het zij, Rijkswaterstaat liet, nog steeds volgens betrouwbare bron, in de bijeenkomst in Muiden weten dat het aquaduct 500 miljoen gulden duurder zou zijn dan de benuttigingsvariant. Koprol kwam op iets meer dan de helft daar van, dus f 275 miljoen meer dan de twee bruggen. Ai, foutje. De nieuwbouwbulten blijken op te weinig palen gebouwde luchtkastelen. Tja, de een maakt aquaducten, de ander praatjes.
+ Niet meteen beginnen te lachen: een van de deelnemers aan de Hoge Ambtenaren Ronde van Muiden (ik zeg niet wie, dat moet u zelf maar bedenken) had een oplossing om uit de kosten van dat ineens veel duurdere aquaduct te komen. Als je nu eens, zei hij, een tientje zou heffen op elke auto, die onder het aquaduct doorgaat? Goed ideetje! Moet je vooral doen. Ze zien je aankomen. Een Nederlander rijdt liever voor twee tientjes aan benzine om, dan dat hij één tientje betaalt om er onder door te gaan. Kom nou, een tientje! Je kunt toch ook gratis dwars door Muiden rijden? En wel zo hard als je wilt, ook al mag dat niet, want de politie doet niets, dat heeft de wethouder zelf gezegd.
+ Je zou ook tol kunnen heffen op de sluisbrug in plaats van in het aquaduct! Krijgen we de oude tijden van het tolhuisje weer, de Muider tol waar Floris Vos tegen in opstand kwam. Met een protestoptocht van oldtimers kreeg hij het voor elkaar dat de gehate tol van Muiden werd afgeschaft. De hele oudjes onder ons weten het nog wel. Clinge Doorenbosch maakte er nog prachtig versje over.
+ Je zou goed beschouwd wel degelijk tol kunnen gaan heffen op de sluisbrug, zonder dat er een enorme protestoptocht van auto’s te verwachten is zoals in de dagen van Floris Vos. Zo’n optocht van auto’s is hier elke werkdag. Alleen komt het protest van de bewoners. Logisch: want die betalen de tol.
+ De nieuwe redacteur van de Nieuwe Weesper, annex Muiderpost, weet dankzij de Grote Persconferentie waar Muiden ligt en is vast van plan in de nabije toekomst een keer hier heen te komen om met eigen ogen te zien waarover hij schrijft.
+ Opdat er geen misverstand zij: Koprol is geen projectontwikkelaar maar trajéctontwikkelaar is. Een trajectontwikkelaar maakt ruimt baan voor de projectontwikkelaar en loopt zelf binnen op weer een andere manier: stukje bij beetje. Zonder investeren, zonder risico. Misschien is het niet zo maatschappelijk, maar het is wel zo makkelijk als je de kans krijgt. En het is ook poker: een spannend spelletje. Alleen een beetje vervelend dat de inzet gemeenschapsgeld is.
+ Nu ik dit onderwerp toch aansnijd: als iemand je vertelt dat je stukje bij beetje leeggeschud wordt of wie moet je dan kwaad worden? Op degene die het je vertelt? Op degene die je leegschudt? Of op jezelf omdat je je laat leegschudden?
+ Bij het onderwerp Duurzaam Veilig, besproken in de laatste commissievergadering, waren maar vier mensen komen opdagen van de bijna vijftig die eerder te kennen hadden gegeven wat ze zoal van de eerste voorstellen vonden. Eigenlijk wel vreemd. Komt dit nu door onbekendheid of onverschilligheid, of omdat men er geen trek heeft om in het ‘beklaagdenbankje’ te gaan zitten. Dat insprekerstafeltje voor de zetels van de raadsleden is een drempel die nu maar eens gauw geslecht moet worden. Burgers, die hun ei kwijt willen, moeten gewoon gezellig kunnen aanschuiven.
+ Laten we, omwille van de lieve vrede dezer dagen, de adviesgroep van Duurzaam Veilig die, dat moet gezegd, met hun reactienota een keurig werkstukje heeft afgeleverd, de zegen van de twijfel geven. Ik hou het erop, dat een heleboel mensen die reageerden kennelijk tevreden waren met de antwoorden, temeer omdat er opvallend veel suggesties van burgers door de adviesgroep waren overgenomen. Maar ja, dan toch die vier lastpakken.
+ Op muideninfo. nl, onze eigen website dus, kunt u uitgebreid lezen wat de Webmaster allemaal gedaan heeft behalve Webmasteren om zijn buurtgenoten op de Fluit van dienst te zijn bij het oplossen van de verkeersperikelen daar. Het is toch vreemd gesteld in Muiden. Terwijl men in West- Muiden de verkeersdrempels liever kwijt dan rijk is, bracht in Oost Muiden, op de Nooitgedacht, een petitie om nu juist wčl verkeersdrempels te krijgen maar liefst honderd handtekeningen op. Altijd al geweten dat die Oost Muiers heel ander volk zijn dan de West-Muiers.
+ Haal snel het Kerstummer van de Volkskrant bij Angelique. In een van de zaterdagse bijvoegsels legt een omstreden stadgenoot zijn sexleven in den vreemde bloot.
+ Rond Kerst en Oud en Nieuw is Ome Ko een uitgesproken ballentent.

Ouwe Muier



naar het begin van deze pagina
terug naar het overzicht van Nieuwe Spierings en Verse Keutels



U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: