terug naar het overzicht

Plan Westerterp zelfde status als plan Schulp


Op de commissie vergadering van 21 juni 2001 vermeldde Dick Schulp dat zijn aquaduct plannen steun hadden gevonden door 'het plan Westerterp'. wat dat waard is, leest u hier...




inhoud:



de commissievergadering

Tijdens de commisievergadering van 21 juni 2001 stelde Hans van der Steen een vraag aan de Wethouder van Verkeer over de 'Hoge Snel Weg'. In zijn beantwoording wees de wethouder er nadrukkelijk op dat in dit plan een Aquaduct in de Vecnt over de A1 opgenomen zou zijn. Dit klonk duidelijk als steun voor zijn aquaduct-plannen, reden om te onderzoeken hoe serieus die 'Hoge Snel Weg' nu eigenlijk is. Eerst een stukje uit de notulen van de commissievergadering:

De heer Van der Steen heeft een vraag over de A1 met betrekking tot de verhoging van de A1. Hij zegt dat de heer Westerterp een plan had ingediend, dat in het gewest aan de orde is gekomen. Hij heeft in de krant gelezen dat het gewest achter het plan staat. Het gewest was voorstander van het plan. Hij vraagt of de heer Schulp hiervan op de hoogte is en of de conclusie van de krant correct is. De heer Schulp antwoordt dat het plan Westerterp van Eemnes tot Holendrecht loopt. Het is gebaseerd op een hoge autosnelweg. Het zal een betaalde weg worden van twee rijstroken. Het is binnen het gewest en bij de provincie gepresenteerd. Zoals het er nu uitziet is het plan redelijk tot goed ontvangen. Er zijn een paar kanttekeningen. Bij Bussum komt er een verdiept traject en bij Naarden is er een open stuk. Er moet een aansluiting komen bij het aquaduct. Er wordt niet over het aquaduct gesproken omdat er nog geen aquaductplan is ingediend. Het aquaductplan zal samen met de CRAAG—studie gepresenteerd worden. Hij verwacht dat het in de maand juli aan de minister aangeboden zal worden. Hij legt naar aanleiding van het plan Westerterp uit, dat de hoge betaalde lijn 's morgens richting Amsterdam open zal zijn en 's avonds richting het Gooi. Er zullen vier à vijf rijstroken zijn. Bij het tracé met twee maal vijf banen ten hoogte van Jan Tabak, is er geen ruimte om de weg te verbreden. Bij het traject Amsterdam Amersfoort zal er eerst een verhoging komen en vervolgens een diepte gegraven worden. Over vijf kilometer zal de verhoging in zijn geheel zakken. Het is een hydraulisch systeem. Twee rijstroken zullen dan op maaiveldhoogte liggen, daar waar die wegens ruimtegebrek niet verdiept kunnen worden. Daardoor zullen 's avonds vier rijstroken richting Amersfoort ontstaan en 's morgens vier rijstroken richting Amsterdam.
De heer Van der Steen vraagt of het gewest de brief over het gesprek met de maatschappij bevestigd heeft.
De heer Schulp zegt dat deze bevestigd is onder voorwaarde dat er twee verdiepte gedeelten zullen moeten komen en dat er bij Muiden aansluiting zal zijn op het aquaduct.


Echt duidelijk vindt muideninfo.nl dit niet, dus maar direct gebeld met Rijkswaterstaat. om duidelijk uitgelegd te krijgen hoe dit plan in elkaar zit, en vooral wat de 'status' van dit plan is: hoe serieus is de steun die van dit plan uitgaat voor het Aquaduct?


Rijkswaterstaat:

Direct na de commissievergadering gebeld met Rijkswaterstaat. De heer Jan van Leeuwen kende het plan: het betreft hiet een tolweg van Eemnes naar Holendrecht, waar je voor 5 Euro ( 11 gulden) gebruik van mag maken. Het is een plan van de Strukton groep. In het oorspronkelijke plan was er sprake van een weg op palen boven de bestaande weg in 't Gooi (Bussum, Naarden), maar milieutechnisch werd dat niet acceptabel geacht. Daarom plaatst men bij de aanleg wel eerst de weg op palen, en leidt na voltooiing het verkeer over deze verhoogde weg. Dan graaft men de bestaande weg uit, leg deze verdiept opnieuw aan, en laat de verhoogde weg zakken tot op het maaiveld. De palen bestaan uit hydraulische cilinders. Dit doet men zowel voor de linker en rechter weghelft. Het zal u niet verbazen dat dit een duur stukje weg is, en de kosten hiervan zitten niet in die 5 euro. Wie die kosten dan zal betalen, wist van Leeuwen niet. Uiteraard heeft deze Hoge Snel Weg geen zin als hij bij Muiden op een Vechtbrug stuit, en daarom is er een aquaduct opnomen. De kale kosten van een aquaduct zijn 400 miljoen, en ook deze kosten zitten niet in die 5 euro.

Wat de status van het plan betreft:
"De minister heeft gezegd 'komt u maar met ideëen' en dit is één van de ideëen. Het ligt op de 'grote hoop' bij de commissie Blankert, net als het idee van meneer Schulp. Het heeft dus dezelfde status als de plannen van Muiden"



Strukton

Tenslotte uiteraard nog even gebeld met Strukton, van wie muideninfo.nl graag nog een toelichting ontving.
Die kregen we niet, wel een e-mailtje:

Vorige week heeft u mij benadert (via dhr. van Leeuwen van de Directie Noord-Holland) met de vraag of we informatie over het HSW project willen aanleveren voor uw site. Op dit moment willen wij dat (nog) niet doen. Als initiatiefnemers van dit plan kiezen wij weloverwogen de momenten waarop wij naar buiten treden met onze plannen en de ontwikkelingen rond de plannen. Als we nu informatie over het HSW project op uw site plaatsen, kan de verwarring ontstaan dat het om nieuwe informatie gaat.

Wij hebben nu geen nieuws. Als er ontwikkelingen zijn, dan zullen wij overwegen om ook uw site te betrekken bij het publiceren.

Strukton was nog wel zo vriendelijk een link te geven naar de beschrijving van dit project op hun site: http://www.strukton.com/projecten/hogesnelweg.html


terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: