terug naar het overzicht juli 2007

RWS neemt proef met 120 km/h op A1

Begin volgend jaar start Rijkswaterstaat met praktijkproeven met dynamische maximumsnelheden. Het gaat om drie trajecten: de A58 bij Tilburg, de A12 tussen Gouda en Woerden en de A1 Bussum-Muiderberg. Doel van de proeven is om de effecten op veiligheid, doorstroming, milieu en verkeersgedrag te bestuderen. Ook moet duidelijk worden wat de consequenties zijn voor wegbeheer en netwerkmanagement. De insteek bij de drie praktijkproeven is verschillend: bij Tilburg zal een lagere snelheid van kracht zijn bij dreigende overschrijding van de lucht kwaliteitsnormen, terwijl op het traject op de A12 weersomstandigheden of grote verkeersdrukte de ‘trigger’ zijn.
Op de A1 gaat het juist om een dynamische verhoging: bij een rustig verkeersbeeld van 100 km/uur naar 120 km/uur, mits passend binnen de veiligheids- en milieueisen. De dynamische snelheden worden met matrixsignaalgevers of kantelborden aan de weggebruikers kenbaar gemaakt. Het aan- en uitschakelen van een bepaalde snelheid gebeurt automatisch, maar de verkeerscentrale van RWS kan eventueel ingrijpen.
(bron: M-magazine)
Het betreft hier uiteraard de noordelijke rijbaan. Op de zuidelijke rijbaan van de A1 geldt er géén snelheidsbeperking : daar mag men altijd 120 km/h rijden. Als dat mogelijk is, natuurlijk.


PvdA Muiden wenst 80 km/h op A1

Muiden – De PvdA Muiden maakt zich zorgen over de voorgestelde aanpassing van de A1. Het hart van Muiden ligt vlak aan deze snelweg. Uit onderzoek blijkt dat nu al de grenswaarden voor de uitstoot van stikstofdioxide en fijnstof worden overschreden. Ook is er sprake van geluidhinder. Gevreesd wordt voor een nog ernstiger aantasting van de leefbaarheid in kernen Muiden en Muiderberg. Een van de maatregelen die de PvdA wil om dit te voorkomen is het instellen van een maximumsnelheid van 80 km op dit stuk van de A1/A6, zo stelt de PvdA in een Persbericht.

Echter, volgens de rapportage van Rijkswaterstaat in het kader van de Planstudie Schiphol-Amsterdam-Almere worden deze grenswaarden alleen nabij de wegas van de A1 overschreden. In de kern van Muiden zijn er nauwelijks norm overschijdende vuiltjes aan de lucht. De situatie zit echter wel tegen de grenswaarde aan. Minder dan de helft van het fijnstof is afkomstig van de A1, de rest is 'achtergrond-concentratie'.

Rijkswaterstaat (RWS) heeft voorstellen uitgewerkt voor de herinrichting van de A1 tussen Muiden en Muiderberg. Onderdeel daarvan is het verdubbelen van de spitsstrook en het gebruik van de vluchtstrook tijdens de spits. De plannen zijn onlangs tijdens een inspraakbijeenkomst gepresenteerd aan de inwoners van Muiden. Toegegeven werd dat de aanpassing een toename van de geluidshinder veroorzaakt. Deze zou echter op de meeste plaatsen net binnen de wettelijke normen blijven.
Voorspeld werd dat de aanpassing van de A1 zou zorgen voor een verbetering van de luchtkwaliteit in Muiden. RWS baseert dit op de optimistische stelling dat er na de aanpassing een betere verkeersdoorstroming zal zijn en dat rijdende auto's minder vervuiling veroorzaken dan stilstaande. Voor deze voorspelling werden geen echter overtuigende argumenten gepresenteerd, aldus de PvdA.

De PvdA Muiden denkt dan ook dat deze voorspelling op zijn minst discutabel is. In de plannen komen immers meer en smallere rijstroken. Het verkeersvolume en de kans op ongelukken nemen daardoor fors toe. Hoewel rijdende auto's wellicht minder vervuilen dan stilstaande, is het maar zeer de vraag of door de toename van het verkeer die verbetering daadwerkelijk zal optreden. Bij filevorming, bijvoorbeeld na aanrijdingen vanwege de smalle rijstroken, is Muiden dubbel de klos.

De PvdA dringt er daarom op aan om nu al maatregelen voor te bereiden die een eventuele verslechtering van de luchtkwaliteit en de toename van geluidshinder tegengaan:
- het instellen van een maximum snelheid van 80 kilometer per uur op het aangepaste traject; - meting van de luchtkwaliteit voordat de werkzaamheden zijn begonnen, zodat na voltooiing ervan – objectief - kan worden geconstateerd of de luchtkwaliteit in Muiden verbetert, zoals RWS beweert;
- onderzoek naar de versnelde aanleg van het reeds geplande aquaduct onder de Vecht.

RWS deelde desgevraagd aan Muideninfo mede dat er géén sprake zal zijn van versmalling van de rijstroken. De breedte van de toekomstige rijstroken blijft gewoon voldoen aan de normering voor 120 resp. 100 km/h. Alleen op de A6 zal er sprake zijn van het instellen van een verlaagde maximumsnelheid bij het inschakelen van de spitsstrook, want hier is deze wel wat smaller. RWS ziet dan ook niet in dat de toekomstige situatie onveiliger is dan de huidige, zoals de PvdA stelt.


terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: