terug naar het overzicht
terug naar alles over het sluipverkeer

SLUIPVERKEER


Onderstaande tekst is overgenomen uit het gemeentelijke informatieblad van juni 2001. Het is een samenvatting van het voorstel dat de gemeente op de commissievergadering van 21 juni 2001 presenteert.



"Sluipverkeer: een doorn in het oog"

Het sluipverkeer door de gemeente Muiden leidt tot steeds meer geluidsoverlast, trilling en een gevoel van onveiligheid. Daarom heeft het gemeentebestuur besloten maatregelen te nemen om het sluip verkeer te weren", zo begon de extra editie van het informatieblad in februari dit jaar. Die doorn in het oog is er nog steeds en maatregelen zijn nog steeds nodig.
Even een stukje historie
Het bureau AGV kreeg van het gemeentebestuur opdracht een onderzoek uit te voeren naar maatregelen om het sluipverkeer te weren. Begin dit jaar heeft AGV het eindrapport ingeleverd. In een extra editie van dit blad werd een samenvatting van het rapport gegeven en legde het college van burgemeester en wethouders uit welke oplossingsvariant haar voorkeur had. Op 28 februari werd over de voorgenomen maatregelen een inloopavond gehouden. Tijdens die avond presenteerde het college de onderzoeksresultaten en lichtte zij haar voorkeursvariant toe. Na de inloopavond heeft het rapport vier weken ter inzage gelegen en kon u tot eind maart schriftelijk reageren.
Er is veel gereageerd
In totaal zijn er ruim 500 reacties binnengekomen (waarvan 110 persoonlijke reacties en de rest via twee petities). Al deze reacties zijn bij het onderzoek betrokken. Zij zijn bestudeerd, afgewogen en hebben tot een nieuwe keuze geleid.
De nieuwe keuze; wat wordt de raad nu voorgesteld
1. Het treffen van maatregelen tegen hei sluipverkeer niet langer uitstellen en niet wachten op de beantwoording van de vraag of (mede)financiering door derden mogelijk is;
2. Een doseerinrichting plaatsen op de Naardervaart in combinatie met afsluiting van de IJsselmeerweg door de gemeente Naarden;
3. Het opzetten van een systeem van monitoring voor de kern Muiderberg en Muiden;
4. Aanvullende maatregelen op de IJsselmeerweg/Tesselschadelaan en/of voor de kern Muiden afhankelijk stellen van de resultaten van de monitoring;
5. Er mee instemmen dat vooruitlopend op beschikbaarstelling van het krediet het plan wordt voorbereid en aanbesteed, waarna de kredietaanvraag meteen na de aanbesteding rechtstreeks op de agenda van de raadsvergadering wordt geplaatst.
De argumenten voor dit voorstel
Financiering van de maatregelen door hei rijk in het kader van het rekeningrijden is nog steeds onzeker.
De afgelopen maanden is geprobeerd om duidelijkheid te krijgen over de mogelijke financiering door het rijk van maatregelen tegen sluipverkeer in het kader van het rekeningrijden. Er is nog altijd geen volledige duidelijkheid of het rijk wil betalen. Binnen een halfjaar is dit waarschijnlijk niet te verwachten. Verder valt het nog te bezien of het feit dat het rekeningrijden niet door gaat, van invloed is op de toezegging van de minister om geld beschikbaar te stellen voor maatregelen tegen sluipverkeer.

De gemeente Naarden wil (op dit moment) niet bijdragen aan maatregelen op de Naardervaart
Aan Naarden is gevraagd bij te dragen aan een maatregel op de Naardervaart. Het college van Naarden stelt zich voorlopig op het standpunt dat zij afwacht wat de rijksfinanciering voor mogelijkheden biedt.

Verder uitstel in afwachting van mogelijke financiering door derden wordt niet gewenst
Gezien de grote maatschappelijke en politieke druk die op dit onderwerp ligt vindt het college uitstel van een beslissing over de maatregelen ongewenst.

De inspraakreacties leiden tot de conclusie dat handhaving van de in februari gepresenteerde voorkeursvariant niet haalbaar is
De door het college gepresenteerde voorkeursvariant voor afsluiting van de Herengracht en plaatsing van een doseerinstallatie op de Zuidpolderweg (ter hoogte van de Nooit Gedacht) heeft tot veel kritiek geleid. Een veel gehoorde klacht is dat het door deze variant nog moeilijker wordt om via de oprit Muiderslot de Al op te rijden. Als het sluipverkeer niet langer door de vesting Muiden kan, zal de druk op de oprit verder toenemen. Een ander bezwaar is dat deze variant niet leidt tot een afname van het sluipverkeer door de kern van Muiderberg en het buitengebied.
Het inspraakverslag, te weten de inspraakreacties en wat het bureau AGV daarover heeft opgemerkt, ligt voor iedereen ter inzage bij de raadsstukken. Gezien het grote aantal reacties is er voor gekozen om dat verslag niet aan iedereen toe te zenden. Uiteraard kan op verzoek wel een exemplaar van dat verslag worden verkregen. Een telefoontje naar de gemeente is voldoende om een exemplaar toegezonden te krijgen.

De inspraakreacties leiden tot de conclusie dat het treffen van doseermaatregelen op de Ijsselmeerweg/Naardervaart/paralleiweg A6 kon rekenen op het grootste draagvlak
Als alle inspraakreacties tegen elkaar worden afgewogen dan ligt het treffen van maatregelen aan de oostrand van de gemeente het meest voor de hand. Deze oplossing doet het meeste recht aan de inspraakreacties en biedt een evenwicht tussen de belangen van zowel Muiden als Muiderberg. Hoewel plaatsing van drie doseerinstallaties aan de oostrand van de gemeente de meest ideale oplossing is, leidt de financiering hiervan tot problemen. De kosten van drie doseerinstallaties worden geschat op circa f 750.000,— (inclusief flankerende maatregelen).

Een investering in drie doseerinstallaties is gelet op de ontwikkelingen rond kilometerheffing en benuttingsmaatregelen minder verantwoord
Het is de vraag of de ontwikkelingen rond kilometerheffing (en een mogelijke subsidie voor maatregelen tegen sluipverkeer) het rechtvaardigen nu een grote investering te doen voor drie doseerinstallaties. Mogelijk kan hiervoor in de (nabije) toekomst subsidie worden verkregen. De ontwikkeling van het sluipverkeer in de toekomst is onzeker. Benuttingsmaatregelen kunnen immers leiden tot een betere verkeersafwikkeling op de Al, waardoor het sluipverkeer andere vormen aanneemt. Hoewel die ontwikkeling op de iets langere termijn speelt mag deze niet ongenoemd blijven.

Fasering van maatregelen biedt op de korte termijn een alternatief
Vanwege de hoge kosten die zijn verbonden aan de plaatsing van drie doseerinstallaties, is voor de korte termijn fasering van de maatregelen de beste oplossing. Door gefaseerd maatregelen te treffen kan er op de korte termijn met een relatief geringere investering winst behaald worden.

Door op de Naardervaart een maatregel te treffen wordt de grootste stroom sluipverkeer ondervangen
Uit het onderzoek blijkt dat de grootste stroom sluipverkeer afkomstig is van de Naardervaart. Door deze stroom "eruit te halen" wordt de hoeveelheid verkeer beheersbaar.
Fasering van maatregelen is mogelijk geworden, doordat de gemeente Naarden heeft besloten een "knip" aan te brengen in de IJsselmeerweg
De gemeente Naarden heeft besloten een "knip" aan te brengen in de Iisselmeerweg (ter hoogte van het Naarderwoonbos). Door deze twee maatregelen is de kans op verplaatsing van de stroom sluipverkeer van de Naardervaart naar de IJsselmeerweg niet meer mogelijk. De grootste stroom sluipverkeer kan zo met één maatregel op de Naardervaart worden ondervangen.

De druk op de oprit Muiderslot neemnt aanzienlijk af
Een van de belangrijkste bezwaren is dat de oprit Muiderslot op dit moment al moeilijk bereikbaar is. Een maatregel op de Naardervaart komt tegemoet aan dit bezwaar. Doordat de stroom sluipers van de Naardervaart wegvalt zal de druk op de oprit Muiderslot flink afnemen (tussen 7 en 9 uur komen er ongeveer 745 voertuigen van de Naardervaart, waarvan er 475 de oprit Muiderslot nemen).

De druk in de vesting zal tevens behoorlijk afnemen
In de vesting wordt door de maatregel op de Naardervaart een aanzienlijk aantal motorvoertuigen geweerd. Tussen 7 en 9 uur gaat het ongeveer om 130 motorvoertuigen.

Een monitoringsysteem is noodzakelijk
Het college stelt voor om de maatregel op de Naardervaart te combineren met een systeem van monitoring. De reden hiervan is dat de maatregel niet alle sluipverkeer weert. Er bestaat een kans dat de stroom sluipverkeer vanaf de A6 in de toekomst verder zal groeien. Dit zou in de toekomst kunnen leiden tot onaanvaardbare situaties. Daarom moet er een systeem van monitoring worden opgezet. Dit systeem van monitoring heeft tot doel om binnen een afgesproken tijdpad de ontwikkeling van het sluipverkeer in beeld te brengen. Om conclusies te kunnen trekken uit de monitoring is het van belang duidelijke doelstellingen te hanteren. Deze doelstellingen zijn cruciaal bij de beantwoording van de vraag op welk moment aanvullende maatregelen moeten worden getroffen. Na instemming door de raad met de voorgestelde maatregel wordt nadere invulling geven aan het monitoringssysteem. In een later stadium komt daarover een apart voorstel.

Verdergaande maatregelen in de toekomst zijn niet uitgesloten
Als uit de monitoring blijkt dat de maatregel op de Naardervaart onvoldoende effect sorteert, of dat het sluipverkeer vanaf de A6 verder toeneemt, moeten verdergaande maatregelen niet worden uitgesloten. Hierbij kan gedacht worden aan maatregelen bij Muiderberg maar ook aan extra maatregelen bij de kern Muiden.
Kanttekeningen
Er blijft een mogelijkheid om vanaf de A6 via Muiderberg of de parallelweg A6 te sluipen (ook via de kern Muiden). Op dit moment is deze stroom veel minder groot dan die vanaf de Naardervaart (in totaal circa 240 motorvoertuigen tussen 7 en 9 uur. Hiervan "sluipen" er circa 100 door de kern van Muiderberg). Een maatregel op de Naardervaart lost dus niet alles op maar pakt wel de grootste bron aan.
Uitvoering
In de offerte van AGV wordt de doorlooptijd van het project, inclusief de voorbereiding geraamd op 7 maanden.
Financiën
De kosten van de doseermaatregel op de Naardervaart zijn naar schatting f 250.000,—. De planvoorbereiding, aanbesteding en begeleiding tijdens de uitvoering zijn daarbij inbegrepen. Het definitieve bedrag is echter pas goed te bepalen wanneer het plan eerst is voorbereid en aanbesteed. Er is op dit moment namelijk geen technisch ontwerp met begroting voorhanden. De f 250.000,- kan te zijner tijd bekostigd worden uit de reserve financiële risico's.
Behandeling van het voorstel
Het collegevoorstel komt aan de orde in de vergadering van commissie D op 21 juni aanstaande (zie ook het artikel commissievergaderingen). Inspreken is daar mogelijk. Daarna komt het voorstel aan de orde in de raadsvergadering van donderdag 5 juli aanstaande. Wanneer de raad akkoord gaat zal het college de planvoorbereiding van de maatregelen verder ter hand nemen. Zo snel mogelijk zal de raad daarna een kredietvoorstel worden gedaan, waarna tot uitvoering kan worden overgegaan.
terug naar het overzicht
terug naar alles over het sluipverkeer

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: