De links verwijzen naar commentaar van uw webmaster onderaan de pagina - verder is de tekst van Kolpron letterlijk overgenomen.
positieve reacties
sociaal-economisch onderzoek
meer dan een miljard gulden
tijdpad

Plan van aanpak Verkenning Muiden Aquaduct

Door Kolpron Consultants BV – Rotterdam - 30-nov-2000

INLEIDING

De communicatie rond het aquaduct richting collega-gemeenten, hogere overheden, kamers van koophandel en andere relevante partijen heeft positieve reacties opgeleverd. Ook de persconferentie van 9 november was een succes, waarbij uit verschillende media aandacht aan het aquaduct is geschonken. Met de burgers is de maandagavond hierna een open en constructieve discussie gevoerd. Vele partijen erkennen de problematiek van Muiden en juichen het initiatief van de gemeente toe. Vanuit Rijkswaterstaat en het ministerie van Verkeer en Waterstaat is uiteraard een wat voorzichtiger reactie te verwachten, mede gezien de daar mogelijk levende angst voor vertraging van het Bereikbaarheids Offensief Randstad (BOR), Kern van de boodschap van Muiden is echter niet vertraging van het BOR. maar een zodanige uitvoering van het BOR., dat in het BOR blijvend aanwezige knelpunten als de brug bij Muiden meteen ook worden opgelost: een unieke kans voor Minister en RWS, waanvoor het rijk geen middelen beschikbaar heeft: de bijdrage van Muiden en de regio Gooi en Vechtstreek aan de bereikbaarheid van de randstad en de doelstellingen van de Minister.

Met de notitie ‘Het Aquaduct bij Muiden: Investeren in bereikbaarheid door integrale gebiedsontwikkeling’ is een concrete denkrichting aangegeven. Om de door Muiden voorgestelde integrale gebiedsontwikkeling rond een aan te leggen aquaduct ook daadwerkelijk mogelijk te maken is het voor Muiden en de regio van groot belang om binnen afzienbare termijn net een gedragen verkenning en nadere onderbouwing van de voorgestelde aanpak te komen Als de gemeente de realisatie van het benuttings alternatief nog wil versterken met het oplossen van het knelpunt Vechtbrug zal er snel actie moeten worden ondernomen. Gelijktijdig zal positief moeten worden gecommuniceerd, daar sommigen wellicht zullen suggereren, dat de gemeente een bom onder het BOR legt. Niets is immers minder waar: de gemeente Muiden en de regio willen met deze positieve bijdrage juist een duurzame bereikbaarheid garanderen waar in het BOR nog onopgeloste open einden, zoals openstaande bruggen aanwezig bleven

IN TWEE STAPPEN NAAR EEN GEDRAGEN AQUADUCT BIJ MUIDEN.

De gecomrnuniceerde denkrichting vraagt een verdere doorvertaling. Hierbij kan een stapsgewijze aanpak worden gehanteerd:

1 - Verkenning: Eerste stap is een verkenning, waarbij zowel met de relevante ovcrhe4dspartijen als niet het maatschappelijk veld wordt gestreefd naar een gedragen aanpak. Essentieel hierbij zijn een effectieve tijdsplanning. een gedragen en financieel haalbaar functioneel programma. waarvoor bovendien de noodzakelijke planologische ruimte beschikbaar wordt gesteld. Resultaat is overeenstemming over een document wa4rin staat wat war en wanneer wordt gerealiseerd. Voordeel van de verkenning is dat in een relatief kort tijdsbestek te denken is aan her eerste kwartaal 2001 - breed draagvlak voor de oplossing kan worden bereikt, Hiermee is de kans op vertraging in de uitwerking te verkleinen.

2 - Planontwikkeling Tweede stap is een concretisering van deze uitgangspunten in een concreet ontwerp en de verdere procedures om dit ontwerp ook daadwerkelijk te realiseren. Deze uitwerking kan dan plaatsvinden in de rest van 2001. De organisatie van deze uitwerkingsfaze kan tevens in het eerste kwartaal worden meegenomen. Hierbij is het tevens wenselijk voor te sorteren op een zodanige samenhang, dat enerzijds de infrastructuurwerkzaamheden kunnen worden opgepakt zonder vertragingen anderzijds de marktsector zonder risico voor de gemeente Muiden bij de verdere uitwerking kan worden betrekken. Onderdeel in de startfase van de planontwikkeling kan daarbij zijn een open ontwerpwedstrijd / inschrijving van de locatie, gezien de noodzakelijke voortgang van het BOR af te ronden in de eerste helft van 2001.

INHOUDELIJKE ASPECTEN IN DE EERSTE STAP: DE VERKENNING

De verkenning zal in ieder geval de volgende componenten moeten bevatten:

1. Inzicht in de ruimtelijke, programmatische, organisatorische en procedurele inpassing van het aquaduct op hoofdlijnen. Componenten hierbij zijn:

2. Inzicht in de ruimtelijke, programmatische en financiële inpassing in Muiden zelf. Hierbij is een onderscheid te maken naar:

STAPSGEWIJZE INVULLING VAN DE VERKENNING

De verkenning vraagt in zichzelf eveneens een stapsgewijze aanpak. Het lijkt vooralsnog wenselijk hierbij als gemeente Muiden het initiatief te houden. Eventueel is in een latere fase een meer regionale stuurgroep en projectopzet denkbaar. Doel is een gezamenlijk gedragen aanpak met als belangrijkste partijen:

1. Communicatie: Naast de hier volgende stappen is een voortdurend voeling houden met de ontwikkelingen op alle niveaus essentieel. Hierbij is te denken aan de Tweede kamer, de departementen, provincie en regionale gemeenten etc. Daarnaast vraagt goede informatie naar de marktsector, eventueel gekoppeld aan verkennende gesprekken met mogelijk relevante marktpartijen, bijvoorbeeld de uitvoerders van Sijtwende in Voorburg, de aandacht.

2. Burgers en bedrijven in Muiden: dit draagvlak kan worden bereikt door de aquaduct denkrichting - in mogelijk verschillende varianten - parallel te laten lopen met de 2de fase met varianten in de sociaal economische visie. De communicatie rond sociaal-economische visie -varianten en aquaduct varianten kan plaatsvinden in februari, na eerste discussie in de raadscommissies en de raad eind januari. Voorwaarde is een voldoende openheid rond de randvoorwaarden en risico’s van de aquaduct varianten.

3. De verschillende overheden: regiogemeenten, de gemeente Almere en Amsterdam, de provincie Noord- Holland en Rijkswaterstaat en VROM. Daarnaast is het bedrijfsleven van belang, onder meer via de Kamers van Koophandel. Deze betrokkenheid kan worden bereikt via een gezamenlijk uitvoerde verkenning. Op voorhand hebben de regiogemeenten uit de Gooi en Vechtstreek reeds hun belangstelling aangegeven, alsmede de regionale Kamer van Koophandel. Hiermee wordt in de tijd het volgende pad denkbaar:

TIJDPAD

Voor de korte termijn zijn in het Tijdpad de volgende data van belang:

• Begrotingsbehandeling V&W plenair: 15 en 16 november
• Rond 21/11 wordt het PvA in het college van burgemeester en wethouders besproken
• Behandeling MIT - inclusief BOR(?) - : Vaste Kamercommissie V&W: 27 november
• 7 december gesprek met gedeputeerde De Boer
• 7 december extra commissievergadering
• 14 december raadsvergadering
• 18 december workshop op ambtelijk niveau
• Organisatorische opzet verkenning voor 5-1-2001 beschikbaar; varianten breed en beperkter
• Eind maart 2001 verkenning gereed

MOGELIJKE ONDERSTEUNING DOOR KOLPRON

Kolpron is in staat en bereid dit traject voor de gemeente Muiden te ondersteunen. Hierbij is te denken aan:

1. Algemene procesondersteuning voor de beperktere variant waarbij Muiden als trekker zal moeten optreden.

2. Specifieke componenten in de beperktere variant:

3. Ondersteuning van een gezamenlijke uitvoering van de verkenning met regiogemeenten en kamer van koophandel, eventueel aangevuld met een zwaardere betrokkenheid van Almere, Amsterdam en de ministeries van V&W en VROM.

4. Markttechnische onderbouwing voor detailhandel/recreatie, kantoren en woningbouw. Deze behoefte aan markttechnische onderbouwing zal mede afhangen van de resultaten van de verkenning en mogelijk tijdens de verkenning reeds moeten worden opgestart.

BUDGET BIJ INZET VAN KOLPRON

Voor de activiteiten in de beperktere variant kunnen vanuit Kolpron worden ingezet als projectleider Paul Reijn, voor de ondersteuning: Emiel Reiding en Willem de Laat. Dit team is reeds ingewerkt in Muiden. De ondersteuning vergt hij bovenstaande uitgangspunten 164 uur tegen een gemiddeld tarief van f 255,- ex BTW De specifieke componenten vragen een inzet van 204 uur tegen een gemiddeld tarief van f 280,- ex BTW. De totale ondersteuning in deze fase vraagt daarmee een budget van f 98.940,. ex BTW. De werkelijke omvang is uiteraard afhankelijk van de mate waarin werkelijk ondersteuning wordt verwacht. Eveneens is de noodzakelijke omvang bij een bredere aanpak medeafhankelijk van de dan betrokken partijen. Hiervan is eest eerste beeld te schetsen na 18 december, terwijl de definitieve inzet is te bepalen na de besluitvorming op basis van het plan van aanpak van 5 januari. In alle gevallen lijkt het noodzakelijk rekening te houden met eventuele aanvullende activiteiten voor noodzakelijke deelstudies of procesingrepen Voor een dergelijke vastgoed. en infrastructuurinvestering, die snel het miljard gulden zal overstijgen, dienen uiteraard ook altijd met plankosten en een zekere planningstermijn rekening te worden gehouden. Niettemin is de beperktere variant omschreven om als gemeente Muiden over zekerheid over een eerste stap in de uitwerking te kunnen beschikken.

TOT SLOT

Doel van de verkenning is een verbreding van het draagvlak en een inkadering richting gerichte uitwerking. Met de geplande acties is dit voortraject - voor zover mogelijk en overzienbaar voer de eerste stappen geraamd. De eerste reacties op de plannen en de maatschappelijke noodzaak van een aquaduct maken deze stappen wenselijk. Niettemin beseft Kolpron, dat een dergelijke inzet voor een verkenning een behoorlijke investering voor de gemeente Muiden betreft. Daarom zijn activiteiten minimaal geraamd en zal de noodzakelijke inspanning zoveel mogelijk plaats moeten vinden samen met de andere betrokken professionele partijen en mogelijk met de marktsector Gezien onze betrokkenheid bij Muiden en de reeds voorliggende denkrichting zijn wij uiteraard bereid en in staat Muiden ook in deze vervolgstappen te ondersteunen.




Commentaar van uw Webmaster - om over na te denken:
Uw Webmaster heeft geen positieve reacties mogen ontvangen. Wij zullen Kolpron eens vragen naar die positieve reacties, en die dan ook graag plaatsen! Graag uw reactie!

Dat 'Sociaal Economisch onderzoek' wordt toch ook door Kolpron gedaan? In hoeverre is dat nog objectief als Kolpron grote belangen heeft bij deze 'vastgoed-ontwikkeling'? Uw Webmaster heeft zo'n 'Workshop' meegemaakt, en daar werd heel negatief gedacht over iedere vorm van toeristische of andere soortige grootschalige exploitatie van Muiden. Maar wat denkt u?

Zou dit betekenen dat Kolpron weldegelijk beseft dat er 'nogal wat weerstand' is binnen Muiden om dergelijke financiele risico's aan te gaan, en onze kleinschaligheid op te offeren voor een plan dat tenslotte alleen dient om inwoners van Almere en 't Gooi snel in Amsterdam te krijgen?
Of betekent dit dat alle verandering oppositie ondervindt, en dit weldegelijk een goed plan is? Wat vindt u?