- terug naar het overzicht van Nieuwe Spierings en Verse Keutels

De Nieuwe Spiering, Verse Keutels door 'Ouwe Muier'
© : Alle rechten zijn voorbehouden
NIEUWE SPIERING, VERSE KEUTELS
Volgens de wet op de kerstboomverbranding versnipperde keutels.

15-jan-2003

+ Hoe kom je, wanneer je in de vesting woont, met je auto Muiden uit en weer in, als van 20 januari tot en met 28 februari het centrum voor doorgaand verkeer is afgesloten? Geen enkel punt: je rijdt de vesting in en uit via de Amsterdamsepoortbrug. Trek je niets aan van het bord waarop staat dat het centrum voor doorgaand verkeer is afgesloten, want je kunt gewoon doorrijden en via de sluisbrug, de Herengracht Zuid en de brug over de Keetpoortsluis het stadje weer uitrijden. Voor de terugweg volg je exact dezelfde route in omgekeerde richting.
+ Op de Herengracht Noord mag tijdens de zes weken die de werkzaamheden op de kruising Noordpolderweg- Naarderstraat duren, het gemotoriseerd verkeer helemaal doorrijden tot aan het Muiderslot. Het eenrichtingverkeer op de gracht blijft gehandhaafd in dezelfde richting. De Herengrachtbewoners vragen zich af waarom het nodig is om de hele gracht vrij te geven voor stank en lawaai. Het verkeer kan immers als altijd bij de halve maan de Ossenmarkt opdraaien, zeker nu de doorgang langs de bouwstelling van de appartementen verbreed is. Mocht een vrachtauto de bocht niet kunnen maken, dan kan altijd nog het paaltje uit het wegdek worden getild. Zoals altijd.
+ Hoewel je straks, komend van de Ton Kootsingel niet verder kunt dan de snackbar, blijft 'een rondje rijden' mogelijk, want het eenrichtingsverkeer in de Kazernestraat wordt 'omgegooid'. De praktijk zal moeten uitwijzen of je wel met je auto door deze straat kunt komen. Er zijn de nodige obstakels, zoals lossende vrachtauto's die regelmatig en langdurig de weg blokkeren, en ook personenauto's die half op de stoep geparkeerd staan. Als je op deze route aangewezen bent, kon het wel eens moeilijk worden om 's morgens Muiden uit te rijden.
+ Blijkt het inderdaad een probleem, dan is er een uitwijkmogelijkheid, namelijk de weg die voorlangs de Kazerne loopt en normaal afgesloten is met paaltjes. De auto's zouden via deze route uitkomen aan het begin van de Naarderstraat, pal naast de Broshuizen. Dit punt zal hiervoor moeten worden vrijgemaakt, want het is gepland als werkterrein voor de aanleg van nieuwe riolering vanaf de Broshuizen tot aan de bouwput, waar de overslagpomp voor het in aanbouw zijnde bergbezinkbassin komt.
+ Wie mocht verwachten dat het vanaf de twintigste januari tijdens de spitsuren zes weken stil is in Muiden, zit ernaast. Het sluipverkeer van de Noord - en de Zuidpolderweg is nu immers gedwongen de Keetpoortsluis en de Herengracht te nemen om (door rood) de sluisburg op te rijden. De kortste wegzoekers van de avondspits zullen, eerder dan wie dan ook lief is, doorkrijgen dat ze nog steeds dwars door ons stadje heen kunnen. Zo gaat dat nu eenmaal.
+ Tijdens de door de VVD georganiseerde avond over parkeren in Muiden, die dinsdag werd gehouden, bleek dat de aanwezigen, die de verschillende wijken vertegenwoordigden, in principe geen bezwaar hebben tegen betalen voor vergunningen. Ook was men het er over eens dat er veel meer gecontroleerd, en desnoods weggesleept moest worden, en dat er meer moet worden gedaan tegen aanhangwagentjes en caravans die parkeerruimte innemen.
+ De aanwezige 'ambassadeurs' wilden graag dat er een goed gesprek plaatsvindt met de horeca over de parkeeroverlast. Zo zouden er pendelbusjes moeten komen vanaf de grote parkeerterreinen (Floris V heeft er inmiddels een), en moet er een eind komen aan de situatie bij de Koninklijke, waar bij evenementen de auto's 'tot in de bloembakken' staan. Marcel Pronk kreeg de handen op elkaar bij zijn pleidooi voor een autoluwe vesting.
+ De brievenbus op het oude postkantoor, die rond de jaarwisseling werd weggehaald hangt nu gelukkig dan toch weer op zijn plaats. Gebleven is een grote sticker met de mededeling: 'Ter voorkoming van vuurwerkschade, of als gevolg daarvan, is deze brievenbus tijdelijk verwijderd. Poststukken kunt u afgeven op het postkantoor of op het TPG servicepunt'. Dit met het oog op de volgende Nieuwjaarsviering. Of zou het verwijderen van mededelingen de taak zijn van weer een andere afdeling?
+ De Muiderhaven, eerder De Muiderhof (daarvoor Vechtzicht en De Klomp) heeft in afwachting van nieuwe ontwikkelingen een winterstop voor het à la carte restaurant ingevoerd. Blijkens een postertje op de deur is De Muiderhaven tot 15 april uitsluitend geopend voor gezelschappen als 'unieke locatie voor feesten, vergaderingen en/of arrangementen'.
+ 'Het is jammer, maar het is niet anders, de wet is nu eenmaal de wet', zei burgemeester Harry Smith, toen hij eind 2000 aankondigde dat 't uit zou zijn met de pret: geen traditionele kerstboomverbrandingen meer in onze gemeente. Het zou niet meer mogen van het ministerie van de Vrom. Als de kaarten zó liggen, ontkomen we er niet aan, dacht de raad, en legde zich bij het verbod neer - op de anders zo brave Frits van Rossum na, die opriep tot burgerlijke ongehoorzaamheid. Tja, wat moest nu zwaarder wegen? De veronderstelde milieuvervuiling door de kerstbomenbrand, of het sociale gebeuren voor jong en oud, groot en klein? Met name de kinderen genieten van het vreugdevuur.
+ Eigenlijk hadden alle raadsleden moeite met het verbod. Laten ze nu alsnog gelijk krijgen! Nog wel vanuit het anti - gedoogbolwerk Den Haag! Als je het blad 'Binnenlands Bestuur', vakblad voor bestuurders, wethouders en raadsleden moet geloven – en er is geen enkele reden om dat niet te doen– heeft de Muider burgervader op zijn minst voor zijn beurt gesproken. Het kan ook zijn dat hij gedacht heeft 'regeren is vooruitzien'. Hoe het zij: stoppen met de kerstboomverbranding blijkt een verbod te zijn dat Muiden zichzelf heeft opgelegd. 'Binnenlands Bestuur' schrijft namelijk in zijn laatste nummer dat de Tweede Kamer naar verwachting pas dít jaar 2003 een nieuwe regeling zal aannemen die kerstboomverbranding verbiedt. En dan niet zonder meer, maar 'in beginsel'.
+ Als voorbeeld van een plaats waar de kerstboomperikelen speelden, noemt het blad de gemeente Waterland. Deze gemeente schafte net als Muiden het feest van het grote kerstbomenvuur af. Alleen gebeurde dat in die gemeente niet eerder dan vorig jaar. Bovendien kwam men er in Waterland al gauw achter dat het helemaal niet verplicht is ermee te stoppen, zodra de nieuwe regeling van kracht is. De colleges van B&W mogen gewoon ontheffing van het verbod op verbranding verlenen. Ze hebben in Waterland dan ook besloten de jarenlange traditie weer in ere te herstellen.
+ 'De Tweede Kamer is het volgzame Waterland voorgegaan als het gaat om voortschrijdend inzicht', concludeert 'Binnenlands Bestuur'. Wat te denken van het volgzame Muiden? Was Waterland slechts één jaar Roomser dan de paus, als het gemeentebestuur van Muiden 'Binnenlands Bestuur' niet leest, gaan we het hier voor de derde keer beleven dat er een kerstboomversnippering plaats vindt in plaats van kerstboomverbranding.
+ Een bijkomend maar niet onbelangrijk aspect is, dat de versnippermachines ter discussie staan. In de praktijk blijkt, dat het versnipperen van bomen niet alleen heel wat minder spectaculair is dan een hoog oplaaiend vreugdevuur, maar dat het ook nog eens handenvol geld kost. Een woordvoerder van de gemeente Waterland betoogt dat het een tijdrovende klus is, en dat er bovendien veel machines kapot gaan, doordat er spijkers in terechtkomen. Maar de klap op de vuurpijl is toch wel dat de versnippermachines op dieselmotoren draaien, wat meteen de vraag oproept hoeveel milieuvriendelijker dan verbranden versnipperen nu wel zal zijn. Een extra argument voor Waterland om straks weer een vreugdevuur te ontsteken.
+ Ook Muiden staat niets in de weg voor een mooi fikkie. Het kan bij wijze van spreken vandaag al. Kerstbomen zat. Ondanks of juist dankzij de GAD - actie 'minder dan een heitje voor een karweitje' (elke aangesleepte kerstboom leverde het royale bedrag van 10 eurocent op) zijn er hier nog wel wat bomen over. Als die nu eens allemaal naar de sluis gebracht worden, en aan de voet van de grote MOR en Brandweerboom, het pronkstuk van het jaar gelegd worden. En dan floep: de hens erin. Geen wet die het verbiedt. De sluis moet trouwens toch gerestaureerd worden.
+ Vrijdag 10 januari. Het vriest nog. In en om het grote wak bij de Amsterdamsepoort heeft zich een menigte overwinteraars van diverse pluimage verzameld. Ze peddelen hun rondjes in het zwarte water of staan op een kluitje op het ijs te kleumen. Eenden en meerkoetjes zijn in de meerderheid, maar er zijn ook futen, waterhoentjes, meeuwen en een paar zwanen. In de kwetterende bonte massa ontwaar ik zelfs een eenzame aalscholver. Die hoort om deze tijd in een zonnig land te bivakkeren, en had dus allang weg moeten zijn. Op veilige afstand van het wak, maar nog wel op het ijs, staat, diep in zijn kraag gedoken, een reiger.
+ Misschien hebben ze het minder koud dan het lijkt, maar dat ze honger hebben, lijdt geen twijfel. Ze vechten op leven en dood om elk stukje brood dat ze vanaf de oever toegeworpen krijgen. Onder de schare toeschouwers op de wal is een vrouw met een dikke blonde hond. Ze geeft hem een boterham, of liever: ze schuift een snee brood in zijn bek alsof ze een brief post. 'Breng naar de eendjes' beveelt ze. De hond sjokt naar de waterkant. Nog voor hij de boterham neer kan leggen, hebben de vreetzakken 'm al uit zijn bek getrokken. Zachtjes jankend, met zijn staart tussen zijn poten rent hij terug naar het vrouwtje. Hij krijgt op zijn kop: 'Bange poeperd, ben jíj nu een hond?!'
+ Ik sta nog met mijn mond open van verbazing als ik word aangesproken door een mij onbekende voorbijgangster, die mij kennelijk voor een aardige meneer aanziet. Ze is van haar fiets gestapt en vraagt me of ik de eendjes voor haar wil voeren. Zelf heeft ze daar geen tijd voor, zegt ze. Ze reikt me een plastic zakje met boterhammen aan en fietst meteen weer door.
+ Ik ben niet van plan de boterhammen op te delen in hapklare brokken. Zoveel tijd heb ik nu ook weer niet. Stukje voor stukje voeren schiet niet op bij die gulzige hongerlappen. Het is trouwens veel leuker om héle boterhammen in het wak te gooien, want daar stort de hele horde zich op. Wilde achtervolgingen. Felle vechtpartijen. Spanning en sensatie! Zodra de eerste snee door de lucht zeilt, breekt het tumult los. De blonde hond blaft er bovenuit. De mevrouw op de fiets hoort het lawaai. Ze stapt af, kijkt om, ziet me bezig en roept: 'Zó kan ik het ook!'
+ Toen de oproepen om te gaan stemmen in de bus vielen, bleef het de vraag op wie je je stem nu moest uitbrengen. Normaal valt de kandidatenlijst samen met de oproep door de bus. Nu niet, nu kwam die lijst en er dagen achteraan. Oorzaak: men werd op het gemeentehuis overvallen door de onverwachte nieuwe verkiezingen. Het was op korte termijn niet anders te regelen dan op deze manier.
+ Hoe kom je, als je aangewezen bent op openbaar vervoer van Weesp naar Muiden? Wie hier woont weet het wel, maar stel, je bent niet bekend in deze contreien. Dan raadpleeg je vandaag de dag internet. Er is een speciale openbaar vervoer site: www.ov9292.nl (de 9292 ReisWijzer). Ik doe een greep. Op een zomaar dag in de week vertrek je om 11,33 uur 's morgens vanaf de Nieuwstraat in Weesp naar de Herengracht in Muiden. De Reiswijzer adviseert drie mogelijkheden. De snelste reistijd van de drie is 59 minuten. De andere twee tochten vergen respectievelijk 1uur en 1 minuut en 1 uur en 6 minuten.
+ Beginnen we bij de snelste mogelijkheid (advies nummer 3 op de site). Dat wordt twee keer overstappen. Je loopt in negen minuten van de Nieuwstraat naar het station. Daar neem je de trein naar Diemen Zuid. Van het Station Diemen Zuid loop je in 5 minuten naar de metro, ook Diemen Zuid. Je rijdt in 6 minuten naar het Amstelstation, vanwaar je de bus 152 richting Almere neemt. Die brengt je in 14 minuten naar het grote parkeerterrein aan de Maxisweg, waarna je in 11 minuten naar de Herengracht loopt.
+ Advies 2 van de ReisWijzer . Deze tocht duurt het langst, maar je hoeft slechts 1 keer over te stappen. Je loopt vanaf de Nieuwstraat naar het station: 9 minuten. Daar neem je de trein richting Utrecht. Na 7 minuten uitstappen in het station Naarden-Bussum en 5 minuten lopen naar de bus. Na 25 minuten sta je bij de halte Mariahoeveweg. Vervolgens loop je in 9 minuten naar de Herengracht.
+ Tenslotte advies nummer 1 (reistijd 1 uur en 1 minuut, 2 keer overstappen). Eerst de bekende 9 minuten van de Nieuwstraat naar het station. Je neemt de trein naar Almere station Muziekwijk: ook 9 minuten. Vandaar loop je in 3 minuten naar stadsbus 4. Die brengt je in 10 minuten naar de Gooise Kant West in Almere, vanwaar je de bus 152 richting Amsterdam neemt. De busrit duurt 14 minuten. Je stapt uit bij het parkeerterrein Maxisweg. Tenslotte naar de Herengracht lopen: 11 minuten.
+ De mogelijkheid om met lijn 153 rechtstreeks van Weesp naar Muiden te rijden wordt nergens genoemd. Dat maakt wantrouwig. Zouden ze het niet weten bij Reiswijzer, of zou het niet meer de moeite waard zijn om de 153 te noemen, omdat die verbinding op korte termijn zal worden opgedoekt? Opvallend is dat elk advies wèl wordt afgesloten met 'optioneel vervoer'. Dat staat voor de treintaxi Weesp – Muiden. De prijs en het telefoonnummer staan erbij. Maar hoelang je moet wachten en welke plaatsen je onderweg zoal noodgedwongen kan aan doen, ontbreekt, zogoed als er bij bus en trein met geen woord over regelmatige vertragingen wordt gerept. Je kunt buitenlandse vrienden maar het best ophalen. Met de auto. Leve het openbaar vervoer.
+ Tip: ga gezond van Weesp naar Muiden lopen. Met een beetje doorstappen red je het binnen een minuut of twintig. Dat is dan net zoveel als de som van de looptijden die aangegeven worden om vertrekkend vanaf de Nieuwstraat naar het station, en van het parkeerterrein Maxisweg naar de Herengracht te komen. Wil je over de hele tocht naar Muiden net als bij het openbaar vervoer dik een uur doen, maar dan zonder openbaar vervoer, ga dan op je knieën. Spaart flink wat strippen uit.
+ Hoewel je vanaf de A1 vanuit de richting het Gooi bij het benzinestation al af kunt slaan naar Muiden, staan alleen Muiderberg en het Muiderslot op het bord. Ja mag aannemen dat dit gebeurd is om de vesting te ontlasten. Maar die vlieger gaat niet op, wanneer je, van niets wetend, ver na de grote brug afslaat bij het bord met Muiden en Weesp. Pas daarna ontdek je dat je Muiden van een heel andere kant binnenkomt dan waar je moet zijn. Bijvoorbeeld ergens over de sluisbrug, in Mariahoeve, in de Bouvywijk of op de Herengracht.
+ Waarom plaatst Rijkswaterstaat geen borden met 'Muiden – Oost' en 'Muiden – West?' langs de A1? Dit gebeurde een kwart eeuw geleden ook toen de Groote Zeesluizen dertien maanden dicht moesten voor de grote restauratie. Niet alleen kwam je als automobilist langs de kortste weg aan waar je moest zijn, het gaf je als Muier ook nog eens het gevoel dat je inwoner was van een stad die op de kaart stond. Een Bloemendalerpoldergevoel.
+ Korte cursus Muiden voor politieagenten op het bureau aan de Weesperweg. Achter uw bureau bevindt zich een vestinggracht. Deze gracht heet Singelgracht. De nummers van de woonboten in de Singelgracht lopen van Singelgracht 1, pal achter uw bureau, tot en met Singelgracht 13, vlak bij de Vecht - voorbij de Weesperpoortsluis. Wilt u, nu u dit weet, leveranciers van buiten Muiden, die u de weg naar de Singelgracht vragen, niet meer 'het dorp' in sturen?
+ Vroeger had je op het gemeentehuis meneer Koster. Meneer Koster wist uit zijn hoofd hoe iedere inwoner van Muiden of Muiderberg heette, hoe hun kinderen heetten en wie er wanneer geboren was. Toch was hij een afstandelijk ambtenaar. Dat moest Freek de Jonge ooit ondervinden. Toen de beroemde Muiderberger zich aan het loket meldde, vroeg meneer Koster vormelijk: 'Naam?'
+ Ik moest aan dit voorval denken toen ik hoorde dat Ton Sijbrands, nu al zes jaar illuster stadgenoot, een felicitatie mistte in de enorme stapel gelukwensen waaronder hij werd bedolven, toen hij zijn eigen wereldrecord blindsimultaan dammen had gebroken. Ton had niet allerminst verwacht dat hij als Raymond van Barneveld grootscheeps door het gemeentebestuur zou worden ingehaald en gehuldigd, maar dat er geen enkel teken van leven van het gemeentehuis kwam, dat vond hij toch wel een beetje vreemd. Misschien had hij er een formulier voor moeten invullen aan het loket. 'Naam?' 'Ton Sijbrands'. 'Beroep?' 'Dammer'. 'Amsterdammer of Rotterdammer?' Weten zij veel op het Anker.
+ Nu ik het toch over Ton Sijbrands heb: onze meervoudige werelddamkampioen is vals beschuldigd. Ouwe Muier had uit de krant de keutel gevist, dat Ton gezegd had dat hij, toen hij zich voorbereidde op zijn recordpoging, even niet 'het dorp' in ging om een biertje bij De Mol te pakken. 'Heb ik niet gezegd', zegt Ton Sijbrands: 'Ik weet dat Muiden een stad is'.
+ Daar trap ik niet meer in, dacht ik: de VIB is de VIB en niet de VIP. Maar toch. Nadat ik de ene VIP die de Tweede Kamer in wil (de Vrije Indische Partij) versleten had voor de VIB, wat Voor Ieders Belang staat, stond ik op het punt een grap te maken met weer een andere VIP: de Verenigde Integratie Partij, ook al eentje die (in de grote steden) aast op Tweede Kamerzetels. Laten we het er maar op houden dat ik de volijverige VIBS uit Muiderberg tot de VIPS reken.
+ Ene Jan Jaap, die cabaretier wil worden, dacht leuk te zijn. Hij stapte het politiebureau binnen, nadat zijn vriendin, op krukken lopend, het voetpad voor het bureau versperd zag door een politieauto. 'Meer blauw op straat, hoeft nog niet de betekenen meer blauw op de stoep!' riep Jan Jaap olijk. De dienders konden er niet om lachen. Ze zaten nog bij te komen van de schrik. Even ervoor was namelijk een briesende Fries binnengestormd, met dezelfde klacht over dezelfde auto. En dat terwijl die er pas twee uur stond.
+ Kerstbomen mochten ineens niet meer verbrand worden vanwege het milieu. Toch is het wat dat betreft met vuurwerk wel een haartje ernstiger gesteld. Maar welk raadslid durft te beginnen over een vuurwerkverbod? Wie hier tijdens Nieuwjaarsnacht was, heeft kunnen zien hoe ook Muiden zichzelf de dampen aandeed. De frontale aanval op het milieu met knallers en gillers zal nog wel tot in lengten van dagen voortduren. Politici kijken wel mooi uit om dit onderwerp aan te snijden. Je maakt je er niet populair mee. Vuurwerk is heilig in Holland.
+ Wie wil weten waar de uitdrukking 'stratenmaker op zee' vandaan komt, moet eens gaan kijken bij de tegelpaden rond de bushalte brandweerkazerne.
+ Ouwe Muier noemt zijn trouwe lezers regelmatig keutelaars. Er is twijfel over gerezen of dit wel juist is. Iemand zei: 'Je bent zèlf een keutelaar, want je keutelt, zoals een gijzelaar gijzelt. Klopt niet! Kijk maar in de dikke van Dale. Een gijzelaar is niet degene, die een ander in gijzeling neemt. Een gijzelaar is juist het slachtoffer, dus de gegijzelde.
+ De spraakverwarring ontstond toen er zich de laatste jaren een verschuiving in de betekenis van het begrip aftekende. Tegenwoordig wordt met een gijzelaar meestal degene bedoeld die iemand gijzelt. Voor alle zekerheid zegt men ook wel gijzelnemer. Om tegemoet te komen aan de taalvervalsing, want die hou je toch niet tegen, kom ik met drie sleutelkeutelbegrippen. Met keutelkruier of keutelboer wordt de keutelgever bedoeld. De trouwe keutellezer beschouw ik als de keutelnemer, en de slachtoffers, dus om bij het voorbeeld van de gijzelaars te blijven: de keutelaars gaan wat mij betreft verder als 'gekeutelden'. Zijn jullie daar nog, trouwe keutelaars?

Ouwe Muier



naar het begin van deze pagina
terug naar het overzicht van Nieuwe Spierings en Verse Keutels



U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: