terug naar het overzicht

Minister schiet burgerplan fileproblematiek af.

Uit de Cobouw van 4 mei 2006

Peijs noemt 'Bovenlangsalternatief' voor Schiphol-Amsterdam-Almere onvolwaardig.

Door Bas van Sluis
Het zogenoemde 'bovenlangsalternatief' voor de planstudie Schiphol-Amsterdam-Almere van Ir. Jan Bovenlander is afgeschoten. Volgens Minister Peijs (verkeer) is het geen volwaardig alternatief.


Dat heeft de minister gisteren aan de Tweede Kamer geschreven. Peijs vindt wel dat het plan van Bovenlander kan bijdragen aan het oplossen van het fileprobleem tussen Almere en Amsterdam. "Maar het is geen volwaardig alternatief voor met name het stroomlijnalternatief. Dit wordt mede veroorzaakt, doordat Bovenlander uitgaat van een onjuiste interpretatie van de onderzoeksgegevens uit de planstudie Schiphol-Amsterdam-Almere", aldus de verkeersminister.

De Tweede Kamer had er bij de minister op aangedrongen het bovenlangsalternatief van Jan Bovenlander onder de loep te leggen.

Daarin wordt gepleit voor een 'autosnelweg tussen Almere en het knooppunt Diemen en een metro-verbinding tussen station Almere-muziekwijk en het station Diemen-Zuid. Op de IJburg zou een aftakking moeten komen naar Amsterdam Centraal Station.

Oplossing.

Volgens de ingenieur is dat een betere oplossing dan de twee overige alternatieven. Dat zijn het stroomlijnalternatief (uitbreiden bestaande infrastructuur) en het verbindingsalternatief (een nieuwe wegverbinding A6/A9).
Peijs stelt dat een IJmeerverbinding als rechtstreekse verbinding tussen Almere-west en Amsterdam-Oost - zoals Bovenlander beoogt - al eens eerder als oplossingsrichting is onderzocht.
Daaruit bleek dat het geen goede oplossing is omdat een uitbreiding van het wegennet alsnog noodzakelijk is.
Bovendien gaat Bovenlander bij een aftakking van de IJmeerverbinding aan de noordzijde van IJburg uit van verkeerde cijfers, zo merkt Peijs op. "Hij berekent dat ongeveer de helft van het autoverkeer uit Flevoland, circa 100.000 voertuigen per dag, als bestemming Noord-Holland boven het Noordzeekanaal heeft. Het gaat uiteindelijk maar om 30.000 auto's", aldus Peijs.

Bovenlander vindt dat Peijs de essentie van zijn voorstel mist. "Er moet op een goede rationele manier naar een verbinding voor Almere worden gekeken. Mijn alternatief denkt niet alleen aan de wegen maar ook aan integrale gebiedsontwikkeling. Dat mis ik volledig bij de twee andere alternatieven."

Allerdaags

Bovenlander is het achteraf wel met Peijs eens dat zijn gebruikte cijfers niet helemaal kloppen. "Maar het gaat er ook niet bij mij in dat er maar 30.000 auto's vanaf Almere richting Noord-Holland en terug rijden. De waarheid zal ergens in het midden liggen. En daarvoor is het de moeite waard een weg aan te leggen, als daarmee uitbreiding van A1 en A10 te vermijden is."

Het is niet alledaags dat een minister per brief reageert op een idee van een burger, zoals die van Jan Bovenlander. Ze is er bijzonder blij mee. "Het is een goede zaak dat burgers 'constructief ideeën aandragen om de bereikbaarheid te verbeteren', zo schrijft ze aan de Tweede Kamer.