terug naar het overzicht

Muiden moet leuker worden voor toerist

Uit de Gooi- en Eemlander van zaterdag 23 oktober 2004

door Tamar de Vries
MUIDEN - Het aantal bezoekers dat het pittoreske Muiden aandoet, loopt al geruimde tijd terug. Daarmee ook het bedrag dat door buitenstaanders in de stad besteed wordt. De versnippering van attracties en parkeerproblemen spelen daarbij een belangrijke rol. Het samenwerkingsverband Muiden Vesting - een club van onder andere plaatselijke ondernemers, wil die trend een halt toeroepen door het stadje aantrekkelijker te maken voor bezoekers.


Nooit meer zoeken naar een ligplaats in de haven van Muiden of een parkeerplaats. Nooit meer bang zijn dat de auto op het parkeerterrein langs de A1 wordt ontdaan van de cd-speler. Nooit meer dubben welk gerecht je zult kiezen van de menukaart. Niet alle aardse zorgen die toeristen in Muiden kunnen hebben, zullen tot het verleden behoren. Maar er wordt aan gewerkt om een aantal knelpunten in de toeristische sector op te heffen.

Muiden Vesting zet de schouders onder het aantrekkelijker maken van Muiden als plaats waar bezoekers langere tijd verblijven. De club wil de krachten bundelen en heeft daarbij een bureau ingeschakeld om ideeën te spuien en plannen te stroomlijnen. De doelgroep bestaat uit (koopkrachtige) senioren, gezinnen met kinderen, cultureel-historisch geïnteresseerden en de zakelijke markt (groepen).

Het idee om Muiden kwalitatief aantrekkelijker te maken voor bezoekers komt niet uit de lucht vallen. Een aantal problemen wordt ook genoemd in het Kolpron-rapport over de sociaal-economische positie van de stad.

Het bureau Leisure Result uit Gouda, dat zich met vrijetijdsbesteding bezighoudt, heeft de problemen geïnventariseerd, speerpunten in kaart gebracht, en het financiële plaatje verzorgd. Werkgroepen zijn met thema's aan de slag gegaan en daar zijn drie actieplannen uitgerold. Dat zijn productontwikkeling en marketing, parkeren en de ontwikkeling van de haven.

In de actieplannen verwoordt Leisure Result een aantal concrete voorstellen om het 'product Muiden' onder de aandacht te brengen. Allereerst moeten mensen weten wat ze van een bezoek aan de vestingstad kunnen verwachten. De website van Muiden Vesting zal daarvoor worden uitgebreid. Bij de Maxis en op het parkeerterrein langs de A1/Maxisweg moeten informatiezuilen komen over acties en attracties in Muiden. De informatie kan ook worden uitgeprint.

Op het (vergrote) parkeerterrein Mariahoeve is vanaf 2007 een parkeerwachter aanwezig, die ook als vraagbaak fungeert voor toeristen. Ook is het denkbaar dat de VVV Hollands Midden in het zomerseizoen vanuit een portocabin op de locatie Mariahoeve de mogelijkheden voor watersporters, chartervaart, horecabezoek, arrangementen en Pampus promoot.

De haven van Muiden moet een havenmeester krijgen en er komen meer ligplaatsen voor de schepen van passanten. De haven als geheel moet toegankelijker worden. Dat kan door de verschillende soorten ligplaatsen te reorganiseren.

Horecabezoekers kunnen in alle deelnemende etablissementen het Makkelijk Muiden Menu bestellen. De gast krijgt geen eenheidsworst voorgeschoteld. Elk restaurant serveert binnen de formule een eigen menu.

In de plannen van Leisure Result staan verschillende scenario's, compleet met financiële kostenplaatjes. De politieke partijen in de gemeenteraad van Muiden hebben onlangs kennis genomen van de plannen. Het onderdeel parkeren is al meegenomen in het nieuwe collegeprogramma.