terug naar het overzicht
'DE DIGITALE SLUIZ'

Mededelingen voor land- en tuinbouw


aflevering 140 van 7 februari 2006

Hierbij maak ik bekend dat het “Comité ter herdenking van de Ramp te Muiden op 17 januari 1947” haar werkzaamheden met onmiddellijke ingang beëindigd heeft.

Er zullen geen nieuwe activiteiten meer worden ontplooid. Eventuele overgemaakte giften zullen worden teruggestort. Reden is de zeer negatieve houding van met name de familie Van Huissteden t.o. het initiatief. Als de familie van één van de drie Muider slachtoffers van de Ramp een dergelijke afwijzende houding heeft is het zinloos om te proberen een herdenkingsmonument te realiseren. Ook een mannelijk lid van de familie Wolvetang had kritiek op de publicaties rond de herdenking. De familie Pauw was als enige positief. Twee leden van die familie bezochten de herdenking op 16 januari dit jaar. Ook werd er een positieve reactie ontvangen van een kleinzoon van een omgekomen militair; de heer Pols uit Loosduinen. De stemming in Muiden was echter verdeeld; een aantal mensen steunde het initiatief, een ander deel was onverschillig, maar er waren ook mensen die vonden dat het niet genoeg was. Er moest een algemeen monument voor alle slachtoffers van de Kruitfabriek komen. Op maandagavond 6 februari 2006 bleek bovendien de op 16 januari j.l. geplaatste plaquêtte bij de Loswal te zijn verdwenen. Dit was voor het Comité aanleiding om zich te bezinnen op haar taak. Na rijp beraad werd besloten om geen energie, tijd, geld en moeite meer te verspillen aan een hopeloze onderneming. Muiden is blijkbaar niet toe aan het herdenken van de grootste ramp die haar in de laatste eeuwen getroffen heeft. Het Comité bedankt allen die haar gesteund hebben en gaat over tot de orde van de dag. Het zij zo.

De slagboom van Rijkswaterstaat bij de Muiderbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal werd op vrijdagmiddag 27 januari j.l. door wethouder Jaap Meijer officieel geopend.

Volgens het Vechtjournaal zei de heer Meijer 'dat hij niet verwacht had al zo snel een oplossing te krijgen voor de fietsonveiligheid op deze weg.' Zo snel? Hoe bedoelt u? Sinds de aanleg van de vermaledijde carpoolwisselstrook in het begin van de jaren negentig was de paralelweg naar Diemen op de brug een paar meter smaller geworden. Er is slechts ruimte voor twee bussen, die elkaar stapvoets moeten passeren. Een fietser kan er dan niet meer bij. Het sluipverkeer trekt zich al jaren niets aan van inrijverboden en de onregelmatige politiecontrôles. Voor fietsers is het levensgevaarlijk, vooral in de wintermaanden, bij slecht weer en duisternis. In september 2005 werd triomfantelijk aangekondigd dat, na vele jaren praten, pappen en nathouden, vage en loze beloftes en niet nagekomen toezeggingen, er een slagboom zou komen die het sluipverkeer ging tegenhouden. De reacties van de dagelijkse fietsers was sceptisch. Eerst zien, dan geloven. Op 10 oktober zou de slagboom in werking treden. Eind oktober 2005 werd er inderdaad een slagboom aangelegd, maar het duurde dus tot 27 januari 2006 voordat het apparaat in werking trad. Op de eerste de beste werkdag, maandag 30 januari, begaf de slagboom het al. Het ding ging voortdurend open en dicht, ook zonder dat er een auto aankwam. 's Middag was het geheel buiten werking, ook de rode waarschuwingslichten branden niet. Levensgevaarlijk, zo'n obstakel. In de twee daaropvolgende dagen brandde er een oranje knipperlicht in de dichte mist.Op woensdag 1 februari werd de slagboom weer gerepareerd, maar op donderdag was hij alweer kapot. Vrijdag was uw reporter vrij, maar op maandag 6 februari, vandaag dus, werkte hij zowaar weer. Nou ja, werkte. De auto's wachtten bij de slagboom tot er een bus langskwam en glipten dan ook gauw onder de boom door. 's Middags reed er een auto door het gat over het fietspad, net toen er een fietser aan kwam. De fietser vroeg aan de automobilist aar hij mee bezig was, maar de man keek slechts boos en reed door. Kortom, de ellende duurt voort. Er is maar één oplossing: Een apart fietspad en een eigen brug naast de autoweg. Kunt u daar even voor zorgen Rijkswaterstaat, als u toch straks een paar miljard gaat uitgeven aan luchtvervuilende uitbreidingen van de snelwegen? Dank u. GK.


terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: