Intentie verklaringen

28-maart-2005

Hier volgt de tekst van de intentie verklaringen KNSF. Deze werden vanaf de originele documenten gescand. Scanfouten zijn dan ook mogelijk.

Inhoud:

Intentieverklaring VROM, Provincie en KNSF - 20-dec-2002
VERTROUWELIJK

INTENTIE VERKLARING

KNSF-TERREIN MUIDEN

tussen

de Minister van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland
Koninklijke Nederlandse Springstoffen Fabriek N.V.
en
KNSF Vastgoed II B.V.


december 2002

PARTIJEN

1. de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, Zijne Excellentie H.G.J. Kamp, handelend als bestuursorgaan, (hierna: "de Minister);
2. Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, Dreef 3, 2012 HR te Haarlem, handelend als bestuursorgaan, (hierna "Gedeputeerde Staten");
en
3. a. Koninklijke Nederlandse Springstoffen Fabrieken N.y., gevestigd te IJsbaanpad I-a, 1076 CV Amsterdam (hierna "KNSF"), rechtsgeldig vertegenwoordigd door Dr R.L. Visser,
b. KNSF Vastgoed 11 BY., gevestigd te IJsbaanpad 1-a, 1076 CV Amsterdam (hierna: "KNSF Vastgoed"), rechtsgeldig vertegenwoordigd door Dr R.L. Visser.

De Minister, Gedeputeerde Staten, KNSF en KNSF Vastgoed hierna tezamen ook te noemen: "partijen".

IN AANMERKING NEMENDE,

A. Gedeputeerde Staten en de Minister en KNSF hebben de afgelopen periode overleg gevoerd en overleg gevoerd met de Gemeente Muiden omtrent het terrein van KNSF aan het Kruitpad 16 te Muiden (zoals nader aangeduid op de aan deze Intentieverklaring gehechte tekening (hierna: "KNSF-terrein");

B. KNSF Vastgoed B B.V. (deze vennootschap tezamen met KNSF hierna de "KNSF-Groep"), een 100% dochtervennootschap van KNSF, is eigenaar van het KNSF-terrein. Op dit moment is het KNSF-terrein verhuurd aan Muiden Chemie International B.V. (hierna "MCI"), een groepsmaatschappij van het Britse Defensieconglomeraat British Aerospace plc. (hierna: "BAe concern"). MCI houdt zich op het KNSF-terrein bezig met de fabricage van single based propellants ten behoeve van de defensie-industrie (hierna: "MCI-activiteiten");

C. partijen erkennen dat het vanuit maatschappelijk oogpunt wenselijk is de MCIactiviteiten op het KNSF-terrein te beëindigen. Gedeputeerde Staten hebben in het vigerende streekplan "Gooi en Vechtstreek" reeds voorzien in alternatieve bestemmingen voor het geval voornoemde activiteiten zouden worden beëindigd;

D. de KNSF-Groep heeft als eigenaar en verhuurder met haar huurder MCI en het BAe concern besprekingen gevoerd omtrent de mogelijkheden de MCIactiviteiten te beëindigen, onder voorwaarden van een daartoe strekkende overeenkomst tussen KNSF Groep en het BAe concern, waarbij MCI zich verbindt haar activiteiten op het KNSF-terrein binnen een periode van twee jaar, na ondertekening van een daartoe strekkende overeenkomst tussen KNSF, het BAe concern en MCI geheel te beëindigen;

E. KNSF, MCI en het RAe concern voorzien dat met het beëindigen van de MCIactiviteiten zeer aanzienlijke kosten gemoeid zullen zijn. Deze kosten zullen onder meet bestaan uit kosten gemoeid met de verp1ant~ing van de MCIactiviteiten, 'decommissioning' (het explosie veilig maken van installaties), het ontmantelen en verwijderen van installaties, het sociaal passief(te weten: afvloeiingskosten en sociaal plan voor personeel) en het uitvoeren van een het gehele terrein omvattende bodemsanering;

F. KNSF acht realisatie van haar initiatief tot vroegtijdige beëindiging alleen verantwoord en haalbaar als de met de beëindiging gemoeide aanzienlijke kosten kunnen worden gedekt uit een zodanige additionele (ten opzichte van het huidige streekplan) ontwikkeling van het terrein, dat deze kosten daadwerkelijk door opbrengsten uit additionele ontwikkeling (kwalitatief en kwantitatief) kunnen worden gedekt (hierna: "KNSF-Project');

G. De Minister en Gedeputeerde Staten onderschrijven de wenselijkheid van beëindiging van de MCI-activiteiten en partijen zijn overeengekomen dat onder moer door KNSF en open begroting zal worden opgesteld, die inzicht geeft in de kosten van onder andere ontmanteling, sanering en sociaal passief, alsmede in de dekking van die kosten; onder deze kosten worden naast de kosten genoemd in overweging E hierboven, ook begrepen de in projectontwikkeling gebruikelijke kosten verband houdende met het bouw- en woonrijp maken van de grond, kosten van bovenwijkse voorzieningen, kosten voortvloeiend uit de exploitatie verordening, de kosten van risico's, alsmede marges en opslagen;

H. het is essentieel voor KNSF dat indien wordt besloten tot de beëindiging van de MCI-activiteiten en de aanvang van het KNSF-Project, de vereiste planmatige wijzigingen zo spoedig mogelijk worden gerealiseerd;

I. KNSF realiseert zich dat voor de realisering van haar plannen ook de medewerking van de Minister noodzakelijk is, alsmede dat voorstellen van Gedeputeerde Staten en van Burgemeester en Wethouders van Muiden door Provinciale Staten Noord-Holland dienen te worden vastgelegd in een streekplan, respectievelijk door de gemeenteraad van Muiden in een bestemmingsplan, waarop inspraak-, bezwaar- en beroepsprocedures naar publiekrecht van toepassing zijn;

J. partijen achten het wenselijk hun huidige visies en intenties omtrent het KNSF-Project vast te leggen in deze Intentieverklaring;

K. wat de Minister en Gedeputeerde Staten betreft, is object van deze Intentieverklaring - onder meer - de wijze waarop zij gebruik zullen maken van hun toekomende publiekrechtelijke bevoegdheden;

L. partijen zijn bekend met hetgeen thans in het ontwerp Streekplan NoordHolland-Zuid is opgenomen ten aanzien van het KNSF-terrein en de Bloemendalerpolder;

M. partijen - met name KNSF - zullen nader overleg voeren met de Gemeente Muiden, met het doel om de inspanningsverplichtingen over de medewerking van de Gemeente Muiden bij het Ruimtelijke Ordeningstraject (structuurvisie, bestemmingsplan en exploitatieovereenkomst) eveneens in een intentieverklaring vast te leggen.

VERKLAREN ALS VOLGT:

I. KNSF

Artikel 1 Inspanningsverplichtinge
n

1.1. KNSF zal het KNSF-Project nader onderzoeken op financiële haalbaarheid en zal op basis van meest recente informatie en Schattingen de in de considerans van deze Intentieverklaring bedoekie open begroting voor het KNSF-Project (de "Open Begroting") opstellen en deze zo spoedig mogelijk aan partijen ter toetsing op de wijze als in artikel 2 bedoeld vastleggen.

1.2. KNSF zal alles in het werk stellen om het KNSF-Project zo spoedig mogelijk te realiseren.

II. OPEN BEGROTING

Artikel 2 Toetsing


2.1. De Open Begroting zal door partijen worden getoetst. In verband met de lokale gevoeligheid van bet KNSF-Project en de operationeel lokale omstandigheden zijn partijen overeengekomen, dat de toetsing door partijen zal plaats vinden onder coördinatie van Gedeputeerde Staten door adviseurs en deskundigen die door de Minister en Gedeputeerde Staten gezamenlijk zullen worden benoemd. Partijen en de adviseurs en deskundigen zullen zich inspannen om de toetsing zo spoedig mogelijk af te ronden.

2.2. Indien partijen geen overeenstemming kunnen bereiken over de Open Begroting, zullen partijen met elkaar nader overleggen en trachten - door inschakeling van een onafhankelijk adviseur - alsnog tot overeenstemming te komen.

III. DE MINISTER VAN VOLKSHUIS VESTING. RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER

Artikel 3 Inspanningsverplicbting


3.1. De Minister zal zich inspannen voor het realiseren van de ruimtelijke ordeningsaspecten en randvoorwaarden noodzakelijk voor het welslagen van het KNSF-Project.

3.2. De Minister is bekend met de omstandigheid dat het KNSF-terrein onderdeel uitmaakt van het zogenaamde 'Groene Hart. De Minister spreekt derhalve de intentie uit zich in te zullen spannen teneinde een procedure ter eventuele wijziging van het PKB, en de bijbehorende noodzakelijke onderdelen van de discussie omtrent het 'Groene Hart' in gang te zetten.

3.3. Indien de wijziging van het PKB en de "Groene Hart-discussie" tot een zodanige uitkomst leidt dat het KNSF-project geen doorgang kan vinden, zullen partijen met elkaar in overleg treden omtrent alternatieven voor het KNSF-project.

3.4. De Minister is op geen enkele wijze aansprakelijk jegens KNSF voor kosten of schade die samenhangen met of voortvloeien uit hetgeen in dit Artikel 3 is bepaald.

IV. GEDEPUTEERDE STATEN VAN NOORD-HOLLAND

Artikel 4 Streekplan


4.1. Gedeputeerde Staten spreken de intentie uit eventuele wijzigingen van de functies van het KNSF-terrein - zoals bedoeld in het KNSF-Project en onverminderd de in het huidige streekplan opgenomen wijzigingen, en voor zover dat op het moment van het tekenen van deze Intentieverklaring nog mogelijk is - onderdeel te laten zijn van de procedure voor het streekplan Noord-Holland Zuid Waarvan de vaststelling thans wordt voorzien op 17 februari 2003.

4.2. Gedeputeerde Staten hebbende intentie om zich in te zullen spannen teneinde het gewijzigde streekplan geen wijzigingen ten nadele van KNSF en het KNSF-Project ten opzichte van het huidige streekplan te laten inhouden.

4.3. Dein de artikelen 4,1 en 4.2 opgenomen bepalingen gelden slechts binnen de beperkingen van de desbetreffende bevoegdheden van Gedeputeerde Staten.

4.4. De in deze Intentieverklaring afgelegde verklaringen van Gedeputeerde Staten laten onverlet hun verantwoordelijkheden en bevoegdheden, waaronder die als bestuursorgaan. Gedeputeerde Staten behouden zich het recht voor hun zienswijzen en handelen te veranderen, naar aanleiding van voortschrijdend inzicht met betrekking tot het algemeen belang en belangen van derden. 4.3. Gedeputeerde Staten noch de Provincie Noord Holland zijn op welke wijze dan ook aansprakelijk Jegens KNSF voor kosten of schade welke samenhangen met of voortvloeien uit hetgeen in dit Artikel 4 is bepaald.

V. DIVERSEN

Artikel 5 Risico's

5.1. Onverminderd het bepaalde in artikel 4.2 van deze Intentieverklaring komt het risico van de verplichtingen die KNSF op basis van deze Intentieverklaring aangaat jegens het BAe concern, MCI of enige andere partij geheel voor rekening en verantwoording van de KNSF Groep. Derden kunnen aan dit artikel op geen enkele wijze rechten ontlenen.

52. De Minister, Gedeputeerde Staten en de Provincie Noord-Holland zijn op geen enkele wijze jegens KNSF aansprakelijk voor kosten op welke wijze dan ook voortvloeiende uit deze Intentieverklaring de beëindiging van de MCI-activiteiten noch voor tegenvallende resultaten van het KNSF-Project.

Artikel 6 Looptijd en verlenging

6.1. Deze Intentieverklaring heeft in beginsel een looptijd van 2 jaren, ingaande op de datum van totstandkoming van deze Intentieverklaring.

6.2. Zonder andersluidende gemotiveerde kennisgeving van één der partijen wordt deze Intentieverklaring telkens met dezelfde duur verlengd.

6.3. Intenties uitgesproken in deze verklaring zijn alleen bedoeld ten aanzien van partijen. Derden kunnen op geen enkele wijze rechten verlenen aan de in deze intentieverklaring opgenomen bepalingen.

Artikel 7 Geheimhouding

7.1. Partijen zullen, met inachtneming van het hierna bepaalde, geheimhouding betrachten met betrekking tot de inhoud van deze Intentieverklaring, behoudens voor zover bekendmaking noodzakelijk is op grond van toepasselijke wet- of regelgeving.

7.2. Partijen zullen in gezamenlijk overleg het moment waarop zij de eerste publiek mededeling doen bepalen, zulks onverminderd het hiervoor bepaalde. De inhoud en het tijdstip waarop door partijen mededelingen worden gedaan zal door partijen in overleg worden vastgesteld, waarbij partijen over en weer rekening zullen houden met elkaars redelijke belangen en met inachinetning van het in deze Intentieverklaring bepaalde.

Artikel 8 Diversen

8.1. De door KNSF verstrekte informatie die in deze Intentieverklaring is verwerkt alsmede de reeds door KNSF verstrekte en nog te verstrekken (mondelinge) informatie, zijn door KNSF als bedrijfsgegevens vertrouwelijk aan de andere partijen verstrekt.

8.2. Indien ten gevolge van een onherroepelijke uitspraak van een rechter de ontwikkeling van het KNSF-Project geen - verdere - voortgang kan vinden, zullen partijen zich met elkaar beradend over de alsdan ontstane situatie en trachten een voor alle meeste gunstige oplossing te vinden.

Artikel 9 Kennisgeving

9.1. Iedere kennisgeving of andere verklaring uit hoofde van of in verband met deze Intentieverklaring dient schriftelijk te worden gedaan en te worden verzonden per fax, per koerier of per aangetekende post en heeft werking wanneer zij is ontvangen doch in ieder geval niet later dan:

(a) indien verzonden per ft 2 (twee) kantooruren na ontvangst. Ontvangst wordt geacht te hebben plaatsgevonden wanneer de verzending van de fax is voltooid en een positief verzendrapport is afgedrukt door het verzendende apparaat Voor de toepassing van deze bepaling wordt onder "kantooruur" verstaan de tijd tussen 09.00 en 18.00 uur op een werkdag.
(b) indien verzonden per koerier, 3 (drie) dagen na verzending, en
(c) indien verzonden per aangetekende post, 3 (drie) dagen na verzending.

9.2. Voor de toepassing van dit artikel zijnde adressen van Partijen als volgt:

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland
Houtplein 33
2012 DE HAARLEM
Tav. de heer drs. P. van Asselt

Ministerie van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
(VROM)
Rijnstraat 8 2515 XP DEN HAAG
T.a.v. de heer drs. E. Stigter

Koninklijke Nederlandse Springstoffen Fabriek N.V.
KNSF Vastgoed II B.V.
IJsbaanpad l-A
1076 CV AMSTERDAM
tav. de heer Dr. R.L. Visser

of ieder ander adres waarvan de Partij voor welke de kennisgeving bestemd is in overeenstemming met dit Artikel de andere Partijen met dat doel kennis heeft gegeven.

Artikel 10 Geschillen


10.1. Een partij kan zich pas op andere wijze dan door middel van een kort geding tot de rechter wenden indien het geschil niet volgens de (hieronder) beschreven procedure binnen 6 maanden is opgelost.

10.2. In geval van geschillen naar aanleiding van deze Intentieverklaring zullen partijen trachten deze in eerste instantie op te lossen door onderling overleg. Indien dit niet tot een voor partijen aanvaardbare oplossing leidt, dan zullen partijen hun geschil oplossen met behulp van mediation conform het daartoe strekkende reglement van de Stichting Nederlandse Mediation Instituut te Rotterdam, zoals dat luidt op de aanvangsdatum van de mediation.

Getekend in viervoud.

op 2002.
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland

op 2002.
de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM)

op 20-12-2002.
Koninklijke Nederlandse Springstoffenfabriek N.V.

op 20-12-2002.
KNSF Vastgoed II B.V.
Intentieverklaring Muiden en KNSF - 21-jan-2003
- VERTROUWELIJK -

INTENTIEVERKLARING KNSF-TERREIN MUIDEN

tussen
Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Muiden
en
Koninklijke Nederlandse Springstoffenfabrieken N.V.
en
KNSF Vastgoed II BV.
21 januari 2003

PARTIJEN,

1. Het College van Burgemeester en Wethouders
van de gemeente Muiden, handelend als bestuursorgaan, rechtsgeldig vertegenwoordigd door haar burgemeester. de heer HA. Smithen haar gemeentesecretaris, de heer G. Aalten, handelend ter uitvoering van het besluit van Burgemeester en Wethouders van 7januari 2003. (hierna te noemen: "het College");

en

2a. Koninklijke Nederlandse Springstoffenfabrieken N.V., gevestigd te Ijsbaanpad 1-a, 1076 CV Amsterdam, rechtsgeldig vertegenwoordigd door Dr. R.L. Visser; 2b. KNSF Vastgoed II B.V., gevestigd te IJsbaanpad 1-a, 1076 CV Amsterdam, rechtsgeldig vertegenwoordigd door Dr. R.L. Visser; beide vennootschappen hierna tezamen te noemen "KNSF";

Het College, KNSF en KNSF Vastgoed hierna tezamen ook te noemen: "partijen".

IN AANMERKING NEMENDE,

A. Het College en KNSF hebben de afgelopen periode overleg gevoerd, met elkaar en met het Ministerie van VROM en met Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, omtrent het terrein van KNSF aan het Kruitpad 16 te Muiden, zoals met een arcering nader aangeduid op.de aan deze Intentieverklaring als bijlage 1 gehechte tekening (hierna: "KNSF-terrein"). Het College heeft kennis genomen van de tussen VROM, GS en KNSF op 17januari 2003 tot stand gebrachte Intentieverklaring (versie "JP\80033935 - 014_overeenkomst (v8) schoon") met het daarbij behorende addendum, waarvan een door KNSF op 20 december 2002 ondertekend exemplaar als bijlage 2 aan deze Intentieverklaring is gehecht;

B. KNSF Vastgoed II BV. - een 100% dochtervennootschap van KNSF - is eigenaar van het KNSF-terrein. Op dit moment is het KNSF-terrein verhuurd aan Muiden Chemie International BV. (hierna: "MCI"), een groepsmaatschappij van het Britse Defensieconglomeraat British Aerospace plc. (hierna: "BAe concern"). MCI houdt zich op het KNSF-terrein bezig met de fabricage van "single based propellants" ten behoeve van de defensie-industrie (hierna: "MCIactiviteiten");

C. partijen erkennen dat het om diverse redenen wenselijk is de MCI-activiteiten op het KNSF-terrein te beëindigen. Gedeputeerde Staten van Noord-Holland hebben in het vigerende streekplan "Gooi en Vechtstreek" reeds voorzien in alternatieve bestemmingen voor het geval voornoemde activiteiten zouden worden beëindigd; D. de KNSF heeft als eigenaar en verhuurder met haar huurder MCI en het BAe concern besprekingen gevoerd omtrent de mogelijkheden de MCI-activiteiten te beëindigen, onder voorwaarden van een daartoe strekkende overeenkomst tussen KNSF en het BAe concern, waarbij MCI zich verbindt haar activiteiten op het KNSF-terrein binnen een periode van twee jaar, na ondertekening van een daartoe strekkende overeenkomst tussen KNSF, het BAe concern en MCI geheel te beëindigen;

E. KNSF, MCI en het BAeconcern voorzien dat met het beëindigen van de MCI-activiteiten zeer aanzienlijke kosten gemoeid zullen zijn. Deze kosten zullen onder meer bestaan uit kosten gemoeid met de verplaatsing van de MCI-activiteiten, 'decommissioning' (het explosie veilig maken van installaties), het ontmantelen en verwijderen van installaties, het sociaal passief (te weten: afvloeiingskosten en sociaal plan voor personeel) en het uitvoeren van een het gehele terrein omvattende bodemsanering;

F. KNSF acht realisatie van haar initiatief tot vroegtijdige beëindiging alleen verantwoord en haalbaar als de met de beëindiging gemoeide aanzienlijke kosten kunnen worden gedekt uit een zodanige additionele (ten opzichte van het huidige streekplan) herontwikkeling van het terrein, dat deze kosten daadwerkelijk door opbrengsten uit additionele herontwikkeling (kwalitatief en kwantitatief) kunnen worden gedekt (hierna: "KNSF-ProjectM);

G. het College onderschrijft de wenselijkheid van beëindiging van de MOl-activiteiten, maar wenst - alvorens tot een nadere standpuntbepaling ten aanzien van de additionele herontwikkeling van het KNSF-terrein te komen - onder meer dat door KNSF een open begroting zal worden opgesteld, die inzicht geeft in de kosten van onder andere ontmanteling, sanering en sociaal passief, alsmede in de dekking van die kosten; onder deze kosten worden naast de kosten genoemd in overweging E hierboven, ook begrepen de kosten, verbonden aan de herontwikkeling van het KNSF-terrein en de realisering van die herontwikkeling in de meest brede zin, de kosten van risico's, alsmede marges en opslagen;

H. het is essentieel voor KNSF dat - indien het BAe concern besluit tot de beëindiging van de MCI-activiteiten, als gevolg waarvan voor KNSF het KNSF-project ontstaat - de daarvoor benodigde publiekrechtelijke medewerking en de terzake met de gemeente aan te gane contractuele regelingen, zo spoedig mogelijk tot stand komen;

I. KNSF realiseert zich dat voor de verwezenlijking van haar plannen ook de medewerking van bestuursorganen noodzakelijk is - waaronder die van het College en de gemeenteraad van Muiden -, dat op de totstandkoming daarvan ook inspraak-, bezwaar-, beroeps- en voorlopige voorzieningenprocedures naar publiekrecht van toepassing zijn, dat terzake contractuele regelingen met de gemeente zuilen moeten worden aangegaan, en dat de gemeenteraad van Muiden zich terzake nog moet uitspreken. Dienaangaande hebben de betrokken bestuursorganen en de gemeente ook een "eigen" publiekrechtelijke verantwoordelijkheid;

J. partijen achten het wenselijk hun huidige visies en intenties omtrent het KNSF-Project vast te leggen in deze Intentieverklaring;

K. partijen zijn bekend met hetgeen thans in het ontwerp Streekplan Noord-Holland-Zuid is opgenomen ten aanzien van het KNSF-terrein en de Bloemendalerpolder;

VERKLAREN ALS VOLGT:

I. KNSF
Artikel 1. lnspanningsverplichtlngen

1.1. KNSF zal het KNSF-Project nader onderzoeken op financiële haalbaarheid en zal op basis van meest recente informatie en inschattingen de in de considerans van deze Intentieverklaring bedoelde open begroting voor het KNSF-Project (de "Open Begroting") opstellen en deze zo spoedig mogelijk aan de terzake betrokken partijen ter toetsing op de wijze als in artikel 2 bedoeld voorleggen.

1.2. KNSF zal alles in het werk stellen om het KNSF-Project zo spoedig mogelijk te realiseren.

II. OPEN BEGROTING
Artikel 2. Toetsing
2.1. De Open Begroting zal door partijen worden getoetst op de wijze als omschreven in artikel 2.1 van de Intentieverklaring gesloten tussen VROM, GS van Noord-Holland en KNSF, waarbij het College dan als partij bij de toetsing zat worden betrokken.

2.2. Indien partijen zich, om welke reden dan ook, niet kunnen verenigen met het - in artikel 2.1 bedoelde - door de adviseur of deskundige verkregen toetsingsresultaat, zullen partijen nader met elkaar overleggen over de alsdan gerezen situatie.

III. BURGEMEESTER EN WETHOUDERS
Artikel 3. inspanningsverplichting

3.1. Met inachtneming van het bepaalde in deze Intentieverklaring, haar publiekrechtelijke positie, verantwoordelijkheden, taken en bevoegdheden terzake en de omstandigheid dat de gemeenteraad zich daarmee ook moet (hebben) kunnen verenigen, acht het College het gewenst dat een herontwikkeling van het KNSF-terrein voor nader te bepalen woningbouw c.a. plaatsvindt en zal het College zich terzake inspannen zoals omschreven in deze Intentieverklaring.

3.2. Teneinde deze herontwikkeling te onderzoeken zullen partijen nader overleggen en terzake al die onderzoeken (laten) verrichten die zij voor de herontwikkeling - en de realisering ervan - noodzakelijk achten en/of die terzake wettelijk voorgeschreven zijn, waartoe onder andere - maar niet uitsluitend - zullen behoren:
- het totstandkomen van de Open Begroting als bedoeld in artikel 2;
- de kosten, schaden - waaronder ook planschade - en risico's die voor de gemeente Muiden aan een dergelijke herontwikkeling verbonden zijn;
- een voorlopige exploitatie-opzet;
- een stedenbouwkundige invulling op hoofdlijnen;
- archeologische, bodem-, milieuhygienische, ecologische en andere onderzoeken;
- de te realiseren woonbebouwing c.a., voorzieningen van openbaar nut en openbare infrastructuur - zowel op als buiten het KNSF-terrein - op hoofdlijnen;
- de benodigde publiekrechtelijke medewerking;
- grondverwervingen;
- eventuele aanwezige privaatrechtelijke belemmeringen;
- de beleidsdoelen die het College terzake verwezenlijkt wil zien;
- aanbesteding.

De resultaten van bedoeld(e) overleg en onderzoeken zullen partijen neerleggen in een - in onderlinge overeenstemming op te stellen - "ontwikkelingsdocument". Indien partijen daarover overeenstemming kunnen bereiken, zal bedoeld document vervolgens ter instemming aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

Partijen streven ernaar dat uiterlijk op 1 april 2003 bedoeld ontwikkelingsdocument voorhanden is, waarbij partijen zich realiseren dat bedoelde datum - gelet op de aard en omvang van de te verrichten onderzoeken - misschien niet haalbaar is.

Indien de gemeenteraad zijn instemming aan het ontwikkelingsdocument verleent, zullen partijen dit ontwikkelingsdocument hierna nader uitwerken, door zich in te spannen voor het tot stand brengen van een (definitief) ontwikkelingsplan en een - daarbij behorend(e) - concept-voorontwerp-bestemmingsplan en realiserings-, cq. exploitatie-overeenkomst voor de verdere herontwikkeling van het KNSF-terrein. Terzake zullen partijen dan overleggen en de nodige (aanvullende) onderzoeken (laten) uitvoeren. Dat overleg en onderzoek kunnen ook andere zaken, die partijen dienstig achten, betreffen dan de zaken als aangegeven in het ontwikkelingsdocument. De resultaten van bedoeld(e) overleg en onderzoeken zullen partijen dan neerleggen in bedoeld(e) - in onderlinge overeenstemming op te stellen - ontwikkelingsplan en - daarbij behorend(e) - concept-voorontwerp-bestemmingsplan en realiserings-, c.q. exploitatie-overeenkomst, bij welke overeenkomsten de gemeente Muiden als rechtspersoon partij zal zijn. Indien part~en daarover alsdan overeenstemming kunnen bereiken, zullen het vorenbedoeld(e) ontwikkelingsplan en - met inachtneming van de daarvoor geldende wettelijke procedures - het ontwerp-bestemmingsplan en (bijbehorende) realiserings-, c.q. exploitatie-overeenkomst ter instemming aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

Mits daarbij andere - naar het oordeel van de gemeente, het College en de gemeenteraad - aan de orde komende relevante belangen niet in het gedrang komen, is één van de uitgangspunten voor het - van het (definitieve) ontwikkelingsplan deel uitmakende - stedenbouwkundig plan, dat met de realisering van de daarin voorziene additionele herontwikkeing van het KNSF-terrein voor woningbouw c.a. getracht wordt én de kosten van vroegtijdige beëindiging van de MCI-activiteiten en de voor de gemeente verbonden kosten,
- schade en risico's aan het tot stand brengen van bedoelde herontwikkeling en de realisering daarvan, daaruit te financieren, waarbij nog zij aangetekend dat - indien een vergoeding van bedoelde kosten, schade en risico's aan de zijde van de gemeente niet plaatsvindt en verzekerd is - de gemeente de harerzijds benodigde medewerking aan de in het kader van deze Intentieverklaring bedoelde herontwikkeling voor het KNSF-terrein niet zal verlenen.

Daarbij realiseren het College en KNSF zich dat in bedoelde exploitatie-, eq. realiseringsovereenkomst - naast de in de vorige alinea bedoelde gemeentelijke inspanningsverplichting - onder meer ook - eventueel in een aangepaste vorm - een regeling zullen (moeten) vinden:
- een inspanningsverplichting voor de gemeente om voor de herontwikkeling van het KNSF-terrein benodigde publiekrechtelijke medewerking voorhanden te laten zijn;
- de functies, aard en omvang van de op het KNSF-terrein te realiseren woonbebouwing c.a., openbare voorzieningen en voorzieningen van openbaar nut, en de eisen waaraan deze onderdelen van de herontwikkeling zullen moeten voldoen;
- de koop- en huurprijscategorieën van de te realiseren woonbebouwing, de ter zake te hanteren verkoop- en huurvoorwaarden en het ter zake te voeren huisvestelijke toewijzingsbeleid;
- een planning, waarin onder meer staat aangegeven binnen welke termijnen de verschillende onderdelen van de herontwikkeling van het KNSF-terrein zuIlen worden gerealiseerd en opgeleverd;
- een verplichting voor KNSF om de verschillende onderdelen van de herontwikkeling
- inclusief een adequate sanering van de bodem en het grondwater ter plaatse van het KNSF-terrein - voor eigen rekening en risico te realiseren en op te leveren en het ter zake aan de gemeente verschaffen van de noodzakelijke garanties en zekerheden;
- de oplevering van (bepaalde) openbare voorzieningen en voorzieningen van openbaar nut aan de gemeente, c.q. aan door de gemeente aan te wijzen derden en het maken van afspraken omtrent het beheer en onderhoud van deze voorzieningen, inclusief de bekostiging ervan;
- de realisering van buiten het KNSF-terrein aan te leggen openbare voorzieningen en voorzieningen van openbaar nut, die voor de herontwikkeling noodzakelijk zijn, de bekostiging ervan, alsmede de oplevering, het beheer, het onderhoud en de overdracht ervan;
- de vergoeding aan de gemeente van de kosten, schade en het risico, voor haar verbonden aan het tot stand brengen van een herontwikkeling van het KNSF-terrein, de realisering van die herontwikkeling - inclusief de daarbuiten noodzakelijkerwijs te realiseren openbare voorzieningen en voorzieningen van openbaar nut - en het beheer en onderhoud van aan de gemeente, c.q. derden op te leveren voorzieningen;
- het vanwege de gemeente uitoefenen van toezicht op de realisering van de verschillende onderdelen van de herontwikkeling;
- een regeling voor onvoorziene omstandigheden;
- een regeling met betrekking tot de overdracht van rechten en verplichtingen uit hoofde van de exploitatie-, eq. realiseringsovereenkomst, inclusief een aandelenoverdracht;
- een overleg- en geschillenregeling;
- alsmede andere aspecten, die naar het oordeel van de gemeente danwel KNSF in een dergelijke realiseringsovereenkomst een regeling behoren te vinden.

3.3. Niet alleen waar het betreft het tot stand trachten te brengen van een ontwikkelingsdocument, maar ook waar het betreft het tot stand trachten te brengen van een ontwikkelingsplan, een concept-voorontwerp-bestemmingsplan en een exploitatie-, c.q. realiseringsovereenkomst, zullen het College en KNSF zich ervoor inspannen dat terzake voortvarend te werk wordt gegaan. Dienaangaande - en in het bijzonder waar in verband met het bepaalde in artikel 3.2 van deze Intentieverklaring of anderszins de instemming van de gemeenteraad benodigd is - erkent KNSF echter uitdrukkelijk ook de (eigen) publiekrechtelijke positie, verantwoordelijkheden, taken en bevoegdheden van het College, de gemeenteraad en de gemeente ter zake, die met zich kunnen brengen dat de bedoelde instemming niet wordt gegeven of dat standpunten worden ingenomen, besluiten worden genomen en/of handelingen worden verricht die niet strekken in het voordeel van de door KNSF voorgestane herontwikkeling van het KNSF-terrein en de realisering van die herontwikkeling. Indien daartoe wordt overgegaan, dan is de gemeente nimmer gehouden tot enige vergoeding van schade en/of kosten van welke omvang en aard dan ook. Daarbij realiseert KNSF zich ook dat de gemeenteraad zich terzake nog in het geheel moet uitspreken.

3.4. Alle interne en externe kosten, waaronder de kosten die voor de gemeente verbonden zijn aan de totstandkoming van deze Intentieverklaring en - indien aan de orde - de totstandkoming van het ontwikkelingsdocument, het ontwikkelingsplan, het (concept-voorontwerp)bestemmingsplan en de exploitatie-, c.q. realiseringsovereenkomst - inclusief de uitvoering terzake van deze documenten, plannen en overeenkomsten - zullen voor rekening van KNSF komen op basis van vooraf in onderlinge overeenstemming tussen partijen vast te stellen budgetten. De gemeente zal de bedoelde kosten maandelijks bij KNSF declareren. Binnen 14 dagen na ontvangst van bedoelde declaratie, zal KNSF het aldus gedeclareerde bedrag aan de gemeente vergoeden.

3.5. Het College, de gemeenteraad en de gemeente zullen - onverminderd het hiervoor bepaalde ten aanzien van de voorbereiding - pas de voor de realisering van de herontwikkeling van het KNSF-terrein benodigde publiekrechtelijke medewerking verlenen, indien en voor zover terzake tussen de gemeente en KNSF een realiserings-, eq exploitatieovereenkomst tot stand is gebracht.

IV. OVERIGE BEPALINGEN
Artikel 4. Risico's / derdenwerking / onverbindendheid

4.1. Het risico van de verplichtingen die KNSF op basis van deze Intentieverklaring aangaat jegens het BAe concern, MCI of enige andere partij komt geheel voor rekening en verantwoording van de KNSF Groep. Derden kunnen aan dit artikel op geen enkele wijze rechten ontlenen.

4.2. Het College en de gemeente Muiden zijn op geen enkele wijze jegens KNSF aansprakelijk voor kosten op welke wijze dan ook voortvloeiende uit deze Intentieverklaring, de beëindiging van de MCI-activiteiten noch voor tegenvallende resultaten van het KNSF-Project.

4.3. Intenties uitgesproken in deze verklaring zijn alleen bedoeld ten aanzien van partijen. Derden kunnen op geen enkele wijze rechten ontlenen aan de in deze intentieverklaring opgenomen bepalingen.

4.4. Indien bepalingen uit deze Intentieverklaring rechtens ongeoorloofd mochten blijken te zijn, dan verbinden partijen zich jegens elkaar om de betreffende bepaling(en) - met inachtneming van de strekking ervan - te vervangen door (een) wel rechtens geoorloofd tc achten bepaling(en).

Artikel 5. Geheimhouding
5.1. Partijen zullen, met inachtneming van het hierna bepaalde, geheimhouding betrachten met betrekking tot de inhoud van deze Intentieverklaring, behoudens voor zover bekendmaking noodzakelijk is op grond van toepasselijke wet- of regelgeving.

5.2. De door KNSF verstrekte informatie die in deze Intentieverklaring is verwerkt, alsmede de reeds door KNSF verstrekte en nog te verstrekken (mondelinge) informatie, zijn door KNSF als bedrijfsgegevens vertrouwelijk verstrekt.

5.3. Partijen zullen in gezamenlijk overleg het moment waarop zij de eerste publieke mededeling doen bepalen, zulks onverminderd het hiervoor bepaalde. De inhoud en het tijdstip waarop door partijen mededelingen worden gedaan zal door partijen in overleg worden vastgesteld, waarbij partijen over en weer rekening zullen houden met elkaars redelijke belangen en met inachtneming van het in deze Intentieverklaring bepaalde.

Artikel 6. Kennisgeving
6.1. Iedere kennisgeving of andere verklaring uit hoofde van of in verband met deze Intentieverklaring dient schriftelijk te worden gedaan en te worden verzonden per fax, per koerier of per aangetekende post en heeft werking wanneer zij is ontvangen doch in ieder geval niet later dan:
(i) indien verzonden per fax 2 (twee) kantooruren na ontvangst. Ontvangst wordt geacht te hebben plaatsgevonden wanneer de verzending van de fax is voltooid en een positief verzendrapport is afgedrukt door het verzendende apparaat. Voor de toepassing van deze bepaling wordt onder 'kantooruur' verstaan de tijd tussen 09.00 en 18.00 uur op een werkdag.
(ii) indien verzonden per koerier, 3 (drie) dagen na verzending, en
(iii) indien verzonden per aangetekende post, 3 (drie) dagen na verzending.


6.2. Voor de toepassing van dit artikel zijn de adressen van Partijen als volgt:

Burgemeester en Wethouders van Muiden
Het Anker 2
1398 ES MUIDEN
T.a.v. de heer G. Aalten

Koninklijke Nederlandse Springstoffenfabrieken N.V.
KNSF Vastgoed II BV.
IJsbaanpad 1A
1076 CV AMSTERDAM
T.a.v. de heer Dr. R.L. Visser

of ieder ander adres waarvan de Partij voor welke de kennisgeving bestemd is in overeenstemming met dit Artikel de andere Partijen met dat doel kennis heeft gegeven.

Artikel 7. Overlegstructuur
7.1. Zo spoedig mogelijk na het ondertekenen van deze Intentieverklaring zullen partijen een overlegstructuur in het leven roepen die gericht is op een uitvoering van deze Intentieverklaring en onder andere tot taak zal hebben een planning te maken van taken en afspraken van de overlegstructuur, de frequentie van bijeenkomen, de te hanteren besluitvormingsmodellen, de te verrichten onderzoeken en - indien aan de orde - de tot stand te brengen documenten. Bedoelde overlegstructuur zal bestaan uit een stuurgroep, waarin namens het College de Wethouder Ruimtelijke Ordening, de Wethouder Verkeer, de Gemeentesecretaris en het Hoofd van de afdeling Gebieds- en Beheerszaken en namens KNSF de heren E.J. Ruijg en R.L. Visser zitting zullen hebben, met daaraan gekoppelde en ondergeschikte werkgroep(en), waarin vertegenwoordigers van de gemeente en vertegenwoordigers van KNSF zitting zullen hebben. De besluitvormingsprocedure binnen de werkgroepen zal per werkgroep worden vastgesteld.

Artikel 8. Toepasselijk recht en geschillen
8.1. Op deze Intentieverklaring is Nederlands recht van toepassing. 8.2. De burgerlijke rechter is bevoegd kennis te nemen van geschillen, die in het kader van de uitvoering van deze Overeenkomst tussen partijen mochten ontstaan, tenzij de bestuursrechter bevoegd is van een dergelijk geschil kennis te nemen.

Getekend in viervoud op 21 januari 2003 te Muiden,

Burgemeester en Gemeentesecretaris namens het College van B&W

Koninklijke Nederlandse Springstoffenfabriek N.V.

KNSF Vastgoed II B.V.
Aanvulling op Intentieverklaring Muiden en KNSF - 4-feb-2005
Aanvulling op de intentieverklaring.

PARTIJEN,


het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Muiden, handelend als bestuursorgaan ter uitvoering van het besluit van het College d.d. 3 februari 2005, te dezer zake rechtsgeldig vertegenwoordigd door de burgemeester, de heer H. A. Smith en de gemeentesecretaris, de heer G. Aalten (hierna te noemen: het College');

en

2a de Koninklijke Nederlandsche Springstoffenfabrieken NV., gevestigd te Oude Molen I a, 1184 VW Ouderkerk a/d Amstel, te dezer zake rechtsgeldig vertegenwoordigd door dr. R.L. Visser;

2b KNSF Vastgoed II BV., gevestigd te Oude Molen Ja, 1184 VW Ouderkerk a/d Amstel, rechtsgeldig vertegenwoordigd door dr. R.L. Visser;

beide vennootschappen afzonderlijk dan wel tezamen te noemen: "KNSF'.

IN AANMERKING NEMENDE,

A. Tussen het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Muiden (hierna ook 'College)en KNSF is op 21 januari 2003 een zogenaamde "Intentieverklaring KNSF-terrein Muiden' gesloten, hierna te noemen: 'Intentieverklaring';

B. Overeenkomstig deze Intentieverklaring alsmede overeenkomstig de tussen KNSF en de minister van VROM en GS van Noord-Holland gesloten intentieverklaring is de in de Intentieverklaring genoemde Open Begroting opgesteld en getoetst. Naar aanleiding hiervan hebben partijen overlegd over de nader te bepalen woningbouw c.a. als genoemd in artikel 3.1 van de Intentieverklaring;

Partijen wensen het resultaat van dit overleg, dat één geheel vormt, vast te leggen onder handhaving van al hetgeen overigens in de intentieverklaring is bepaald.

ZIJN HET VOLGENDE OVEREENGEKOMEN:

1. Partijen hebben de nader te bepalen woningbouw ca. als genoemd in artikel 3.1 van de Intentieverklaring als volgt bepaald:
- 1200 dure woningen (hoger segment) in te vullen door KNSF, na overleg met de Gemeente;
- 150 goedkopere woningen (lager segment);
- 100.000 m2 BVO kantoor waarvan circa 25.000 m2 BVO kan worden vervangen door 125 woningen in het hoger segment (additioneel op de 1200 woningen), te beslissen door KNSF. Indien KNSF meer kantoor wil vervangen door woningbouw is instemming van de Gemeente noodzakelijk.

Uitgiftetermijn voor de in artikel 1 genoemde bouwvolumes circa: 8 jaar

2. Indien de ontwikkeling van een nieuwe jachthaven te Muiden aan de orde is, wordt KNSF in de gelegenheid gesteld om voor haar rekening en risico voor tenminste 50% tegen kostprijs te participeren in de beoogde totale jachthavenontwikkeling van Muiden, met inbegrip van terrein, water en een maximum van 200 ligplaatsen.

3. KNSF verkrijgt het recht om het - de gemeente Muiden toebehorend opstalrecht met betrekking tot de zogenaamde Westbatterij voor een symbolische koopprijs van EUR 1,-- te verwerven, teneinde die Westbatterij als onderdeel van het KNSF project te ontwikkelen en te realiseren, waarbij voor rekening en risico van KNSF eveneens een toereikende restauratie van die Westbatterij zal plaatsvinden. Indien dit recht wordt uitgeoefend zal KNSF voorzien in een vervangende huisvesting voor de huidige gebruiker van de Westbatterij tegen acceptabele lasten.

4. Partijen komen overeen, dat het in artikel I bedoelde woningbouwprogramma de basis vormt voor het thans - in artikel 3 van de Intentieverklaring bedoelde - op te stellen ontwikkelingsdocument, met inachtneming van de publiekrechtelijke positie, verantwoordelijkheden, taken en bevoegdheden van de gemeente en haar organen. Onverminderd het in de vorige volzin bepaalde, en overigens met onverkorte inachtneming van de intentieverklaring, zal het College zich inspannen om het in artikel 1 om schreven resultaat te bereiken. Indien deze inspanning niet (geheel) tot het in artikel 1 omschreven resultaat kan leiden, zullen Partijen nader met elkaar overleggen en zich tot het uiterste inspannen om - wederom voor zover dat redelijkerwijs in het vermogen van het College ligt en met in achtneming van de publiekrechtelijke positie, verantwoordelijkheden, taken en bevoegdheden van de gemeente en haar organen - een resultaat te bereiken dat het in artikel I omschreven resultaat zoveel mogelijk benadert.

5. Het bepaalde in de Intentieverklaring blijft overigens onverkort tussen Partijen gelden.

6. Partijen zullen zich zoveel mogelijk inspannen en al hetgeen doen wat in hun vermogen ligt om met inachtneming van zo kort mogelijke termijnen uitvoering te geven aan de Intentieverklaring en dit document en zullen daartoe voor zoveel als mogelijk procedures en het opstellen van (concept) plannen en documenten parallel laten plaatsvinden.

7. Het College zal dit document in de eerstvolgende raadsvergadering aan de gemeenteraad ter instemming voorleggen.

Getekend in tweevoud op 4 februari 2005 te Muiden

Burgemeester en Gemeentesecretaris namens het College van B&W

Koninklijke Nederlandse Springstoffenfabriek N.V.

KNSF Vastgoed II B.V.

sluit venster