terug naar het overzicht

De Muiderbrug

inhoud


22-november-2007

Camera's bij Muiderbrug (A1) voor kentekenregistratie

Geregisteerde weggebruikers uitgenodigd voor mobiliteitsproject.

Rijkswaterstaat voert van zaterdag 24 november 2007 tot en met zondag 23 december 2007 een kentekenregistratie uit ter hoogte van de Muiderbrug (A1). De registratie vindt plaats door middel van camera's en is bedoeld om een goed beeld te krijgen van de weggebruikers die regelmatig de Muiderbrug passeren. Afhankelijk van de resultaten van het onderzoek nodigt Rijkswaterstaat deze weggebruikers uit om deel te nemen aan een mobiliteitsproject. Het doel hiervan is de hinder voor het verkeer tijdens werkzaamheden aan de brug in de periode mei tot en met augustus 2008 te verminderen door passende vervoersalternatieven aan te bieden.

In voorbereiding op de registratie plaatst Rijkswaterstaat in de nacht van vrijdag 23 op zaterdag 24 november 2007 ter hoogte van de Muiderbrug aan beide kanten van de snelweg en de parallelweg camera's. Tijdens het ophangen van de camera's zijn wisselend twee rijstroken op de A1 afgesloten. Het verkeer houdt de beschikking over twee rijstroken, maar dient wel rekening te houden met extra reistijd.

Rijkswaterstaat startte in augustus 2007 met een ingrijpende verbouwing van de Muiderbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Om ook in de toekomst de veiligheid en doorstroming van zowel het autoverkeer als het scheepvaartverkeer te kunnen blijven waarborgen wordt de brug versterkt, verhoogd en verbreed.



27-augustus-2007

Start werkzamenheden aan Muiderbrug

Bouw fietsbrug begonnen

Rijkswaterstaat start op maandag 27 augustus 2007 met het verhogen, versterken en verbreden van de Muiderburg over het Amsterdam-Rijnkanaal. Dit is noodzakelijk om in de toekomst een veilige en vlotte doorgang te bieden voor zowel het wegverkeer over de A1 als het scheepvaartverkeer op het Amsterdam-Rijnkanaal. Tegelijkertijd starten ook de werkzaamheden voor de aanleg van een aparte fietsbrug naast de Muiderbrug. Stadsregio Amsterdam, provincie Noord-Holland en Rijkswaterstaat tekenden hiervoor begin mei een overeenkomst.

De Muiderbrug dateert van midden jaren 70 en is aan een ingrijpende verbouwing toe. De werkzaamheden leiden tot een markante oeververbinding: een tuibrug met aan weerszijden van de brug zeventig meter hoge pylonen. Deze dienen voor de ophanging van de kabels. De stalen oeververbinding wordt ook ruim veertig centimeter opgekrikt. Hiermee voldoet de brug aan de doorgangseisen voor containerscheepvaart met vier gestapelde containers. Het opkrikken gebeurt door het plaatsen van vijzels onder de brug. De werkzaamheden vormen technisch gezien een hoogstandje omdat van een stalen brug een tuiconstructie wordt gemaakt. Eind 2008 is de Muiderbrug klaar.

In de eerste fase van het werk worden de funderingen voor de verbreding van de Muiderbrug en de nieuwe fietsbrug gelegd. De funderingspalen worden deels in de grond geschroefd en deels geheid. Voor het maken van de fundering komen aan beide zijden van het Amsterdam-Rijnkanaal nieuwe damwanden. Het aanbrengen van de fundering en de damwanden duurt tot begin oktober 2007.

Hinder
In deze periode is er nagenoeg geen overlast voor het wegverkeer op de A1. Wel krijgen de bewoners in de directe omgeving te maken met geluidsoverlast. Ook de scheepvaart op het Amsterdam-Rijnkanaal ondervindt op gezette tijden hinder vanwege werkzaamheden onder aan de brug. Schepen krijgen bij het passeren van de brug speciale begeleiding. Rijkswaterstaat heeft de direct betrokkenen en belanghebbenden geïnformeerd over de werkzaamheden en de mogelijke hinder.

In de eerste helft van 2008 volgt het aanbrengen van dwarsbalken onder brug, het inhijsen van de pylonen en het aanspannen van de tuien om de brug op definitieve hoogte te krijgen. Het wegverkeer ondervindt hierbij met name hinder tijdens zes weekenden door afsluitingen van rijstroken en een snelheidsbeperking. De werkzaamheden veroorzaken ook overlast voor het scheepvaartverkeer.

Fietsbrug
Zodra de werkzaamheden aan de Muiderbrug zijn afgerond, wordt de bovenbouw van de fietsbrug gerealiseerd. Naar verwachting is de fietsbrug medio 2009 gereed. Het ontwerp van de fietsbrug komt overeen met het nieuwe uiterlijk van de Muiderbrug. De huidige fietsverbinding loopt nu nog via de parallelweg op de Muiderbrug. De fietsbrug vervult straks een belangrijke functie voor het woon-werkverkeer en recreatief verkeer.



10-mei-2007

Fietsbrug gaat definitief door!

Overeenkomst fietsbrug bij Muiden : begin 2009 gereed
Stadsregio Amsterdam, provincie Noord-Holland en Rijkswaterstaat hebben afspraken vastgelegd over een aan te leggen fietsbrug naast de Muiderbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Met de ondertekening van een overeenkomst wordt na jaren onderhandelen een wens van de regio vervuld: een goede fietsverbinding tussen Amsterdam en Gooi en Vechtstreek. In de overeenkomst zijn afspraken gemaakt over de financiering van de fietsbrug, de bouwrisico's, het eigendom en het beheer en onderhoud. Het dagelijkse beheer en onderhoud van de brug en de aansluitende fietspaden komen voor rekening van de gemeenten Diemen en Muiden. Rijkswaterstaat wordt eigenaar van de fietsbrug.

De huidige fietsverbinding over het Amsterdam-Rijnkanaal loopt nu nog via de parallelweg op de Muiderbrug. Op deze weg rijdt in twee richtingen ook busverkeer tussen Amsterdam en Gooi- en Vechtstreek. Een gevaarlijke situatie, waaraan iedereen een eind wilde maken.


Copyrights Rijkswaterstaat


Stadsregio Amsterdam nam in 2005 het initiatief voor de fietsbrug en reserveerde daar geld voor. Realisatie van de fietsbrug werd actueel nadat de provincie Noord-Holland de fietsbrug opnam in het Uitvoeringsprogramma Groene Uitweg en het rijk besloot extra geld ter beschikking te stellen. Het Uitvoeringsprogramma Groene Uitweg beoogt een goede verbinding tussen Amsterdam en Gooi en Vechtstreek met behoud van het waardevolle karakter van het landschap. Rijkswaterstaat heeft daarop meteen actie ondernomen om de fietsbrug op korte termijn aan te leggen.

Rijkswaterstaat combineert een deel van de werkzaamheden aan de fietsbrug met gepland groot onderhoud aan de Muiderbrug. Deze werkzaamheden starten binnenkort, en naar verwachting gaat voor de zomer de eerste paal voor de fietsbrug de grond in. Zodra het werk aan de Muiderbrug in 2008 afgerond is, wordt de bovenbouw van de fietsbrug gerealiseerd. Naar verwachting is de fietsbrug begin 2009 gereed. Het ontwerp van de fietsbrug komt overeen met het nieuwe uiterlijk van de Muiderbrug. De fietsbrug voldoet aan de eisen die zowel voor fietsverkeer als scheepvaartverkeer zijn gesteld. De fietsbrug vervult straks een belangrijke functie voor het woon-werkverkeer en recreatief verkeer.


16-maart-2007

Fietsverbinding wordt opgeknapt

Er is begonnen met de reconstructie van het fietspad langs de Maxisweg en het kruispunt Maxisweg-Pampusweg.

Het fietspad tussen de Maxisweg en de Muidertrekvaart is een onderdeel van belangrijke fietsverbinding tussen Muiden en Amsterdam. De verbinding is toe aan een grote onderhoudsbeurt in verband met verzakkingen over grote lengtes en staat daarom al enige tijd bekend als een slecht begaanbare route bij de Fietsersbond. Het fietspad zal over de gehele lengte opgehoogd worden en worden voorzien van een gladde asfaltlaag.
De kruising Maxisweg-Pampusweg zal met kleine aanpassingen veiliger gemaakt worden voor kruisende fietsers en voetgangers. Op diverse manieren zal het fietsverkeer duidelijker in beeld moeten komen bij automobilisten om de veel voorkomende (bijna)aanrijdingen te voorkomen.
De nieuwe bushaltes zullen tegenover elkaar geplaatst worden aan de westzijde van de Pampusweg (bij de slagboom), zodat voetgangers van en naar de Maxisweg veiliger kunnen oversteken.

Bouw fietsbrug over enkele maanden
De aansluitingen van het fietspad op de parallelweg over de Amsterdam-Rijnkanaal zullen op een sobere manier veilig uitgevoerd worden. Rijkswaterstaat zal over enkele maanden starten met de bouw van een fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal, waarbij die aansluitingen worden vervangen door een vrijliggend fietspad langs de parallelweg.
Het fietsverkeer tussen de Weesperweg en Pampusweg wordt tijdens de werkzaamheden aan het fietspad, enkele weken omgeleid via de zuidelijke parallelweg (Rijksweg) van de snelweg A1. De omleidingroute is door middel van borden aangegeven. Fietsen op de Maxisweg zelf is erg verkeersonveilig en verboden.
De reconstructie aan het fietspad en kruispunt Maxisweg-Pampusweg wordt mede gefinancierd door de provincie Noord-Holland.
De werkzaamheden zullen naar verwachting duren tot half april. De gemeente Muiden vraagt begrip voor de overlast die de werkzaamheden veroorzaken.


12 februari 2007

Fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal niet zeker?

'Iedereen wil een veilige fietsverbinding' reageerde eerder de Stadsregio Amsterdam. Wethouder Winnubst bracht woensdag 7 februari op de commissievergadering het nieuws dat het er nu eindelijk van komt. "In november, dit jaar nog" wist hij. Maar Rijkswaterstaat en de Stadsregio Amsterdam wisten van niets...

Eerst over de brug komen...

Voor de fietsbrug is ongeveer 8,5 miljoen euro nodig, plus 1 miljoen voor het onderhoud, wist de Stadsregio Amsterdam (voorheen ROA) eerder. Zij dragen 5,5 miljoen bij, maar geen cent meer. De provincie Noord-Holland is nu over de brug gekomen met 2,4 miljoen euro, zodat het benodigde bedrag nagenoeg bijeen is. Je zou zeggen dat Rijkswaterstaat de rest zou kunnen bijdragen, en als uitvoerende instantie verantwoordelijk zou kunnen zijn voor de eventuele tegenvallers. De lokale pers meldde dan ook: "brug bij maxis stap dichterbij". Wethouder Winnubst ging op de commissievergadering van woensdag 7 februari nog verder en meldde dat het er nu eindelijk van komt. "In november, dit jaar nog" voorspelde hij.

Wij hebben bij de Stadsregio naar dit heuglijke nieuws verder geïnformeerd, en zij wisten van niets. "Voor ons is er helemaal niets veranderd" zeiden ze, "maar u moet eigenlijk de Rijkswaterstaat zijn".

Rijkswaterstaat kon het bericht ook niet bevestigen. Sterker nog, volgens hun was de uitvoering van de fietsbrug allerminst zeker "de Stadsregio en de Provincie kunnen wel leuk van alles toezeggen, maar wij hebben (nog) geen enkele zekerheid dat die toezeggingen ook gestand worden gedaan. Ik ken alleen het persbericht op de website van de provincie" wist de persvoorlichtster.

Maar er zijn reeds afspraken gemaakt tussen de gemeente Muiden en Rijkswaterstaat om over de planning van de werkzaamheden te overleggen. Want het is hun bedoeling de fundering van de fietsbrug gelijktijdig met het groot onderhoud van de Muiderbrug in november 2007 aan te leggen. De ingenieurs gaan er vanuit dat de ambtenaren de financiele en juridische rimpels tijdig weten glad te strijken. En pas dan kunnen we melden dat de fietsbrug er definitief komt.


5 december 2006

De fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal

Volgend jaar vinden werkzaamheden aan de Muiderbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal plaats. Zie ons vorige artikel, waarin we ons afvroegen of er van de gelegenheid gebruik wordt gemaakt een aparte fietsverbinding aan te leggen. Bijvoorbeeld door de rijbaan op de parallelweg te splitsen in een fietspad, en een éénrichting snelverkeerbaan, afwisselend in de spitsrichting. Omdat de verkeersveiligheid van de fietsers niet verbeterd wordt, heeft de fietsersbond bezwaar gemaakt tegen de onderhoudswerken. Een noodzakelijke vrijstellingsprocedure op het bestemmingsplan maakt dat mogelijk.



De gemeente Diemen over het bezwaar

De Muiderbrug ligt op het grondgebied van Diemen, en dus beslist de gemeente Diemen over het bezwaar. Het college van burgemeester en wethouders van Diemen hebben in de bezwaarprocedure het verweer gevoerd dat het bezwaar van de Fietsersbond niet-ontvankelijk is en de argumenten van de Fietsersbond inhoudelijk onjuist zijn.
Intussen is het bezwaar behandeld door de bezwarencommissie van de gemeente Diemen. Deze heeft geadviseerd de fietsersbond wél ontvankelijk te verklaren, en hun bezwaar wél gegrond te verklaren (door een misverstand berichtten wij eerder het tegendeel). Het college van Diemen zal zich opnieuw bezinnen op haar positie.

De Fietsersbond over het bezwaar

De fietsersbond wilde niet inhoudelijk reageren op de procedure bij de gemeente Diemen, maar wilde wel verduidelijken waarom ze bezwaar hebben gemaakt. Een bredere brug past niet in het bestemmingsplan, en dus is er een vrijstellingsprocedure nodig. Bij deze vrijstellingsprocedure behoort het bestuursorgaan de nodige kennis te vergaren omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen. De fietsersbond is van mening dat verkeersveiligheid voor de fietsers zo'n relevant feit is. Dat een belangenafweging dan oplevert dat deze ook niet verslechtert na de verbreding van de parallelrijbaan deed volgens de woordvoerster van de fietsersbond niet ter zake. Uiteindelijk willen ze een veilige fietsverbinding bereiken, en zien ze deze procedure als pressiemiddel.

De Stadsregio over de fietsbrug

'Iedereen wil een veilige fietsverbinding' reageerde de woordvoerster van de Stadsregio Amsterdam (voorheen ROA) 'en wij in de eerste plaats'. Het ROA heeft enige jaren geleden hiernaar onderzoek laten doen, en een aparte fietsbrug bleek de enige oplossing hiervoor. De idee van een gescheiden fietspad op de brug is ook aan de orde gekomen, maar men dacht daarvan dat het teveel vertraging voor het openbaar vervoer zou opleveren. Rijkswaterstaat heeft de fietsbrug al ontworpen, en de kosten ervan doorgerekend. Deze bedragen 8 ½ miljoen euro, met een marge van 20%, en nog eens 1 miljoen voor het onderhoud. De Stadsregio wil daar een groot deel aan bijdragen, maar geen bouwrisico lopen. Rijkswaterstaat tracht nu het ontbrekende geld te verzamelen, of op te brengen.

Voor de Muider fietsers valt te hopen dat het er nu snel van komt…


29 november 2006

Aanpassingen aan de Muiderbrug

Van september 2006 tot en met augustus 2008 vinden werkzaamheden aan de Muiderbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal plaats. De brugconstructie wordt versterkt om de veiligheid te waarborgen en de doorvaarthoogte voor de scheepvaart wordt vergroot. Ook wordt de parallelweg op de brug verbreed.
Het verkeer op de parallelweg moet rekening houden met verkeershinder. Gedurende zes weekenden in september/oktober 2007 wordt het verkeer op de Al over twee versmalde rijstroken per rijrichting geleid. Het verkeer moet rekening houden met snelheidsbeperkingen van 70 km per uur en extra reistijden. Bij grote verkeersdrukte wordt het verkeer omgeleid. Wat gaat er precies gebeuren?



Hoe gaat het versterken van de brugconstructie in zijn werk?

Er wordt een tuiconstructie (met pylonen en tuien) aangebracht bij de Muiderbrug met een dwarsbalk in het midden van de brug, waardoor de brug in het midden een extra ondersteuning krijgt. Tegelijkertijd wordt de brug in het midden ca. 40 cm. opgetild door de tuiconstructie, waardoor de doorvaarthoogte wordt vergroot (zie onderstaande artist impression; (c) rijkswaterstaat).
De verbreding hangt samen met de versterking, maar is ook noodzakelijk om in de toekomst een wisselstrook aan te kunnen leggen in het midden van de twee rijrichtingen op de brug. Daardoor is het noodzakelijk om de gehele rijbaan her in te delen. De brug wordt verbreed met 2,35 m. Dit gebeurt aan de kant van de parallelweg.

Hoeveel wordt de parallelweg verbreed?

De parallelweg is nu 6,30 m breed. Na herindeling van de brug zal de parallelweg 7,10 m. breed zijn.

Wordt er van de gelegenheid gebruik gemaakt een gescheiden fietspad aan te leggen?

Er is sprake van het aanleggen van een aparte brug voor fietsverkeer naast de Muiderbrug. Op dit moment is er extra geld beschikbaar gesteld voor deze aparte fietsbrug, waardoor het er op lijkt dat deze nu wel aangelegd kan gaan worden. De diverse overheden moeten de benodigde financiën hiervoor nog wel schriftelijk toezeggen. Daarna zal worden bekeken hoe en wanneer deze fietsbrug kan worden gebouwd. De verkeersafwikkeling wijzigt niet, behalve als de fietsbrug is aangelegd, zal het fietsverkeer uiteraard op de fietsbrug afgewikkeld worden en niet meer op de parallelweg van de Muiderbrug.


terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: