terug naar het overzicht

Gewest: al in 2003 spitsstroken op Al

Uit de Gooi- en Eemlander van 08-feb-2002


door Tom Scherder

BUSSUM - Het gebruik van de vluchtstroken als spitsstroken is volstrekt onvoldoende om de verkeersproblemen op de A1 aan te pakken. Het rijk moet al voor 2010 overgaan tot het uitwerken van uitbreidingsmaatregelen op de A1 en daarbij rekening houden met de verbreding van de A1 bij Muiden in combinatie met een aquaduct. Volgend jaar, vooruitlopend op het tracébesluit CRAAG, moeten tussen Bussum en Eemnes al spitsstroken op de A1 worden ingevoerd.

Voorts dienen op korte termijn voorstellen ontwikkeld te worden voor uitbreiding van het openbaar vervoer in de regio Gooi- en Vechtstreek.
Dat schrijft het Gewest Gooi en Vechtstreek in een brief aan minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat. Die inspraakreactie op de Craag-studie wordt in grote lijnen ondersteund door Almere, Amersfoort en Diemen, de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht en de Kamer van Koophandel Gooi- en Eemland.
Het gewest wijst de minister in de zeven kantjes tellende reactie op de enorme groei van het verkeer op de Al sinds 1994. Daar komt nog eens bij dat in Almere en Amersfoort jaarlijks grote aantal woningen wordt opgeleverd. Door stagnatie op de Al wijkt het autoverkeer deels uit naar het lokale wegennet. Daardoor wordt het leefkwaliteit in de woonwijken ernstig aangetast.

Onbegrip
Het proces van de Craag-studie vinden de gewestgemeenten stroperig. Plannen blijven te lang op de studeertafel liggen. Dat leidt tot onbegrip bij de inwoners van Gooi- en Vechtstreek. Het gewest verzoekt de minister te stoppen met het ontwikkelen van nog meer plannen en studies, maar knelpunten meteen aan te pakken.
De oplossingen voor de verkeersproblemen moeten structureel zijn, zo schrijft het gewest. Daarbij hoort de bouw van een aquaduct bij Muiden in combinatie met van verbreding van de Al bij Muiden. Uit een onderzoek van Muiden zou blijken dat een substantieel deel van de kosten van zo'n aquaduct privaat gefinancierd kan worden.
Als extra argument voor de aanleg van het aquaduct noemt het gewest de plannen voor woningbouw in de Bloemendalerpolder.
Volgens het gewest is in de Craag-studie te weinig gekeken naar het openbaar vervoer. Dat is een gemiste kans. Het gewest denkt concreet aan een vrije doorgang voor sneldiensten van het streekvervoer en de aanleg van HOV (Gooische Ring) in de regio.
De spitsstroken tussen Bussum en Eemnes moeten er wat het gewest betreft meteen komen, ook als dat betekent dat de maximumsnelheid daar terug moet naar 70 kilometer per uur. Het gewest benadrukt dat het hierbij gaat om een tijdelijke maatregel.