terug naar het overzicht
2 december 2006

Nieuwe klep voor Vechtbrug

Het brugdek van de Vechtbrug wordt eindelijk vervangen.

Niet in twee weekenden, zoals oorspronkelijk de bedoeling was, maar in vier: het eerste en tweede weekend in december, en het tweede en derde in januari. De nieuwe brugdekken worden volledig in staal uitgevoerd waarmee de geluidsoverlast van het huidige houten brugdek tot het verleden behoort. Van het eerste weekend hebben we beelden.

het Verkeer

Tijdens de werkzaamheden is er steeds één brug afgesloten. Het wegverkeer in beide doorgaande richtingen wordt dan over de naastgelegen brug geleid. De toerit Muiden en afrit Muiderslot op de Al en de afrit Muiderberg op de A6 zijn tijdens de werkzaamheden afgesloten voor het verkeer. De omleidingroutes voor het verkeer van en naar Muiden zijn ter plaatse met borden aangegeven. Sluipverkeer door Muiden is verboden. Het verkeergeregel leidde tot lange files op de Weesperweg en de Maxisweg.

Om half elf was het nog rustig op de rotonde bij de Amsterdamse Poortbrug. De automobilisten werden hier opgevangen. Wie in Muiden woonde mocht door, sluipverkeer werd teruggestuurd.

Twee uurtjes later was het wat minder rustig. Op de Weesperweg was een lange file, tot op de rotonde bij de A1. Door al dat geregel liep het verkeer vast op de Maxisweg, en ook op de Weesperweg, vanuit Weesp, tot halverwege Weesp.

De werkzaamheden

Dit weekend wordt het brugdek volledig vervangen. Voor het afwerken (van de aansluitingen en het brugdek zelf) is er echter geen tijd genoeg. Dat wordt het volgend weekend gedaan.


aangekomen op de Vechtbrug ontwaarden wij een forse kraan.


Aan de overzijde van de Vecht hield onze verkeerswethouder Fred Winnubst toezicht op de werkzaamheden. Het brugdek was in de breedte in tweeën gesneden. De oostelijke helft was er reeds uitgehesen, en per dekschuit afgevoerd.

Bij het nieuwe brugdek horen ook nieuwe lagers (voor de draaipunten). Om de afmetingen daarvan gewaar te worden, poseert de Rijkswaterstaatopzichter naast de lagerschalen en assen.


De westelijke helft van het brugdek wordt nu losgesneden van zijn lagers.

De westelijke helft is nu los en de mannen van kraanbedrijf Peinemann kunnen hem laten zakken op de dekschuit die zich eronder bevindt. De kraan heeft een capaciteit van 650 Ton.
De 650 tons Demag AC650 is de kraan voor het zwaarste werk of voor het werk op de grootste hoogte. De weg/terrein kraan bereikt een hijshoogte van zo'n 60m aan de hoofdmast en zo'n 105m indien verlengd met jib. Uitgerust met beweegbare jib bereikt de kraan zelfs een werkhoogte van zo'n 145m of een vlucht van ruim 105m.
(Op de afbeelding staat een 400 tons Liebherr.
Ook goed stoer)


Het nieuwe brugdek staat gelukkig al klaar. Rijkswaterstaat denkt aan alles...


vanaf de Weesperbinnenweg



3-december-2006

Om 12.00 uur was het werk voltooid, en werd er opgeruimd.

O ja , er was aanzienlijk veel minder verkeer op de Weesperweg


De Vechtbrug met de nieuwe klep
De warme hap staat al klaar. Het was dan ook hondeweer.



terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: