- terug naar het overzicht van Nieuwe Spierings en Verse Keutels

De Nieuwe Spiering, Verse Keutels door 'Ouwe Muier'
© : Alle rechten zijn voorbehouden
NIEUWE SPIERING, VERSE KEUTELS
Doorgaand keutelverkeer gestremd.

+ Het is de laatste tijd elke dag raak als je met de auto Muiden in of uit wil. Terwijl de stremming op de Zuidpolderweg en bij de rotonde na de A1 afslag Muiden-Weesp voortduurt, reed een hoge truck met oplegger zich finaal klem op de brug van de Keetpoortsluis. Daarmee was Muiden echt potdicht. Er kon niemand meer in of uit. Maar alles rijdt weer.
+ Er mogen dan door de wegopbrekingen minder auto's door de vesting komen, dit betekent allerminst dat er nu ook minder gevaar is. Integendeel. Veel automobilisten ontgaat het kompleet dat er hier een wegomlegging is. Ook zijn er nogal wat die er op gokken dat ze wel een gaatje in de afsluiting zullen vinden. Dat levert woedende reacties op sinds achter de hekken ondoordringbare barrières met grote ijzeren rioolbuizen zijn gekomen. Er helpt geen moedertje lief aan: je moet terug. Dat betekent in negen van de tien gevallen: met een roodaangelopen hoofd pijlsnel draaien en met gierende banden weer de vesting inscheuren.
+ De reconstructie van de Zuidpolderweg blijft voor nieuws zorgen. Het goede nieuws is dat er nog oude straatklinkers onder het weggebroken asfalt bleken te liggen. Die werden prompt geoogst. Denk nu niet dat er de mooie rooie klinkers voor in de plaats komen, waar Eric Hoetmer zich zo op verheugd had. Het dichtst bij de vesting gelegen plateau krijgt wel een rood wegdek, maar van betonstenen. En het andere, bij Nooitgedacht Oost, is inmiddels voorzien van een roodachtige asfaltlaag. Alleen bij de kruisingen komen rode klinkers. Voor het voetpad.
+ Nu de uitvoerder het ultieme antwoord heeft gevonden op de stormloop van wegpiraten, is het uit met het volksvermaak van de auto's die op safari gaan en zich muurvast in de berm rijden. Het was trouwens niet altijd leuk. Mieke Willig bijvoorbeeld werd op een haar na geschept door een taxi, die zich een weg baande over het fietspad. Er zat nog een andere auto achteraan om het werk af te maken. Gelukkig overleefde Mieke de aanslag. Ze staat weer op de sluis.
+ Kennelijk viel er bij de reconstructie van de Zuidpolderweg niet aan te ontkomen dat er een telefoonkabel werd gekraakt. Met als gevolg dat in Muiderberg vrijdag overal telefoon, fax, internet en pinautomaten uitvielen. Zaterdagmiddag was de storing opgeheven. Muiderberg als slachtoffer, dat is koren op de molen van de VIB. Kunnen ze Muiden weer de schuld geven.
+ Op het gevaar af dat hij niet goed op de tekening gezien heeft wat er nog moet gebeuren op de kruisingen van de Zuidpolderweg en Nooitgedacht voorspelt Ouwe Muier dat het verkeer uit beide richtingen straks niets in de weg staat om met 120km/u aan te komen scheuren. Zo te zien wordt pas bij de kruising met Nooitgedacht West de vaart uit het verkeer gehaald.
+ Doorscheuren tot aan het tweede plateau kan ongestraft, want bij wat er nu voor het eerste plateau ligt kun je moeilijk een drempel noemen. Een schans komt er dichter bij. Je schiet er nog makkelijker overheen als over de nepdrempels in de Weesperweg. Doorscheuren kan ook in die zin ongestraft, dat je geen bekeuring hoeft te verwachten als je harder dan de aangegeven vijftig kilometer rijdt. En een bon vanwege passeren op het stuk weg tussen beide plateaus, wat straks niet mag, zit er al evenmin in. Sinds jaar en dag is er geen politie in velden of Zuidpolderwegen te zien.
+ De pianotoetsachtige markeringen op de Zuidpolderweg zelf zijn van beslist heel wat lager allooi dan bijvoorbeeld de drempel die inmiddels is aangebracht voor de kruising op Nooitgedacht Oost. Dit is inderdaad een drempel, zij het niet van de serieuze soort waarop je as dreigt te breken. Maar met deze drempel in zicht zal menigeen zeker vaart minderen – wat je ook wel geraden is met dat van links en rechts aanstormende verkeer op de Zuidpolderweg.
+ Er is immers niets dat het snelverkeer tussen beide Nooitgedachten dwingt om vaart te minderen. De op het wegdek geschilderd markeringen kunnen hooguit een soort psychologische drempel vormen. En dat heeft alleen uitwerking op verkeersdeelnemers die zich aan de regels houden. Misschien dat ook nog een handjevol automobilisten van buiten Muiden en Muiderberg, zolang het onbekend gebied voor ze is, zich gedragen. Eerder uit onzekerheid dan uit fatsoen. Muiden hoeft er niet op te rekenen dat het sluipverkeer zich straks ook maar iets van de nieuwe situatie zal aantrekken. Dat weten we nu wel.
+ De enige winst is dat je dankzij het rechtgetrokken fietspad de fietsers en brommers goed kunt zien aankomen. Maar verder lijkt het plateau Nooitgedacht Oost gewoon weggegooid geld. Veel erger dan dat geld is natuurlijk, dat het een gevaarlijk punt blijft, vooral ook al omdat de 'vluchtstrook' voor afslaande auto's verdwenen is door het rechttrekken van het fietspad. Het eerste project in het teken van Duurzaam Veilig heeft een onveilige racebaan opgeleverd.
+ Ouwe Muier hoopt dat zijn brilletje beslagen was toen hij de tekeningen zag. Hij zou niets liever willen dan dat de mysterieuze streepjes vóór het plateau Nooitgedacht Oost effectieve snelheidsremmende plakdrempels op het asfalt blijken te zijn. En als dat niet zo is, moet de gemeente er maar van die drempels van maken. En dan alsjeblieft niet alleen op die plek, maar ook tussen de twee plateaus en ook op de weghelft, waar je Muiden uitrijdt. Best mogelijk dat de boeren protesteren. Dan rijden ze maar wat langzamer.
+ Even een terugblik, het was immers allemaal zo mooi begonnen. Toen een tijd geleden de noodkreet van Mariahoeve over de levensgevaarlijke situatie met die bocht in het fietspad eindelijk was doorgedrongen op het gemeentehuis en B&W hoogst persoonlijk een kijkje was komen nemen, volgde in het kader van Duurzaam Veilig een inspraakbijeenkomst. Iedereen mocht met ideeën komen.
+ Het grootste voordeel van die inspraakavond was dat er langzaam maar zeker bij het externe bureau, dat de gemeente had ingehuurd, iets van een vermoeden begon te gloren hoe de situatie ter plekke was. Maar de oplossingen die de bewoners van Mariahoeve aandroegen, vonden ze toch wel erg goedkoop. Die malle Muiers leken er op uit te zijn de gemeenschap een paar ton te besparen door oplossingen aan te dragen, waarbij het kromme fietspad zou kunnen blijven liggen.
+ Zo had een Muier bedacht dat een grote verkeersspiegel aan de overkant van de Zuidpolderweg tegenover het begin van Nooitgedacht Noord de uit Mariahoeve komende automobilisten een goed zicht zou bieden op naderde fietsers en brommers. Dat bleek een al te simpele gedachte te zijn. Een verkeersspiegel is kwetsbaar, zeiden de deskundigen. De spiegel kan beslaan en beschadigd raken. Ook zou het verwarrend kunnen werken als je vanuit de spiegel het verkeer op je af ziet komen. Ouwe Muier zal het de bedenker van het spiegelplan niet aandoen diens naam te noemen. Hoe kan iemand met zo'n stom plan komen?
+ Arie Bentvelzen mag daarentegen wèl met ere genoemd worden. Zijn oplossing was even goedkoop als eenvoudig: stel eenrichtingsverkeer in Mariahoeve in. Rijden over de Zuidpolderweg slaat het bestemmingsverkeer af bij Nooitgedacht Oost. Dan kun je de fietsers van links en rechts zien aankomen als je Mariahoeve in rijdt, en als je Mariahoeve uitrijdt, bij de tandarts, heb je een goed overzicht van alle verkeer uit beide richtingen. Niks geld uitgeven voor het rechttrekken van het fietspad. Alleen maar wat eenrichtingsborden neer zetten. Het enige nadeel zou zijn, dat veel bewoners een stukje om zouden moeten rijden. Maar er werd niet naar Arie geluisterd. Terwijl hij toch zelf een keer een akelig ongeluk had gehad op de kruising Zuidpolderweg- Nooitgedacht Oost. Met een wethouder.
+ Ouwe Muier heeft een idee. Indertijd zat de gemeente er helemaal niet mee dat bewoners van Mariahoeve het stille weggetje ontoegankelijk maakte voor bezoekers door het af te sluiten met een balk. Zoiets kan nu weer gebeuren. Je kunt zodra de Zuidpolderweg is vrijgegeven Nooitgedacht Oost afsluiten met een balk. Dan kun je de weg niet op, en kunnen er dus ook geen ongelukken gebeuren.
+ Misschien komt het allemaal nog goed. De wethouder ziet liever zijn naam in gouden letters op het aquaduct, dan dat de Zuidpolderweg de geschiedenis ingaat als de Schans van Schulp.

Ouwe Muier



naar het begin van deze pagina
terug naar het overzicht van Nieuwe Spierings en Verse Keutels



U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: