terug naar het overzicht

'A6/A9 alleen in geboorde tunnel'

Uit de Gooi- en Eemlander van vrijdag 07 oktober 2005

door Tamar de Vries
muiden, almere - Als de Haagse politiek kiest voor het doortrekken van de A6 naar de A9, moet het tracé komen te liggen in een lange, geboorde tunnel. Dat heeft het CDA Midden-Nederland geconcludeerd na gesprekken met belangengroeperingen rondom de A6/A9, natuurorganisaties en Rijkswaterstaat.


,,Anders dan de tot nu toe uitgevoerde studies, zijn wij van mening dat er slechts sprake kan zijn van een lange geboorde tunnel, de zogenaamde 'golf tot golf'-variant, alsmede de aanleg van een aqua/ecoduct in de Vecht bij Muiden'', stellen het CDA in Almere en Muiden/Muiderberg in een persbericht.

Het CDA Midden-Nederland is een overleg tussen CDA-bestuurders van Almere tot Haarlemmermeer. Deze club CDA'ers onderschrijft de noodzaak van een betere infrastructuur in het gebied Almere-Amsterdam.,,Hierbij moet het milieu zo veel mogelijk ontzien worden, speciaal de leefbaarheid in het Naardermeer-Geingebied, Bloemendalerpolder en Amsterdam Zuid-Oost.''

Los van de geboorde tunnel vindt het CDA Midden-Nederland dat er een brede discussie moet komen over de IJmeerlijn (de voorgenomen spoor- en wegverbinding tussen het nieuw te bouwen Almeerse stadsdeel Pampus en Amsterdam) en de toekomstige verbinding van de Amersfoortse wijk Vathorst via de stad, met de A27. In de verre toekomst moet de A27 aansluiten op de A6. ,,Zo creëer je een ring om het noordelijke deel van de randstad'', licht Dirk-Jan Methorst (CDA Muiden/Muiderberg) toe. Ver vooruitdenken schrikt de christendemocraten niet af. Infrastructurele oplossingen moeten ver van te voren worden uitgedacht en voorbereid, zo vindt men.

Stellingname

Met de stellingname voor de doortrekking van de A6 naar de A9 - maar dan ondergronds - willen de CDA'ers het debat met de tegenstanders niet uit de weg gaan. ,,Wat wij zeggen is: jullie stellingname - namelijk het verbreden van de A1 - zou de grootst denkbare milieuramp worden in het Gooi en de Vechtstreek'', aldus Methorst. ,,De ondertunnelingsvariant is veel milieuvriendelijker. Waarschijnlijk zelfs budgetneutraal, maar het gaat vooral om het milieu. En dat mag best wat kosten, want het gaat om een investering in de toekomst van onze kinderen.''

De CDA'ers in Muiden en Almere zijn uiteraard bereid in debat te gaan met de tegenstanders van de A6/A9, maar ze vinden wek dat de discussie vooral gevoerd moet worden op de plek waar hij thuishoort, namelijk bij het rijk.

Sinds begin dit jaar loopt er een planstudie van Rijkswaterstaat naar de bereikbaarheid van Schiphol, Almere en Amsterdam. De planstudie gaat uit van vier varianten. In de nulvariant verandert er niets aan de situatie op de rijkswegen. In de meest milieuvriendelijke variant komt het milieu er het beste vanaf.

De stroomlijnvariant gaat uit van verbreding van het bestaande snelwegtraject A1-A9. Tegen de variant doortrekking A6/A9 is van stond af aan veel verzet gerezen in Gooi en Vechtstreek. De Aetsveldsepolder, het Geingebied, Het Naardermeer en grote delen van de Vechtstreek worden er door ontsierd, zo betogen de tegenstanders. Het feit dat de doortrekking de kop opsteekt, nadat het plan in het verleden al twee keer afketste, verbaast velen.