terug naar het overzicht
9-oktober-2006

Hooijmaijers reageert

In een e-mail aan Muideninfo relativeert Ton Hooijmaijers onze berichtgeving over zijn 'leren hoesje'. De gedeputeerde kan nog steeds niet vanuit huis z'n agenda raadplegen, en toegegeven: dat is niet meer van deze tijd.

De gedeputeerde schrijft:

Mijn hoofdklacht is dat ik vanuit mijn huis of waar dan ook niet in mijn eigen elektronische agenda kan kijken, laat staan mijn email lezen kan tot op de dag van vandaag wegens een electronisch mankement niet geregeld.

Verder:

N.a.v. de geruchten over een kalfslederen hoesje en ict/middelen ter waarde van 140.000 euro is inmiddels vast komen te staan dat op grond van een door de staten aangenomen verordening over hulpmiddelen voor GS en PS ikzelf en mijn collegae beschikken over een laptop thuis, en een pda gecombineerd met de telefoon alsmede een hoes van leer met een leren haak die je aan een riem kunt hangen, dit alles voor de totaalprijs van 1.700 euro per gedepteerde. De abonneekosten van telefoon en computer zijn voor rekening van de gebruiker zelf. Het zogenaamde gelekte memo van de afdeling ICT is overigens niet afkomstig van een medewerker van de provincie. Als meneer Graatsma en mevrouw Agema dus gewoon hun stukken hadden gelezen hadden ze geweten waar iedere dagelijks bestuurder over kan beschikken alhoewel een gewoon stel hersens was misschien ook voldoende geweest om vast te stellen dat 140.000 euro wel extreem was. Of was er gewoon een ander motief!!

Ton Hooijmaijers


4-aug-2006

Hooijmaijers veeleisend?

Bron: RTV Noord-Holland
Gedeputeerde Ton Hooijmaijers van de provincie Noord-Holland ligt onder vuur na het uitlekken van een interne memo van de ICT-afdeling.
Hooijmaijers zou alleen genoegen nemen met de nieuwste apparatuur en wil onder meer wereldwijd draadloos inloggen. Dat zou de provicie tienduizenden euro's per maand kosten. Volgens oud-raadslid van Amsterdam Hansje Kalt wil Hooijmaijers graag meedoen met de grote jongens. Toch wil zij de oud-wethouder van Amsterdam verdedigen. Dat doet ook Hooijmaijers partij de VVD. De SP denkt dat de gedeputeerde 'van de pot is gerukt. '

Leren Hoesje

De gedeputeerde valt om de haverklap de Helpdesk lastig met door hemzelf vooroorzaakte problemen. Volgens onderstaand memo zijn ze dat meer dan zat. Hij heeft ook wat zijn uitrustingsniveau betreft nogal wat noten op zijn zang: onder meer: zijn door de Provincie bekostigde PDA overal ter wereld draadloos synchroniseren met zijn kantoor, een Flatscreen, een Bluetooth headset, PDA-oplader voor in de auto, draadlooze muis, draadloze muis voor zijn thuiswerkplek (hij heeft helemaal geen thuiswerkplek! deze wordt later op locatie geleverd), een draadloos thuisnetwerk, en, als klap op de vuurpijl: een Kalfslederen Hoesje voor z'n PDA. "Laat z'n vrouw een hoesje breien" was de reactie van de SP. Overigens heeft Ton zijn leren hoesje wél gekregen, en wordt hij ook verder als vorst behandeld: de helpdeskmedewerkers laten alles uit hun handen vallen zodra Ton kikt.
'IJdelheid' en 'van de pot gerukt' waren de reactie's van de mensen die hem kennen. Maar zijn wensen werden wél alle voor zover mogelijk ingewilligd.

Het verslag van RTV-NH Reactie's op Hooijmaijers (real-audio)
Er blijven twee wensen van de heer Hooijmaijers staan, die op grond van Provinciaal beleid niet ingewilligd kunnen worden: een draadloze thuiswerkplek en het draadloos in China synchoniseren. Mag niet, wegens de veiligheidsrisico's van draadloze communicatie. Hooijmaijers had op 5 april 2006 een afspraak voor een stevig gesprek met de ICT-mensen. Of zijn wensen ingewilligd zijn weten we (nog) niet, maar de kosten daarvan bedragen enige tientallen duizende euro's eenmalig, en 125.000 euro per jaar.

de memo:

Betreft: Informatie casus Hooijmaijers Laptop en PDA
Aan: Directie Middelen sector facilitaire Dienstverlening
Van: ICT Advies
d.d 29-03-06
Gedeputeerde Hooijmaijers heeft de afgelopen periode veel Calls uitgezet (of laten zetten) bij de middelen Service desk.
Ondanks dat hij ais vorst behandeld wordt is hij niet te spreken over het service niveau van de Provincie. Vanuit de service desk is aan ICTA gevraagd hierin te bemiddelen. Dhr Hooijmaijers heeft ais vaste medewerker van de service desk Nic Buyten.
ICTA is voornemens dhr Hooijmaijers middels een persoonlijk gesprek uit te leggen wat binnen de standaard dienstverlening valt en wat niet. Dit om verwachtingen aan de kant van gedeputeerde Hooijmaijers duidelijk te krijgen en het aantal Calls terug te dringen.
Omdat we verwachten dat hij wellicht hierover zal gaan escaleren willen we jou ter voorbereiding op de hoogte brengen middels dit memo.

Wat is er allemaal gebeurd?
September 2005: Dhr Hooijmaijers heeft de wens voor een PDA omdat hij collega's van het Ministerie van VROM draadloos middels PDA met GSM outlook ziet synchroniseren. Hij zegt tijdens de bestelling dat hij er over 2 weken over wilt beschikken. Hij wilt met de PDA bellen en internetten in de auto, hij wilt Email ophalen en outlookagenda synchroniseren waar dan ook ter wereld.
Hij krijgt de PDA met GSM mogelijkheid(bellen), maar zonder draadloze synchronisatie mogelijkheid (wegens ontbrekende infrastructuur aan de ICT kant van de provincie). Wel kan hij middel bijgeleverde Cradle via zijn werkplek de PDA synchroniseren. Hij neemt daar geen genoegen mee en dringt aan op realisatie draadloos synchroniseren.
September 2005 PDA lijkt defect, batterij blijkt leeg. Nieuwe batterij aangeschaft en probleem verholpen. September 2005 gedeputeerde vraagt Flatscreen aan. Wordt geleverd
September 2005 gedeputeerde vraagt Kalfslederen beschermhoes aan (terwijl hij een de standaard kunststof hoes al heeft). Wordt geleverd
September 2005 gedeputeerde vraagt Bleutooth headset aan voor bellen met PDA. De headset van HP die er bij hoort wordt geleverd maar voldoet niet aan de wensen van de gedeputeerde. Hij vraag direct een ander aan en krijgt die even later.
September 2005 gedeputeerde Hooijmaijers heeft meerdere calls aangemeld omdat hij niet kon aanloggen (probleem ligt telkenmale bij hem zelf)
Oktober 2005 Blijkt een verkeerde lP AQ pen te hebben gekregen (????), nieuwe wordt besteld.en geleverd. Oktober 2005: Gedeputeerde wilt een PDA oplader voor in de auto. Vraagt deze aan en krijgt hem.
Oktober 2005 gedeputeerde vraagt een draadloze muis aan voor zijn thuiswerkplek. Gedeputeerde heeft echter op dat moment nog geen thuiswerkplek!!! Dat een draadloze muis normaal een Arbo aanvraag is maakt hem niet uit. Hij wilt een snelle levering. Ook thuiswerkplek wordt even later geleverd
November 2005 Gedeputeerde Hooijmaijers heeft probleem en vraagt wegens onduidelijke problemen om nieuwe installatie op locatie. Wordt ingewilligd terwijl er geen problemen worden aangetroffen.
December 2005 lP AQ synchroniseert niet goed. Omdat gedeputeerde Hooijmaijers een secretaresse heeft die zijn outlook beheerd maar zelf ook Outlook beheerd is synchronisatie lastig. Uitleg wordt gegeven dat dubbel aanloggen het probleem is. Probleem lijkt dus oorzaak van verkeerd gebruik. Opnieuw uitleg gegeven en daarmee is het probleem opgelost.
December 2005 Pincode van de SIM kaart in PDA is kwijt geraakt, nieuwe pin wordt aangevraagd op basis van PUC code bij telecom provider
Februari 2006 PDA synchroniseert niet meer met PC. USB poorten aan de PC bleken kapot te zijn. Probleem is opgelost

Al met al zijn het redelijk veel (met een paar onnodige) Calls. Iedere keer als hij belt (of laat bellen) dient de helpdeskmedewerker alles uit zijn handen te laten vallen en direct hem te komen helpen. Tot op zekere hoogte gebeurt dat dan ook.

Nu nog twee openstaande zaken:
Laptop: Gedeputeerde Hooijmaijers heeft een standaard thuiswerkplek middels een provincie laptop. Graag zou hij deze laptop draadloos binnen zijn eigen woning gebruiken. Hij wilt niet zelf kabels door zijn huis laten aanleggen en daarom is de servicedesk met een alternatief gekomen om hem te ontsluiten via het stroomnet (220volt, Devolo oplossing). Deze oplossing stelt hem in de gelegenheid in andere kamers dan waar zijn internetverbinding staat via een 220 stopcontact toch aan te loggen op het provincienetwerk middels het internet. Naar nu blijkt werkt deze Devolo oplossing wel binnen de provincie, maar niet met hem thuis. Dit alternatief wordt verder nergens anders binnen de provincie gebruikt.
Het hem aangeboden Devolo alternatief voor draadloos werken blijkt dus niet uitvoerbaar. Dhr Hooijmaijers is er niet blij mee en zijn "draadloos werken wens" blijft dus uitstaan. Het beleid omtrent Draadloos werken met een laptop is simpel: Mag niet!! De provincie heeft geen draadloze netwerkkaarten en is niet van plan deze aan te schaffen.

PDA: Hooijmaijers houdt de wens om waar dan ook ter wereld zijn Outlook agenda draadloos te kunnen synchroniseren. Indien hij de Laptop mee zou nemen met de daarbij behorende Cradle voor de PDA kan hij waar ook ter wereld ( als er maar een internet aansluiting is) middels zijn SRA key en het internet, contact maken met de provincie en zijn Outlook synchroniseren. Gedeputeerde Hooijmaijers wilt echter volledig draadloos zijn en niet overal zijn laptop mee naar toe nemen. Omdat we geen inbelpunt voor ons netwerk en geen koppeling tussen Outlook en Exchange hebben kunnen we nooit voorzien in deze wens.
De service desk heeft ICTA gevraagd dit aan hem duidelijk te maken middels een dwingend advies.

Samenvatting:
Gedeputeerde Hooijmaijers heeft een tweetal nog openstaande wensen die we op basis van het huidige beleid niet kunnen inwilligen.
Advies is de heer Hooijmaijers tekst en uitleg te geven over onze standaard dienstverlening en ons huidige beleid zodat hij de nog openstaande wensen intrekt en zich neerlegt bij het provincie beleid.
Tevens dient de Service desk eerder paal en perk te stellen aan de te bieden hulp en mogelijke alternatieven. Nu is het zo dat de gedeputeerde vraagt en wij nooit nee zeggen. Doordat er nooit nee wordt gezegd blijft de heer Hooijmaijers vragen stellen.
Je hebt via de secretaresse van gedeputeerde Hooijmaijers een afspraak ingepland op 5 april om 11.00 uur op de dreef, de gevolgen indien we hem tegemoet komen, zijn:

Benodigd voor Draadloos thuis werken:
Draadloze netwerkkaart: € 75,-
Installatietijd 2 uur configuratie Draadloze Router bij gedeputeerde Thuis
Gevolg: Bij verstoring zullen we naar hem toe moeten. Probleem blijft dat de provincie de configuratie van hem Privé (router) moet gaan beheren. Indien hij Privé een verandering wilt kan dat niet.
Tevens zal het Beleid uit 2004 moeten worden aangepast en nieuwe richtlijnen worden opgesteld.

Benodigd voor Draadloos PDA middels GSM met Outlook via Exchange en inbelnummer synchroniseren:

Beleid aanpassen;
Exchangeserver anders configureren
Huurlijn voor inbelverbinding realiseren en ontsluiten middels Microsoft Exchange Server Outlook clients ontsluiten middels Exchange.
Profielen aanpassen
Doorlooptijd 3mnd+

Kosten:
Aanschaf Hardware (inbelserver) +/- € 10.000,-Licenties en software: +/- 5.000,- eenmalig Onderhoudskosten: 5.000,- per jaar Huurlijnen: +/- € 10.000,- per maand



terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: