terug naar het overzicht
terug naar alles over het rapport 'Muiden, parel aan het IJsselmeer'

'Muiden, parel aan het IJsselmeer'
Voorwoord & Samenvatting


Voor de fraaie illustraties wordt naar het originele document op CD-ROM verwezen.

Voorwoord

Het onderwijsprogramma van de opleiding Civiele Techniek aan de TU Delft bevat het uitvoeren van een project in de eindfase van de studie. Om een maximaal realiteitsgehalte te creëren is de opdracht in ons geval verstrekt door Mourik Groot-Ammers B.V., een middelgrote aannemer. Ons werd gevraagd onderzoek te doen naar het ontwikkelen van jachthaven-woningen locaties. De belangrijkste vraag hierin was het inventariseren op welke manier dit concept een succesformule zou worden. Het vinden van passende locaties in ons volle land voor bovengeschetste ontwikkelingen leidde ons onder andere naar Muiden. Gezien de cultuurhistorische waarde en de unieke ligging van Muiden vormde deze locatie de grootste uitdaging.

In Muiden bleken, na gesprekken met verschillende partijen, meerdere problemen, zoals ontsluitings- en parkeerproblemen, opgelost te moeten worden voordat er sprake kon zijn van uitvoering van de oorspronkelijke opdracht. Dit heeft geleid tot de ontwikkeling van een stedenbouwkundig totaalplan voor Muiden waarin voor de bestaande problemen een oplossing is gevonden.

In dit rapport wordt verslag gedaan van het eind-ontwerp en van alle ontwikkelingen die tot dit ontwerp geleid hebben.

Het projectteam is veel dank verschuldigd aan Prof.dr.ir H.A.J. de Ridder en Ing. E. Vols voor de waardevolle begeleiding.
NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA

Samenvatting

Dit rapport is de verslaglegging van het praktijk-gerichte vierdejaarsproject dat vlak voor het af-studeren ingeroosterd is in de opleiding Civiele Techniek aan de Technische Universiteit Delft. Hiervoor hebben wij een opdracht ter uitwerking gekregen, die het realiseren van een woonwijk inclusief ligplaatsen voor jachten omvat. In tegen-stelling tot andere projectgroepen op de universi-teit is onze opdracht verstrekt door een reële op-drachtgever, Mourik Groot Ammers bv, een mid-delgrote Nederlandse aannemer.

Locatie
Bij het zoeken naar een locatie voor het concept woonwijk/jachthaven werd naast Almere en IJburg, Muiden als potentiële locatie bekeken. Door overleg met verschillende partijen in Muiden werd duidelijk dat inpassing van dat concept mogelijk zou zijn in-dien de huidige problemen in het Muidense tegelijk opgelost zouden worden. Hierop werd Muiden, door het cultuurhistorische karakter van het vesting-stadje en door het aanwezige enthousiasme, gekozen om het concept verder uit te werken. Een toetsings-commissie met daarin alle belanghebbende partijen werd daarop vanuit de MOR opgericht om het draagvlak vanuit deze partijen voor het ontwerp te waarborgen. Uit het overleg met deze toetsings-commissie en uit gesprekken die met andere belang-hebbenden gevoerd zijn is een lijst uitgangspunten opgesteld waaraan het ontwerp moet voldoen.

Toekomstvisie
Om tot een ontwerp te komen is een visie opgesteld van hoe Muiden er in de toekomst uit moet gaan zien. Alle oplossingen van problemen moeten har-monieus in deze visie geïntegreerd worden. De vol-gende punten vormen de kern van deze visie:

Alternatieven
Muiden heeft momenteel op verschillende beleids-terreinen te maken met een aantal knelpunten: de parkeerproblematiek, ontsluiting, schaarste in het woningaanbod en een onlogische en te krappe haven-indeling. Om Muiden klaar te maken voor de toekomst is een integrale aanpak nodig van al deze aspecten. Aan de beleidscommissie van de MOR zijn daarom voor al deze terreinen een aantal logische alternatie-ven voorgelegd, waaruit in goed overleg een totaal-oplossing voor Muiden is samengesteld die voor alle partijen een verbetering inhoudt. Dit integrale plan is verder uitgewerkt tot een concreet ontwerp.

Ontwerp
Het ontwerp kan opgesplitst worden in een aantal deelplannen en zal globaal in twee fasen verlopen. Fase 1 bestaat uit hoofdzakelijk infrastructurele ingrepen en herinrichting van de bestaande haven. In de Noord- polder en in de Rietpolder worden twee nieuwe parkeergelegenheden gepland om bezoekers en watersporters in Muiden een betere parkeeraanbod te leveren. De parkeerplaats in de Rietpolder is een tijdelijke oplossing. Naast de ingrepen van RWS bij de A1 wordt verwacht dat op deze manier het autoverkeer beter uit het centrum geweerd kan worden. De partijen in de haven worden als volgt ingepland: de Oostoever van de Vecht zal bestaan uit de charter-vloot tegen het Muiderslot aan en een aantal passanten-plaatsen dichter bij de sluizen. De westoever zal in beslag genomen worden door de bestaande bedrij-vigheid en ligplaatsen gerelateerd aan de nieuwe wo-ningbouw op het terrein van Van der Vliet. Meer naar het noorden wordt een buitendijkse uitbreiding gepland waardoor de Stichting en de KNZ&RV gezamenlijk de de noordwestelijke oever zullen gebruiken. Het vrijkomen van een groot stuk grond aan de Vecht nabij de sluizen, geeft een uitzonderlijke mogelijkheid om niet alleen in het water maar ook de kade grondig te herinrichten. Het ontwerp van het terrein geeft een opstap naar verdere uitbreidingen ten noordoosten van Muiden.

Fase 2 zal bestaan uit de realisatie van een nieuwe woonwijk en een hoofdontsluiting om de bestaande bebouwing van Muiden heen. Dit is alleen mogelijk bij het vertek van MCI. Het hele gebied zal dan opge-deeld worden in wonen langs de dorpskern, werken (bedrijven) langs de snelweg en natuurgebied over de rest van het terrein.
Getracht is om de wijk zowel fysiek als sociaal op een natuurlijke wijze aan te laten sluiten op de bestaande stedelijke structuren. Het ontwerp speelt in op de ver-schillende karakters van de omgeving. Er is veel aan-dacht besteed aan de verbindingsroutes: er komt een nieuwe ontsluiting in de vorm van een singel in de rich-ting van de trekvaart alsmede een aantrekkelijke voetgangersverbinding over de westdijk van de Vecht richting het in fase 1 gerealiseerde project in het cen-trum. Centraal in de wijk staat de nieuwe haven die rondom de Westbatterij gelegen is. Door de bebouwingsdichtheid vanaf de haven naar het westen toe af te laten nemen wort een geleidelijk overgang van stad naar natuur verkregen. Naast een gedifferen-tieerd woningaanbod zijn groen en water belangrijke uitgangspunten in het ontwerp. De gehele westzijde van de wijk wordt opgezet als een groepering van 4 losse eilanden, waarbij de woningen op ruime kavels omgeven worden door water en groen dat overgaat in het toekomstig te plannen natuurgebied ten westen van de wijk.

Organisatie
Het aanstellen van een centrale havenmeester is een must om het verkeer in de haven ordelijk te laten verlopen. Op de onduidelijke huidige regelgeving vormt dit een enorme verbetering. De langere charterschepen worden dan uit het centrum geweerd en krijgen hun eigen plaatsen toegewezen. Het zelfde geld voor het scheiden van ‘witte’ en ‘bruine’ vloot. Ook wordt voorkomen dat er sprake zal zijn van wildafmeren. Op het financiële vlak valt hier nog resultaat te behalen door de huidige gedifferentieerde havenmeestertaken te fuseren. Financiering van de benodigde werknemers moet middels liggeldbaten mogelijk zijn. Hiermee zal er wellicht ’s winters sprake zijn van een overbezetting. In dit geval moet het mogelijk zijn om de werknemers in de winter in te zetten bij onderhoudswerkzaamheden op de haven of bij andere werkzaamheden in de gemeente.
Bij de ontwikkeling van het KNSF-terrein levert het oprichten van een tweede watersportvereniging een belangrijke meerwaarde op voor de wijk. Hierdoor wordt de wijk niet alleen levendig, maar worden de mensen ook betrokken bij ontspannende activiteiten. Dit creëert een gemeenschappelijke band tussen de bewoners.
Het beheer en onderhoud van de KNSF-ontwikkeling zou na realisatie kunnen worden overgedragen aan de gemeente. Hierbij moet men denken aan het onderhoud van vijverpartijen, wegen en plantsoenen. Een andere gedachte zou kunnen zijn om het beheer in han-den te laten van de ontwikkelaar. Hiervoor moeten de bewoners contractueel een jaarlijkse bijdrage leveren voor het onderhoud. Twee uitersten zijn nu genoemd, maar tussenvormen zijn natuurlijk ook mogelijk.

Juridische randvoorwaarden
Op het juridische vlak is op verschillende punten bij verantwoordelijke instanties navraag gedaan over de haalbaarheid van het plan. Het blijkt dat zaken als de ringslang, de monumentale Westbatterij en de IJmeerdijk hier zondermeer een invloed op zullen uit-oefenen. Dit wil echter niet zeggen dat daardoor de plannen verhinderd zullen worden. Het betrekken van de desbetreffende partijen in de verdere uitwerking van het plan speelt hierbij een cruciale rol. Dit zal re-sulteren in een uitbreiding op het programma van eisen.
Belangrijk zal zijn de discussie omtrent de Kruitfabriek. De ligging van de fabriek op de huidige locatie vormt hoofdpunt van deze discussie. Zeker in de huidige maatschappij is het eigenlijk niet meer acceptabel dat een dusdanig productieproces vlak naast bebouwing plaats vindt. Men moet daarom een discussie aangaan waarin men doelt op een verplaatsing van de fabriek. Dit zal men in samenspraak met de Provincie Noord Holland moeten doen. Deze verplaatsing is bovendien essentieel voor het realiseren van bovengenoemde ontwikkeling. Een belangrijk item in de vorm van de ontsluiting kan hiermee goed geregeld worden. In verband met de financiële haalbaarheid van het ontwerp is een spoedige besluitvorming omtrent de voortzetting van de activiteiten van MCI vereist.

Conclusies en aanbevelingen
Veel van de omschreven problemen in het havengebied van de gemeente Muiden worden met de geschetste plannen opgelost. Door de betrekking van de MOR in het maken van het ontwerp is een groot draagvlak voor de plannen te verwachten. Door het uitwerken van de kosten in samenwerking met onze opdrachtge-ver kan men stellen dat in financieel opzicht een zeer realistisch plan verkregen is.

Uit de enthousiaste reactie van de mensen die meege-holpen hebben aan het maken van het ontwerp mag men concluderen dat het plan nadere uitwerking ver-dient. Belangrijk hierin is om met officiële instanties om de tafel te gaan zitten. Hierin moet men denken aan de universiteit van Amsterdam met betrekking tot de ringslang, monumentenzorg met betrekking tot de Westbatterij en de provincie Noord Holland aangaande de kruitfabriek.
NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA

Projectteam:

NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA

Inhoudsopgave

(van het oorsponkelijke rapport, verkrijgbaar op CD-ROM) NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA

Inleiding

Het laatste project voor het afstuderen in het curriculum van de opleiding Civiele Techniek aan de Technische Universiteit Delft is het vierdejaarsproject. In ons project heeft Mourik Groot-Ammers B.V. als opdrachtgever gefungeerd. Uitgangspunt vormde de ontwikkeling van jachthaven-woningen locaties. Verder werd er getracht een geschikte locatie in het zuidelijk IJsselmeergebied te vinden.
Muiden bleek hierin een zeer attractieve locatie te zijn door de unieke ligging en het historische karakter. In de benadering van de locatie Muiden bleek dat er meer wensen onder de verschillende partijen bestonden. Voor de uitgangsopdracht was het onmogelijk deze wensen niet in het ontwerp mee te nemen.

Het doel van dit rapport is het presenteren van een totaalplan voor Muiden waarin de bestaande problemen aldaar, zoals de ontsluitings- en parkeerproblemen,opgelost zijn en waarin het oorspronkelijke concept, de combinatie woonwijk/ jachthaven, geïntegreerd is. Met nadruk wordt gezegd dat dit de rapportage is van een studentenproject van de TU Delft.
Met dit plan geven wij een uitgebreid haalbaarheidsonderzoek aan de gemeente en alle andere belanghebbende partijen in Muiden, om uiteindelijk wellicht een zeer mooie ontwikkeling in Muiden van de grond te krijgen.
Door het overleg met een toetsingscommissie, samengesteld uit mensen van de Muidense Ondernemers Raad (MOR), is een schat aan informatie verkregen en uiteindelijk een goed ontwerp gemaakt. Hiermee mag men er ook vanuit gaan dat het ontwerp een groot draagvlak heeft. Belangrijke juridische knelpunten zijn onderzocht en meegenomen in de gedachtengang. Met hulp van de opdrachtgever is uiteindelijk een financiële inventarisatie gemaakt. Door deze aanpak is een financieel realistisch plan verkregen.

De opbouw van het rapport is als volgt. In hoofdstuk 2 wordt een historische, stedenbouwkundige en functionele analyse gemaakt waarop het hele plan gestoeld is. Hoofdstuk 3 geeft een toekomstvisie voor Muiden waarin alle veranderingen geïntegreerd en verwerkt zullen worden. Ook wordt hier een opsomming gegeven van de eisen waaraan het ontwerp moet voldoen om het draagvlak van alle partijen te waarborgen. Hoofdstuk 4 geeft een overzicht van de verschillende alternatie-ven die bekeken zijn bij het ontwerpen waarna in hoofdstuk 5 het gekozen alternatief uitgewerkt wordt. In Hoofdstuk 6 worden de organisatorische en juridische aspecten beschreven. Hoofdstuk 7 geeft een indicatief antwoord op de financiële vragen die bij het ontwerp naar boven komen en uiteindelijk worden in hoofstuk 8 conclusies getrokken en aanbevelingen gedaan over de manier waarop het hele project zijn voortgang kan vinden na de eindpresentatie van dit projectteam.

NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA

terug naar alles over het rapport 'Muiden, parel aan het IJsselmeer'
terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: