terug naar het overzicht

Tekening A. Uderzo

Algemene Beschouwingen Gemeente Muiden 2002 VIB

Algemene Beschouwingen bij de begroting 2003 - Gemeente Muiden



Voorzitter,

Veel is de laatste tijd gezegd over 'oude' en 'nieuwe' politiek. Eerst de oude politiek. Deze heeft te veel afstand tot de burger, enthousiasmeert niet en is voornamelijk gebaseerd op idee-fixen waardoor nieuw beleid door oud beleid wordt overheerst.
Om dit te illustreren 4 citaten uit het verleden.

"Om gevolg te geven aan de diepe wens van verschillende fracties in de raad de begrotingsbehandeling op een nieuwe leest te stoelen, heeft mijn fractie gemeend deze bijdrage te moeten toespitsen op hoofdzaken van beleid en te beperken tot minder dan een kwartier. Ik haast mij daarbij op te merken dat mijns inziens een dergelijke wijze van behandelen van de begroting voor 1997, geen recht doet aan de uitvoerige nota van aanbieding die wel tot cijfers achter de komma gaat. Ik vraag mij dan ook af of de sturende en controlerende taak van de raad hierdoor niet onder druk komt te staan. Dit hoogste bestuursorgaan van de gemeente mag niet een besluitvormend college worden dat van raadsvoorstel naar raadsvoorstel springt. Het moet, naast een beleidsprogramma voor de vier jaar durende periode, ook zorgen voor een uitgewerkt jaarprogramma met een voorzichtig meerjaren perspectief. Pas dan kan de raad zijn grondwettelijke taak op een goede manier gestalte geven."
Uit: Algemene Beschouwingen PvdA bij de begroting 1997.

"Het is noodzakelijk om met andere gemeenten in onze regio te gaan samenwerken om zodoende kosten te besparen. De gemeente moet niet alles zelf willen doen. Geen adviesbureaus meer inschakelen maar advies vragen bij andere grotere gemeenten die meer knowhow hebben. Dit kan veel kosten besparen, zodat er meer tijd vrij komt om beleid te maken. Dit maakt de gemeente bestuurlijk veel sterker."

Uit: Algemene Beschouwingen CDA bij de begroting 1998.

"Gaarne uw visie met betrekking tot sponsoring van bloembakken e.d. door de plaatselijke ondernemers, of ondernemers van buiten onze gemeente en het betrekken van inwoners bij het onderhoud van groenstroken in de buurt van hun woning.
Het komt ons voor dat een generale visie op het groenbeheer ontbreekt. Kunt u die in de komende tijd ontwikkelen en aan de raad presenteren."


Uit: Algemene Beschouwingen VVD bij de begroting 1999.

"Blijft nog over het kite-surfen. Een boeiende sport om naar te kijken, maar gevaarlijk voor zwemmers en andere watersporters. De nylonlijnen van de kite hebben al voor veel overlast gezorgd. Wij vragen u het kite-surfen in Muiderberg zo te regelen, dat andere recreanten niet in gevaar komen.
Uit: Algemene Beschouwingen D'66 bij de begroting 2000.

Uit deze 4 citaten kunnen wij concluderen dat er in al die jaren eigenlijk niks veranderd is en dat we eigenlijk nog steeds oude politiek bedrijven, gestoeld op monistisch denken.
We hoorden al zo vaak dat 'we op een rijdende trein zitten'. Een trein die volgens ons rondjes rijdt en om de hete brij heen draait. En de hete brij in deze is het Raadsprogramma van de dit jaar gekozen Gemeenteraad.

Prioriteiten die gesteld zijn in het Raadsprogramma van deze Raad komen in de voorliggende begroting niet als zodanig naar voren. We worden eigenlijk nog steeds bestuurd door colleges die door de kiezer allang zijn vervangen, niet gecontroleerd door gemeenteraden omdat die ook al zijn vervangen.

Als er méér dan voortzetting van oud beleid was, zou er voor Jeugd & Jongeren meer dan alleen een trendmatige verhoging van het salaris van de jeugd& jongerenwerker te zien zijn. 'De jeugd is de toekomst' is een veelgehoorde uitdrukking, maar als we deze toekomst afschepen met een simpele indexering van de kosten en verder alleen nog maar signaleren dat de jeugd problemen veroorzaakt, kunnen we dan onze toekomst nog wel recht in de ogen kijken?

Duurzaam veilig is meer dan drempels. In deze begroting vinden we echter alleen drempels terug. Aangezien er door dit college geen visie ontwikkeld is op dit belangrijke onderwerp stellen wij voor dan maar de door de VIB ingediende inventarisatie te laten doorrekenen.

Vaak is te lezen dat i.v.m. de financiële positie en de ambtelijke capaciteit bepaalde zaken (nog) niet uitgevoerd konden worden, dan wel uitgevoerd worden door in te huren externen. Het inhuren van externen is bijna een automatisme geworden.
Wij pleiten in deze voor:
- het beter gebruik maken van de capaciteit die al in huis is;
- verbetering van de bestaande capaciteit, desnoods met specifieke opleidingen;
- meer armslag voor de ambtenaren om met andere gemeenten samen te werken, waar het wiel misschien al is uitgevonden, of waar meer knowhow aanwezig is.

Aan deze begroting ligt geen visie ten grondslag. Dit is een kosten/baten analyse, een boekhoudkundige opsomming waarbij belangrijke informatie ontbreekt. Volgend jaar willen we een onderbouwing van de begroting, met, noem het, management informatie, maar waar vooral BELEID aan ten grondslag ligt, wat ontleend is aan het Raadsprogramma. Als dit door de Raad gewenste beleid uitgevoerd gaat worden, betekent dat, dat bepaalde posten hoger gebudgetteerd moeten worden. Met andere woorden er moet inkomen gegenereerd worden.
Nu worden er verhogingen van bepaalde gemeentelijke belastingen doorgevoerd, wat de inwoner belast, maar niet voldoende rendement oplevert voor realisatie van nieuw beleid. Wij vinden dit een doekje voor het bloeden, terwijl dit een creatievere benadering vereist.

Wij stellen dan ook voor nog dit jaar een multidisciplinaire werkgroep in het leven te roepen. Een groep mensen die bestaat uit leden van het ambtelijk apparaat, maar ook uit ondernemers en personen met een bepaalde specifieke kennis.
Laat hen het sociaal economisch onderzoek doortrekken naar concrete mogelijkheden, om op zowel kortere als lange termijn inkomsten te verwerven.

Om een voorbeeld te noemen. Het condoleance gebouwtje op de openbare begraafplaats in Muiderberg. Het klinkt een beetje wrang om er nu mee te komen, maar toch. Deze ruimte zou met aanpassingen dienst kunnen doen als opbaarruimte.
We vragen u investeringskosten hiervoor te overleggen.

Zo'n multidisciplinaire werkgroep zou ook goed werk kunnen doen bij het opstellen van een communicatieplan. Communicatie kan een middel zijn om geld te genereren. Bijvoorbeeld: De uitbreiding van de trouwlocaties kan meer geld in het laatje brengen. Hiervoor is het nodig het marktmechanisme van vraag en aanbod te hanteren. Dit mechanisme werkt alleen naar behoren als je communicatief bent en jezelf actief opstelt, dus: LAAT WETEN WAT JE TE BIEDEN HEBT. Een kleine investering om meer opbrengsten te krijgen uit de huwelijksvoltrekkingen.

Maar… communicatie is natuurlijk meer dan dat.

En nu nog een laatste belangrijk punt.

Het kan toch niet zo zijn dat alle financiële pijn afgewenteld wordt op onze inwoners en deze nieuwe Raad, zoals de voorgestelde verhoging van de rioolbelasting. Dit noemen wij onevenredig en onredelijk.
Dit is gebrek aan beleid in het verleden (we hebben het over een periode van ongeveer 10 jaar) en wij vinden dat U daarom met een ander voorstel moet komen, waarbij het niet uitgesloten is dat financiële reserves aangesproken moeten worden.

Pijplijn, rijdende trein, idee-fixe, kortom oud beleid ……
Het kan toch niet zo zijn dat het Raadsprogramma al na een half jaar in het riool verdwijnt.

Voor Ieders Belang
terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: