terug naar het overzicht
terug naar alles over het rapport 'Muiden, parel aan het IJsselmeer'

'Muiden, parel aan het IJsselmeer'
analyse


Voor de fraaie illustraties wordt naar het originele document op CD-ROM verwezen.

Historie van Muiden

9 e en 10 e eeuw:
Het stadje Muiden aan de monding van de Vecht, werd als eerste in de 9 e eeuw vermeld als vissersnederzetting. In 953 komt het in handen van het Bisdom Utrecht. De rivier de vecht maakte vanaf de 10 e eeuw deel uit van een druk bevaren handelsroute tussen het Duitse achterland enerzijds en Friesland en het Oostzeegebied anderzijds. Utrecht was destijds een zeer belangrijke handelsstad en Muiden ontwikkelde zich als tolplaats.

13 e eeuw:
In de loop van de 13 e eeuw verplaatste de handel zich steeds meer naar Amsterdam en kreeg Muiden, gelegen in het omstreden grensgebied tussen het bisdom Utrecht en het graafschap Holland, veel te lijden van oorlogsgeweld. Kort na 1280 bouwde graaf Floris V als leenman van de Utrechtse bisschop op de oostoever van de Vecht het Muiderslot, op de plaats waarvan men vermoedt dat Karel de Grote al een versterking had gebouwd. Na de gewelddadige dood van de graaf kwam Muiden weer rechtstreeks in Utrechtse handen, om omstreeks 1320 definitief Hollands te worden. Hierna was de plaats lange tijd voornamelijk van belang als grensvesting van het gewest Holland. Het handelskarakter verdween op de achtergrond ten gunste van Amsterdam, dat centraler en dus veiliger lag binnen het gewest. De gunstige ligging van Muiden aan de monding van de Vecht leidde dus niet tot de voorspoedige ontwikkelingen die men zou verwachten.
Muiden krijgt in de periode 1274-1294 stadsrechten, maar heeft nog geen versterkingen. Het krijgt vanaf nu een eigen bestuur, dat door de kleine omvang van de stad heel anders functioneert dan andere steden. Bestuur en dagelijkse praktijk lopen heel erg door elkaar. De burgers houden veel langer veel meer invloed.
De bebouwing ontwikkelde zich oorspronkelijk op beide oeverwallen en vanaf de 13 e eeuw op de inmiddels aangelegde rivierdijken. De dijk op de westoever werd bebouwd, die op de oostoever ontwikkelde zich tot een kade. Een brug midden in het stadje wordt voor het eerst genoemd in 1403. In 1494 bevat het stadje 108 haardsteden wat op een bevolking van 500 à 600 zielen duidt.

16 e eeuw:
Muiden is erg georiënteerd op Amsterdam. Ten eerste gaat een deel van het vervoer van Amsterdam naar het zuiden via Muiden. Amsterdam leent Muiden in de loop der jaren daarom vaak geld om de sluis en de brug te onderhouden of te herbouwen. Ten tweede is Muiden een belangrijke grensvesting voor het gewest Holland en dus van belang voor de veiligheid van Amsterdam. In 1579 wordt opdracht gegeven tot fortificatie van Muiden en Naarden op kosten van heel Holland. In 1590 worden de werken in Muiden uitgevoerd. De ommuring bracht de aanleg van vier stadspoorten met zich mee. De verdedigingswerken betekenden echter weinig, zij bestonden uit een aarden wal met een natte gracht en natuurlijk het kasteel.
Tegen het einde van de 16 de eeuw werd een nieuwe weg aangelegd, onderdeel van de postroute naar Duitsland en aansluitend op de brug te Muiden. Men verdiende veel met tol die men voor een oversteek vroeg, zoveel zelfs dat de Stad Muiden een hypotheek op de brug kon nemen om de schuld aan de Staten van Holland te kunnen aflossen.
Van scheepsbouw in Muiden wordt voor het eerst melding gemaakt in 1630.
In 1620 telt Muiden zo’n 800 à 900 zielen.

17 e eeuw:

Van groot belang was ook de omstreeks 1640 gegraven trekvaart tussen Amsterdam en Naarden met het daarnaast lopende zandpad. Het verbod de Vechtdijken te doorgraven noodzaakte de reizigers in Muiden over te stappen; hierdoor ontwikkelde het centrum zich tot pleisterplaats, met verschillende herbergen en tapperijen in de omgeving van de brug. De Muidense economie was dus vooral op de handel en doorvoerrechten gebaseerd. De aanleg van twee sluisjes aan de zuidzijde van het stadje maakte in 1663 de directe doorvaart van een trekschuit via de stadsgrachten alsnog mogelijk in opdracht van Amsterdam (nodig voor de aanvoer van zand voor staduitbreiding).
Muiden maakte als Hollandse grensvesting deel uit van de Nederlandse waterlinie. In 1672 en in 1787 heeft het land rondom Muiden onder water gestaan ter verdediging van de stad Amsterdam. Het sluizencomplex bij de brug kwam, met name ten behoeve van eventuele inundaties in de Hollandse Waterlinie, in 1674 tot stand.

18 e eeuw
In 1702 werd de kruitfabriek aan de dijk gevestigd. Deze locatie is nooit meer veranderd. De kruitfabriek was eerder in Amsterdam gevestigd, maar moest daar na ontploffingen wijken. In 1744 blijkt een van de eigenaren reeds de schout van Muiden te zijn. In 1782 telt Muiden zo’n 1000 inwoners verdeeld over 185 woningen.

19 e eeuw:
In de 19 e eeuw veranderde er weinig in de ruimtelijke structuur van Muiden. Zo weinig zelfs dat men met de ruimte binnen de omwalling uiterst zuinig moest omsprin-gen. Defensie stelde als eis dat men een zekere afstand uit de vestingwal moest behouden.
De vestingwerken werden na 1850 gemoderniseerd. De oostzijde van Muiden wordt omgebouwd tot een fortificatie ten behoeve van de Hollandse waterlinie. Het land ten oosten van de Vecht wordt tot inundatiegebied verklaard in geval van oorlog.
Muiden had lang te kampen met verzandingen in de haven. Daarom heeft het Hoogheemraadschap de haven op diepte gebracht en strekdammen aangelegd.
De scheepvaart vertoonde daarna een belangrijke stijging. In 1871 passeerden 12.000 schepen de sluis.
In 1894 trad voor Muiden een grote verandering op. Er kwam in de vorm van het Merwedekanaal een betere verbinding tussen Amsterdam en de Rijn tot stand. De opening hiervan was direct in Muiden te merken. Het personeel van de zeesluizen werd ingekrompen. Met het wegvallen van de Vecht als verkeersader, valt de belangrijkste bron van inkomsten voor de Muidense bevolking weg. Als gevolg hiervan zien we bij de plaatselijke industrie een aanzienlijke expansie. De drie grootse industrieën en werkgevers waren: springstoffenfabriek, de scheepswerven en de zoutziederij.

20 e eeuw:
Omstreeks 1920 komt de afsluitdijk gereed. De waterkering van Muiden verliest hierdoor een deel van zijn functie. Omstreeks 1930 verdween het doorgaand verkeer uit het centrum door de aanleg van een verkeersweg met een nieuwe Vechtbrug aan de zuidzijde. Muiden was tot 1930 een werkgemeente. Pas met de verbetering van de vervoersmiddelen werd Muiden een zeer aantrekkelijke forensenstad. Dat blijkt ook uit het inwonerstal dat in 1900, samen met de bevolking van Muiderberg, 200 bedroeg en nu 3500 inwoners telt.
Op 10 mei 1940, bij het uitbreken van de tweede wereldoorlog, werden alle landerijen ten oosten van de Vecht geïnundeerd. Juist toen men de vesting wilde ontruimen werd er gecapituleerd. In 1996 komt de Hollandse waterlinie op de UNESCO wereld monumentenlijst. In Muiden vallen de vesting en de Westbatterij hieronder. De wallen, de gebouwen maar ook het open landschap achter de wallen behoren vanaf nu tot monument.
Op 17 januari 1947 ontploft de Springstoffenfabriek. Muiden is zwaar beschadigd en er zijn drie doden. De gemeenteraad slaagt erin om bij defensie een bevredigende financiële afwikkeling van de schade voor elkaar te krijgen. Na 1960 is nog vier keer een incident opgetreden met de springstoffenfabriek, waarvan twee keer ernstig. In 1972 springen bij een ontploffing zelf de ramen tot in Weesp.
Op 1 mei 1953 wordt de jachthaven van de koninklijke (KNZ&RV) geopend. Muiden is blij met de komst van deze nieuwe jachthaven, zij zorgt voor een verfraaiing van het stadsbeeld.

NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA

Belangrijke bouwwerken uit Muiden:

Muiderslot:
Het slot is in de loop der jaren vooral in gebruik als kruitopslag, als gevangenis en als standplaats van manschappen. Toen Domienen het in 1824 van Defensie kreeg was het een bouwval en zij besloten dan ook tot verkoop voor afbraak. Op de valreep heeft men dit uiteindelijk kunnen voorkomen.

Westbatterij:
In oorsprong dateert dit bouwwerk uit 1799 en is in 1852 voorzien van een torenfort. Dit fort is een omgracht bakstenen gebouw op ovale plattegrond. Het fort heeft ook nog andere gedaantes gekend dan de huidige situatie. Zo is het gebouwd als onomringd fort en was het een verdieping hoger dan nu. Nadat het gebouwd was, was de explosiekracht van munitie zo toegenomen, dat het niet meer sterk genoeg was. Het is toen in de huidige toestand gebracht. Het platte dak, bedoeld als platform voor geschut, ligt in deze fase op gelijke hoogte met de kruin van de dijk. In de derde fase was het fort helemaal ingestort in het zand, er was niets meer van het fort te zien.

Vestingwallen:
Muiden is in 1590 voorzien van een aarden wal met een natte gracht. Rond 1850 is de wal aan de oostzijde van Muiden omgebouwd tot een fortificatie van de Hollandse Waterlinie. De westelijke stadswallen zijn in 1923 door Defensie vrijgegeven en vervolgens bebouwd.

Vechtsluizen met Sluisbrug:
De oorspronkelijke Muidersluis stamt uit 1672. De bedoeling was dat de ondergelopen polders niet meer leegliepen via de Vecht als het eb was op de Zuiderzee. De sluis was op een geven moment zover vervallen dat hij in de periode 1809-1812 helemaal gerenoveerd moest worden. De doorvaart kwam door de reparatie tijdelijk lam te liggen. Dit ging gepaard met een zeer sterke terugslag van de scheepwerven in Muiden. Met de bouw van de nieuwe sluis verdween de brug, waaruit men zoveel jaren tolgeld verkregen had.

Scheepswerven:
Kort na 1840 vestigde de familie Schouten zich in Muiden. Zij kochten in de daarop volgende periode circa zes slecht lopende werven op. In 1892 beslaat de werf het hele terrein van de zeesluizen tot aan de "Kijk-uit-poort", aan het begin van de Zeedijk. De terreinen waarop de werven van N.V. Schouten liggen zijn dus al zeer lang scheepwerf (hellinggronden).

NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA

Omgeving

Muiden is een klein stadje van ongeveer 3500 inwoners. Het is zeer centraal gelegen in Nederland (in de driehoek Amsterdam, Utrecht en Almere). Ondanks deze situatie heeft het een karakter van een dorp in een groene omgeving. Dit maakt de plaats uniek voor zowel wonen als recreatie. Muiden wordt direct ontsloten door de snelweg A1.
Stedelijke ontwikkelingen komen steeds dichterbij, niet vanuit het achterland maar uit het noorden vanuit Am-sterdam (IJburg) en vanuit Almere (Almere Poort en Almere Pampus). Hierdoor wordt de sfeer van Muiden enerzijds bedreigd, doordat het landelijke karakter verstoord kan worden, anderzijds kan Muiden profiteren van een groter stroom toeristen.
Muiden is een onderdeel van de historische Stelling van Amsterdam. Het Muiderslot en de oostelijke vestingwerken zijn goed geconserveerd en momenteel een beschermd stadsgezicht. Vanaf deze wallen en het slot heeft men een wijds uitzicht over een agrarisch landschap en over het IJmeer.
Ten westen van Muiden is een groot terrein te vinden van 87,4 hectare, waarop het bedrijf Muiden Chemie gevestigd is. Als gevolg van ontploffingsgevaar, is deze zijde van Muiden vrijwel onbewoonbaar. De omgeving heeft een groen karakter.
Direct ten zuiden van het stadshart bevindt zich de snelweg A1, die de ring van Amsterdam ontsluit in de richting van Almere en Hilversum. Deze drukke verkeersader legt een zware druk op het stadje. Enerzijds hebben file-problemen geleid tot sluipverkeer door het centrum van Muiden, anderzijds geeft de autoweg geluidsoverlast en een fysieke barierre om het stadje uit te breiden langs de Vecht.
Aan de noordzijde grenst Muiden aan het IJmeer. Dit heeft ervoor gezorgd dat watersport centraal is komen te staan in Muiden. Vanuit de Vecht komt een stroom van motorvaartuigen en vanuit het IJmeer zeil-vaartuigen. Vanaf het Muiderslot vertrekt een veerboot naar het fort op het eiland Pampus.

Muiden moet inspelen op de ontwikkelingen in Amsterdam en Almere. Hierin heeft Muiden het unieke karakter om zich exclusief te kunnen ontwikkelen. Daarom moet een structuurplan nauwkeurig de toekomstige ontwikkelingen vastleggen om het karakter van Muiden te beschermen en uiteindelijk te kunnen verrijken.

NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA

Waterstructuren

Het water is een sterk structurerend element binnen de bebouwing van de oude stadskern. Duidelijk zijn de overblijfselen van de verdedigingswerken uit de 16 e eeuw. Centraal is de rivier de Vecht. Hieromheen is het stadje gebouwd. Midden in het centrum liggen de sluizen, die het waterpeil tussen de Vecht en het IJmeer onder controle houden. Verder zijn er nog 2 sluizen te vinden die het waterpeil tussen de Vecht en de trekvaarten reguleren.
De oude vestingswerken ten oosten van het centrum zijn nog geheel intact gehouden, terwijl ten westen een deel van de waterstructuur gedempt is om plaats te maken voor een woonwijk.
De wateren, die oorspronkelijk tot de vestingwerken behoorden, dienen nu als dragers voor de groenzones en zorgen voor een scheiding tussen oude en nieuwe bebouwing. De oorspronkelijke omwalling is niet alleen van historisch maar ook van landschappelijk belang.

NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA

Infrastructuur

De bereikbaarheid vanaf de landelijke verkeersader A1 is zeer goed, doordat er relatief veel afritten zijn rondom Muiden. File op diezelfde snelweg leidt in spitsuren tot een hinderlijk sluipverkeer midden door het centrum.
Een centrale hoofdweg is duidelijk te onderscheiden in het verkeersplan. Deze loopt parallel aan de A1. Vanaf deze hoofdweg kunnen de woonwijken en de veschillende delen van het centrum bereikt worden, door middel van zijwegen, die haaks op de hoofdweg liggen. De meeste wegen zijn echter zeer smal en laten alleen eenrichtingsverkeer toe.
Vooral aan de westkant van de Vecht leidt dit tot problemen. Hier bevindt zicht namelijk een concentratie van activiteiten ten behoeve van de watersport. De smalle toegang leidt tot irritaties tijdens de drukke zomerperiodes.
Het gebied van Muiden Chemie is ontsloten vanaf de hoofdader van Muiden. De enige weg naar het terrein begint in het centrum en loopt tussen de trekvaart en de noordwestelijke woonwijk. Gezien de aard en omvang van het transport is dit een vreemde en eigenlijk niet wenselijke situatie. Bezoekers van Muiden worden geacht te parkeren langs de noordzijde van de A1. De parkeerplaatsen langs de snelweg zijn op loopafstand van het centrum. De ligging van de parkeerplaatsen is echter weinig strategisch. Men kan er gratis parkeren, maar er is geen bewaking. Dit laatste leidt in de praktijk vaak tot problemen.
Parkeren voor de KNZ&RV vindt plaats op de zuidkant van het terrein van deze vere-niging. De parkeercapaciteit is te klein en de toegangswegen zijn niet berekend op druk verkeer.

NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA

Ligplaatsenproblematiek

Waterverkeer
De haven van Muiden wordt overbelast door de schepen van de Chartervloot en de grote stroom jachten.
Boten liggen soms “vier dik” tegen de kant, hierdoor ontstaat er op sommige momenten chaos bij het vertrekken en het manoeuvreren door de haven. Vooral het keren van de charterboten levert de nodige problemen op. De toename van de lengte van de charterschepen leidt tot onwenselijke verkeersgangen in de huidige haven. Een goed beheer hiervoor is overigens een cruciaal element wat hier ontbreekt.

KNZ&RV
De vereniging wil graag haar ligplaatsen uitbreiden met tussen de 60 en 100 ligplaatsen, hiervoor is geen ruimte binnen de bestaande haven.

Gemotoriseerde pleziervaart
Plezierjachten vanuit de Vecht die moeten wachten om de sluizen te kunnen passeren, hebben hiervoor te weinig ligplaatsen ten zuiden van de sluizen. Dit geld ook voor ‘Vechtpassanten die willen overnachten aan de zuidzijde van de sluis.

Pampus
Een vertrekpunt van een veerdienst naar Pampus is alleen toegankeijk vanaf het terrein van het Muiderslot, een centraal punt in de haven van Muiden moet als vertrekpunt kunnen dienen.

Passanten
Het aantal liplaatsen voor passanten is te klein en het is onduidelijk waar passanten kunnen / mogen afmeren. De passanten moeten dicht bij het cen-trum komen te liggen, hiervoor is op dit moment te weinig ruimte. Men dient hier tevens rekening te houden met sanitaire voorzieningen (etc).

Stichting
Er bestaat een behoefte om zowel het aantal vaste ligplaatsen voor bewoners in Muiden als ligplaat-sen voor externen uit te breiden. Belangrijk is ook dat het parkeerbeleid in de gemeente gewijzigd is waarbij er nu voor de stichting ver van de haven geparkeerd moet worden.

NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA

Infrastructurele problematiek

Parkeerproblemen
De parkeerplaats van de KNZ&RV zou uitgebreid moeten worden.
De parkeermogelijkheid voor bezoekers van het Muiderslot (en bezoekers van andere gelegenheden in Muiden) is niet beveiligd en heeft een niet strategische ligging.
De stichtingshaven heeft een vervelend parkeerprobleem zoals reeds eerder genoemd.

Toegankelijkheid
De ontsluiting van de westoever van de Vecht moet verbeterd worden en mag niet meer de Zeestraat of de Westzeedijk als hoofdontsluiting hebben.

Congestie
Er komt te veel verkeer over de sluis als gevolg van sluipverkeer vanaf de A1 en vanuit Muiderberg. Transport van en naar het terrein van Muiden Chemie door het centrum van Muiden is een volstrekt vreemde en onwenselijke zaak. Hier komt nog bij dat de wegen eigenlijk niet berekend zijn op de lange vrachtwagens.

NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA

Aandachtspunten

De gehele haven verspreid door Muiden
Omdat watersport een grote invloed heeft op het leven in Muiden is het voor veel partijen van belang dat de haven op een goede manier ingericht wordt. Het is gebleken dat er behoefte bestaat aan uitbreiding van zowel vaste ligplaatsen als voor passanten. Een grondige herinrichting en uitbreiding van de haven is noodzakelijk.

Infrastructuur en parkeerbeleid
Met name een overbelasting van de centrale hoofdweg in Muiden zorgt voor ergernis en onveiligheid. De stedelijke structuur laat het niet toe om deze wegen zelf aan te pak-ken. Een nieuwe strategie om verkeer om het centrum te leiden moet worden voorgesteld.
Een tekort aan parkeerplaatsen moet worden aangevuld en toegang hiertoe moet zo worden gerealiseerd dat het verkeer het historisch centrum kan mijden zodat verdere belasting van het huidige wegennet wordt voorkomen.

De voormalige Van Schouten werf
De voormalige Van Schouten werf (het terrein van Van der Vliet) is door zijn gunstige ligging in het centrum van Muiden een belangrijk aandachtspunt. De gemeente Muiden is van plan om van dit gebied een openbaar gebied te maken met passantenligplaatsen en veel groen.

De vestingwal aan de oostkant van Muiden Deze wal is in 1996 geplaatst op de monumentenlijst van Unesco en wordt onaantastbaar geacht.

Het weiland ten oosten van het Muiderslot
Dit gebied is op het bestemmingsplan aangeduid als ‘agrarisch gebied met natuurwetenschappelijke en landschappelijke waarden’. Tevens ligt het hele gebied in de zichtlijnen van het Muiderslot. Derhalve is het onwenselijk om hier bebouwing te plaatsen.

De Westbatterij
Deze fortificatie is momenteel in gebruik door de plaatselijke padvinderij. Vanuit de IJsselmeerzijde is deze fortificatie vrijwel niet te zien omdat de dijk eromheen vrij hoog is. Restauratie en verlaging van de dijk zou hiervan een landmark kunnen maken! De KNZRV heeft interesse om deze fortificatie te gebruiken als hun clubhuis.

Het weiland ten westen van de Westbatterij
Dit is de primaire locatie voor uitbreiding van Muiden. Gelet moet worden op de knelpunten Muiden Chemie, voetbalvereniging en de volkstuinen. De ontsluiting van dit gebied moet goed onderzocht worden.

Muiden Chemie
Het is onduidelijk wat er precies op het terrein van Muiden Chemie gebeurd. Wel is duidelijk dat er wel degelijk een gevaar voor directe omwonenden bestaat. In de huidige maatschappij moet men zich ervan bewust worden dat dit een volstrekt onaanvaardbare situatie is. De transporten van en naar Muiden Chemie vinden plaats door Muiden zelf. Dit is gezien de aard van het transport (gevaarlijke stoffen) niet gewenst. Een overweging tot het veranderen van de huidige bestemming is dan ook een wenselijke zaak.

De mogelijkheid tot bouwen in het IJmeer
In een gesprek met de Bestuurlijke en Juridische Dienst is duidelijk geworden dat de provincie en het Rijk niet positief staan tegenover het buitendijks bouwen van woningen, want volgens de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening en de Integrale Visie IJsselmeergebied is dit niet mogelijk. Wel zou een jachthaven mogelijk zijn, waarbij gelet moet worden op de toegestane uitbreiding van het aantal ligplaatsen.

DWR (Dienst Waterbeheer en Riolering)
Voor de DWR is het van belang dat de veiligheid van de waterkerende elementen niet verminderd wordt. Zo mag er niet op de sluis gebouwd worden en is bouwen op de dijk alleen mogelijk als aangetoond is dat de veiligheid niet achteruit gaat en de mogelijkheid tot ophoging blijft. De DWR beveelt ten zeerste aan om bij het bebouwen van een polder een zelfregulerende waterhuishouding aan te leggen zodat er geen water uit nabijgelegen polders onttrokken moet worden tijdens de zomers.

Natuurbescherming
In het kustwater en op de dijk leeft de ringslang. In samenwerking met het natuurontwikkelingsfonds IJmeer moet gezocht worden naar een oplossing waarin de leefomgeving van deze ringslang niet achteruit gaat.

De verstedelijking rondom de grote steden in Nederland neemt steeds grotere vormen aan. Terwijl IJburg en Almere-Poort / Almere-Pampus oprukken ligt het stadje Muiden in een unieke omgeving met een groen en rustiek karakter tussen deze verstedelijking. Naast de eigen economie van het stadje zijn de voornaamste inkomstenbronnen het toerisme naar het historische Muiderslot en de watersporters die in de zomer Muiden aandoen. Muiden moet inspelen op de ontwikkelingen die plaatsvinden in de omgeving. Een nauwkeurig geformuleerde toekomst-visie is noodzakelijk om de ontwikkeling te stimuleren zonder deze unieke identiteit aan te tasten. Een visie is echt op de eerste plaats van belang om de huidge problematiek aan te pakken, zodat een optimaal woon- en leefklimaat in Muiden kan blijven bestaan.

NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA

terug naar alles over het rapport 'Muiden, parel aan het IJsselmeer'
terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: