terug naar de inhoudsopgave
naar 'alles over het sluipverkeer'

muideninfo.nl ingezonden stukken:

SLUIPVERKEER ( 1 )

Geacht(e) College, Raad en Inwoners van de Gemeente Muiden,

Tot mijn grote genoegen wordt er nu door het bestuur van de Gemeente Muiden aandacht besteed aan de problematiek van het sluipverkeer. In de extra editie van het informatieblad komen deze problematiek alsmede de mogelijke alternatieven voor een oplossing uitgebreid aan de orde. Toch zou ik daar graag, vóór de openbare toelichting op 28 februari a.s., nog een aanvulling op willen maken.

Terecht wordt gesteld dat deze problematiek zich voornamelijk voordoet tijdens de ochtendspits en ontstaat door de dagelijkse file-vorming richting Amsterdam op de A1 en A6. Het sluipverkeer, aangevuld met het forensen-verkeer uit de woonkernen Muiderberg en Muiden heeft 2 mogelijkheden om op de A1 richting Amsterdam terecht te komen. De eerste mogelijkheid is via de toerit-dosering bij de Mariahoeveweg, de tweede via de toerit-dosering bij de Maxisweg. Door het te grote aanbod van autos bij de eerste toerit-dosering, waardoor regelmatig een lange wachtrij ontstaat, besluiten veel automobilisten, dan wel legaal via de Herengracht dan wel illegaal via de Zuidpolderweg, deze wachtrij te omzeilen en via de Sluisbrug de tweede, minder drukke, toerit-dosering van de A1 te bereiken.
Dit is 's ochtends verreweg de belangrijkste, zo niet de enige, reden voor de verkeersoverlast in de woonkern Muiden.

Geheel terecht wordt voor de technische oplossing van het doseren gekozen. Alleen kan ik mij niet vinden in de argumentatie waarmee het college een voorkeur heeft voor oplossing 8. Van deze oplossing worden alleen de voordelen geschetst terwijl een groot nadeel niet aan de orde komt. Dit nadeel zal zijn: de inwoners van Muiderberg die de A1 richting Amsterdam willen nemen, komen in een nog langere wachtrij voor de toerit-dosering bij de Mariahoeveweg, daar al het sluipverkeer over de Sluisbrug nu gedwongen wordt deze toerit-dosering te nemen. File-vorming op de Mariahoeveweg en Zuidpolderweg is dan in de toekomst zelfs niet ondenkbaar.

Dit kan niet de bedoeling zijn!!

Ik stel daarom voor dat het college nog eens kritisch kijkt naar oplossing 6. Terecht wordt gesteld dat de voordelen van deze oplossing groot zijn. Bij deze oplossing wordt de oorzaak bij de bron bestreden. Namelijk, het sluipverkeer tegenhouden waar het onze gemeente binnenkomt.
Waar komt het sluipverkeer onze gemeente binnen?
a. vanaf de A6 (afslag Hollandsche Brug) vanuit de richting Almere.
b. vanaf het recreatie-gebied Naarderbos vanuit richting Naarden
c. vanaf de Naardervaart vanuit richting Naarden
d. vanaf de het viaduct Goog (over de A1) vanuit de richting Naarden.

Als dit verkeer verhinderd kan worden onze gemeente te doorkruisen durf ik zelfs te stellen dat het niet leidt tot een flinke reductie, maar tot een praktisch totale reductie van het sluipverkeer. Als bezwaren tegen deze oplossing worden aangevoerd: kosten (niet 1 maar meerdere doseerinstallaties) en tijd (nml. overleg met de Gemeente Naarden).

Gedacht zou echter kunnen worden aan het volgende:
1 doseerinstallatie op de IJsselmeerweg, op het grondgebied van de gemeente Muiden, om het verkeer vanuit a. en b. te ontmoedigen
dosering middels de bestaande verkeerslichten-installatie op de driesprong Amsterdamsche Straatweg/Googweg om het verkeer vanuit a. en b. dat de parallelweg van de A6 neemt, te ontmoedigen.
dosering middels bestaande verkeerslichten-installatie op de kruising Naardervaart-Zuidpolderweg/Googweg-de Goog om het verkeer vanuit c. en d. te ontmoedigen
Het is ongetwijfeld mogelijk, bij de huidige stand van techniek, verkeerslichten-installaties voor verkeer komende uit de richting Naarden als doseer-installaties te laten werken op werkdagen tussen 7-9 uur.

Van oplossing 8 profiteren alleen inwoners van de woonkern Muiden terwijl voor een groot aantal inwoners van Muiderberg een groot nadeel ontstaat. Indien voor oplossing 6 wordt gekozen profiteert de gehele gemeente Muiden van de structurele investering ter voorkoming van sluipverkeer en zal een verkeersluwe situatie ontstaan in de gehele gemeente.

Dit is in ons aller belang!

Hoogachtend,

M.A. Koekkoek
Muiderberg - 24 februari 2001
terug naar de inhoudsopgave


U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: