terug naar het overzicht

Bedrijven: tunnel van A6 naar A9

Uit de Gooi- en Eemlander van woensdag 8 februari 2006

door Bert-Jan Klein
hilversum-Het bedrijfsleven in de noordvleugel van de randstad vindt een nieuwe snelweg tussen de A6 en A9 broodnodig om de verkeersproblemen in de regio op te lossen. Door deze snelweg dertig meter onder de grond aan te leggen, blijven natuur en landschap onaangetast. Zonder snelweg stagneert de ontwikkeling van het economische hart van Nederland.


Twintig organisaties uit het bedrijfsleven, alsmede de vakbonden FNV en CNV, hebben dit gistermiddag bekendgemaakt. Tot de voorstanders van de nieuwe weg behoren de Kamers van Koophandel van Amsterdam, Flevoland en Gooi en Eemland, het VNO, het MKB en een groot aantal lokale bedrijvenverenigingen, waaronder de FIN Bedrijvenvereniging Naarden-Bussum.

Het bedrijfsleven reageert met dit standpunt op een nota van rijkswaterstaat, waarin diverse oplossingen voor de verkeersproblemen worden uitgewerkt. Die variëren van het stroomlijnen van het huidige wegennet tot het aanleggen van een volledige, al of niet ondergrondse, verbindingsweg.

De bedrijven stellen dat de noordvleugel van de randstad met Amsterdam als centrum wereldwijd een toppositie inneemt. Het biedt werk aan een miljoen mensen; jaarlijks komen er bovendien tienduizend arbeidsplaatsen bij. Nu al staan de files op de A1, A6 en A9 in de file toptien van Nederland.

Omdat het Rijk Almere als groeistad heeft aangewezen, zal die situatie in de toekomst alleen maar verergeren. Onderzoeken zouden hebben uitgewezen dat het verkeer de komende jaren met wel vijftig procent zal toenemen. Dergelijk omvangrijke groei kan je niet opvangen met verbreding van bestaande wegen of een kilometerheffing, aldus het bedrijfsleven.

Alleen een totaalpakket aan maatregelen biedt een garantie voor de continuïteit van het bedrijfsleven. Daarin moet behalve een nieuwe snelweg A6-A9, ook een vergroting van de openbaar-vervoerscapaciteit in de corridor Schiphol-Amsterdam-Almere en een snelle invoering van een dynamisch verkeersmanagement zijn opgenomen, evenals een kilometerheffing, zoals voorgesteld door de Commissie Nouwen.

Het bedrijfsleven kiest bij de verbindingsweg voor een volledige tunnel tussen de knooppunten Holendrecht en Muiderberg. Die variant zou ook de gunstigste verhouding hebben tussen kosten en baten. Een tunnel met tweemaal drie rijstroken kost 4,9 miljard euro.

Die aanlegkosten zijn hoger, 0,8 miljard euro, dan een verdiept stroomlijnalternatief. De reistijdwinst en de vermindering van het aantal rijkilometers leveren echter een hoop financiële voordelen. Het bedrijfsleven stelt daarom dat alleen al uit puur financiële overwegingen voor dit alternatief gekozen zou moeten worden.

Overlast
Verder zouden de kosten en overlast voor weggebruikers, bedrijven en omwonenden aanzienlijk hoger zijn bij het stroomlijnalternatief. Er zouden gedurende zes jaar werkzaamheden worden verricht in een ongekende omvang. De schade bij de aanleg van een tunnelverbinding zou te verwaarlozen zijn.

Het bedrijfsleven dringt er op aan dat het kabinet en de Tweede Kamer snel een besluit nemen over de A6-A9-problematiek. Het moet dan mogelijk zijn om nog in 2011 over te gaan tot realisatie van de nieuwe verbinding. Rijkswaterstaat is onlangs begonnen aan een rondgang langs gemeenten om te peilen hoe er over de diverse varianten wordt gedacht. De stippellijn geeft de ondergrondse snelweg aan.