terug naar het overzicht

Algemene Beschouwingen Gemeente Muiden 2001 PvdA.

Meneer de voorzitter,

We beginnen aan de laatste begrotingsbehandeling van de raad in deze periode. Volgend voorjaar kiest Muiden een nieuwe raad met, als de vooruitzichten ons niet bedriegen, veel nieuwe gezichten.

Alvorens een beschouwing te houden over de afgelopen, tumultueuze periode, is het gepast stil te staan bij de gebeurtenissen in de wereld op 11 september en daarna. Grootschalig terrorisme bedreigt onze wereld; zekerheden zijn wat minder zeker geworden, ook in ons relatief rustige bestaan. Agressie en vergelding, oorlogsdreiging en intolerantie, wereldbrand en wapengekletter, zijn woorden die ons dagelijks bestaan dreigen te beheersen. Een economische recessie lijkt bijna onafwendbaar. Angst dreigt ons dagelijks bestaan te gaan beheersen.

Onze gedachten zijn bij de slachtoffers van de afgrijselijke aanslagen in de Verenigde Staten en ook bij hun nabestaanden, hun vrienden, hun collega's, hun geliefden. De dramatische beelden van 11 september zullen voor altijd op ons netvlies staan. Het is onbegrijpelijk dat mensen tot zulke niets en niemand ontziende daden in staat zijn. Opeens is heel veel van onze dagelijkse zorgen of tegenvallers tot volstrekt onbelangrijk gereduceerd bij het zien van zoveel leed.

Toch kunnen we niet veel anders doen dan de draad van ons bestaan weer oppakken en overgaan tot de orde van de dag; hoe bizar dat ook moge zijn. Ook in Muiden draait de wereld door.

Terugkijkend op de afgelopen periode kunnen we maar tot één conclusie komen: we hebben wel eens betere bestuurlijke perioden gehad. In vier jaar hebben we drie colleges en zo'n twintig raadsleden aan het werk gezien. Het was bij de fractie van de WD een komen en gaan en weer komen en weer gaan. En als het nu over zwaarwichtige politieke zaken ging, zou daar nog enig begrip voor zijn. Het was echter niet veel meer dan een machtsstrijd en vooral een onverenigbaarheid van karakters; zelden vertoond in deze raad.
We kunnen achteraf constateren dat misschien de amusementswaarde groot was, bestuurlijk was het een absolute ramp en in ieder geval contra-productief. Dat desalniettemin toch nog veel van onze voornemens zijn gerealiseerd dan wel op de rol staan, is op z'n minst verbazingwekkend. De gemeentelijke medewerkers verdienen een compliment voor de wijze waarop zij deze periode, onder deze omstandigheden, hun werk hebben gedaan.
Wij prijzen ons gelukkig dat naast u, voorzitter, de PvdA-wethouder steeds de constante factor is geweest en bereid was in deze moeilijke periode op z'n post te blijven. Eerst een VVD-wethouder, dan een andere VVD'er en vervolgens een CDAén een D'66-wethouder; kortom alle fracties zijn aan bod geweest. Mijn uitspraak dat ik ieder raadslid een periode gun als dagelijks bestuurder is deze periode wel heel royaal ingevuld; dat had nu ook weer niet gehoeven.
Gelukkig zijn de onderlinge verhoudingen binnen de raad de laatste tijd aanmerkelijk verbeterd. De discussies worden weer op niveau gevoerd en ons taalgebruik en de woordkeus is gelukkig weer alleszins acceptabel.

We hebben ondertussen ook de eerste vingeroefeningen achter de rug met commissies nieuwe stijl. De deelname aan deze commissievergaderingen en de inbreng van niet-raadsleden verhogen ook bij de respectieve achterbannen de betrokkenheid bij het lokale bestuur. Ook denken wij dat het experiment met andere voorzitters dan de portefeuillehouders een goed eerste stap is op weg naar de komende dualisering van het gemeentebestuur. Dat voorzitten ook een vak is, heeft een aantal van ons aan den lijve kunnen ondervinden. Wij kunnen ons voorstellen dat bij een evaluatie van de commissies nieuwe stijl ook het aspect training aan de orde zal komen. Tot onze tevredenheid lazen we in de Gooi- en Eemlander dat ook Hilversum in zijn commissies gaat werken met voorzitters niet zijnde de portefeuillehouder. Goed voorbeeld doet goed volgen. We zullen ons de komende tijd nog nadrukkelijk kunnen en moeten bezighouden met de wijze waarop we het gewenste dualisme handen en voeten moeten geven.

Alvorens verder in te gaan op de diverse onderdelen van uw nota van aanbieding bij de begroting van 2002 en de meerjarenraming 2003 tot 2005 wil mijn fractie even stilstaan bij het onderwerp communicatie. Voor het krijgen van draagvlak onder onze inwoners voor gemeentelijke plannen en besluiten is het nodig een goede voorlichting te verzorgen en de betrokkenheid van de inwoners bij de plannen te vergroten. Sleutelwoorden zijn daarbij pro-actief, heldere informatie in papieren en digitale vorm en tweerichtingsverkeer.

In onze algemene beschouwingen van vorig jaar citeerden wij ICT-minister Van Boxtel, die liet weten dat eind 2002 alle gemeenten moeten beschikken over een eigen website op internet. Dat mogen volgens de minister geen omgevallen folderkasten zijn met gedateerde informatie. Integendeel: zij moeten interactief zijn en bijdragen aan een betere communicatie tussen burger en bestuur. Daarbij komt dat dit nog slechts een onderdeel is van het totale communicatiebeleid. Wij hebben u vorig jaar gevraagd andere prioriteiten te kiezen en ervoor te zorgen dat we voor 2002 ook werkelijk op de digitale snelweg aanwezig zullen zijn in de vorm zoals door de minister bedoeld. Wij wezen er toen op dat de voorlichting aan de bevolking over de lopende projecten steeds belangrijker wordt en tot de kritische succesfactoren van het gemeentelijk beleid moet worden gerekend.
Hoe duidelijk is dat recentelijk weer eens gebleken. Alle commotie over het aquaduct en de relatie naar de Bloemendalerpolder en de Gemeenschapspolder is terug te voeren tot (een gebrekkige) communicatie. En datzelfde geldt voor de onrust over de brand op het terrein van de kruitfabriek; ook hier faalde de communicatie. De teksten van zowel de gemeentelijke voorlichting in het informatieblad als de rapporten van (externe) adviseurs zijn geschreven door deskundigen voor deskundigen in een jargon van insiders. Geen moment verplaatsen we ons in de schoenen van de inwoner voor wie al dat verbale geweld is bedoeld. Dat sommigen dan, gebruikmakend van de digitale snelweg, een beeld presenteren dat de werkelijkheid geweld aandoet, valt hun nauwelijks aan te rekenen. Niet zij, maar wij zijn in gebreke. We verzuimen onze taak van het geven van adequate en pro-actieve voorlichting en verschuilen ons achter "dooddoeners". Achterhaald, voorzitter, en niet meer van deze tijd. Mijn fractie hecht eraan dat het hele traject van de gemeentelijke voorlichting op korte termijn onder de loep wordt genomen.

In plaats van in de aanbiedingsnota pagina's vol te schrijven over hoe wij in onze boekhouding en verordeningen van guldens euro's zullen maken (pag. 21 t/m 24) had mijn fractie liever een verhaal gezien over hoe wij onze communicatie met de burgers gaan verbeteren. Verder dan vier regels over voorlichting komen we niet; jammer.

Met enige voldoening constateert uw college dat "met inachtneming van een aantal onderwerpen die op dit moment in behandeling zijn of het komende halfjaar ter besluitvorming aan ons worden voorgelegd, het collegeprogramma nagenoeg geheel is uitgevoerd of op dit moment in uitvoering". Geen speld tussen te krijgen en onze complimenten, maar ........
Een aantal belangrijke zaken, dat veel van onze inwoners interesseert, is wel aan de orde geweest, maar zeker nog niet gerealiseerd. Ik zal een paar voorbeelden noemen. Nog steeds worden zelfs eenvoudige verzoeken van inwoners vaak pas na maanden beantwoord, terwijl het antwoord soms maar enkele regels omvat.

De toetsing van het parkeer- en verkeersbeleid is voor ons uit geschoven, terwijl de inwoners van met name de vesting Muiden die situatie alleen maar zien verslechteren. De veilige fietsroute over de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal is er nog steeds niet, ondanks forse uitspraken in het collegeprogramma. U schrijft dat getracht wordt de partijen in september opnieuw om de tafel te krijgen om de voortgang te bespreken. Ik durf het nauwelijks te vragen, maar is er al weer iets nieuws te melden in dit treurspel?

De overlast van vliegtuigen blijft onverminderd groot; komt dit onderwerp nog voor op uw politieke agenda en zo ja, op welke plaats?

Tot slot van deze voorbeelden: Het collegeprogramma zegt dat de veiligheid van fietsers en voetgangers, met name in de vesting Muiden, vraagt om maatregelen zoals een aangepast wegprofiel in combinatie met voldoende brede trottoirs. Ik heb niet de indruk dat we veel zichtbare voortgang boeken; het zal wel wachten zijn op "duurzaam veilig".

Als wij verder kijken naar ons PvdA verkiezingsprogramma kunnen we tevreden constateren dat ook hier een aantal belangrijke zaken is gerealiseerd. Ik noem o.a. naschoolse opvang, nieuwe impuls jeugd en jongerenwerk, behoud van de bibliotheek en verzelfstandiging van het openbaar onderwijs. De eerlijkheid gebiedt ons te melden dat ook een aantal zaken niet of nog niet is gerealiseerd. Enkele daarvan heb ik hierboven al genoemd.

Jammer is het dat in deze raadsperiode alles wat te maken heeft met de infrastructuur om ons heen nog niet door besluitvorming onherroepelijk is vastgelegd naar onze wensen. We doelen hierbij op de Al en het aquaduct, de verbinding A6 A9 (niet, of ondertunneld zonder milieuschade) en Muiden verlost van sluipverkeer.

Kijkend naar de diverse hoofdstukken van de begroting en de nota van aanbieding hebben we nog een paar opmerkingen en vragen.

We denken dat met name de nota van aanbieding aan leesbaarheid en inzichtelijkheid wint als het cijfermateriaal iets minder gedetailleerd wordt uitgewerkt en wat wordt gegroepeerd.
Wij willen uw college en vooral de wethouder van financiën complimenteren met de voorgelegde sluitende begroting en meerjarenraming. Prima dat we ons huishoudboekje op orde hebben, ook op langere termijn, met niet meer dan een geringe inflatoire tariefaanpassing.
We zijn wel benieuwd naar de ontwikkelingen met betrekking tot de Gewestelijke Afvalstoffen Dienst. Wat verwachten we van de Nma in het kader van de afgesloten Heads of Agreement?

We zetten vraagtekens bij de besteding van het rekeningsoverschot 2000 daar waar het gaat om de reservering ten behoeve van de aanleg van het bergbezinkbassin vesting Muiden Oost. U zult toch met ons eens zijn dat kosten die verband houden met het rioleringssysteem niet moeten worden gedekt uit eenmalige toevallige rekeningoverschotten. Het lijkt ons dan ook beter het overschot toe te voegen aan de reserve riolering en daaruit vervolgens gelden te onttrekken voor het bergbezinkbassin. Het lijkt "lood om oud ijzer" maar is principieel iets anders. Wij vragen ons in dit verband wel af of de reserve riolering en de jaarlijkse toevoegingen voldoende zijn voor de nu en in de toekomst te treffen maatregelen.

Wij spraken er in het kader van de communicatie tussen gemeentebestuur en inwoners al over, maar hoe denkt u om te gaan met de gerezen commotie over de veiligheidsaspecten rondom de kruitfabriek?

Goed dat op het terrein van het personeelsbeleid zaken als "cafetaria-systeem", "gezamenlijke traineeprogramma's" en de regionale samenwerking nu gestalte krijgen. We begrijpen dat Muiden en ook veel andere gemeentelijke overheden geen voorlopers zijn als het gaat om de verbetering van de positie van werkgever op de arbeidsmarkt. De marktsector loopt jaren op ons voor, maar toch het zijn belangrijke stappen die nu worden aangekondigd. Betekent dat nu ook dat we in de toekomst af zijn van de jammerklachten als het gaat om vacatures en de invulling daarvan, zowel in kwantitatieve als in kwalitatieve zin?

Het is goed vast te stellen dat de raad slechts met de grootst mogelijke moeite en na nogal wat pressie van de zijde van de portefeuillehouder schoorvoetend akkoord is gegaan met de planning van de evaluatie van het parkeerbeleid. Wij wijzen nogmaals op het verlies aan draagvlak onder de inwoners bij de thans gekozen aanpak. Mijn fractie maakt zich daarover zorgen.

Het is bijna gênant om nog iets te zeggen over de dijkdoorbraak bij de Julianastraat. Wij wachten af. De kwaliteit van de communicatie naar de directe belanghebbenden moet toch wel een meer dan fantastisch gehalte hebben, wilt u nog enig begrip of draagvlak kunnen creëren.

Kunt u iets zeggen over de planning van het traject duurzaam veilig? Wanneer worden welke straten aangepakt?

Grote waarde hecht mijn fractie aan het sociaal-economisch onderzoek. Met belangstelling zien we uit naar de afrondende besluitvorming rond de jaarwisseling.

Mijn fractie is content met de aandacht die de kinderopvang binnen het gemeentelijk beleid heeft gekregen. Wij hopen wel dat u dezelfde aandacht en steun blijft verlenen aan de peuterspeelzalen.
Mijn fractie betreurt het dat de besluitvorming over mogelijke nieuwe ontwikkelingen rond de realisatie van (senioren) nieuwbouw op het Kocherplantsoen nog niet mogelijk is. Er blijft een situatie van grote onduidelijkheid en dus onzekerheid bij de huidige bejaarde bewoners. We weten uit de commissiebehandeling dat met name de kwaliteit van de communicatie voorwaarde is voor het creëren van het broodnodige draagvlak. Wij rekenen erop dat uw college en de andere betrokkenen dit ter harte zullen nemen.

Wij zijn op weg naar een nieuw begrotingsjaar. Een belangrijk jaar voor zowel de lokale als de landelijke politiek. In het voorjaar hebben we kort achter elkaar de verkiezingen voor de gemeenteraden en voor de Tweede Kamer. De voorbereidingen voor de verkiezingsprogramma's zijn in volle gang, campagnecommissies buigen zich over de te voeren strategie. Kortom: iedereen is er druk mee.

In die hectische periode wensen wij uw college en het ambtelijk apparaat veel succes en wijsheid toe bij de activiteiten.

Namens de fractie van de PARTIJ VAN DE ARBEID


Wiebe de Haan
(fractievoorzitter)

terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: