terug naar het overzicht
9-december-2004

Uitstel of afstel benuttingsvariant A1

Uitstel of afstel benuttingsvariant A1

Bij Eindhoven wilde men iets dergelijks als bij Muiden. Een dringende weguitbreiding door middel van een 'spoedwet'. De spoedwet is bedoeld om de procedure te versnellen, net als bij Muiden voor de A1. De Raad van State heeft in dit gval een stokje voor gestoken voor deze snelle uitvoering. Eerst zou, ten gevolge van Europese wetgeving, aangetoond moeten worden dat de uitbreiding niet tot een grotere uitstoot van schadelijke stoffen zou leiden. Dat was voor dit project evenmin mogelijk als voor de benuttingsvariant van de A1. Daarop heeft Rijkswaterstaat de tijd genomen om alle projecten die gebaseerd waren op de spoedwetgeving opnieuw in het kader van deze Europoese wetgeving te bekijken.

De details:

Rijkswaterstaat heeft 34 projecten die in plaats van de 'tracéwet' zijn gebaseerd op de 'spoedwet'. Er wordt dan geen 'Tracébesluit' genomen maar een 'Wegaanpassingsbesluit'. Vier van deze projecten hebben betrekking op de A1. Van die 34 projecten zijn er al 7 onherroepelijk; zij zijn geaccepteerd door de Raad van State. Het achtste project echter: die uitbreiding bij Eindhoven, sneuvelde op drie punten: verkeersveiligheid, wegbreedte en luchtkwaliteit. Hoewel er geen essentieel verschil is met die andere zeven projecten, leidt 'voortschrijdend inzicht' ertoe dat de Raad van State er nu anders over denkt.
De normen voor luchtkwaliteit hebben betrekking op de uitstoot van NOX (stikstofoxiden) en fijn stof. De Europese normen daarvoor moeten resp. op 1 januari 2010 en 1 januari 2005 gehaald zijn. Daarvoor zijn aanpassingen aan de voertuigen nodig (bv. filters) maar ook de uitstoot van industrie en luchtvaart moet verminderd worden. De Raad van State heeft nu de bestaande wetgeving zodanig geinterpreteerd dat ook de autonome ontwikkeling van het verkeer een substantieel steentje moet bijdragen: iedere aanpassing in het kader van de spoedwet moet leiden tot een aanzienlijke vermindering van uitstoot. Rijkswaterstaat heeft van de resterende 27 projecten bezien in hoeverre daaraan voldaan wordt. Voor de aanpassing van de A1 bij Muiden is dat onwaarschijnlijk. Rijkswaterstaat werkt aan een oplossing.


terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: