terug naar het overzicht

Motorrijders niet blij met slagboom

Uit de Gooi- en Eemlander van vrijdag 14 oktober 2005

door Tamar de Vries
muiden - Op de parallelweg langs de A1 ter hoogte van het winkelcentrum Maxis bij Muiden wordt momenteel gewerkt aan de aanleg van een slagboom met verkeerslichten die de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal in de Pampusweg veiliger moet maken. Motorrijders mogen er straks niet meer langs. Daar is de belangenvereniging Motorrijders Actie Groep (MAG) niet blij mee.

Voorzitter Nico Perk van de MAG is verhaal gaan halen bij de gemeente Muiden. ,,Motorrijders rijden over de parallelweg langs de A1 omdat filerijden tussen de auto's geen pretje is voor motorrijders. Uit onkunde of onwil laten lang niet alle automobilisten genoeg ruimte over zodat de motoren ertussendoor kunnen. De parallelweg is een erkende alternatieve route voor motoren.
,,Maar de instanties hebben daar nu een stokje voor gestoken, zonder ons daarin te kennen'', aldus Perk. Na een goed gesprek eerder deze week met verkeerswethouder Jaap Meijer, is de MAG-voorzitter echter wat milder gestemd. Perk heeft zich laten uitleggen dat de smalle brug in kwestie al jaren een bekende flessenhals is. De omliggende gemeenten zijn al tijden in samenspraak met Rijkswaterstaat, busmaatschappij Connexxion en het Regionaal Overleg Amsterdam (ROA) naar een oplossing aan het zoeken. Het langsrazende sluipverkeer, de bussen en het fietspad dat voor de brug ophoudt, maken de verkeerssituatie zeer gevaarlijk. Ook de talrijke fietsforensen die tussen Almere en Amsterdam op en neer rijden, begeven zich al jaren bijna dagelijks in een gevaarlijke verkeerssituatie.
Met de slagboom en de verkeerslichten wil de gemeente Muiden het autoverkeer tot stoppen dwingen. Een detectielus in het wegdek merkt wachtende auto's wel op, maar motoren niet. Moed Wat de MAG weer moed geeft is de uitleg dat de slagboom met verkeerslichten niet dé definitieve oplossing van de gevaarlijke situatie is. De betrokken instanties zijn doende een 'aanhangbrug' voor fietsers geďnstalleerd te krijgen. Deze brug wordt naast de bestaande rijbanen gehangen. Daardoor worden de fietsers van het overige verkeer gescheiden, wat stukken veiliger is.