- terug naar het overzicht van Nieuwe Spierings en Verse Keutels

De Nieuwe Spiering, Verse Keutels door 'Ouwe Muier'
© : Alle rechten zijn voorbehouden
NIEUWE SPIERING, VERSE KEUTELS
Een onvervalst Muier keutelweekend.

28-jul-2003

+ Het was Muiden op z'n best het afgelopen weekend. De feestelijke ontvangst van het mast -, zeil - en boegsprietloze Statenschip De Utrecht en het uitbundige 1050 Salsafeest de volgende dag straalden een onnavolgbare Muider sfeer uit. Doorslaggevend was het aandeel van de Muider Schippersband NepTunes, dat heerlijke zooitje ongeregeld, dat harder blaast dan de wind. Er sluiten zich steeds weer nieuwe wonderlijke figuren bij dit groepje muziek – en herriemakers aan. De geboren en ongeboren Muiers van de Schippersband zijn niet eenkennig. In principe is iedereen welkom die geluid uit een instrument kan halen.
+ Karel Moolhuizen voer vrijdagmiddag een heel eind de Vecht op. Hij wilde De Utrecht tegemoet varen. Maar hoe ver hij ook voer, en hoe ijverig hij ook de rivier aftuurde: het Statenschip kwam maar niet in zicht. Karel begreep er niets van. De afspraak was toch dat deze nieuwste aanwinst de Vecht zou afzakken om rond vijf uur bij de Groote Zeesluizen te arriveren? Hij belde zijn zoon Roy. Het bleek dat de route omgegooid was. In de eerste planning was opgenomen, dat om vier uur de grote brug bij Weesp speciaal voor De Utrecht open zou gaan. Maar dat feest ging niet door. Gelukkig kwam men hier tijdig genoeg achter om alsnog redelijk op tijd in de haven van Muiden te arriveren, zij het vanaf de andere kant, via het Amsterdam - Rijnkanaal en het IJmeer.
+ Er was veel volk op de been om getuige te zijn van de binnenkomst van De Utrecht. AT5 meldde in zijn beeldverslag dat het halve stadje was uitgelopen, maar dat was overdreven, zo goed als het overdreven zou zijn te zeggen dat half Amsterdam de volgende zaterdag en zondag naar Muiden kwam om het Statenschip te aanschouwen. Wel waren er opvallend veel dagjesmensen teleurgesteld, toen hen bleek dat De Utrecht al weer uit Muiden weg was om ergens anders helemaal afgebouwd te worden.
+ De officiële ontvangst was in wezen een malle vertoning, maar dat mocht de pret niet drukken, integendeel. Er stonden twee Muider hoogwaardigheidsbekleders, ook wel gezagsdragers genoemd, spic and span klaar op de sluiskade voor de ontvangst van de, ondanks het rijke houtsnijwerk, toch wel ietwat kaal ogende scheepsromp. Het waren de burgemeester, die net als bij het laatste 1050 feest in zwierig zwart gekleed ging als P.C. Hooft - maar wel met zijn ambtsketen om - en havenwethouder Dick Schulp. Harry Smith was speciaal naar Muiden gekomen vanaf zijn vakantieadres om zich hier in – en uit te leven in zijn geliefde rol van slotvoogd. Schulp viel in de bonte menigte eveneens op. Zijn indrukwekkend stijlvolle zwarte kostuum was evenwel van eigentijdse snit.
+ De burgemeester maaide én het gras én de ketting weg voor de voeten van Dick Schulp, die alleen wanneer Smith er niet is als burgemeester mag optreden. De havenwethouder hield nog genoeg adem over voor een uitvoerige gelegenheidsspeech. Hij blikte terug op een roemrijk verleden, waarin Utrecht en Muiden elkaar danig in de haren zaten. Dick Schulp had recht van spreken. Hij heeft een belangrijke rol gespeeld in de komst van het Statenschip, dat Muiden in de zomertijd als thuishaven heeft (in de winter ligt het naast de Jaarbeurs voor zakelijk gebruik). Schulp bracht de Stichting die het schip door jonge werklozen liet bouwen ('jongeren met afstand van de arbeidsmarkt' noemde de voorzitter van de stichting hen) en Menno Hoekstra die De Utrecht exploiteert, bij elkaar.
+ Hoewel iedereen het erover eens is dat De Utrecht als schip een aanwinst voor Muiden is, vielen er de nodige gemengde gevoelens te signaleren. Het gemeentebestuur heeft er zich sinds mensenheugenis tegen verzet dat er veel bezoekers naar Muiden komen – omdat dit teveel verkeer aan zou trekken en omdat 'Muiden geen Volendam mag worden'. Dat nu ineens met groot enthousiasme een knots van een schip door hetzelfde gemeentebestuur naar binnen wordt gehaald, is helemaal nieuw. Je kunt het zien als een gevolg van het initiatief van oud raadslid Hette Zijlstra, die indertijd de hele raad meekreeg voor het houden van een sociaal-economisch onderzoek, gericht op een levendig en leefbaar Muiden. Zijn initiatief werd overgenomen door B&W, dat er vervolgens niets mee deed (alle tijd en aandacht gingen zitten in de plannen met de Bloemendalerpolder – en nu weer het KNSF terrein).
+ Je zou de komst van het pronkschip een 'toeristisch tussendoortje' kunnen noemen, of in het gunstigste geval een voorproefje op het nieuwe bezoekersbeleid, dat gericht is op het aanboren van de zakelijke markt - die voor meer geld en minder overlast zou zorgen dan de dagjesmensen, waar Muiden het totnogtoe van moet hebben. Exploitant Menno Hoekstra haastte zich tenminste in zijn toespraakje te garanderen, dat De Utrecht geen 'drijvende friteskraam' zal zijn (Eric Hoetmer helemaal gerustgesteld: geen concurrentie vanaf het water).
+ Ook zei Menno Hoekstra, dat De Utrecht geen 'partyboot' is. Dat roept vragen op, want de bedoeling is dat er op getrouwd kan worden en daar zit nogal eens een bruiloft aan vast. Bovendien was de eerste kennismaking van menig Muier met de partycatering van Frank Wagenmans heel aangenaam. De Muider Compagnie was zo sympathiek (en slim) niet alleen de genodigden maar alle nieuwsgierigen aan boord zowel als op de wal te voorzien van lekkere hapjes en drankjes.
+ Je kunt er lang of kort over discussiëren of de welkome aanwezigheid in Muiden van het Statenjacht puur opportunisme van gemeentezijde is, of een schoolvoorbeeld van hapsnap beleid, al dan niet vermengd met vriendjespolitiek: belangrijker is, dat er iets gebeurd is. Dat er nu eindelijk eens een begin is gemaakt met een nieuwe aanpak, waar zowel bezoekers als ingezetenen van Muiden plezier aan kunnen beleven. Wethouder Schulp bevestigde dat de komst van De Utrecht de start is van een nieuw havenbeleid. Hij voegde eraan toe dat het de bedoeling is dat de historische platbodemvloot van Muiden, beter bekend als de bruine vloot, in de toekomst in zijn geheel bij het Muiderslot komt te liggen.
+ Dinsdagmorgen 22 juli bleek dat er alweer een kabel van de verkeerslichteninstallatie bij de Sluisburg was doorgesneden. Het was al de vierde achtereenvolgende keer. Logisch dat er aan sabotage gedacht wordt. Dit vermoeden is inmiddels nog groter geworden, omdat de kabel bleek te zijn afgesneden in een afgesloten deel van de acculader. Het slot hiervan was niet verbroken. De conclusie ligt dan ook voor de hand dat de dader over een sleutel heeft beschikt. Het zou ook kunnen zijn, dat de kabel heel hard aangetrokken, doorgesneden en daarna weer teruggeschoten is, alleen was-ie dan waarschijnlijk al eerder stukgetrokken. Ook hadden onbekenden dit weekend de verkeerslichten een halve slag gedraaid, waardoor er maandagmorgen verwarring ontstond bij het doorgaand verkeer.
+ Als je het niet met de verkeerslichten voor de sluisbrug eens bent, is het vernielen van de installatie natuurlijk wel het allerlaatste om daar blijk van te geven. Ga met de verantwoordelijke bestuurders praten. Mocht een gesprek niets uithalen, dan biedt binnen onze democratie de wet alle vrijheid om actie te voeren. Het zal allemaal zo'n vaart niet lopen. Maar toch: alles wat met verkeer in de vesting te maken heeft, is dag in dag uit hét onderwerp van gesprek in Muiden.
+ De gemoederen kunnen hoog oplaaien als zich op een warme zomerdag horden auto's door de vesting wringen. De ergernis bereikt een kookpunt als de sluisbrug om de haverklap open is en het verkeer voor de slagbomen van de sluisbrug staat te wachten. Het lijkt wel of er steeds meer automobilisten van buiten Muiden zijn, die denken dat ze alleen maar in de file staan. Ze laten hun motor tenminste ongegeneerd doorronken. De stank en de herrie (en bij hoge temperaturen ook de hitte die van de auto's afstraalt) is soms niet te harden. De meeste bestuurders zetten de motor af, als je hen op de overlast attent maakt. Maar er zijn er ook ettelijke, die geen enkele boodschap aan je verzoek hebben, ook niet als je het heel vriendelijk vraagt.
+ Wat valt hier tegen te doen? Ondernemers – lang niet allemaal – en (ook nog maar enkele) bewoners hebben een poging gedaan het tij te keren door nieuwe postertjes achter het raam te hangen, waarop niet alleen in grote letters de tekst 'Brug open, motor af' staat (sommigen hebben de moeite genomen deze letters rood in te kleuren) maar ook een verwijzing naar het artikel in de APV ( de Algemene Plaatselijke Verordening, vroeger Politieverordening geheten). Dit artikel, om precies te zijn: 2.4.7. lid 1b, vermeldt dat het verboden is 'zich op of aan de weg zodanig op te houden dat aan de weggebruikers of de bewoners van nabij gelegen woningen onnodig overlast veroorzaakt wordt'.
+ Dit letterlijke citaat uit de APV van Muiden citeer ik op mijn beurt uit de Gooi - en Eemlander van woensdag 23 juli. 'Bingo!' zet Tamar de Vries, de verslaggeefster voor Muiden, veelbetekenend achter deze ambtelijke volzin. Het artikel bevestigt het vermoeden dat met een draaiende motor voor de gesloten sluisbomen staan wachten gewoon strafbaar is. Dat weet de gemeente zelf al minstens twee jaar - al sinds de nieuwe APV voor Muiden werd vastgesteld. Maar kennelijk heeft men het zo druk met de Bloemendalerpolder en het KNSF terrein, dat er geen tijd is voor futiliteiten als de leefbaarheid van Muiden.
+ Wèl werden, na vragen vanuit de commissie van raadslid Henk Steffens, de oude bordjes met de oldtimer en het uitlaatpluimpje, die verdwenen waren, afgestoft en weer op hun plek gehangen voor de sluisbrug (het afgelopen weekend werd er weer een gejat) en bij De Hoek. Niet dat deze onbenullige bordjes helpen. Maar helaas heeft B&W het nooit nodig gevonden om in te gaan op herhaalde verzoeken via de bordjes te laten weten dat je strafbaar bent als je de motor niet afzet.
+ De strengere bordjes, ik bedoel de postertjes achter de ramen met de verwijzing naar de APV, werken in elk geval beter, zo wordt nu bewezen. Helemaal als er bij staat dat je een boete van € 50 riskeert. Mocht de automobilist deze waarschuwing niet hebben gelezen, dan kun je hem er als voorbijganger op attent maken. Fluister achter je hand: 'Zet je motor af man; de smerissen loeren er op, je hebt zo een prent van vijftig euro aan je broek'. Als door een adder gebeten schiet er dan een hand naar het sleuteltje op het dashboard. Het is een leugentje om bestwil, hoewel…
+ Ik citeer uit hetzelfde artikel in de Gooi – en Eemlander: 'In Muiden heerst de opvatting dat de politie het bekeuren van automobilisten die met draaiende motor voor de open sluisbrug staan geen prioriteit geeft. Volgens een woordvoerster van de politie wordt er wel degelijk incidenteel gecontroleerd. Als surveillanten overtreders tegen het lijf lopen, worden ze op de bon geslingerd'. Die houden we erin.
+ Verslaggeefster Tamar de Vries schreef het artikel omdat haar de nieuwe bordjes achter de ramen waren opgevallen. Ze viel met haar neus in de boter toen ze voor haar reportage naar Muiden kwam. Het verkeer op de A1 was weer eens omgeleid door Muiden en het stadje stond stampvol auto's - tot ver op de Weesperweg. Het was één lange dampende file. Deze file stond regelmatig helemaal stil; dan was de brug weer open.
+ De bevindingen van Tamar de Vries staan onder de kop 'Muiden zucht onder stank en herrie auto's' op de voorpagina van de Gooi – en Eemlander van woensdag 23 juli. Het verhaal leest door op een regionale pagina. Prikkelende literatuur! Het inspireerde radio 1 om nog dezelfde middag de hartenwens van B&W te vervullen door Muiden op de kaart te zetten, zij het anders dan het college indertijd bedoeld heeft: namelijk als lawaai – en stankparadijs.
+ Eigenlijk is er maar één oplossing om van de dagelijkse verkeersellende in het hart van de Muider leefgemeenschap af te komen. Een oplossing waar niet alleen veel bewoners, maar ook steeds meer winkeliers toe neigen. Deze oplossing: sluit Muiden radicaal af voor doorgaand verkeer, om te beginnen tijdens de ochtend - en avondspits. Met andere woorden: pas de simpelste, meest effectieve en veruit goedkoopste methode toe, dat is aan beide zijden voor de sluisbrug paaltjes plaatsen. Muiden is aan een afdoende oplossing toe. Veel mobiele stadgenoten hebben, door de vesting te mijden tijdens de spitsuren, de paaltjes in gedachten al opgenomen in hun rijroute.
+ De drukte in Muiden wordt vooral veroorzaakt door mensen die hier òf niets te zoeken hebben, zoals het sluipverkeer, òf door toeristen die zo dicht mogelijk bij het Muiderslot willen komen. Wat door Muiden jakkert, komt niet in de winkels, en bezoekt al evenmin de cafés en restaurants. Het is dan ook geen toeval dat na aanvankelijk verzet met name de horeca zo gelukkig is met de zondagse afsluiting van de sluisbrug. Acht uur lang is de vesting één groot, gezellig wandelgebied.
+ Wachten we geduldig af tot de raad besluit om voor een kapitaal een in tien jaar af te schrijven permanente verkeerslichteninstallatie aan te schaffen in de huidige met plakband bijeengehouden verkeerslichten te vervangen? Of wordt hier een stokje voor gestoken teneinde de mogelijkheid open te houden van de simpele, spotgoedkope en gegarandeerd effectieve oplossing van de afsluitpaaltjes? Marcel Pronk had in de laatste raadsvergadering de moed om, gebruikmakend van het inspreekrecht van burgers, tegen de onverantwoorde uitgaaf van de nieuwe installatie te protesteren. Helaas was het onderwerp van de agenda afgevoerd, zodat niemand er op in mocht gaan en het achteraf leek alsof hij tegen dovemansoren sprak.
+ De GAD vroeg en kreeg van DWR toestemming voor bestrating van de dijkvoet van de West zeedijk ter hoogte van de Zeestraat nummer 54. Op het eerste gezicht ziet het er nogal bedreigend uit. Ze bedoelen toch niet de dijkdoorbraak in het verlengde van de Julianastraat, die nooit doorging? Of een klinkerpaadje naar het voetpad naast de Westbatterij, dat op die hoogte begint? Muiden kan gerust zijn: het gaat om het bestraten van een stukje aan het begin van de brandgang naast het weggetje bij nummer 54. Het plaatsje is nodig als verzamelpunt voor minicontainers, die de vuilniszakken gaan vervangen. De buurt is ingeseind en accoord.
+ Een eenzame kastanje langs de Weesperweg, tegenover de woonboot van Alart wordt ondermijnd door de mineermot – een uit Midden Europa overgewaaide ziekte, die in 1998 ook in Nederland opdook. De larve vreet zich in het blad, het blad rolt op, dwarrelt omlaag en de boom wordt helemaal kaal. Maar het jaar erop komen de blaadjes gewoon terug. Dit gebeurt bij sommige bomen al vijf jaar. Hoe het uiteindelijk uitpakt weet niemand. Het is in elk geval niet zo erg als de iepziekte, waardoor uiteindelijk alle iepen het loodje leggen. De kastanjeziekte is besmettelijk, maar de andere kastanjebomen in Muiden staan zo ver uit de buurt, dat ze misschien de dans ontspringen.
+ Wie weet waarom die grote spiegel op de muur hangt tegenover nummer 61 in het doodlopende deel van de Hellingstraat? En wat die bloemen erbij doen, en die kaarsstompen aan weerszijden van de spiegel? Is het alleen maar een sfeervol stilleven? Is het vanwege de mooiigheid, of zit er een diepere betekenis achter?
+ Muiden heeft zijn eenzame op het water ronddolende stadszwaan. Het is vreemd gesteld in de zwanenwereld. Je zou toch denken dat onze stadszwaan m/v een maatje moet kunnen vinden op de huwelijksmarkt achter de strekdam van de havenmond. Daar zijn honderden beeldschone zwanen bijeen. Zo dichtbij. Hij/zij heeft ze voor het kiezen. Maar nee hoor.
+ Er klopt niets van de data, die in je keutels vermeld staan, zo wordt Ouwe Muier verweten. Bedoeld worden de reguliere commissievergaderingen van 2 september, de aan het KNSF terrein gewijde commissievergadering van 4 september, de 'burgerparticipatie'(lees inspraak) over dit onderwerp op 10 september en de raadsvergadering op 18 september, die eveneens in het teken van het KNSF –terrein staat. Als dat allemaal niet klopt, dan vraag ik me af wat er dan wèl aan data uitkwam na de laatste raadsvergadering, waarin de fractievoorzitters hun koppen bij elkaar staken en hun agenda's trokken.
+ Ik kan het ook harder zeggen: de data in de keutels kloppen, maar wat er op de officiële gemeentelijke website staat klopt van geen kant. Op de gemeentesite van Muiden staat: 'Het college van burgemeester en wethouders heeft nu aan de gemeenteraad een voorstel gedaan om in principe op donderdag 21 augustus een extra vergadering van de commissie C te houden en op woensdag 27 augustus een extra raadsvergadering. Ontwikkeling van het KNSF - terrein is in die voorgenomen vergaderingen het enige agendapunt'. Geen woord van waar.
+ Hoewel deze data al wekenlang achterhaald zijn, hebben de commissie – en raadsleden (om over belangstellende burgers nog maar te zwijgen) nog steeds geen bevestiging ontvangen van de laatste afspraken. Het is op z'n zachtst gezegd nogal slordig. Beslissen over massale woningbouw in een cultuurhistorisch natuurgebied – en daarmee over de toekomst van Muiden, is toch wel belangrijk genoeg voor juiste, volledige en vooral actuele voorlichting.
+ Het enige teken van leven uit het gemeentehuis van de laatste weken was een brief over de herbenoeming van de burgemeester, kompleet met een kopie van de officiële mededeling hiervan door de Commissaris der Koningin, en een afschrift van het Koninklijk besluit van Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, prinses van Oranje - Nassau enz. enz. enz. Harry Smith is voor zes jaar herbenoemd, maar blijft nog dik drie jaar burgemeester van Muiden, eer hij met pensioen gaat. Vergeet niet hem te feliciteren als u hem ziet.
+ In opdracht van de gemeente liepen een jongeman en een meisje in veilig verkeersjacks door Muiden met een lijst van alle straten in de gemeente. Overal waar ze liepen controleerden ze de staat van het wegdek. Ze vertelden dat er op dit vlak in Muiden wel wat valt te verbeteren. Vooral over klinkers, die opgewipt worden door boomwortels, maak je voor je het weet een doodsmak. Nadat Ouwe Muier de twee gesproken had, heeft hij niets meer van hen vernomen. Hij vreest het ergste.
+ Schipper annex VVV baas zonder foldermolen Ruurd Kleuver, die tien jaar geleden de Anna van schipper annex dichter Rooie Gerrit kocht, nam niet alleen het roer van diens tjalk over, maar ook diens ganzenveer voor het schrijven van gedichten. In het ruim van de Anna hangt aan de wand een schepping van Kleuver's hand. Het rijm luidt: 'De beste stuurlui staan aan wal en turen door hun vuisten. Ze weten het nog; ze wisten 't al; ze zijn van louter wijsheid mal, maar roeren vin noch knuisten'.
+ Gezien in de haven: eenden en meerkoeten vechten om een zwart sliertje, kennelijk een delicatesse. De eenden zijn in de meerderheid, maar een van de koeten gaat er met de buit vandoor, achtervolgd door zijn soortgenoten. Er verschijnt een meeuw in de lucht. De meeuw maakt een duikvlucht naar de winnende koet. Die duikt op zijn beurt diep de Vecht in. De meeuw blijft rondcirkelen tot de koet boven komt en wil er zich weer op storten, maar de koet duikt opnieuw de diepte in. Dit gebeurt tot drie keer toe. Als de koet voor de laatste maal bovenkomt, geeft de meeuw het op: het lekkere hapje is verdwenen. Zit in de koetenmaag denk je dan. Maar nee hoor: een jonge eend maakt zich met het sliertje uit de voeten. Als een eend zou kunnen sluipen, was dit een schoolvoorbeeld van een sluipeend.
+ Bij de Hoek hangen respectievelijk een grote poster en een dito vlag, waarop in koeien van letters het woord 'Beet' staat. Om argeloze voorbijgangers, die denken dat ze beet genomen worden uit de droom te helpen: 'Beet' staat voor een prijs van € 50.000 in de Staatsloterij. De prijs, die je als de honderdduizend van vroeger zou kunnen beschouwen, is een van de tien hoofdprijzen in de juli –loterij. Het winnende lot werd in Muiden, bij De Hoek verkocht. Jeroen Brandsen mocht vanwege deze prestatie officieel toetreden tot de V.I.S., de club van Very Important Staatslotenverkopers.
+ Jammer dat in het verslag in de Gooi – en Eemlander over de stank en herrie in Muiden geen foto stond van het nieuwe particuliere postertje met het APV artikel en de boete van € 50. Nu weten B&W nòg niet waar het over gaat.
+ Stel eens dat de gemeente de officiële 'brug open motor af' bordjes niet wil aanpassen (geen tijd, belangrijker dingen te doen), dan ligt hier een mooie taak voor de MOR. Wanneer de gezamenlijke ondernemers er voor zorgen dat er achter zoveel mogelijk ramen in de vestingroute dezelfde professioneel vormgeven bordjes hangen, met daarop de verwijzing naar de APV en de boete, dan doen ze alle Muiers én de bezoekers aan ons stadje daar een waar genoegen mee.
+ Er lopen in wisseldienst in totaal tien parkeerwachters in Muiden te controleren. Al dat lopen maakt moe. Ze doen hun werk liever zittend. Dat kan prima op het Vestingplein, waar tegenwoordig banken genoeg zijn. Vanaf de bank kunnen ze de auto's zien aankomen die een parkeerplaats innemen. Iedere automobilist wordt afgelegd. Mocht hij Muiden in willen gaan zonder eerst een parkeerbonnetje te halen, dan komt de parkeerwachter in actie. Hij loopt naar de zondaar toe en maakt hem erop attent dat hij munten in de parkeerautomaat moet storten (de chipknip aansluiting doet het nog steeds niet).
+ Dit zit-en-kijk-systeem werkt uitstekend, maar één keer ging het mis. Toen een parkeerwachter een automobilist waarschuwde, die zonder te betalen Muiden in wilde lopen, nodige deze hem uit maar eens op zijn dashboard te kijken. 'Waarom', wilde de parkeerwachter weten. 'Doe het nu maar, dan weet je waarom', reageerde de automobilist. Zuchtend liep de parkeerwachter naar de auto. Op het dashboard lag een geldig parkeerbonnetje. Dat had de automobilist zojuist uit de parkeerautomaat op de Ton Kootsingel gehaald, omdat het hem niet duidelijk was of er op het Vestingplein een automaat stond. Zelden zo'n rood hoofd onder een pet gezien.
+ De sponsors van Muiden 1050 klaagden dat ze te weinig aandacht kregen. Tijdens het salsafeest werd een poging gedaan het een beetje goed te maken. Behalve de overgebleven feestvlaggen wapperden op verschillende plaatsen ineens ook vlaggen van de Rabobank en de Woningbouw. Het duurde maar tot zes uur. Toen kwam een Muier aanzetten met verantwoordelijkheidsgevoel om de vlaggen weg te halen voor de lieverdjes er mee aan de haal zouden gaan.
+ De Rabobank houdt een actie: 'In drie etappes in het shirt van Michael Boogerd'. Ik zou me er niet mee op straat durven vertonen.
+ Het geduld van de liefhebbers van Hugo Jut's Flying Circus wordt beloond. Er staat weer een nieuwe, hoogst actuele, maar vooral: ouderwets dolkomische aflevering op www. hopsalabopsa.com (de site die straks noodgedwongen anders gaat heten omdat Hugo nu bij Telebyte zit, dus opgelet). Met zijn prachtige praatjes en plaatjes neemt Hugo Jut de Muider goegemeente op de hak. Eigenlijk wilde ik niet meer verklappen dan dat ik dubbel lag, maar ik kan niet nalaten u nieuwsgierig te maken door een tipje van de sluier te lichten. Lees hoe webmaster Jut ons aller Guus naar de kroon steekt met een onbekend stukje Muider historie, waarin een kudde zeekamelen een hoofdrol speelt, en laaf u aan het overtuigende bewijs dat twee euro niet teveel gevraagd is voor een pilsje.
+ Als de apotheek nu eens op het bordje met de sluitingstijden óók de tijd zouden vermelden waarop de dames zich terugtrekken om koffie te drinken, dan zou er voor het open loket geen snel groeiende rij wachtenden ontstaan. Nu vraagt menigeen in de rij zich hardop af, waar de dames van de apotheek toch wel mogen zijn, lopen er patiënten, onder wie toeristen, de deur uit zonder een antwoord op die vraag gekregen te hebben, en sjouwt een van de artsen stoelen aan voor wachtende senioren.
+ Op internet gelezen over de Spierings, dat zijn wij: 'De Spiering (Osmerus eperlanus) is een klein visje, dat tot de zalmachtigen behoort. Helaas wordt het meestal verwerkt tot vismeel. Hij is klein en groenzilverachtig en bereikt een maximale lengte van ongeveer 30 cm. Hij leeft in zoet en zout water en wordt in Nederland nog gevangen in het IJsselmeer, met het zogenaamde spieringtuig, een constructie van draden en haken. De smaak lijkt op die van augurk. Uitermate geschikt om te frituren. Beste tijd van juli tot november'. Spieringtuig?
+ Het kan nog knap spannend worden met het Statenjacht De Utrecht. De eerste vaart op de motor verliep probleemloos. Maar als de mast en de boegspriet eenmaal zijn aangebracht en de zeilen kunnen worden gehesen, dan komt het er pas echt op aan. Het zeilgedrag van een statenschip is geheel onbekend. Daar stond niets over op de tekening van 1746. Schipper en bemanning zullen door ervaring wijs moeten worden.
+ Dé verrassing van de Salsadag was dat 'De Caballeros' op het terras van Ome Ko, uit welgeteld één man bleek te bestaan: een zanger, die de begeleidende muziek ingeblikt bij zich had. Ton van Kluijve besloot de Caballero een handje te helpen. Hij schoof aan met zijn bongo en zijn scheidsrechtersfluitje.
+ Als de wethouder begint te buigen als een Japanner terwijl hij staat te telefoneren, weten ze op het gemeentehuis hoe laat het is. Dan heeft hij de KNSF aan de lijn.
+ Het schijnt dat er seks op het strandje van Muiderberg bedreven wordt. Nooit geweten dat ze daar in Muiderberg aan deden.
+ Zolang Ouwe Muier niet met een vork schrijft, valt hem weinig te verwijten.

Ouwe Muier



naar het begin van deze pagina
terug naar het overzicht van Nieuwe Spierings en Verse Keutels



U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: