terug naar het overzicht
4-oktober-2003

De Klapperende Vechtbrug


Omwonenden klagen al jaren over de klapperende Vechtbrug in de A1. Al weer twee jaar geleden beloofde Rijkswaterstaat er iets aan te doen, en laatst nog ondervroeg Muideninfo Sacha van Altena van de dienstkring Amsterdam hierover:



bestrijding overlast blijft in het kader van 'onderhoud'

4-oktober-2003

Geen wettelijke plicht iets aan 'klapperen' te doen

Eén van onze verslaggevers stelde de volgende drie vragen aan Rijkswaterstaat:

Indien het lawaai voortkomt uit een constructieve fout, hoe kunnen de burgers van de gemeente Muiden dan reageren? Kunnen zij Rijkswaterstaat aansprakelijk stellen?
Antwoord: Er is geen sprake van een constructieve fout aan de brug maar de aard van de brug brengt meer of minder lawaai met zich mee.

De zuidelijke klap van de brug wordt in het project CRAAG niet vervangen. Deze zuidelijke klap zorgt momenteel voor overlast voor de omwonenden. De angst bestaat dat de zuidelijke klap niet wordt gerenoveerd in het project CRAAG en de overlast dus blijft. Kan in het project CRAAG het klapperen van de zuidelijke brugklap worden meegenomen?
Antwoord: Het klapperen van de brug, waarvan overigens nog niet vaststaat dat dat de oorzaak is van de geluidshinder, valt niet onder de verantwoordelijkheid van het project CRAAG en kan om die reden ook niet in dit project worden gebudgetteerd. De vermindering van de overlast zal gerealiseerd moeten worden vanuit het onderhoud.

Er zijn door de Rijkswaterstaat geluidsmetingen gedaan, wat wordt met deze metingen gedaan indien blijkt dat het aantal toegestane decibellen wordt overschreden? Of als de pieken overschrijden?
Antwoord: Er moet onderscheid worden gemaakt in piekbelastingen en gelijkmatige belastingen. Het wettelijk toegestane aantal decibellen voor de gelijkmatige geluidsbelasting wordt niet overschreden. Voor piekbelasting als gevolg van "het klapperen" bestaat geen wettelijk kader. Wettelijk gezien is er dus geen verplichting voor Rijkswaterstaat om iets aan de brug te moeten doen. Wel heeft Rijkswaterstaat zich uitgesproken om te proberen de overlast zoveel mogelijk te beperken door vanuit het onderhoud kleinschalige maatregelen te nemen. Grote investeringen in de vorm van een nieuw brugdek zijn niet aan de orde. Wel zal er een nieuw brugdek komen aan de noordkant in het kader van de CRAAG. Realisatie daarvan zal naar verwachting zijn in 2005.


3-september-2001

Rijkswaterstaat neemt probleem serieus

De bouten worden nu regelmatig aangedraaid, de constructie gewijzigd, en er wordt gedacht aan geluidsdemping. Uitvoering: waarschijnlijk voorjaar 2002


Volgens ons gemeentebestuur is de beweegbare brug continue een bron van geluidsoverlast. De brug "klappert" en het lukt de technici nog steeds niet voor een trillingsvrije constructie te zorgen. Een Aquaduct zou de enige oplossing zijn...Muideninfo.nl sprak hierover met Rijkswaterstaat:

Onderhoud verwaarloosd door re-organisatie

Rijkswaterstaat geeft toe dat de brug een bron van geluidsoverlast is. Vooral een tijdje geleden, toen door een re-organisatie het onderhoud van de brug is blijven liggen. Zij verontschuldigen zich daarvoor: tenslotte is ook volgens Rijkswaterstaat een brug bedoeld om met zo weinig mogelijk overlast landverkeer een waterweg te laten passeren, en niet als gigantisch drumstel. Nu zijn echter de bouten waarmee het brugdek vastzit in juli aangedraaid, en zou de brug stiller moeten zijn. Dit onderhoud wordt in oktober herhaald, en dan weer half-jaarlijks. Eigenlijk is de meer dan dertig jaar oude brug niet berekend op het drukke en zware hedendaagse verkeer. Daarom is men van plan wat meer te doen dan alleen bouten aandraaien:

Verdere maatregelen

Het beweegbare brugdeel ligt nu op vier oplegpunten. Zoals iedereen weet die een tafel met vier poten in de tuin zet: als de ondergrond niet perfect glad is, staat de tafel te wiebelen. Ook het brugdek "wiebelt" op deze oplegpunten, en kantelt als er een zware vracht op passeert. Net zoals de oplossing voor het tafelprobleem is een tafel met drie poten in de tuin te zetten, bestudeert Rijkswaterstaat de mogelijkheid het brugdeel op drie punten op te leggen. Offerteaanvragen zijn al de deur uit en men streeft ernaar dit karwei in het voorjaar 2002 uit te voeren. Zodra men meer weet, is muideninfo.nl de eerste die het hoort, en dus u, zo heeft men beloofd.

Daarnaast studeert men op maatregelen om "de klankkast te dempen", door middel van het aanbrengen van geluidsdempende materialen. Ook daarover volgt meer nieuws

Aquaduct de betere oplossing

Niet vanwege het klapperen van de brug, maar simpelweg vanwege de betere doorstroming in een zo belangrijke verbinding is ook Rijkswaterstaat voor een Aquaduct zodra er een uitbreiding van de A1 aan de orde is. Een Aquaduct is ongeveer tweemaal zo duur als een beweegbare brug, maar op de levensduur van de brug wordt dat bedrag terugverdiend door minder onderhoud, personeel om de brug te bedienen, en de economische waarde van de betere doorstroming: geen files. Maar de minister beslist...


terug naar het overzicht
terug naar de Bloem-Qua-Duct plannen

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: