terug naar de inhoudsopgave

muideninfo.nl ingezonden stukken:

Doe nou eens echt iets!

Naar aanleiding van de net gereed gekomen verkeershobbeltjes aan de Zuidpolderweg, hou ik mijn hart vast wanneer de gemeente in (pas!) 2003 iets gaat doen aan het te hard rijden op de Weesperweg.

In Juli 2001 heb ik de gemeente een brief geschreven, waar o.a. het volgende instond:

.......Op maandag 14 mei 2001 ben ik voor de tweede keer binnen twee maanden de laatste van mijn twee zeer dierbare katten wezen identificeren, daar zij alle twee zijn aangereden te Muiden op de Weesperweg ter hoogte van de Brandweerkazerne. Ik zelf woon op de Fluit 7. Daar u wethouder bent, verantwoordelijk voor zaken als verkeer en vervoer, richt ik deze brief aan u.

Ik weet dat katten en auto’s niet altijd samen kunnen gaan, maar het feit dat ik in zo’n korte tijd twee mijn zeer dierbare katten verloren heb, wil ik u toch wijzen op de wijze waarop tegenwoordig in en uit Muiden wordt gereden. Ik weet dat er plannen liggen ten behoeve van het terugdringen van het sluipverkeer door Muiden (wat mij betreft wordt de sluis afgesloten) en dat vind ik een zeer goede zaak, maar ten behoeve van de veiligheid van ‘onze’ kinderen maar ook van onze ‘katten’ ben ik van mening dat er zeer snel iets gedaan moet worden aan het veel te hard rijden op de Weesperweg.

Zeker tijdens de ochtendspits geven ‘sluipers’ vanaf de rotonde tot aan de snelweg flink gas en dat kán ook, daar de verkeersdrempels (noem het hobbels, daar deze door het intensieve gebruik totaal zijn verzakt) totaal niet meer ‘remmend’ zijn. Uit eigen ervaring weet ik dat de drempels makkelijk met een snelheid van 70 à 80 km/uur genomen kunnen worden. Dit is een snelheidsoverschrijding van 50 km/uur en dus inname van het rijbewijs. Zelfs bussen rijden harder dan de toegestane snelheid van 30 km/uur, omdat de verkeersdrempels dit gewoon toelaten. De borden met het verbod niet harder dan 30 km/uur worden dus volledig genegeerd.........


Toen men begon met de werkzaamheden aan de Zuidpolderweg, dacht ik: "mooi zo, gooi die drempels maar lekker hoog"!
Circa 2 weken geleden zag ik het resultaat: mijn broek zakte af! Je ziet ze niet eens liggen, die drempels, zo laag! Met gemak haal je de 80 km/uur.
Deze hobbeltjes hoef ik dus niet in de Weespersweg, want dan gebeurt ten opzichte van de huidige situatie niks!
Ik stel voor de hobbels achterwege te laten en de weg te versmallen, zo smal dat auto's (en dus geen sluipauto's) elkaar stapvoets moeten passeren. Ja wel! 30 km/uur!
Kortom Gemeente (en met name dhr. Leupen en dhr. Schulp):
Ik dank u.

Sander de Bie
Commentaar van uw Webmaster:
Tsja, de Weesperweg blijft natuurlijk een belangrijke uitvalsweg, en is daarmee gecategoriseerd als 50 km/h weg. De huidige situatie: 30 km/h borden op een weg die uitnodigt om 70-80 km/h te rijden is natuurlijk onacceptabel, en alle deskundigen die ik daarover gesproken heb, zijn het daarmee eens. Wat ook onacceptabel is, is de plotseling wijziging naar 80 km/h bij de (gevaarlijke en drukke) kruising met de Maxisweg. Daar heb ik dan ook, tot de rotonde bij de A1, en de busstoplichten in de Maxisweg, 50 km/h voorgesteld.
Tot de brandweerkazerne zou 30 km/h gehandhaafd blijven. Daarmee is ook de verwarring rond de kruising met het Karveel ( 50 km/h woonstraat die met een niet als zodanig herkenbare uitrit uitkomt op een 30 km/h uitvalsweg - verwarrender en dommer kan het niet, en bij de eerste aanrijding is de gemeente juridisch de klos!) weggenomen.
Overigens heb ik de gemeente daar op indringende wijze vanaf 2 mei 1998 op attent gemaakt (mét als gevolg een ontmoeting tussen de gemeente en een verkeersdeskundige van de ANWB, en een gesprek tussen wethouder Huissteden en mijzelf). Als voorlopige oplossing heb ik om een voorrangsbordje gevraagd. "Heb maar even geduld", zeiden ze, "met 'duurzaam veilig' pakken we dat aan".
Dat was dus bijna vier (!) jaar geleden, en die flauwekul van 'duurzaam veilig' laat nóg twee jaar op zich wachten!
Sander, ook mijn broek is wederom afgezakt!
Als je je bedenkt dat deze reconstructie in het gemeentelijk informatieblad van 25 augustus 2000 met 'hoge prioriteit' werd aangekondigd, dan levert dat een geheel nieuwe invulling van het begrip 'prioriteit'!

Jan Bovenlander

terug naar de inhoudsopgave


U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: