terug naar het overzicht
21 mei 2008

jaarrekening 2007 levert 1,2 miljoen extra op!

Weet u nog wat we schreven over de behandeling van de begroting van 2007 :
"Het is merkwaardig, zo merkte D66, VVD en CDA op, dat PvdA en VIB behoefte hebben aan deze verhoging, terwijl ze moord en brand schreeuwde toen D66, VVD en CDA de tarieven fors, met tot wel 30 %, verhoogde. Je zou dan verwachten dat deze verhoging onnodig is. Wat de oorzaak ook moge zijn – wellicht heeft het afschaffen van het gebruikersdeel van de OZB er iets mee te maken – of je bezwaar hebt tegen de verhoging van de OZB/RZB tarieven schijnt meer te maken te hebben of je in de oppositie zit dan met de ratio. Het voorstel haalde het dus met PvdA en VIB voor en D66, VVD en CDA tegen."

Op de destijds behandelde begroting blijft nu 1,2 miljoen euro over.
De jaarrekening 2007 sluit af met een positief resultaat van € 931.672 terwijl een tekort van € 264.319 was begroot. Dat is in een kleine gemeente als Muiden een verschil van € 1.195.991, ιιn komma twee miljoen euro dus.


kersverse wethouder Anna
We hebben aan de kersverse wethouder financiλn Anna Waanders gevraagd wat daar nu de oorzaak van is, want in het algemeen kan dat twee dingen betekenen:
- of de gemeente kan niet rekenen
- of de gemeente kan niet besturen
Het eerste punt is duidelijk, maar het tweede verdient enige toelichting:
Als je zoveel geld overhoudt betekent dat waarschijnlijk dat allerlei plannen niet uitgevoerd werden. Als die alsnog uitgevoerd gaan worden, is dat overschot in feite een reservering, en kan dus niet worden toegevoegd aan de algemene reserve. Omdat het overschot wιl wordt toegevoegd aan de algemene reserves, vervalt de tweede mogelijheid in de optiek van het college.
Er is ook een derde mogelijkheid: onvoorziene meevallers, ten bedrage van 1,2 miljoen, wegens zijn zeldzaamheid een godswonder. Anna heeft het laten uitzoeken, het blijkt inderdaad het godswonder te zijn, hetgeen het CDA voor ιιn keer gelukkig zou moeten stemmen. De meevaller is als volgt verdeeld:

Hieronder een overzicht van de grootste verschillen tussen de begroting en werkelijke cijfers.

tegenvallers:
  • € 92.000 De kosten van de advocaat inzake de KNSF-procedure komen voor rekening van de gemeente.
  • € 105.000 Ondanks subsidies dient de gemeente voor de aanleg van het P+R terrein zelf ook een deel te betalen
  • € 87.000 Voor de uitvoering van de riolering is waternet ingehuurd; hierdoor hogere personeelskosten
totaal € 284.000 tegenvallers

meevallers:
  • € 65.000 De brandweer heeft o.a. minder geoefend en minder piketdienst gehad
  • € 90.000 Voor het onderhoud van de Maxisweg is extra subsidie verkregen
  • € 102.000 Door minder aanvragen zijn er minder uitkeringen door Sociale Zaken verstrekt
  • € 155.000 De WMO-uitgaven worden altijd ruim begroot, daarom ook nu een onderbesteding op deze post; feitelijk zijn de uitgaven met betrekking tot voorzieningen voor gehandicapten een open-eind-regeling
  • € 111.000 Het tarief van het rioolrecht is fors verhoogd. De extra opbrengsten hiervan waren niet in de begroting verwerkt
  • € 48.000 Na de verkoop van het PTT-gebouw zijn er geen kapitaallasten meer
  • € 67.000 Meer leges bouwvergunningen
  • € 158.000 Door enerzijds een stijgend rente-percentage en anderzijds doordat er minder uitgaven ten laste van de algemene reserve vrij beschikbaar zijn geweest, is er meer rente ontvangen
  • € 105.000 Voor de algemene uitkering over 2005 en 2006 heeft een afrekening plaatsgevonden
  • € 156.000 Vanuit reserves en van nog te betalen is een aantal (oude) reserveringen vrijgevallen.
  • € 103.000 Van de stelpost onvoorzien en loon/prijscompensatie was dit bedrag over
  • € 65.000 De kosten van salarissen en inhuur vielen iets lager uit dan begroot
  • € 255.000 Overige 'kleinere verschillen'
totaal €1.480.000 meevallers voordelig verschil dus € 1.196.000 (zo'n 300-400 euro per huishouden)

Het college stelt voor om het voordelige resultaat toe te voegen aan de algemene reserve vrij beschikbaar.

Naast dit voordelig resultaat is het overschot op de afvalstoffenheffing ad € 74.875 apart gezet. Doordat de afvalstoffenheffing 100% kostendekkend is, komt dit bedrag in 2009 in mindering op de aanslag afvalstoffenheffing d.m.v. een tariefsverlaging van ongeveer 8%.

De jaarrekening moet formeel voor 15 juli door de raad zijn vastgesteld; het college stelde voor de jaarrekening in de commissies en raad van mei vast te stellen. Wegens het tijdsgebrek dat dit zou opleveren ging de raadscommissie van 8 mei, en vooral het CDA, daarmee niet accoord. PvdA stelde voor de jaarrekening in een speciale commissievergadering te behandelen, D66 en VIB stelden hun vragen liever schriftelijk. Hoe het nu verder gaat is heden niet duidelijk.



terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: