terug naar het overzicht

Benuttingvariant moet fileleed A1 beteugelen

Uit het Vecht Journaal van 31 juli 2003

Aquaduct blijft wens van Muiden, gewest en provincie

MUIDEN - Minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft groen licht gegeven voor de plannen om het fileleed op de Al met de zogeheten benuttingvariant te beteugelen. Hierbij wordt het huidige wegdek beter benut door de vluchtstroken als extra rijstroken te gebruiken. Ook op de Vechtbrug is dit mogelijk. Hienvoor zal dan het brugwachtershuisje moeten verdwijnen. De benuttingvariant zorgt er niet voor dat de wens van Muiden, het gewest Gooi en Vechtstreek en de provincie Noord-Holland voor een aquaduct verdwenen is.

door Carin van den Berg

"We zullen er bij de minister op aandringen dat een aquaduct wordt opgenomen in het Meerjaren Investeringen Traject (MIT). De kosten voor bet totaalplan, inclusief toe- en afvoerwegen zijn 600 miljoen euro", vertelt verkeerswethouder Dick Schulp. Mocht deze wens gehonoreerd worden, dan zal een aquaduct op z’n vroegst in 2015 zijn gerealiseerd. Het is de vraag of tot die tijd met de benuttingvariant het fileleed in de hand te houden is.

Meebetalen aan een aquaduct sluit Schuip nu uit. "Dan had de benuttingvariant voor eind 2003 moeten zijn uitgevoerd."En ook blijft volgens de wethouder Muiden op haar standpunt staan dat er niet gebouwd kan worden in de Bloemendalerpolder als er geen aquaduct komt. "Er zijn op dit moment al 160.000 tot 180.000 verkeersbewegingen op de Vechtbrug. We kunnen die mensen toch niet steeds laten wachten als de brug weer eens open is? En het worden er steeds meer."

Eerder stadium
De Hoofd Ingenieur Directeur van Rijkswaterstaat Noord-Holland gaat er van uit dat de extra rijstroken tussen Eemnes en Holendrecht in 2006 allemaal in gebruik zijn. Het is de bedoeling dat het tra ject in delen wordt uitgevoerd. Het kan dus zijn dat de rijstroken op de Vechtbrug al in een eerder stadium worden aangelegd.
Dat het verwijderen van het brugwachtershuisje en het aanleggen van extra rijstroken een goedkope oplossing is, is niet belemaal waar. Schulp: "De exacte kosten zijn nog niet bekend, maar het gaat al gauw om enkele miljoenen. Maar er moet wel iets gebeuren, want zo kan het niet doorgaan. Het verwijderen van het brugwachtersbuisje betreft trouwens alleen nog maar een voorstel."