terug naar het overzicht

Onderhoud Hollandse Brug

16 september 2007

Hollandse Veer in gebruik

Het Hollandse Veer is in gebruik genomen, we zijn eens een kijkje wezen nemen.
Daar is-tie dan: Het veer op een zondagmiddag. Het is rustig, slechts een paar fietsers gebruiken de veerpont.

Als het drukker is wordt deze reserve veerpont ingezet

Naar de veerpont is een prachtige weg aangelegd. De fietsers moeten zich mengen tussen de vachtwagens, slechts van hen gescheiden door een streepjeslijn.

Helaas is de aparte fietsroute (nog) niet in gebruik genomen.


18 juli 2007

Werkzaamheden in volle gang

Nu de gemeenten Naarden en Muiden de nodige vergunningen hebben verleend, is de aannemer in opdracht van Rijkswaterstaat full-speed begonnen met de aanleg van de infrastructuur ten behoeve van het 'Hollandse Veer':
Een foto-verslag

Dit is de ingang van het fietspad, aan de IJsselmeerweg. De slagboom gaat dan waarschijnlijk wel open.

En dit is het fietspad aan de westzijde van de A6.

Hier komt het fietspad uit: het werkterreintje van Rijkswaterstaat

Zand voor de aanleg van de wegen.

En dit is de ingang voor het vrachtverkeer, aan de IJsselmeerweg.

Deze weg wordt nog wel verbreed.

Beide wegen gaan naar het werkterreintje. En dan naar de aanlegplaats.

De weg naar de aanlegplaats wordt hier ... tsja: 'aangelegd'.



11 juli 2007

Rijkswaterstaat wacht op Muiden en Naarden

“vergunningen hadden vorige week al verleend moeten worden”

Vorige week dinsdag heeft er overleg plaats gevonden tussen de gemeenten en Rijkswaterstaat over het 'Hollandse veer'. Rijkswaterstaat heeft haar definitieve plan ingediend en wacht op een besluit van de gemeenten Naarden en Muiden. “Als we op tijd willen zijn, hadden we eigenlijk al aan de slag gemoeten” verklaarde de woordvoerder van Rijkswaterstaat: “Als de gemeenten lang wachten gaat dat ten kostte van de kwaliteit van het project.” De woordvoerder doelde op het haastwerk dat de aannemer dan moet afleveren, want één ding staat vast: wanneer op 21 augustus het herstel van de brug begint, is langzaam verkeer niet meer mogelijk over de Hollandse brug, en moet de pont varen.

De plannen van Rijkswaterstaat volgen in grote lijnen het voorstel van de PvdA. Fietsers gaan aan de westzijde van de brug, en onder de brug door, tot het werkterrein van Rijkswaterstaat. Helaas is het nodig om gedurende twee maanden deze weg af te sluiten, omdat Rijkswaterstaat deze dan zelf voor haar werkzaamheden nodig heeft. De vrachtwagens (tot 12 ton) - en langzaam verkeer gedurende deze twee maanden - rijden over de weg aan de oostzijde. Vanaf het werkterrein wordt de weg ca. 150 meter naar het oosten doorgetrokken , daar kan het verkeer zich opstellen, om vervolgens het ponton op te rijden waar de veerpont afmeert. Hier wijkt de uitvoering af van het voorstel van de PvdA: die wilden het werkterrein zelf benutten als opstelruimte. Maar het werkterrein wordt intensief benut voor de herstelklus van de Hollandse brug. "Het wordt al passen en meten" wist Rijkswaterstaat.
Aan de overzijde bevinden zich soortgelijke voorzieningen.

Het mag misschien verbazing wekken dat alleen de lichtere vrachtwagens overgezet worden, terwijl het juist de zware vrachtwagens zijn die gevaar voor de brug opleveren. De lichtere vrachtwagens zouden net zo goed over de brug kunnen. Een verbod op alleen zware vrachtwagens is echter volgens de politie niet te handhaven: zij kunnen aan de buitenkant niet zien hoe zwaar de vrachtwagen is. En wordt hij staande gehouden voor controle, dan is hij de brug al over, of heeft geen andere keuze dan de brug te passeren, en is het kwaad al geschied. Kies je voor de lichtere vrachtwagens, dan wordt de capaciteit van de pont qua aantal verkeersdeelnemers optimaal benut.

In het belang van alle verkeersdeelnemers rekent Rijkswaterstaat op het onverwijld verlenen van de nodige vergunningen.



10 juli 2007

Ongeloof bedrijfsleven over uitspraak Hollandse Brug

De rechtbank van Zwolle is niet ingegaan op het verzoek van het bedrijfsleven om de Hollandse Brug open te stellen voor het lichte vrachtverkeer. EVO, TLN, KNV, Vereniging Bedrijfskring Almere en VNO-NCW/MKB Flevoland hadden de rechter om een uitspraak gevraagd nadat de brug werd afgesloten voor alle vrachtverkeer. De organisaties reageren vol ongeloof op het besluit van de rechter om het verzoek van het bedrijfsleven niet inhoudelijk te behandelen omdat volgens hem een spoedeisend belang ontbreekt.

Volgens de rechter kunnen bedrijven zich beroepen op de nadeelcompensatieregeling om financiële schade te claimen. Het bedrijfsleven begrijpt niet waarom ondernemers nu afhankelijk worden gemaakt van deze voor de staat dure oplossing, terwijl Rijkswaterstaat eerder heeft aangegeven dat het vanuit technisch oogpunt mogelijk is om vrachtwagens tot 20 ton op de brug toe te laten.

De organisaties laten het er niet bij zitten. Hun bezwaar wordt nu alsnog inhoudelijk behandeld tijdens een hoorzitting op 25 juli door de bezwaarcommissie van Verkeer en Waterstaat. De organisaties hopen dat deze commissie het verkeersbesluit ongedaan maakt.

Het besluit om de brug af te sluiten leidt tot grote financiële schade doordat vrachtauto's moeten omrijden en het bevoorraden van winkels in Flevoland en Noord-Holland wordt bemoeilijkt. De afsluiting kost ondernemers naar schatting 160.000 euro per dag.

Volgens de organisaties moet de wegbeheerder bij toekomstige afsluitingen van wegtrajecten er alles aan doen om de financiële schade bij het bedrijfsleven te beperken. Zij willen met Rijkswaterstaat de afsluiting van de Hollandse Brug evalueren en bespreken hoe zij met de wegbeheerder kunnen zorgen voor oplossingen en de communicatie richting het bedrijfsleven


5 juli 2007

Mediation Hollandse Brug is al mislukt

Almere - Het mediationtraject rond de afsluiting van de Hollandse Brug bij Almere is mislukt voordat het goed en wel is begonnen. Het bedrijfsleven stapt uit het bemiddelingsproces en wil dat de rechter alsnog uitspraak doet, omdat Rijkswaterstaat onvoldoende tempo maakt.

Mark Dijk van Transport en Logistiek Nederland: ,,Rijkswaterstaat neemt geen enkel initiatief, terwijl wij juist het tempo erin willen houden. Wij zaten eind vorige week al klaar om te praten over mediation, maar daar is nog steeds niets van gekomen. En bij mediation duurt het even voordat er resultaat is, terwijl een uitspraak van de rechter meteen bindend is.''
De rechter zou volgende week al uitspraak kunnen doen in het geschil. Het bedrijfsleven heeft bij de rechter geëist dat vrachtverkeer tot twaalf ton over de brug mag rijden totdat op 21 augustus de herstelwerkzaamheden beginnen. Deze vrijstelling is hard nodig, omdat stedelijke distributie in Amsterdam en Almere zeer moeizaam verloopt.
(bron: Gooi- en Eemlander)



5 juli 2007

Raad vraagt om beperking overlast Veerpont

Op de raadsvergadering van 28 juni 2007 vreesde de hele raad dat de plannen van Rijkswaterstaat om een pontverbinding te realiseren tussen Naarden en Almere verregaande consequenties zullen hebben voor verkeersdeelnemers uit onze gemeente, met name voor fietsers die gebruik maken van het fietspad naast de IJsselmeerweg (in 't Gooi schoolgaande jeugd), en fietsers die in de plannen slechts door 'fietssuggestiestroken van het vrachtverkeer gescheiden zijn. Verder vreest de raad voor geluidsoverlast van af- en aanrijdende vrachtwagens en dat het onderliggend wegennet gebruikt zal worden als sluiproute.

De hele Raad verzocht het college van B&W dan ook in een motie:
• gezamenlijk met Naarden aan alle betrokken partijen haar verontrusting over te brengen over de te verwachten gevolgen voor Muiderberg;
• zich tot het uiterste in te spannen om de overlast voor de bewoners van de gemeente Muiden tot een minimum te beperken; en
• er nauwlettend op toe te zien dat er geen verkeersonveilige situatie ontstaat ter hoogte van de Hollandsebrug, met name voor de schoolgaande jeugd.

De motie werd unaniem zonder hoofdelijke stemming aanvaard, en door het college overgenomen.



27 juni 2007

PvdA komt met voorstel veerpont.

In de vergadering van de gemeenteraad van Naarden 26 november is op initiatief van de PvdA Naarden uitgebreid gesproken over een mogelijke veerpont voor fietsers en vrachtverkeer als alternatief voor de Hollandse Brug. Dit tracé betekent dat er aan de Muiderbergse zijde van de brug er een 6 meter brede asfaltweg door het natuurgebied aangelegd moet worden, voorzien van verlichting, waar dagelijks circa 1000 vrachtwagens gebruik van zullen gaan maken. Deze weg zou in de plaats komen van het huidige fietspad.
Naar verwachting zal dit grote overlast veroorzaken voor de inwoners van Muiderberg. Door het geluid van af en aanrijdende vrachtwagens en het lawaai van het opstellen en het aan- en van boord rijden. De kans dat vrachtverkeer gaat sluipen door Muiderberg is groot.

De PvdA heeft een alternatief plan. Hierin meert de pont aan de oostkant van de Hollandse Brug aan ter hoogte van het werkterrein dat daar nu al is ingericht. De huidige weg vanaf de waterkant naar de IJsselmeerweg kan relatief eenvoudig geschikt gemaakt worden voor het extra verkeer, zonder aantasting van het natuurgebied. Het taluud van de snelweg A6 beschermt Muiderberg tegen het toegenomen lawaai. Doordat het huidige fietspad aan de westzijde behouden blijft kan het vrachtverkeer gescheiden worden van het langzame verkeer waardoor de veiligheid aanzienlijk verbetert:


Het college van Naarden heeft toegezegd dat zij net als Muiden er alles aan zal doen om een weg door het natuurgebied, met alle overlast voor inwoners van Muiderberg, te voorkomen.
De PvdA Muiden is heel blij met de steun uit Naarden. "Een veerpont voor fietsers lijkt ons een prima idee. Maar voor een paar honderd vrachtauto's is een veerpont natuurlijk geen oplossing. Een goede verbinding mag niet ten koste van alles gaan"


24 juni 2007

IJ-pont vaart op Flevoland

“en vlugh een beetje”

Donderdagmiddag (21 juni) sprak onze Wethouder van Verkeerszaken en Ruimtelijke Ordening Fred Winnubst met de heer Eras Wijkhuizen van Rijkswaterstaat over de pont. Hoewel de gemeente Muiden zeker bij de pont 'betrokken' is, liggen afmeerplaats en wegen op het grondgebied van Naarden.

Minister Camil Eurlings heeft in de Tweede Kamer de toestand inzake de Hollandse brug naar aanleiding van vragen besproken. Hij heeft toen verteld dat het probleem met een pont zou kunnen worden verzacht voor vervoersondernemers rond de brug en het langzame verkeer dat gebruik maakt van de parallelweg op de brug, die, zoals u eerder in dit artikel las, op 21 augustus wordt afgesloten.

Om effect te hebben moet die pont wél enige omvang hebben. Met de voortvarendheid die we tegenwoordig van Rijkswaterstaat gewoon zijn (Camil: “vlugh een beetje”) is meteen de uitvoering ter hand genomen. Reeds op 1 augustus aanstaande moet de pont varen.
Er is inmiddels een Amsterdamse IJ pont beschikbaar. De bedoeling is zo'n 1000 tot 1200 verkeersbewegingen per dag ( ofwel 500 tot 600 keer retour) van vrachtwagens binnen een strikt vergunningstelsel. De pont vaart drie maal per uur heen en weer van 5.00 tot 22.00 uur .

Onze wethouder gaat er van uit dat het natuurgebied ten westen van de brug gespaard wordt en heeft aangenomen dat de komst van een pont onvermijdelijk is, en dat steigers en aan/afvoerwegen ten oosten van de Hollandse brug zullen worden aangelegd. Zulks is niet meer dan logisch, en dreigend heeft onze wethouder daarbij opgemerkt dat indien hiertoe niet besloten wordt zienswijzen op alle af te geven vergunningen verwacht kunnen worden.
De heer Wijkhuizen begreep dit standpunt en kondigde aan onverwijld aanvullend onderzoek en overleg met ondermeer Naarden en Almere te zullen starten. Er zal reeds morgen (maandag 25 juni) nader overleg plaatsvinden.


Pontje naar Almere

21-juni-2007

Er vindt vanaf 21 augustus onderhoud aan de Hollandse Brug plaats. Zij wordt versterkt, en dat is dringend nodig, want de brug is nu gesloten voor vrachtverkeer. Daar komt langzaam verkeer nu bij, want de werkzaamheden worden uitgevoerd vanaf de parallelrijbaan. En dat levert een pontje op : het Hollandse Veer.

Door toegenomen verkeersbelasting is het noodzakelijk de Hollandse Brug te verstevigen. Het was nogal schrikken toen Rijkswaterstaat er onlangs achter kwam hoe erg het gesteld is met de brug: haastige werd op 27 april, 21.00 uur de Hollandse Brug voor nog onbepaalde tijd in beide richtingen afgesloten voor vrachtverkeer. Daarnaast wordt ten behoeve van de spitsstroken de brug verbreed. Door de brug in beide richtingen tijdelijk af te sluiten voor vrachtverkeer kan het overige verkeer de brug veilig blijven gebruiken. Vrachtverkeer wordt omgeleid via de A1 en A27 en dient rekening te houden met langere reistijd. In het najaar van 2007 worden gedurende twee maanden de rijstroken op de Hollandse Brug versmald en verschoven. Uit veiligheidsoverwegingen wordt een snelheidsbeperking ingesteld.

De werkzaamheden worden vanaf 21 augustus uitgevoerd vanaf de parallelrijbaan, waar fietsers, wandelaars, landbouwvoertuigen, brom- en scootmobielen, kortom, langzaam verkeer van gebruik maakt. Vanaf 21 augustus is dat niet meer mogelijk. Rijkswaterstaat zet een pontje in voor deze weggebruikers. Hoe en waar verneemt u nog, de plannen worden door de gemeente Muiden en/of Naarden bestudeerd, zegt Rijkswaterstaat. Hoe dat zit, hoort u ook nog.

Eerste prioriteit is voor dit langzame verkeer een voorziening te treffen. Maar daarnaast is Rijkswaterstaat in overleg met de brancheorganisaties om ook voor het vrachtverkeer een oplossing te vinden. De suggestie van de woordvoerder van Rijkswaterstaat om lichtere vrachtwagens op de pont toe te laten werpt de nodige vragen op : lichte vrachtwagens kunnen toch evengoed over de brug?

Onze technische redactie merkt op de een veerboot die enig soelaas biedt voor het zware vrachtverkeer nog al wat voeten in de oever heeft : zo'n boot steek allicht vier meter diep, en bij Muiderberg en Naarden is het Randmeer maar nauwelijks één meter diep, dus baggeren, er moeten aanlegfuiken komen, en dikke parkeerplaatsen, en wegen.
meer informatie over wegwerkzaamheden op http://www.rijkswaterstaat.nl/rws/cdr/vananaarbeter/


terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: