terug naar de inhoudsopgave

muideninfo.nl ingezonden stukken:

Multikabel, KPN en de vrije concurrentie

Ontelbare malen heb ik telefonisch bij Multikabel geklaagd over storingen, slechte beeldkwaliteit en meer van dat fraais. Er is niets ondernomen om de kwaliteit te verbeteren. Tot nu toe werd het excuus gebruikt, dat e.e.a. wel aan de toevallige omstandigheden van mijn aansluiting zou liggen en dat er verder nauwelijks klachten binnen kwamen. Mijn technisch onderbouwd wantrouwen m.b.t. dat oordeel werd luchtig weggewuifd.

Nu erkent men tenminste eindelijk, dat er geen barst van deugt. Dat is al veel gewonnen. Het maakt het o.m. mogelijk om Multikabel tot een normale prestatie te dwingen en eventueel om - al dan niet gedeeltelijke - terugbetaling te verlangen op grond van kennelijke wanprestatie.

Maar wat heeft hen nu bewogen om plotseling zo uit de hoek te komen? Ziet men door de acties van bbmuiden plotseling toch een markt? Lokken de inkomsten van digitale TV, kabeltelefoon en kabelinternet ? Nu, op zich is dat niet onlogisch, maar dat men bij de huidige beroerde prestatie de brutaliteit heeft om de gemeente en de burgers om een significante bijdrage te vragen is werkelijk ongehoord. Hier is een semi-monopolistische private ondernemer, die tracht zijn ondernemersrisico op de burgerij af te wentelen.

Muiden geïsoleerd? Laat me niet lachen. Dat is niets anders dan een commerciële constructie, die ertoe dient om hetzij niets te behoeven te investeren hetzij het risico van een investering op de gemeenschap af te wentelen. Met geografische isolatie heeft de positie van Muiden niets te maken. Het heeft alles van doen met de toevallige positie van Muiden als kleine groep gebruikers, die indertijd buiten de UPC/Casema boot is gevallen.
Leuk hè, die geprivatiseerde media- en communicatiekanalen? En waar blijft nu de zegen van de vrije de concurrentie?

Zo ook KPN. We zitten al jaren met een zeer matige kwaliteit van de telefoonverbindingen. Men deed daar niets aan: Het betrof immers maar een kleine groep? Maar nu er een concurrent opdoemt, die tracht goed dataverkeer te creëren en die daarvoor ook een risico durft te lopen, komt plotseling ook de oude trage reus uit de hoek. Let wel: Met beloften, nog niet met daden. Of hoopt men soms, dat door de nu gezaaide verwarring het project van BBnet een te geringe deelname krijgt? Als BBnet daardoor de zaak afblaast zal ook KPN waarschijnlijk verder niets ondernemen en blijft Muiden straks alsnog zonder ADSL zitten. Leuk hè, die geprivatiseerde telecommaatschappijen? Gebruikt men nu het concurrentiewapen om één en ander in het geheel niet door te laten gaan ?

Hier heeft de overheid een dure plicht. Het was immers overheidsbeleid om dit soort gemeenschapsdiensten te privatiseren? Dan moet die overheid tenminste zorgen, dat de ondernemingen, die de betreffende maatschappelijke taken moeten vervullen dat ook ordentelijk doen! Helaas, tot dusver blijkt steeds, dat de overheid zich daarvoor de middelen niet heeft verschaft. Het NS-drama in vele bedrijven, dat dagelijks voor onze ogen wordt opgevoerd is daarvoor illustratief.

In casu ligt hier mijns inziens toch een taak voor de gemeente, ondanks dat die al evenmin over dwangmiddelen beschikt. Het gemeentebestuur zou nu tenminste van KPN en Multikabel duidelijk moeten eisen, dat die er voor zorgen, dat ook de burgers van Muiden op een normale, met de huidige technische stand van zaken in overeenstemming zijnde manier aan data- en mediaverkeer kunnen deelnemen. En zeker, dat men de huidige verplichtingen nakomt, d.w.z. een behoorlijk kwaliteitsniveau creeert en handhaaft bij het doorgeven van het analoge TV-signaal.

Wanneer breekt overigens bij deze private ondernemers het besef door, dat ze ook en in de eerste plaats een sociale taak hebben?

Louk Gotjé
terug naar de inhoudsopgave


U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: