- terug naar het overzicht van Nieuwe Spierings en Verse Keutels

De Nieuwe Spiering, Verse Keutels door 'Ouwe Muier'
© : Alle rechten zijn voorbehouden
NIEUWE SPIERING, VERSE KEUTELS
Drijvende en gedreven, maar nooit overdreven keutels.

14-juli-2003

+ Zaterdagmorgen: grote consternatie in de vesting. Iedereen die het zag, was verontwaardigd over de vernielingen die 's nachts hadden plaatsgevonden. Ooggetuigen wisten te melden dat een horde jongeren door de straten was getrokken. Hun spoor was moeiteloos te volgen. Alles wat ze onderweg los konden trekken, hadden ze losgetrokken. Op menig etalageruit waren dikke klodders boter uitgesmeerd, zo goed als op de ramen van woningen en op deurknoppen. Hier en daar waren eieren tegen de ruiten gesmeten. Overal lagen vertrapte lege dozen. Bij de Hoek werd een reclamezuil onttakeld. Op het pleintje achter Hulkenberg waren handenvol zand op auto's gegooid. De vandalen trokken van de ene naar de andere kant van Muiden. Van de snackbar, die ook al vol gesmeerd werd met boter, tot aan Piet Logchies, waar de draad van de alarmbel werd doorsneden.
+ Winkeliers en bewoners haastten zich de sporen te verwijderen. De politie kwam even langs. Niet zozeer om de schade op te nemen, alswel om een onderzoek in te stellen naar de (zoveelste) inbraak die dezelfde nacht bij De Mol plaatsvond. Een verband tussen deze inbraak en het vandalisme ligt voor de hand. De vandalen moeten de boter immers ergens vandaan hebben gehaald. Maar de keuken was niet geplunderd, meldde Hans Paardekooper. En ook was de SVR wagen van Jan Pronk met zijn boter, kaas en eieren niet opengebroken, zoals sommigen beweerden. Wel zaten er bij Pronk klieders boter op de ramen – en dat was al vervelend genoeg.
+ Terwijl de eigendommen van de een werden beklad en vernield, werden die van de ander door de vandalen overgeslagen – of ontzien. Je zou haast denken dat er willekeur in het spel was. Toch is dat niet waarschijnlijk. Waarschijnlijker is dat het gewoon toeval was en dat hier en daar de omstandigheden hebben meegewerkt. Zo zit het er dik in, dat de winkeliers en omwonenden van het kruispunt bij Garage van Kooij aan de rotstreken ontkwamen, omdat de omgeving hier 's nachts fel verlicht is, dankzij de TL buizen die Gerrit heeft aangebracht.
+ De groep jongeren trok niet bepaald geruisloos door Muiden heen. Bewoners schrokken wakker en zagen hen bezig vanachter hun ramen. Dat was rond vijf uur. Temeer omdat er ook Muidense jongeren bij waren, voelt niemand er iets voor zich als getuige te melden. Niemand wil riskeren dat de jongens wraak komen nemen als ze worden aangehouden. Dat mag dan begrijpelijk zijn: de politie komt op deze manier geen streep verder.
+ Het was zondag goed druk in Muiden, vooral ook op het water. De sluiswachters waren aan één stuk door in de weer. Er werden, om precies te zijn, 468 boten geschut, waaronder veel kleintjes. Heb je altijd met lekker rustig weer met veel zon en niet te veel wind. En nu kwam daar ook nog de bouwvakvakantie bij. Een recorddag zoals op 28 juli vorig jaar was het niet. Toen passeerden in totaal maar liefst 557 vaartuigen de Groote Zeesluizen. Maar wat niet is kan komen. Het is nog maar half juli.
+ Ook zondag was het weer raak met de slierten wielrenners, die inmiddels de vele wandelaars door Muiden in aantal benaderen. Als ze zich aan het zondagse tempo zouden aanpassen, was er geen enkel probleem, maar we worden in Muiden meer en meer geterroriseerd door hele groepen vooral oudere sportievelingen, die zich schreeuwend, vloekend en luid tingelend, met hun racefietsen door de plukjes wandelaars heen slingeren. Hun snelheid ligt meestal hoger dan de toegestane dertig kilometer (waar zelfs hardlopers zich aan dienen te houden, tenzij het alleen voor gemotoriseerd verkeer geldt). Er zijn al de nodige botsingen geweest, en dan reken ik de scheldpartijen over en weer niet eens mee.
+ Eisen de wielrenners de weg voor zichzelf op, in mindere mate geldt dit ook voor de motorrijders. Gelukkig rijden die over het algemeen rustig door Muiden, beducht als ze zijn voor een uitbarsting van volkswoede. Sommigen gaan steppend de brug over en zetten zelfs de motor af. Ook zijn er die het opbrengen om met hun zware voertuig aan de hand over de brug te stappen. Dat wordt gewaardeerd. Maar het mag niet. Motoren mogen het paaltje met het bord nu eenmaal niet passeren.
+ Al geruime tijd gonst het van de geruchten dat Muiden binnenkort de thuishaven wordt van het Statenjacht 'De Utrecht'. Schipper Menno Hoekstra kan de geruchten bevestigen. Menno gaat De Utrecht exploiteren, naast zijn bekende tjalken De Egelantier en De Rederijker. Het nieuwe zeilschip is een replica van het gelijknamige schip van de Verenigde Oost-Indische Compagnie. Het werd de afgelopen jaren door tientallen vrijwilligers (of juister: vrijwillig door werkelozen) in de Domstad nagebouwd aan de hand van een originele tekening uit 1746. De Utrecht krijgt een vaste ligplaats nabij het Muiderslot. Het schip zal worden verhuurd voor dagtochten. Het interieur is eigentijds comfortabel. Aan boord is plaats voor 27 gasten.
+ Statenjachten zijn voortgekomen uit oorlogsschepen die in de 80-jarige oorlog met succes werden ingezet tegen de grotere Spaanse oorlogsschepen. Ze voeren twee eeuwen op de Nederlandse wateren. De platte spiegel met de grote lantaarn en de gekroonde leeuw op de voorsteven herinneren aan roemruchte tijden. Dat De Utrecht Muiden als thuishaven krijgt, is niet toevallig. De Vecht was altijd een belangrijke handelsroute tussen beide steden. De band tussen Utrecht en Muiden is vereeuwigd in houtsnijwerk aan zowel stuur – als bakboord.
+ Met De Utrecht begint Menno Hoekstra een nieuwe fase in zijn loopbaan. De pas opgerichte 'Muider Compagnie' moet de herinnering aan de VOC levend houden. De vlag van de Muider compagnie wappert niet alleen van de achtersteven van het statenjacht, maar siert ook De Egelantier en De Rederijker. Hoekstra wil met zijn compagnie meewerken aan de ontwikkeling van Muiden als een toeristisch attractieve plaats.
+ Het spreekt van zelf dat er veel belangstelling te verwachten is als De Utrecht op vrijdag 25 juli de Vecht afzakt, en in de namiddag in Muiden aankomt. Pers en TV zijn ingeseind. Een lid van het college van B&W zal een welkomstwoord uitspreken. Hij is al voor de spiegel aan het oefenen.
+ Niemand die Menno Hoekstra zijn succes misgunt. Maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen gelukkig is met de komst van het grote schip. Er worden bijvoorbeeld vraagtekens bij gezet, dat Menno Hoekstra wèl in Muiden een ligplaats krijgt en anderen, die er dit al jaren proberen, níet. Daar is een simpel antwoord op. De Utrecht komt - in haar volle lengte langs de steiger - te liggen bij de Stichting Jachthaven, en dat is een particuliere instelling.
+ Ook hoor je beweren dat het Statenjacht te groot zou zijn voor Muiden. Dat klopt al evenmin. De politieverordening voor de Muider haven geeft aan: niet langer dan 25 meter en De Utrecht is 23 ½ meter. En dan zijn er natuurlijk de geluiden dat door de komst van De Utrecht de overlast voor de vestingbewoners en de parkeerdruk nog verder zou vergroten. Het is maar net wat je wilt: méér of juist minder levendigheid.
+ Het ziet er naar uit dat de bewoners op de kop van de Herengracht, die niets moeten weten van het tijdelijke 'schippersbadhuis' in de buurt, hun zin krijgen. De gemeente had de sanitaire noodvoorziening voor schippers en opstappers achter de Beer en de haag bij het gebouwtje van de Stichting jachthaven gepland. De bedoeling was dat de toiletten en douches voor de duur van vijf jaar worden ondergebracht in een groen geschilderde container.
+ Hoewel B&W nog geen beslissing heeft genomen, bleek het college zozeer onder de indruk te zijn van de argumenten van de bewoners, die bang zijn voor overlast, dat de plannen waarschijnlijk niet worden doorgezet. Het blijft dus voorlopig behelpen in de noodopvang achter de hal van Gort, dat is de plaats waar vandalen kans zagen om ongezien het vaste sanitaire gebouwtje in de fik te steken.
+ Cor Smolders werd als havenmeester van Muiden benaderd door medewerkers van de Toeristische Rechter, dat is zoiets als het bekende TV programma De Rijdende Rechter, maar dan anders. Cor weet wel wat wantoestanden te melden, met name rond de wachtplaats voor de sluis, maar hij toonde zich niet bepaald happig om alles breed uit te meten op de televisie. Ook de DWR werd benaderd. Die hoeft ook niet zo nodig, temeer omdat de uitspraken van de rechter bindend zijn.
+ Ga onder het viaduct van de grote brug over de Vecht staan en kijk omhoog. Je ziet dan dat het eigenlijk twee bruggen zijn, gescheiden door een strook lucht van ruim twee meter. Verderop is de strook gesloten. Op dat deel staat het brugwachtershuisje, dat boven het voorbijrazende verkeer uittorent. Over twee, drie jaar zal de strook lucht hebben plaats hebben gemaakt voor een extra rijstrook. Er is uiteindelijke door Rijkswaterstaat voor deze zogeheten benuttingvariant gekozen, omdat het de meest voor de hand liggende en vooral ook goedkoopste voorlopige oplossing is voor de opvang van de almaar groeiende verkeersstroom op de A1.
+ Er is eerder ook sprake geweest van een verbreding van de brug aan de zuidkant. Hierdoor dreigde het katholieke kerkhof, dat pal naast de brug ligt in de knel te komen. Een ander alternatief was een tweede lage brug naast de huidige, die dan alleen bestemd zou zijn voor lokaal verkeer. Deze brug was óók aan de zuidkant gepland. Een poging vanuit Muiden om deze parallelbrug aan de noordkant te krijgen, tussen de Mariahoeveweg en de Maxisweg, liep op niets uit. Jammer, want het was dé oplossing geweest om in afwachting van het aquaduct de sluisbrug alvast te ontlasten van sluipverkeer.
+ Het gemeentebestuur wilde maar één ding: binnen de kortste keren een aquaduct, zelf te financieren uit wat wethouder Leupen een 'stukje vastgoedontwikkeling' noemt (bedoeld werd massale woning - en bedrijvenbouw in de Bloemendalerpolder). Het bleek al snel een luchtkasteel te zijn. Pas na 2012 kan volgens Rijkswaterstaat aan de mogelijkheid van een aquaduct gedacht worden. Maar de dreiging dat er 5000 woningen in de polder komen, opgeroepen door hetzelfde gemeentebestuur, hangt nog steeds in de lucht. Slim gespeeld, heren. Hartelijk dank.
+ Een troost is dat de huidige opritten en afslagen naar, en vanaf de A1, dankzij de extra rijstrook in het midden van de brug, gehandhaafd zullen blijven. Zo zijn we weer terug bij af. Herinnert u zich nog de stampei rond de tekeningen van de benuttingvariant, waaruit bleek dat we in een bocht helemaal tot aan Weesp zouden moet omrijden om de A1 op te komen, en dat we ook een enorme omweg zouden moeten maken om vanaf de A1 in Muiden te komen? Volgens B&W konden we daar alleen aan ontsnappen door als de wiedeweerga het aquaduct aan te leggen. En herinnert u zich ook nog de commotie, toen uitkwam dat er vals alarm geslagen was, omdat de verkeerde tekeningen waren geraadpleegd? Doe de verantwoordelijke wethouder een plezier en vergeet het. Niet meer over praten. Het is al triest genoeg.
+ Voor wie nog mocht twijfelen: het staat vast dat de twee en halve meter brede extra rijstrook op de brug er komt. Ir J.G. van Leeuwen van Rijkswaterstaat was zo attent dit te bevestigen in een brief, waarin hij de bewoners van de woonboten vlakbij de zuidkant van de brug geruststelt. Hun arken mogen blijven liggen. Ze zouden moeten verdwijnen als de zuidelijke parallelbrug er zou komen. Goed nieuws dus voor onder andere pijntandarts Wout Vriesman (die onlangs nog met zijn drijvende praktijk te zien was op SBS6), Trudy ter Beek, Ronald Pril en Gerard van Kooij. Een ander goed nieuwtje voor de waterbewoners is, dat zij, anders dan het scheepvaartverkeer, weinig hinder zullen ondervinden van de uitvoering van het werk.
+ In de brief stond ook dat het brugwachtershuisje kan worden verplaatst naar de zuidzijde van de brug, maar dat het waarschijnlijker is dat de bediening in de toekomst zal geschieden vanuit de verkeerscentrale in Velsen. Geen geruststellend idee, als je nagaat dat de bomen regelmatig blijven hangen en de brugwachter uit zijn huisje moet afdalen om het euvel te verhelpen.
+ Wat de arkeigenaren meer interesseert, is of er straks ook aan hún kant een geluidsscherm komt. Nu er ruim baan wordt gemaakt op de brug, is er immers meer verkeer te verwachten en daarmee ook meer geluid - en stankoverlast. In de brief van ir Van Leeuwen wordt alleen vermeld dat het plan getoetst wordt aan de Wet Geluidhinder en het Besluit Luchtkwaliteit. Wel heeft Rijkswaterstaat al laten doorschemeren dat er een probleem is: woonboten worden wettelijk niet als woningen beschouwd (behalve dan als er geld weg valt te halen bij de waterbewoners, zoals de RZB, het zusje van de OZB voor huizen).
+ De geluidsoverlast van de brug is inmiddels niet meer te harden. De wijde omgeving heeft er last van. Het lijkt wel of het klapperen van het brugdek sinds de laatste keer de bouten werden aangedraaid, nog erger is geworden in plaats van minder. Hoe dichter je bij de brug woont, hoe meer het mooie weer van de laatste weken verpest wordt door de onafgebroken donder op de achtergrond. Eén van vallen, ook wel klappen genoemd – bedoeld wordt het brugdek dat omhoog en weer omlaag gaat – zal moeten worden vervangen vanwege de nieuwe rijstrook, maar dat is pas in 2005 of 2006.
+ De belangrijkste oorzaak van het geklapper van de brug is waarschijnlijk een kromgetrokken val. Eventjes gloorde de hoop, dat deze val op korte termijn zou worden vervangen. Dat was toen Rijkswaterstaat bij DWR naar de afmetingen van de Groote Zeesluizen informeerde, omdat er een brugdeel door de sluis zou moeten. Navraag leert dat daarmee niet een nieuwe val bedoeld werd, die Muiden binnenkort van de geluidsoverlast zou kunnen bevrijden. Het ging over de nieuwe val die er mettertijd moet komen, als de middenstrook wordt aangelegd.
+ Afgelopen week togen Frans van Deursen, die zowel persoonlijk als zakelijk gedupeerd is (watersporters mijden zijn jachthaven, die vlak bij de brug ligt), en Peter Eijkens van de Herengracht, die net als veel anderen niet alleen de woonkwaliteit maar ook de waarde van zijn woning bedreigt ziet, naar de Dienstkring van Rijkswaterstaat in Amsterdam om over de geluidsoverlast van de brug te praten. De meningen over de oorzaken werden uitgewisseld en er werden mogelijkheden bekeken om een eind aan de narigheid te maken, zoals drie in plaats van vier steunpunten voor beide vallen, een geluiddempende schuimlaag onder de brug, of een rolluik als geluidsscherm vlak boven het water, neer te laten als er geen scheepvaart op de Vecht is, bijvoorbeeld 's avonds en 's nachts.
+ Hoe graag ik het ook anders zou willen, ik vrees dat het initiatief van deze deputatie uit de Bouvywijk, die al langer contacten onderhoudt met Rijkswaterstaat over dit probleem, weinig uithaalt. En dit niet alleen omdat ze gezien hun ervaringen reden hebben eraan te twijfelen of de toezeggingen van Rijkswaterstaat worden waargemaakt. Ik ben vooral bang dat het, om een voorbeeld te noemen, weinig uitmaakt of de bouten onder het brugdek nu twee of vier keer per jaar worden aangedraaid. Dit soort ingrepen is niet meer dan een lapmiddel gebleken. Er is om te beginnen een grondig onderzoek naar de werkelijke oorzaken nodig. Zo'n onderzoek kost geld, om nog maar te zwijgen over het geld dat een definitieve oplossing kan gaan kosten. En daar is geen budget voor. Nog niet: pas in 2005 of zelfs later. Als de benuttingvariant wordt uitgevoerd.
+ Ik geef de Bouvywijk het ongevraagde advies terstond een jurist in de arm te nemen en Rijkswaterstaat een forse schadeclaim in het vooruitzicht te stellen als het niet binnen een bepaalde datum uit is met het lawaai. Van zo'n drastische aanpak houden ze niet bij Rijkswaterstaat. Er is niet op gerekend, het houdt op, en het betekent gezichtsverlies. Ze vonden het al erg genoeg dat de Koningin het verwijt aan hun adres, dat bij Van Deursen op een spandoek stond, met interesse las tijdens haar vaartocht naar Weesp bij haar bezoek aan de Gooi - en Vechtstreek.
+ De bewoners zullen zelf actie moeten ondernemen. Van het gemeentebestuur is niets te verwachten. Die is te druk met het volplempplan van het KNSF terrein, om zich met de acute problemen in Muiden bezig te houden. Wat er in onze gemeente aan de hand is, kan niet beter verwoord worden dan een hoge functionaris van Rijkswaterstaat deed, toen hij Van Deursen en Eijkens in Amsterdam aan de onderhandelingstafel verwelkomde. 'Waarom zit de gemeente hier niet?' vroeg hij.
+ Anneke Bruijs was een aangepaste woning op de Duyf in het vooruitzicht gesteld (om precies te zijn de woning van Fred Klinkum en Martje Kramer, die drie jaar bezig zijn geweest om een huis in Nieuw Vennep te krijgen). Anneke wil er samen met haar moeder gaan wonen, die 91 jaar is en als hartpatiënt verzorging behoeft. Ze had zelfs al op uitnodiging van De Woningbouw het huis bezichtigd. Toch gaat het misschien niet door. De huur zou te hoog zijn voor haar inkomen. In het huis zit een traplift. Was dat maar de traplift uit de woning die onlangs vrijkwam in de Marijkestraat en in de container verdween. Dan was de huur misschien lager geweest, en zouden Anneke en haar moeder onderdak zijn.
+ Een jonge man belde vanuit de Loper naar de politie om te vertellen dat zijn auto in Muiden gestolen was. Hij had verwacht dat er naar zijn kenteken zou worden gevraagd, zodat ze meteen konden natrekken of zijn auto terecht was. Daar was geen sprake van. Hij kreeg slechts te horen dat hij maar naar Hilversum of Huizen moest komen om aangifte te doen. Nog voor hij kon informeren hoe hij daar met het openbaar vervoer kon komen, was de verbinding verbroken. Opgehangen. De omstanders waren verontwaardigd.
+ Het bleek dat het om de lelijke eend ging, die vandalen in de sloot langs de Noordpolderweg hadden gerold (u weet wel, het was een van de vorige keutels). De jongen was opgelucht, toen hij hoorde dat zijn auto gevonden was. Een eend in de sloot. Hij kon er de grap wel van inzien. Maar belangrijker was natuurlijk dat-ie weer boven water was. Hij vertelde dat hij met zijn lelijke eend regelmatig het mikpunt is van grappen. Zo kijkt hij er niet van op wanneer er broodkorsten en zelfs hele boterhammen langs de ramen zeilen als hij over de snelweg rijdt. Eendjes voeren, dat doen de mensen graag. Toen iedereen uitgelachen was, besloot een invloedrijke Muier de burgemeester op te bellen over het stijlloze politieoptreden. Hij voegde meteen de daad bij het woord. De politie kwam al gauw aanzetten. Het wachten is nog steeds op een excuus.
+ Er zat een nieuwe buschauffeur achter het stuur van lijn 136. De man was behoorlijk nerveus. In zijn zenuwen stempelde hij extra zones af op de roze strippenkaart van een ouder echtpaar dat bij de brandweerkazerne was ingestapt. Dat kwam nog goed, maar verder ging alles fout. De arme man had geen idee waar hij heen moest. De passagiers hielpen hem. Ze brulden in koor 'naar links' als hij naar links moest en 'naar rechts' als hij rechtsaf moest slaan. Bij de afslag op de Maxisweg naar de A1 waren de meningen verdeeld. 'Naar links' gilden twee Gooise dames. 'Néééé: dóórrijden!' brulde de rest van de bus: 'je moet langs de Maxis'. De bus slingerde vervaarlijk over de weg. Een van de passagiers merkte langs zijn neus weg op: 'De catering is ook al uitgevallen.'
+ In de globale planning van de commissie - en raadsvergaderingen staan bij 'doorschuiven naar tweede helft van 2004, 2005 en 2006' onder meer de volgende onderwerpen: handhavingsbeleid, kunst – en cultuurbeleid, nieuwe ligplaatsenverordening/havenbeleid en onderzoek naar mogelijkheden om de vesting Muiden autoluw te maken. Belangstellende en belanghebbende keutelaars kunnen straks niet beweren dat Ouwe Muier ze niet heeft gewaarschuwd.
+ Onder nog niet te plannen/doorlopend proces staan naast 'ontwikkelingen op het Van der Vlietterrein' onder meer de sanering van De Lepelaar, de fietsverbinding brug Amsterdam -Rijnkanaal, het baggerplan, de gasleiding langs de Lange Muiderweg en de overname van de Naarderpoortbrug. Deze brug is nu nog van Domeinen. De gemeente Muiden heeft op dit moment vier bruggen in beheer: de Amsterdamsepoortbrug, de Hakkelaarsbrug en twee bruggen in de Naardermeer.
+ Voor u over verspilling begint: dat de straatverlichting in Muiden vorige week verschillende dagen uren achtereen overdag brandde, kwam niet omdat de gemeente vergeten zou zijn een knop om te draaien. Het hield verband met de reparatie van een hardnekkige storing. Langs de Googweg lag de verlichting eruit. Er moest van punt tot punt gemeten worden. Toen men dacht dat de oorzaak gevonden was, viel het licht opnieuw uit. Deze week worden de pogingen tot herstel voortgezet.
+ Dinsdag wilde een reportageteam van SBS6 rond het middaguur passanten in de Groote Zeesluizen interviewen. Alleen was het scheepsverkeer op dat moment helemaal stilgevallen. 'Ze hebben natuurlijk gehoord dat SBS6 hier zou zijn', kregen de reporters van Muiers te horen. Die stonden op het punt het te geloven, toen ineens uit het niets een lange sliert schepen kwam aanzetten. De doorvaart op de Vecht was gewoon even gestremd geweest.
+ Nagekomen Koninklijk bericht. Al eerder werd in de keutels gemeld dat Koningin Beatrix bij haar bezoek aan de Gooi – en Vechtstreek zich tijdens de vaarttocht van Muiden naar Weesp aan boord van de Muider salonboot 'De Lelie' hevig geïnteresseerd toonde in het verschijnsel woonboten. Het viel haar op hoe goed de arken in de verf zaten en hoe verzorgd alles er uitzag. Toen ze kreeg te horen, dat niet àlle woonboten zo goed onderhouden worden, zei ze: 'Nou, dan zwaaien we daar toch niet naar'.
+ Over smaak valt niet te twisten. Als ik u adviseer om naar Graaf Floris V te gaan, is het dan ook omdat de nieuwe zomerkaart dit waard is. Het is dezelfde kaart als die van het zilveren jubileum: een kleurrijke hommage aan Jan Melis. Allemaal prachtige tekeningen met uitvoerige toelichting over onze vermaarde smid en stadgenoot, die in februari 2000 overleed. Alle illustraties en teksten zijn hetzelfde als twee jaar geleden. Alleen de gerechten zijn anders.
+ Vraagt Ouwe Muier aan Wim Zaal, wat deze van het jubileumboekje van Amuthon tot Muiden vindt. Antwoordt Wim Zaal: 'Zo'n boekje schrijf ik in een week over Wildervank'. Verneemt Guus Kroon wat Wim Zaal gezegd heeft. Vraagt Guus Kroon: 'Komt Wim Zaal dan uit Wildervank?'
+ Papklokambtenaar Richard van Noord wordt horendol van de perikelen rond de papklok. Hij wordt bestookt met telefoontjes van Muiers die onderhand wel eens de papklok om negen uur 's avonds willen horen slaan, zoals dat sinds jaar en dag hoort. De specialisten van de Stichting tot Behoud van Torenuurwerken slagen er maar niet in het uurwerk in het gareel te krijgen. De slingervanger doet het nu goed, maar daar heeft Muiden zijn papklok niet mee terug. Hoewel dit eeuwenlang niet nodig is gewest, verwacht Richard van Noord, dat er elektronica zal moeten worden ingeschakeld, wil Muiden weer elke dag op de juiste tijd minutenlang van zijn unieke Papklokgelui genieten. Zo'n drastische ingreep zou betekenen, dat de gemeente financieel moet bijspringen.
+ Bij de verdeling van sponsorgelden voor niet-commerciële doelen, waarmee de Rabobank jaarlijks kan strooien dankzij de enthousiaste medewerking van zijn klanten, is Muiden bedacht met bijdragen voor een groot (meer dan € 2500) en een klein (minder dan € 1250) project. Het grote geld gaat naar de Grote Kerk, voor noodverlichting en bewegwijzering in het kerkgebouw – verplicht sinds de verscherpte brandweervoorschriften.
+ Het kleine geld gaat naar de kleine gidsen van het Muiderslot. Dat zijn de leerlingen van groep acht van de Jozefschool. Niet dat ze straks betaald krijgen. Het potje is bedoeld om de middeleeuwse kleding aan te schaffen, waarin ze de (betalende) bezoekers gaan rondleiden. Twee jaar geleden kreeg het Muiderslot, hoewel een geprivatiseerde instelling, een bijdrage voor 'de kleine vriendjes van het Muiderslot', een club die inmiddels ter ziele is. Gelukkig heeft het Muiderslot nog andere vriendjes.
+ Wethouder Leupen is een overlever. Hij kiest eieren voor zijn geld. Dat blijkt uit een artikel in de Gooi - en Eemlander. Leupen heeft nooit weersproken wat onlangs in het Weesper Nieuws stond, namelijk dat er 1500 woningen op het KNSF – terrein gepland zijn. Nu blijkt dat Muiden dit wel eens veel te veel van het goede zou kunnen vinden, zegt hij in de krant dat het aantal van 1500 een eigen interpretatie van het gratis huis-aan-huis blad was; een interpretatie die een eigen leven in de media dreigt te gaan leiden - en ook, dat pas over aantallen woningen kan worden gesproken, als er een heldere financiële onderbouwing is van de plannen met het terrein. Naar verluidt is Leupen inmiddels al aan het terugkrabbelen geslagen. Hij zou nu op 1200 woningen staan, maar nog wel met hoogbouw.
+ Hoe kan het dat er in Muiden elk jaar gemiddeld acht woningwetwoningen vrijkomen, terwijl er hiervan maar drie aangeboden worden in de regionale woonkrant – woningen, die dan vaak niet eens aan Muiers worden toegewezen? Vraag aan De Woningbouw waar de andere vijf heengaan en het antwoord luidt: 'Deze zijn voor doelgroepen bestemd'. Ik ken heel wat Muiers die zichzelf een doelgroep vinden. Er gebeuren nu al jaren vreemde dingen bij de woningtoewijzing. De bezem zal door de stal moeten, zodra er, zoals beloofd, dankzij nieuwbouw op het KNSF terrein betaalbare woningen voor eigen jonge woningzoekenden en senioren in zicht komen.
+ Bij Ome Ko komt de laatste tijd een nieuwe klant binnen, die een 'KK-tje' bestelt. Daar bedoelt hij een kop koffie mee. Toen hij zijn KK-tje bestelde bij een barkeeper, die hij niet kende, liet deze hem lang wachten. Zó lang, dat de klant ongeduldig werd en vroeg waar zijn KK-tje bleef. 'Nog even' zei de barkeeper: 'over vijf minuten heeft u uw KK-tje'. Eindelijk kwam de koffie eraan. De klant nam een slok en trok een vies gezicht. 'Getver, dit is kouwe koffie!' riep hij. 'Dat wilde u toch?', zei de barkeeper: 'een KK-tje: een kouwe koffie'. De klant bestelt nog steeds zijn KK-tje, maar zegt er nu snel bij: 'wel warm hoor!'
+ Na het Zilverstrand houdt de politie in Almere nu ook toezicht op het Almeerderstrand om bedrijvers van seks in het openbaar te betrappen. Nu het hier weer netjes toegaat, hoeven de Muiderbergers zich niet meer te ergeren. Ze kunnen de verrekijkers opbergen.
+ Er moeten maatregelen worden getroffen om mensen uit de Grote of Nicolaaskerk te krijgen. Je zou toch zeggen: zie ze er eerst maar eens ín te krijgen.
+ Wat is een 'pblad'? Dat had je gedacht! Pblad staat voor parochieblad. Het parochieblad van de Muider katholieken heeft als digitaal adres: pblad@hetnet.nl.
+ Zouden ze bij de Stichting Jachthaven niet ook een piepklein plekje kunnen inruimen voor de Elisabeth Smith?
+ Wist u dat alle wethouders loco zijn? Schulp is eerste loco, Leupen is tweede loco en Van der Steen is derde loco.
+ Er wordt beweerd dat iemand het afgelopen weekend in Muiden een politieman in uniform heeft gezien.

Ouwe Muier



naar het begin van deze pagina
terug naar het overzicht van Nieuwe Spierings en Verse Keutels



U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: