terug naar het overzicht
terug naar alles over het rapport 'Muiden, parel aan het IJsselmeer'

'Muiden, parel aan het IJsselmeer'
Varianten


Voor de fraaie illustraties wordt naar het originele document op CD-ROM verwezen.

Havenindeling

Inleiding
Uit het vorige hoofdstuk blijkt dat er een mooie toekomstvisie mogelijk is voor Muiden,maar dat er veel problemen nog aangepakt dienen te worden. In dit hoofdstuk wordt gezocht naar oplossingen voor deze problematiek. Er zijn voor elk probleem verschillende mogelijke oplossingen,met elk zijn eigen karakteristieke sterke en zwakke punten. Deze varianten worden uitgebreid beschreven,waarbij alle voordelen en nadelen duidelijk belicht worden.
Het eerste deel behandelt de havenindeling. Dit wordt gevolgd door de parkeerproblematiek. Vervolgens wordt de ontsluiting en de mogelijke wijkinrichting belicht.
Vanwege de integrale aanpak,wordt niet voor elk deelprobleem de optimale oplossing gekozen,maar wordt er gezocht naar een oplossing waarbij het gehele project zo goed mogelijk aangepakt wordt.

Huidige situatie haven:
De haven van Muiden heeft bij het binnen varen een prachtige uitstraling met de aanblik op het Muiderslot en op de Chartervloot. De uitmonding van de Vecht in het IJmeer is een prachtige plek voor passanten afkomstig vanaf het IJsselmeer en de Vecht. Ook als opstapplaats voor de Chartervloot is Muiden zeer geschikt. Met name de komst van IJburg kan voor een grotere hoeveelheid passanten zorgen,die graag een middagje gaan varen op het IJmeer.
Dit alles lijkt in eerste instantie een positieve impuls aan Muiden te geven. Een groter aantal passanten lijkt ook voor de horeca gelegenheden en detailhandel een verbetering te zijn.
Passanten en mensen die meevaren op de Chartervloot zullen alleen blijven komen,als de haven van Muiden een aantrekkelijke plaats blijft voor de boten. Op dit moment spelen er al enkele problemen in de Muidense haven. Zo is er in de huidige situatie nauwelijks plek voor passanten en voor Muidenaren zelf. Daarnaast zijn de ligplaatsen voor de Chartervloot wel aanwezig,maar is vijf dik liggen geen uitzondering. Bovendien geeft het keren in de haven van de grotere schepen soms problemen. Deze problemen met betrekking tot de drukte in de haven zullen in de toekomst alleen maar toenemen met de uitbreiding van de omliggende gemeenten (Amsterdam en Almere). Het is dus van belang dat op korte termijn de haven aangepakt wordt.
Om te voldoen aan de toekomstvisie en om de geschetste problemen op te lossen worden enkele mogelijke varianten getoond.

Havenvariant 1:Noord-Zuid Scheiding De gedachtegang bij dit alternatief is dat de karakteristieke uitstraling van de Chartervloot het best tot zijn recht komt in het centrum van Muiden. De Chartervloot moet dus in het centrum gesitueerd worden,waardoor de passantenplaats verder naar het noorden gesitueerd moet worden. De toeristen van de Chartervloot worden op deze manier automatisch naar het centrum van Muiden getrokken. Dit houdt in dat het gebied ten noorden van de sluis aan zowel de west als de oost kade beschikbaar wordt voor de Chartervloot. Hierbij wordt ruimte beschikbaar gesteld om de schepen te laten keren. Het voordeel hiervan is dat gezelligheid in het centrum geïntensiveerd wordt. Het nadeel is het huidige parkeerprobleem in het centrum juist vergroot wordt. Om de drukte en congestie in de haven in toom te houden worden schepen in de categorie boven 25 meter uit het centrum geweerd,en krijgen een ligplaats bij de huidige strekdam.

Omdat de passanten van de plezierjachten verder van het centrum liggen,dienen de passanten verder te lopen om in het centrum te komen. Aan de an dere kant is er op dit moment nauwelijks plaats voor passanten en is dus elke uitbreiding voor passanten direct een verbetering. Voor de jachtplaatsen betekent dit dat de Stichtingshaven op zijn plaats blijft liggen en dat de Koninklijke uitbreidt en daarmee het aantal plaatsen voor passanten vergroot,omdat de Koninklijke ook passanten herbergt. Om het aantal ligplaatsen voor Muidenaren zelf te vergroten zal een haven binnendijks aangelegd worden. In eerste instantie is het bedoeling dat een ligplaats verkregen kan worden bij de aankoop van een nieuw huis. Passanten afkomstig van de Vecht zullen een aanmeermogelijkheid krijgen ten zuiden van de sluis aan de vrijgekomen oostkade.

In concrete zin komt dit alternatief neer op: Het grote voordeel van dit alternatief is dat de uit-straling die de Chartervloot heeft in het centrum behouden blijft. Bovendien worden de huidige vaar- en keerproblemen opgelost door een duide-lijke fysieke scheiding tussen de Witte en de Chartervloot aan te leggen.

Havenvariant 2:West-Oost scheiding
Bij dit alternatief wordt de "Bruine" en de "Witte Vloot" gescheiden per kade. Op de oost kade is het de bedoeling dat de Chartervloot wordt neergelegd en dat op de west kade de Witte Vloot geplaatst wordt. De gedachte hierachter is om ter plaatse van het Van der Vliet terrein, (en eventueel Dolman Jachtservice en Jachtservice Muiden)appartementen met bijbehorende ligplaatsen te bouwen. Door het terrein Van der Vliet op een sfeervolle manier in te richten krijgt het centrum van Muiden hierdoor een positieve impuls.
Door de oostkade voor de Chartervloot te bestempelen zal de Stichtingshaven verplaatst dienen te worden naar de westkade. Een goede locatie hiervoor is het zuidelijke terrein van de Koninklijke. De Koninklijke zelf kan dan uitbreiden naar het noorden. Ook nu kan er weer, net als in het eerste alternatief,een extra haven gebaggerd worden om het aantal ligplaatsen voor de Muidenaren zelf uit te breiden.
Het voordeel van dit alternatief is dat in het centrum zowel Chartervloot (oost kade)als plezierjachten aanwezig is (west kade). Doordat de plezierjachten gegroepeerd liggen aan één kade is het eenvoudiger om gezamenlijke voorzieningen voor de boten te realiseren. Te denken valt hier aan douchegelegenheden,een kleine supermarkt en een scheepslift. Dit zelfde geldt uiteraard ook voor de Chartervloot op de westkade.
Ook een gezamenlijke havenmeester heeft op deze manier een beter overzicht over alle beschikbare boxen.

In concrete zin komt dit alternatief neer op: Het positieve punt van dit ontwerp ligt met name in de scheiding van de Witte en Chartervloot over de oost en west kade. Hierdoor is het eenvoudiger om gezamenlijke faciliteiten per vloot per kade te organiseren. Bovendien kan door een herinrichting van de west kade het sfeerbeeld van Muiden versterkt worden.

Havenvariant 3:Chartervloot naar buiten
De inslag van dit alternatief is om de huidige situatie zo min mogelijk te wijzigen,maar toch de knellende problemen op te lossen. Een van de problemen in de haven zijn de keerproblemen van de Chartervloot ter plaatse van de nauwere plekken in de Vecht. Het komt dan ook regelmatig voor dat de Chartervloot heen en weer door de sluis gaat om de boten te laten keren net ten noorden van de A1-brug. Een oplossing hiervoor kan zijn om de Chartervloot noordelijker te plaatsen, waar de Vecht breder is. Een parkeerplaats en een betere ontsluiting naar de nieuwe opstapplaats is dan noodzakelijk om geen extra verkeershinder te creëren. Een nadeel om de Chartervloot uit het centrum te halen is dat de uistraling van deze vloot minder tot zijn recht komt in Muiden. Dit is weer gedeeltelijk op te lossen door de Chartervloot in de winter wel in het centrum te leggen,wanneer het rustiger in de haven is.
De oost kade waar nu de Chartervloot ligt,kan dan gebruikt worden om extra plaatsen te maken waar passanten aan kunnen leggen. Dit bevordert de aantrekkelijkheid voor passanten,bijvoorbeeld uit IJburg,die ’s middags een terrasje in Muiden willen pikken.
De Stichtingshaven en de Koninklijke kunnen op hun plek blijven liggen,eventueel met een uitbreiding van de Koninklijke richting het noorden. Ook nu kan er weer, net als in de vorige alternatieven,een extra haven gebaggerd worden om het aantal ligplaatsen voor de Muidenaren zelf uit te breiden.

In concrete zin komt dit alternatief neer op: Het pluspunt van het alternatief is dat de belangrijkste problemen opgelost worden,terwijl er weinig in de haven gewijzigd hoeft te worden. De aantrekkelijkheid van Muiden voor passsanten wordt vergroot,doordat zij in het centrum van Muiden direct kunnen aanleggen.
NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA

Parkeermogelijkheden

De stad Muiden trekt door zijn historische uitstraling en diverse activiteiten veel bezoekers van buitenaf aan.Dit genereert een grote vervoersstroom,en daarmee ook een grote vraag aan parkeer- gelegenheid.Daarbij speelt nog de behoefte van de inwoners van Muiden om in het centrum of hun ei- gen wijken te parkeren.Bij evenementen op de Ko- ninklijke Zeil &Roei Vereniging ontstaat vaak een grote drukte in de wijk ten zuiden van de vereniging. De huidige parkeervoorzieningen zijn hiervoor ook niet toereikend.

Tevens worden in het zomerseizoen veel auto ’s aan- getrokken door de toeristische activiteiten in Muiden zoals het Muiderslot,de stichting Pampus en de chartervloot.
Deze activiteiten leggen een grote druk op de parkeergelegenheid in Muiden,waardoor het voor de bewoners lastig wordt om zelf nog een parkeerplaats te bemachtigen.

Mede uit het oogpunt van een eventuele afsluiting van de sluisbrug en de herindeling van de haven, zoals in de volgende paragraaf naar voren zal ko- men,kan de parkeerbehoefte opgedeeld worden in twee gebieden één ten oosten en één ten westen van de Vecht.Daarbij wordt uitgegaan van een ver- andering in de havenindeling zoals voorgesteld in de vorige paragraaf,waardoor een oost west scheiding tussen jachthavens en chartervloot zal ontstaan.

Ten westen van de Vecht vinden vooral de activiteiten van de witte zeilvloot plaats.Het gaat hierbij vooral om activiteiten van de Koninklijke en de eventuele uitbreiding van de jachthaven aan deze kant.De drukte concentreert zich dan ook op de noordkant van dit gebied.Momenteel is er hier erg weinig parkeer- ruimte.Er is aan de westkant dan ook parkeer- gelegenheid nodig voor drie verschillende doelgroe- pen.Namelijk de gebruikers van de jachthavens.De bewoners van de bestaande wijken en de bewoners van de eventuele nieuwe wijk.Het Van der Vlietterrein wordt zelfvoorzienend maar zal niet bijdragen aan de ontlasting van de rest van de wijk.


Tijdelijke parkeerplaats ten zuiden van de Westbatterij
Op de korte termijn kan de parkeergelegenheid voor de Ko- ninklijke en de verplaatste stichtingshaven alsmede voor de werven gerealiseerd worden door het aanleggen van een tijdelijk parkeerterrein ten zuiden van de Westbatterij.Voor de ontsluiting van dit terrein kan gebruik worden gemaakt van bestaande wegen,zodat dit met minimale kosten snel realiseerbaar is.Hierbij moet benadrukt worden dat het om een tijdelijk alternatief gaat totdat de nieuwe woonwijk ge- realiseerd is.Het terrein is in eigendom van de KNSF,hier- mee zal dan ook gesproken moeten worden over de moge- lijkheden om dit te realiseren.
Ook bij dit terrein kan gedacht worden aan open grastegels en gravel,zodat de landschappelijke waarde van het terrein behouden blijft.
Een tijdelijke parkeerplaats levert de snelste en goedkoopste oplossing voor de bestaande pro- blemen,en bied uitkomst totdat de nieuwe ga- rage er is

Beveiliging en vergroting van de parkeerplaatsen langs de A1
Op huidige parkeerterreinen bij de A1 kan momenteel gra- tis geparkeerd worden,ze zijn echter relatief klein en niet beveiligd.Ook is de loopafstand ten opzichte van het cen- trum van Muiden,zeker voor minder valide personen,lang. Voor de terreinen kan parkeergeld gevraagd worden om daarmee de beveiliging te bekostigen.Echter zullen de opbrengsten met meerdere kleine parkeerterreinen minimaal zijn,terwijl per parkeerterrein wel een beveiligingsbeambte bekostigd zal moeten worden.
Voor de toenemende vraag naar parkeerplaatsen zouden deze terreinen uitgebreid kunnen worden met een derde ter- rein ten

Het grootste voordeel van dit alternatief is dat er weinig veranderingen nodig zijn om het te realiseren,maar de financiële realiteit hiervan is erg twijfelachtig.Bovendien blijft de loop- afstand gelijk.

Parkeergarage in de nieuwe Noorderrietpolder Voor de nieuwe wijk wordt ervan uitgegaan dat deze ge- heel zelfvoorzienend zal worden qua parkeergelegenheid. Deze parkeergelegenheid zal tevens de functie van de tij- delijke parkeerplaats ten noorden van de Noorderrietpolder overnemen voor bestaande en de nieuw aan te leggen jacht- havens.Hierbij word gedacht aan parkeerplaatsen in de straten voor de bewoners,en een parkeergarage onder de appartementen aan het havenbekken,welke ook gebruikt kan worden door de Koninklijke en de stichtingshaven. Uitvoerings-technisch is dit relatief eenvoudig te realise- ren doordat het hele gebied toch moet worden opgehoogd.

In de nieuwe wijk is in ieder geval parkeer- gelegenheid nodig hierin kan het bestaande parkeerprobleem worden geïntegreerd.

Parkeergarage onder de Singelgracht Om meer parkeergelegenheid te creëren voor de bewoners kan een parkeergarage onder de Singelgracht gerealiseerd worden.Hiermee kan binnen de bestaande ruimte veel extra capaciteit gerealiseerd worden.Deze garage kan uitgevoerd worden met een in-en uit- gang aan de Burgemeester de Raadtsingel, maar ook kan gedacht worden aan een toegangstunnel vanaf de parkeerplaats bij de brandweerkazerne.Hierdoor hoeft het in en uitgaande parkerende verkeer niet meer over de ophaalbrug.Dit zal echter wel veel extra kosten met zich meebrengen,bij een toch al kostbare ondergrondse garage.Dit alterna- tief zal ongeveer tien miljoen gulden kosten voor 200 parkeerplaatsen.
Deze garage zou zowel het centrum als de omliggende wijken aanzienlijk kunnen ontlas- ten.Er kan hierbij gedacht worden aan koop- plaatsen voor bewoners waardoor een par- keerplaats voortaan gegarandeerd is.

Een parkeergarage onder de singel- gracht is een centraal gelegen mooie oplossing,hij is echter wel erg kostbaar vanwege de onder- grondse ligging.
NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA

Parkeermogelijkheden & Ontsluiting

Huidige situatie Ontsluiting
Momenteel is de ontsluiting naar Muiden geregeld vanaf twee afslagen van de A1. Bij het maken van deze alternatieven is ervan uitgegaan dat de door Rijkswaterstaat geplande brug ten zuiden van de A1 er op korte termijn zal komen.Als het aquaduct er komt kan dit de functie van deze brug dan ook overnemen.Hiermee kan de sluisbrug in het centrum worden afgesloten voor gemotori- seerd verkeer.Dit heeft tot gevolg dat het sluipverkeer uit het centrum van Muiden zal verdwijnen.Dit komt de veiligheid van de Muidenaren zeker ten geode De enige aanpassingen die dan ook nodig zullen zijn wat betreft de ontsluiting,zijn voor de nieuw aan te leggen parkeerplaatsen en de nieuwe woonwijk.

Ten oosten van de vecht vinden voornamelijk de toeris- tische activiteiten plaats,het Muiderslot,de chartervloot en de stichting Pampus hebben hier hun aanvoer van publiek.Hiervoor is het niet nodig om met de auto of de bus door het centrum van Muiden te rijden.Deze voor- zieningen kunnen worden ontsloten vanaf de huidige afslag Muiderslot vanaf de snelweg.
Om de parkeervoorziening hiervoor te verbeteren zijn een drietal opties mogelijk.
Bij alle drie de opties is ervan uitgegaan dat het zal gaan om een beveiligde parkeervoorziening,waarbij parkeergeld betaald zal moeten worden om hier te kun- nen parkeren.Het gevolg hiervan is dat alle wijken een systeem met parkeervergunningen zullen krijgen om te voorkomen dat bezoekers alsnog in de wijken gaan par- keren.



Parkeerplaats in de Noordpolder
In de Noordpolder kan achter het Muizenfort een par- keerplaats gerealiseerd worden op het maaiveld.Hier- mee wordt de loopafstand aanzienlijk verkort.Er kan een in-en uitstapplaats komen voor het Muizenfort, waardoor dit een centraal punt zal worden wat betreft het toerisme.Dit is op korte termijn realiseerbaar waar- door het een snelle en efficiënte oplossing is voor het parkeerprobleem.
Wat betreft de inrichting van dit terrein kan gedacht worden aan grastegels en gravel,zodat de landschap- pelijke waarde van het terrein behouden blijft.De zicht- lijn vanaf de wal van het Muiderslot zal hierdoor niet wezenlijk veranderen doordat het terrein zo is ingepland dat het precies voor Mariahoeve komt te liggen.Voor de ontsluiting kan de bestaande afslag Muiderslot ge- bruikt worden,waardoor er geen extra belasting op het centrum plaats zal vinden.Alleen de brug achter het Muizenfort naar de Noordpolder zal verbeterd moeten worden.
Een parkeerplaats in de Noordpolder is erg gunstig gelegen en kan eenvoudig en goed- koop gerealiseerd worden.

Parkeerplaats onder de zuidelijke vestinggracht
Onder de zuidelijke vestinggracht gracht is het moge- lijk een parkeergarage te bouwen,ook hierbij wordt de loopafstand verkleind,waarbij tevens de auto ’s aan het zicht worden onttrokken.
Het is echter erg kostbaar om dit te realiseren,mede vanwege de diepte die nodig is om de gracht bevaar- baar te houden.
Een parkeergarage onder de gracht is het mooiste,maar daarmee ook het duurste alternatief en daarom niet erg realistisch

Tijdelijke Parkeerplaats ten zuiden van de Westbatterij
De ontsluiting van de tijdelijke parkeerplaats ten zuiden van de Westbatterij kan gerealiseerd wor- den via bestaande wegen.In de wijk zullen even- tueel extra maatregelen moeten worden genomen om hard rijden binnen de bebouwde kom te voor- komen. De weg langs de dijk kan gebruikt worden als inrit naar de parkeerplaats.De uitrit zal via de straten van de wijk lopen.Het is tevens mogelijk de weg langs de dijk te verbreden om het gebruik van de straten uit de woonwijk te voorkomen,hierbij ko- men echter veel extra kosten kijken terwijl het hier om een tijdelijke voorziening gaat.

Parkeerplaats Noordpolder
Zoals eerder gezegd kan de parkeerplaats in de Noordpolder ontsloten worden via de afslag Muiderslot.Hierbij kan het verkeer over de be- staande wegen naar het Muizenfort geleid worden, waar een in en uitstapplaats gecreëerd zal wor- den.Vanaf daar kan er vervolgens via de brug ach- ter het Muizenfort naar de parkeerplaats gereden worden.Deze brug zal dan wel aangepast moeten worden op de toegenomen vraag

Parkeerplaats Singel
De parkeerplaats onder de Singelgracht kan ontsloten worden via de bestaande brug hiervoor zijn geen extra ingrepen nodig. Ook kan gedacht worden aan een tunnel vanaf de brandweer- kazerne om de brug over de trekvaart te ontlasten.Dit brengt echter zeer veel kosten met zich mee.Terwijl de ontsluiting op den duur grotendeels zal worden overgenomen door de nieuwe brug die samen met de nieuwe woonwijk gerealiseerd zal wor- den.

Jachthavens en nieuwe woonwijk
Voor de ontsluiting van de nieuwe woonwijk kan gekeken worden naar de bestaande infrastructuur,of er kan een nieuwe verbinding vanaf de snelweg worden aangelegd.Aangezien de bestaande brug over de trekvaart erg smal is en al vaak voor opstoppingen zorgt zal er gekeken worden naar een nieuwe verbinding vanaf de snelweg.Deze verbinding kan aansluiten op de afrit Muiden in Westelijke richting vanaf de A1.Hierbij moet een nieuwe brug worden aangelegd over de trekvaart.Voor de locatie hiervan bestaan meerdere mogelijkheden.
De brug kan meteen bij de aansluiting op de snelweg over de trekvaart.Of ergens haverwegen tussen de afrit en de oud brug.Voor het aanleggen van de rest van de weg maakt dit geen wezenlijk verschil.
Aangezien er in het streekplan rekening wordt gehouden met het aanleggen van een bedrijventerrein aan de westkant van het KNSF gebied wordt de brug meteen bij de aansluiting op de snelweg over de trekvaart gelegd,zodat de afstand naar dit bedrijventerrein geminimaliseerd zal worden.
Met de brug meteen over de trekvaart kan de ontsluiting van de nieuwe wijk op twee manieren plaats- vinden.Namelijk in een rechte lijn vanaf de brug naar de nieuwe Noorderrietpolder.Of eerst langs de trekvaart en dan recht naar het noorden de nieuwe wijk in.
Om het natuurgebied niet te veel te doorsnijden is gekozen om de weg eerst langs de trekvaart te leiden en vervolgens in noordelijke richting de nieuwe wijk in te laten gaan.


NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA

Woningen

Woonbehoefte op nationaal niveau
In Nederland heerst een schaarste aan woningen,met name in de Randstad overtreft de vraag naar woningen het aanbod.Dit blijkt wel uit de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening:
De woningbehoefte voor de komende jaren is niet in alle delen van Nederland even groot. In de Noordvleugel van de Randstad en in middelgrote steden is de vraag naar woningen relatief groot. Er is in alle regio’s een groeiende vraag naar echt stedelijk wonen en naar ruim en groen wonen. De vraag naar (duurdere) koopwoningen en een- gezinswoningen stijgt, terwijl er - vooral in de steden in het westen - minder (goedkopere) huur- en meergezins- woningen nodig zijn.
Bovendien wordt uit deze nota duidelijk dat ook de kwa- liteit van de nieuwe huizen en de combinatie van wonen en recreëren eisen worden gesteld:
Aan woningen worden steeds hogere eisen gesteld: zij moeten voorzien in steeds meer functies. In de huidige samenleving groeit een toenemende keuzevrijheid van individuen op velerlei terrein, zoals de woningmarkt, de arbeidsmarkt, de besteding van vrije tijd en de wijze van samenleven. Deze keuzevrijheid heeft belangrijke ge- volgen voor de vraag naar ruimte en het ruimtelijk ge- drag. Er is een grote verscheidenheid aan wensen ten aanzien van de woon- en werkomgeving, het combine- ren van arbeid, zorg en vrije tijd, het leefmilieu en cultu- rele en recreatievoorzieningen.
In Muiden is de laatste 30 jaar nauwelijks meer gebouwd. De laatste nieuwe wijk (Bouvy wijk)stamt uit 1974.Juist de combinatie van wonen en recreëren zou in Muiden uitermate geschikt zijn door de aanwezigheid van watersport en culturele elementen.De extra kwaliteit van de woningen,zoals aangegeven in de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening,is zeker in Muiden te realiseren.
Dit karaktervolle stadje in een bosrijke omgeving wordt op dit moment bedreigd door de snelle uitbreidingen van Amsterdam met IJburg en van Almere met Almere Poort. Het grote voordeel van Muiden is dat zij juist een wat een chiquere en rustigere uitstraling bezit dan de snel uitbreidende omringende gebieden.Van deze sterke po- sitie moet Muiden gebruik maken en zich versterken door dit verder te accentueren.De middelen in Muiden zijn daar voor aanwezig.Het prachtige waterkarakter en de historische elementen zijn de belangrijkste aspecten hier- bij.Een bijkomend gunstig effect is de centrale ligging van Muiden binnen de Randstad.

Woonbehoefte op regionaal niveau
Niet alleen op nationaal niveau,maar ook op regionaal niveau is een uitbreiding voor een woonwijk rondom Muiden in het streekplan Gooi en Vechtstreek opgeno- men.Het streekplan geeft aan dat terrein van Muiden Chemie in 2016 zal vrijkomen.Het vrijkomende gebied van 97.4 ha.is bestemd voor natuurgebied (meer dan 70 ha.), woonontwikkeling (minder dan 13.4 ha.) en industrieterrein (minder 10 ha.). Deze 13.4 hectare zijn geschikt voor het realiseren van deze woningen in een waterachtige omgeving,zodat de kwaliteit hoog blijft.Enerzijds zou Muiden niet zijn unieke status moeten verliezen en zou men in huidige stijl ver- der moeten bouwen.Anderzijds zijn er in Muiden op dit moment nauwelijks huizen beschikbaar in de lagere prijs- klasse voor starters en aangepaste woningen voor se- nioren uit Muiden zelf.Bij het ontwerpen van een nieuwe woonwijk is er dus een differentiatie nodig naar verschil- lende type huizen.

Integraal plan
Muiden heeft zijn unieke uitstraling te danken aan een combinatie van een waterrijke omgeving en cultuurhis- torische achtergrond.Beide facetten vormen in Muiden de grootste trekpleister voor toeristen.Wil men deze po- sitie in de toekomst behouden of zelfs verbeteren,dan zullen in Muiden verschillende aspecten verbeterd die- nen te worden om het aantrekkelijk te houden voor de toeristen.Met name de ontsluiting en parkeer- gelegenheden van Muiden over de weg en over het wa- ter is op dit moment van beperkte kwaliteit.Zo mijden verschillende Charter schepen uit andere plaatsen Muiden vanwege het feit dat ze niet kunnen aanmeren in de ha- ven.In de toekomst zullen deze bereikbaarheidsproblemen alleen maar toenemen door- dat in de directe omgeving (IJburg en Almere Poort) steeds meer mensen komen te wonen.
Om de toekomst van Muiden een goede wending te ge- ven is een integraal plan noodzakelijk,waarin verschil- lende deelproblemen (nieuwe havenindeling,ontsluiting, parkeren en differentiatie van woningen)worden opge- lost.Een mogelijkheid om dit integrale plan mede te fi- nancieren is het beschikbaar stellen van kavels en het bouwen van huizen.Hierdoor worden zowel de woon- behoefte als de financiële haalbaarheid door het inte- grale plan opgelost.

Meerwaarde van een woonwijk gecombineerd met recreatief of cultuurhistorisch element.
De kwaliteit van de woonwijk kan een aanzienlijke meer- waarde krijgen door deze wijk te combineren met een recreatief of cultuurhistorisch element.In Muiden zou een koppeling van plezierjachtvaart aan een woonwijk een ultieme mogelijkheid hiervoor zijn.Bovendien be- hoort het integreren van de cultuurhistorische West- batterij in de woonwijk tot de mogelijkheden.
De bedoeling is om de nieuwe bewoners de mogelijk- heid te bieden om een box te kopen bij hun huis.De gezamenlijke interesse en zorg van de bewoners voor zo ’n nieuwe haven zal het integratieproces en het so- ciale aspect binnen de wijk zeker verbeteren Het voor- deel voor de gemeente is dan een extra haven op hun terrein,zonder zelf veel kosten en moeite te investeren. Het concept om een woonwijk een meerwaarde te ge- ven door deze te combineren met een recreatief ele- ment is al eerder uitgevoerd.In Dronten is een wijk aan- gelegd met een golfbaan als recreatieve voorziening.Dit bleek een succes te zijn voor de sociale band tussen de bewoners.

Locatie
Een geschikte plek in Muiden om een nieuwe woonwijk te realiseren,is niet eenvoudig te vinden.Zo wordt Muiden ingesloten door aan de zuidkant de autosnelweg A1,aan de westkant het bedrijf Muiden Chemie met de bijbehorende plofzone,aan de noordkant het IJmeer en aan de oostkant de historische vestingwerken met het wijds uitzicht op vroegere inundatiepolders.Er bestaan op dit moment plannen om de autosnelweg te verplaat- sen,om zodoende de geluidsoverlast te beperken en ruimte te creëren voor woningbouw.
Een goede plek om woningbouw in Muiden te realiseren is in de rietpolder,ten westen van Muiden.Er zijn een aantal voordelen voor deze plek te noemen.Het weiland is relatief eenvoudig te bewerken tot bebouwingsgrond. Over het huidige terrein van Muiden Chemie kan een goede verbinding komen om de gehele noordwest kant van Muiden,inclusief de Koninklijke Zeil-&Roei- vereniging,te ontsluiten.
De bebouwing van het gebied is reeds in het streekplan opgenomen,zodat voor juridische zaken minder proble- men zal opleveren.Het gebied grenst aan het water,waar- door in een ontwerp de meerwaarde van een woonwijk gecombineerd met een haven goed tot zijn recht kan komen.
Daarnaast is er in het centrum van Muiden ook nog een unieke plaats waar woningen gebouwd kunnen worden. Op het Van der Vliet terrein,gelegen op de westkade nabij het sluizencomplex waar nu nog loodsen staan, kunnen stijlvolle huizen en appartementen komen,die passen bij de bestaande omgeving.


NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA

Bouwen buiten de plofzone, voetbalvelden niet bebouwen
Een gebied waar direct gebouwd zou kunnen worden is het weiland tussen de plofzone en de Vecht.Bin- nen dit gebied zullen woningen gerealiseerd worden met verschillende typologieën en verschillende prijs- klassen.Eventueel is het mogelijk om binnendijks een haventje te realiseren behorend bij de woningen. Een nadeel om dit stuk te bebouwen zijn de slechte ontsluitingsmogelijkheden.De nu al drukke nauwe straatjes in de wijk tussen Muiden Chemie en de Vecht zullen alleen nog maar drukker worden.Een ander nadeel is dat de bebouwing tegen de plofzone wordt aangebouwd,wat uiteraard niet heel wenselijk is.Het aanleggen van een ontsluiting en het realise- ren van een havenuitbreiding moet gefinancierd wor- den uit de woningopbrengsten.Doordat er op deze plaats weinig woningen gerealiseerd kunnen worden, zal het waarschijnlijk financieel niet haalbaar zijn.

Het grote voordeel van dit alternatief is dat Muiden direct kan uitbreiden en niet gewacht hoeft te worden op het eventuele verplaatsen van Muiden Chemie. De woonwijk zal wel aan de plofzone grenzen en de ontsluiting zal een extra belasting vormen voor de smalle wegen door de huidige woonwijk. De financiële haalbaarheid is wel twijfelachtig.

Bouwen buiten de plofzone, voetbalvelden wel bebouwen Om meer huizen te realiseren is het mogelijk om de plek waar nu de sportvelden liggen te betrekken bij het wei- land wat in alternatief 1 is voorgesteld.De huidige drie sportvelden zouden dan verplaatst kunnen worden naar bijvoorbeeld de tennisbanen of ten zuiden van de trek- vaart.
Het ontwikkelen van de sportvelden heeft direct twee voordelen.Ten eerste kan nu een goede ontsluiting via het terrein van de sportvelden komen voor zowel de nieuwe wijk als het terrein van de Koninklijke.Dit bete- kent dat de hoeveelheid verkeer door de nauwe straat- jes ten westen van de Vecht gereduceerd zal worden tot een minimum.De financiële haalbaarheid van het hele integrale plan van Muiden is beter dan het vorige alter- natief,want er kunnen meer huizen gebouwd worden. Een kritiek verkeersknooppunt in Muiden,het ophaal- bruggetje,zal intensiever gebruikt gaan worden door het extra verkeer.Het nadeel blijft dat er huizen tegen de plofzone aangebouwd worden.

Het grote voordeel van dit alternatief is dat Muiden direct kan uitbreiden en niet gewacht hoeft te worden op het eventuele verplaatsen van Muiden Chemie. De woonwijk zal wel aan de plofzone grenzen, maar de ontsluiting zal niet door de bestaande wijken heenlopen, en dus geen extra belasting vormen voor Muiden. Door het grotere aantal huizen zal is dit alterna-tief financieel haalbaar.

Bouwen binnen de plofzone
Wanneer Muiden Chemie haar activiteiten staakt,komt er een schitterend gebied vrij dat ontwikkeld kan wor- den.Het streekplan Gooi en Vechtstreek geeft al aan dat van dit terrein maximaal 13.4 hectare beschikbaar wordt voor woningbouw.
Deze 13.4 hectare zijn uitermate geschikt voor het rea- liseren van deze woningen in een waterachtige omge- ving.Het grote voordeel is dat op het moment dat Muiden Chemie weg is,er een goede ontsluiting gerealiseerd kan worden,zonder enige hinder van de huidige bebou- wing.Hierdoor kunnen de sportvelden blijven liggen.Het voordeel is dat deze een fysieke en visuele scheiding geeft tussen de nieuw aan te leggen wijk en de reeds bestaande wijk.
Doordat er meer huizen gerealiseerd kunnen worden in verschillende prijsklassen,kan het totale integrale plan voor Muiden financieel haalbaar worden.Dan is er ook zeker genoeg ruimte voor een binnendijkse haven die bijdraagt aan een meerwaarde van de woonwijk. Een voordeel om de beschikbare 13.4 hectare aan te sluiten aan de huidige bebouwing,is dat er geen versnippering optreedt van het natuurgebied.Op het moment dat je namelijk die 13.4 hectare over het gebied van 97.4 hectare verspreidt zal worden,komen de ste delijke contourlijnen van Muiden en Amsterdam (IJburg) zeer dicht bij elkaar te liggen,wat een nog verdere be- bouwing in de toekomst zou kunnen betekenen.Echter door die 70 hectare natuurgebied als barrière te gebrui- ken,zal Muiden altijd dat kleinschalige dorpskarakter houden,wat de juist de kracht van Muiden is.

Het grote voordeel van dit alternatief is dat door de nieuwe trekvaartbrug het verkeer binnen Muiden ontlast wordt. Deze uitbreiding is duur, maar door het grote aantal huizen financieel haalbaar. Het blijft alleen de vraag in welke tijdsspanne Muiden Chemie verdwijnt, zodat het alternatief gerealiseerd kan worden.
NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA

Conclusie

Een integrale aanpak
Voor de verschillende deelaspecten (havenindeling,parke- ren,ontsluiting en woningbouw)zijn in voorgaande para- graven alternatieven aangedragen.Het voordeel is nu dat door gelijktijdig naar deze verschillende aspecten te kij- ken,een integrale aanpak mogelijk is.
Het sterke punt van een integrale aanpak is juist het feit dat niet naar het optimum van de deelaspecten gezocht dient te worden,maar naar het gezamenlijke optimum van het gehele integrale plan:"Het geheel is meer dan de som der delen ".

Havenindeling
De haven in Muiden is van essentiële betekenis.Niet al- leen de scheepvaart,de detailhandel en de horeca,maar ook de goede naam van Muiden is gebaat bij een goede haven.
Alle varianten voor de havenreorganisatie zijn besproken met de toetsingscommissie vanwege hun deskundigheid op dit gebied.De uitbreiding van de haven rondom de West- batterij werd als positief ervaren door alle betrokken leden. Ook het idee om de witte vloot en de Chartervloot te schei- den in de haven werd als een pluspunt beschouwd.Een wens van hen was om vooral de hoeveelheid plaatsen voor passanten uit te breiden.
De huidige problematiek in de haven is alleen op te lossen door een gestructureerde indeling in de haven te maken met betere ontsluitingen over zowel het water als de weg. In principe voldoen alle beschreven varianten hieraan.Vooral de manier waarop de scheiding van de witte vloot en Chartervloot ontworpen is,verschilt per variant.Het is gun- stiger om de fysieke scheiding van de witte vloot en de Chartervloot oost-west te leggen dan noord-zuid.Op het moment dat de scheiding namelijk oost-west plaats vindt, kunnen per kade de faciliteiten (douchegebouw,afvaldepot, etc.)en de ontsluiting geheel op de betreffende vloot afge- stemd worden.
Muiden heeft zijn goede naam te danken aan zowel het historische karakter als het toerisme.Het is dus rechtvaar- dig om beide vloten,die beide facetten vertegenwoordi- gen,op de beste locatie te leggen,namelijk het centrum van Muiden.Door de vloten over beide kades te verdelen, is het mogelijk om ze beide in het centrum te leggen.Op de oost kade wordt dan de Chartervloot gesitueerd en op kade voor het Van der Vliet terrein worden passanten ge- legd.Deze indeling is voorgesteld in de variant "oost-west scheiding ".
Een bijkomend voordeel van deze variant is dat de Charter- vloot in de havenkom nabij het Muiderslot dwars op de kade gelegd wordt,waardoor het huidige keerprobleem van grotere schepen direct opgelost wordt.De conclusie is dan ook om de variant "oost-west scheiding" verder uit te werken.. Een variatie van het uiteindelijk ontwerp ten opzichte van de "oost- west scheiding " betreft de ligplaatsen voor het Van der Vliet terrein..In overleg met de A.van der Vliet,de gemeente en projectontwikkelaars zal de bestemming van het water nader overlegd worden.Er bestaat een mogelijkheid om hier passanten afkomstig van het IJmeer te plaat- sen.Een tweede variatie betreft een dichtere opeenstapeling van de Chartervloot op de oost kade,zodat hier extra ruimte vrijkomt voor passanten.

Relatie haven - ontsluiting en parkeren
De relatie tussen de havenindeling en de ontsluiting kan met een inte- grale aanpak optimaal opgelost worden.Doordat alle toeristische at- tracties (Muiderslot,VVV,Charter vloot)op de oost kade geplaatst zijn,kunnen de toeristen per auto een gezamenlijke beveiligde parkeer- gelegenheid gebruiken.Door deze parkeergelegenheid ook aan de oost zijde van Muiden en op loopafstand van de toeristische trekpleisters te plaatsen,hoeft geen enkele toerist meer door het centrum van Muiden heen te rijden.Hierdoor zal het verkeer over de huidige smalle sluis- brug gereduceerd worden.
Om het sluipverkeer van omringende gemeenten te verhelpen is het een optie om de sluisbrug voor autoverkeer af te sluiten.Met name door de komst van de tijdelijke brug voor lokaal verkeer parallel aan de autosnelwegbrug kan het sluipverkeer eenvoudig om Muiden heen geleid worden.
Doordat de sluisbrug afgesloten zal worden in het centrum van Muiden, moet er ook een goede ontsluiting komen aan de westzijde van Muiden. Door de huidige smalle straatjes is dit nauwelijks mogelijk.De beste oplossing is om een brug over de trekvaart te bouwen nabij de afslag voor Muiden.Vandaar kan langs de trekvaart de weg worden verbe- terd,waarna deze over het terrein van KNSF verder naar het noord- westelijke deel van Muiden loopt.In dit deel wordt namelijk een extra uitbreiding van een haven gerealiseerd.Hiervoor zijn extra parkeer- plaatsen noodzakelijk.De geschiktste oplossing,waarbij de minste visuele hinder ontstaat,is een parkeergarage onder de grond.Doordat het hele gebied rondom de haven toch opgehoogd dient te worden, vallen de bouwkosten van de parkeergarage lager uit.

Relatie haven -woonwijk
In het plan wordt er vanuit gegaan dat Muiden Chemie weggaat.Dit is noodzakelijk vanwege de optimale ontsluiting en de financiële haalbaarheid van het gehele integrale plan.Met name de aan te leggen wegen,de extra brug over de trekvaart en de parkeergarage zullen bekostigd dienen te worden.Een mogelijkheid hiervoor is om huizen te bouwen op het gebied van een deel van Muiden Chemie.Het voordeel van deze oplossing is dat ook direct aan de woningbehoefte van de Muidenaren voldaan kan worden.Door een haven nabij een woonwijk te bouwen en de woonwijk een waterrijk karakter mee te geven,krijgt de hele wijk direct een betere uitstraling en een hoge kwaliteit.Hier- mee wordt voldaan aan de eisen die de overheid aangeeft met de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening.Hierin geven zij aan dat er een grote behoefte is aan huizen in de Randstad met een hoge kwaliteit.Boven- dien zal er een meerwaarde ontstaan door de mogelijkheid te bieden de havenuitbreiding te relateren aan de woonwijk.De bedoeling is dat bewoners van de nieuwe wijk de mogelijkheid krijgen om een box te kopen in de nieuw uit te bereiden haven.Door de gezamenlijke hobby van de bewoners kan er een sociale samenhang tussen de bewoners ontstaan,wat de gehele sfeer binnen de wijk ten goede komt.

In volgende hoofdstukken zal ingegaan worden op de fasering en de financiële haalbaarheid van het gehele integrale plan.

De conclusie over de havenindeling is als volgt:
Deze variant "oost-west scheiding" biedt als grote voordelen dat er een fysieke scheiding is tussen beide vloten met als resultaat een optimale afstemming van de faciliteiten en ontsluiting en dat voor beide vloten aanlegplaatsen zijn in het centrum.


NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA

terug naar alles over het rapport 'Muiden, parel aan het IJsselmeer'
terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: