terug naar het overzicht

Extra Editie!
Nogmaals: het Aquaduct
ofwel: De Twee-Qua-Duct variant


Weet u het nog?
Extra Editie's van het gemeentelijke informatieblad met Aquaduct-plannen.
Nu op muideninfo.nl nóg een alternatief: mét een oplossing voor het sluipverkeer, een benuttingsvariant, een vlotte doorvaart voor het scheepsverkeer, een Aquaduct, kantoren, een open landschap, kortom, iedereen tevreden.
't Is bedoeld om over na na te denken.

Bijna een jaar geleden werkte uw webmaster, gesteund door Hette Zijlstra, Eric Mackay en Hans van der Steen een alternatief voor de benuttingsvariant uit. Nu presenteert Thomas Postuma zijn uitwerking van de Aquaductplannen, en beide plannen blijken naadloos op elkaar aan te sluiten, dus: niet één, maar twee maal een aquaduct.

inhoud:

De verbeterde benuttingsvariant
Verbeterde benuttingsvariant tóch nuttig
Het aquaduct van Thomas:


De verbeterde benuttingsvariant

Zoals de zaken er bijna een jaar geleden voor leken te staan, zouden we met de uitvoering van de benuttingsvariant onze op- en afritten naar de A1 verliezen. We zouden kilometers moeten om rijden om Muiden vanuit het westen te bereiken, of vanauit Muiden naar Amsterdam te rijden.
Daarom bedacht uw webmaster een list: als we nu eens de Mariahoeveweg met de Maxisweg verbinden, dan kan de Maxisweg gewoon voor heel Muiden als westelijke ontsluitingsweg gebruikt worden. Voorwaarde is wél dat er een veilige fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal bijkomt, waarmee de parallelweg over het Amsterdam-Rijnkanaal in twee richtingen gebruikt kan worden, en dat de op- en afrit Diemen-Oost verbeterd wordt. Kom je uit het westen, of ga je naar het westen, dan rijd je gewoon over de Maxisweg.
Deze plannen - dus voor in het geval de benuttingsvariant gewoon zou doorgaan - vielen in de smaak bij Hette Zijlstra, Hans vd Steen en Eric Mackay, en gevierlijk wilden we deze presenteren aan Rijkswaterstaat. Toen bleek echter dat er helemaal geen op- en afritten zouden verdwijnen.

Verbeterde benuttingsvariant tóch nuttig

Toch was al het werk niet helemaal te vergeefs:
Eén element uit het ontwerp zou ook bij de Benuttingsvariant zoals Rijkswaterstaat die nu werkelijk voorstaat behouden kunnen worden:
Als alternatief voor de lage brug ten Zuiden van de huidige Vechtbrug werd namelijk voorgesteld de Mariahoeveweg met de Maxisweg door middel van een tunneltje onder de Vecht te verbinden. Dat tunneltje is alleen bedoeld voor snelverkeer, langzaam verkeer neemt gewoon de route over de Sluisbrug.

Merk ook op dat van de gewijzigde op- en afrit 'Muiderslot' aan de Noordzijde van de A1 gebruikgemaakt wordt om het benzinestation 'de Hackelaar' vanal Muiden en Muiderberg bereikbaar te maken. Daarmee beschikt Muiden weer over een lokaal benzinestation.


Dat tunneltje heeft nogal wat voordelen: En voor dat laatste heeft Thomas Postuma een mooi plan:

Het aquaduct van Thomas:

(van één van onze verslaggevers)
Medio november 2000, dat is nog geen jaar geleden, kreeg de bevolking van Muiden de aquaductplannen gepresenteerd. Muier Thomas Posthuma, die van beroep technisch grafisch vormgever is, nam zelfgemaakte tekeningen mee, aangemoedigd als hij was door de uitnodiging aan de bevolking om mee te praten. Met zijn visie op het aquaduct en omgeving wilde hij een bijdrage leveren aan de discussie in de Kazerne. Maar al gauw bleek dat dit nu ook weer niet de bedoeling was. Aanvankelijk had Thomas dat niet in de gaten. 'Kijk, de tekening is al klaar' grapte hij naar de omstanders terwijl hij hun zijn schepping liet zien :
Maar wethouder Dick Schulp kon er niet om lachen. Na vijf minuten greep hij in. 'Daar wil ik niet naar kijken', zei hij: 'want dat schept verwarring. We zijn hier nog niet aan toe'.

Toch wat teleurgesteld dat hij geen kans kreeg om zijn kijk op het toekomstige aquaduct onder de aandacht te brengen, legde Thomas zijn tekeningen weg achter de gordijnen.
De vele aanwezigen konden die avond wel uitvoerig het benuttingalternatief van Rijkswaterstaat, met de twee bruggen, bestuderen, dat achteraf letterlijk een vertekend beeld bleek te geven van wat Muiden te wachten zou staan.
in of meer verscholen achter het gordijn liet Thomas zijn invulling van het aquaduct met omgeving aan belangstellende Muiers zien. Hij kreeg er heel wat complimentjes voor. Maar inmiddels was hij zò ontmoedigd dat hij verder geen enkele actie meer ondernam.

Bijna een jaar later was hij desgevraagd bereid om muideninfo.nl te laten zien wat hij indertijd op papier had gezet. Het zijn futuristische (voor de fijnproevers: gebroeders Das achtige) tekeningen. Het aquaduct en de directe bebouwde omgeving zijn harmonisch opgenomen in het polderlandschap. De hoogbouwwoningen en kantoorcomplexen zijn verzonken in het verdiepte taluud van de A1, op de plaats waar de weg straks in een soort tunnel zonder overkapping, onder het aquaduct in de Vecht doorduikt. Hierdoor is de bebouwing aan het oog onttrokken, zowel vanuit Muiden als vanuit Weesp.


Wel is er aan beide zijden een groene wal in een parkachtige omgeving geprojecteerd. Het aquaduct wordt gemarkeerd door van verschillende torens. Het is een 'Muider' gezicht want in het midden van het aquaduct, tussen twee woontorens, staat een kleinere markante toren, waarin direct de peperbus van het Muiderslot te herkennen is. Ook de enkele meters hoge wal doet aan het Muiderslot denken, door de gelijkenis met de beer. Thomas Posthuma heeft het over een 'baken, dat aangeeft: hier is Muiden'. Een belangrijk voordeel van 'bouwen in de diepte' is dat al het geluid recht omhoog gaat, zodat Muiden er weinig last van zal hebben. Uiteraard moeten de woningen en kantoren geluiddicht worden geïsoleerd. In zijn tekening staat iets ten Noorden van de plaats van de huidige brug over de A1 een tunneltje voor het lokale verkeer. Zonder dat tunneltje zou er een brug zijn, misschien wel de helft van de bestaande Vechtbrug, en zou het uitzicht op Muiden niet zo wijds zijn.


Op deze wijze evolueert de benuttings-variant naar de Aquaduct-variant
De hoofdaansluiting MUIDEN/WEESP op de A1 bevindt zich iets ten Oosten van de huidige westelijke op-en aanrit aan de noordzijde. Daar is de A1 nog enigzins verdiept, zodat met een eenvoudig viaductje de aansluiting aan zowel de Noord- als de Zuidzijde gerealiseerd kan worden. Deze aansluiting dient dan ook als ontsluiting voor de te bebouwen Bloemendalerpolder, mocht het ooit zover komen. De huidige Weesperweg boet in aan betekenis en wordt een lokale weg.


Er is aan van alles gedacht: ook aan bijvoorbeeld een lightrail- een soort sneltram - met een halte Muiden(!) en aan ligplaatsen voor passanten en eigen watersporters in het aquaduct. De noordkant van de tunnel is de zonkant. Daar komen de woningen en kantoren. Aan de zuidkant komen in de opzet van Thomas parkeergarages.


Inrit van de parkeergarages


en het pittoreske detail hiervan



Thomas Posthuma heeft zich niet alleen door Muiden en de gebroeders Das laten inspireren maar ook door bekende bouwmeester Remco Koolhaas. Het ontwerp doet dan ook in de verte denken aan de enorme open 'schoenendoos' van Koolhaas in het centrum van Den Haag. Als creatief man is Thomas onbevangen aan de slag gegaan, niet geremd door eventuele technische beperkingen of andere criteria voor de haalbaarheid.



terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: