terug naar de inhoudsopgave

muideninfo.nl ingezonden stukken:

Reclameborden en promotie van Muiden

Geachte Ouwe Muier,

In december 2002 schreef u: "+ De provincie wil volgend jaar 700 duizend euro uitrekken voor toeristische promotie in Noord-Holland. De nadruk komt op onder meer het IJsselmeer, de Zuiderzeestadjes en het watertoerisme te liggen. Volgens onbetrouwbare bronnen wordt er onderhandeld met de firma's Pas Marketing en G&D Promotions."

Inmiddels is het feest 1050 jaar Muiden in volle gang. Wat een feest! Onbetrouwbare bronnen beweren dat het in jaren nog nooit zo stil in het mooie Vechtstadje is geweest. De inwoners van Muiden weten wel beter. Op zondag is de doorgang naar het centrum bewust gestremd om al die duizenden toeristen een veilige wandelroute te kunnen garanderen.
De belangstelling van toeristen is zelfs zo groot dat Muiden als eerste gemeente in Nederland moest besluiten de parkeermeters ook op zondag en wel tot 21.00 uur in werking te stellen. Een goed idee dat later door Amsterdam werd overgenomen.

Muiden weet hoe je een stad moet promoten, daar hebben ze de Provincie, laat staan Pas Marketing of G&D promotions, niet voor nodig. Muiden heeft immers zijn Stadsnar en als dat niet genoeg is kruipt de hulpschout uit zijn Schulp en brult er lustig op los: "Boeren, burgers en naar ik hoop zo min mogelijk buitenlui, komt dat zien komt dat zien! Maar bezoek niet het Muiderslot want die klomp ouwe stenen is voor niemand interessant. En wie het waagt naar de Maxis te gaan om daar een auto te kopen trek ik onmiddellijk zijn rijbewijs in!" Redelijk betrouwbare bronnen weten te melden dat deze magistraat autoshows niet zo ziet zitten omdat hij een nare smaak in de mond heeft van een autobladavontuur waarbij hij niet kon rekenen op bijval van de Weesper autodealers bij monde van Pas Marketing.

Muiden heeft geen reclameborden nodig, Muiden heeft al 1050 jaar zijn eigen stadsomroepers en die schreeuwen zo hard dat het geraas van het verkeer op de A1met gemak wordt overstemd. Met gevolg dat de toegestroomde meute voor lange files zorgt op de op- en afritten naar Muiden. Dit overweldigende succes hadden de Schout en Schepenen niet verwacht. Onbetrouwbare bronnen fluisteren dat de Schout en zijn Schepenen lonken naar de Maxis en dit lelijke gebouw met de grond gelijk willen maken. Dat zou een mooie parkeerplaats opleveren met veel parkeermeters, pendelbussen of misschien wel een echte pendeltram. Minder werkgelegenheid , geen winkels waar de Muider ingezetenen hun boodschappen kunnen doen maar wel meer parkeerinkomsten!! Helaas, het Maxis terrein en de opstallen zijn eigendom van de ABN-AMRO en het duurt nog 20 jaar voordat Muiden er misschien iets mee kan doen. Ondertussen is Muiden dan opgegaan in Weesp of Amsterdam en het gebied rond de Maxis eigendom van stadsdeel IJburg.

Vooralsnog is Muiden een stad waar we trots op mogen zijn. Waar de provincie op doelt is natuurlijk dat andere vestingstadje: Naarden, een toonbeeld van kommer en kwel. Het wordt tijd dat de provincie eens wat aan de promotie van Naarden gaat doen. Op zondag is daar geen toerist te bekennen. Logisch want je mag er in het centrum kosteloos je auto parkeren. En dat wekt argwaan. Nu heeft Naarden ,in tegenstelling tot Muiden, de toerist ook niets te bieden. Wie per vergissing dit stadje bezoekt ontdekt niet meer dan: een grote kerk, het schuttersfestijn, een fotofestival, een antiekmarkt, de Matheus Passion, twee museums, een krakerig stadhuis, wat schoongeboende stadsmuren, een arsenaal met meubels die je voor je verdriet niet wilt hebben en een stuk of 15 horecagelegenheden. En wat te denken van die oude huisjes die allang plaats hadden moeten maken voor b.v. een meubelboulevard? Het gaat zo slecht met Naarden dat de neringdoenden het de moeite niet waard vinden om hun winkels nog op slot te doen. Ze blijven 7 dagen in de week open want je weet immers maar nooit. Ach, er staan soms wat reclameborden voor de festiviteiten waar geen hond naar komt. Zinvol is dat natuurlijk niet.

Tja Ouwe Muier, Naarden kan een voorbeeld nemen aan Muiden als het de promotie betreft en dat geldt in iets mindere mate natuurlijk ook voor Weesp waar ondergetekende zijn hele leven woont.

Vriendelijk groet van een Ouwe Weesper.

PS, U als ouwe Muier heeft vast en zeker Otto Holzhaus gekend? Dat was een reclametycoon van wereldformaat. Volgens onbetrouwbare bronnen was hij de man achter de zo succesvolle promotiecampagne 1050 jaar Muiden
Antwoord van Ouwe Muier:

Beste Paul Smit,

Geen idee wat je mij met je uitvoerige mail van 11-8-2003 allemaal duidelijk wil maken, maar ik proef een poging tot ironie, misschien zelfs wel persiflage. Ik voel me hoe dan ook gevleid met zoveel persoonlijke aandacht. Om er achter te komen waar je heen wilde, heb ik de betreffende keutel opgezocht en gevonden – in de bijgaande oorspronkelijke context. Wat mij opviel was de edelmoedigheid van Pas Promotions dat G&D Promotions zo onbaatzuchtig bij B&W aanbeval. Ik herinner me dat dit de reden was er keutelaandacht aan te wijden. Verder kan ik je verzekeren, dat de onbetrouwbare bronnen, volgens welke 'de reclametycoon van wereldformaat' Otto Holzhaus (die ik inderdaad ken maar beter zou willen leren kennen), de man zou zijn achter de succesvolle promotiecampagne 1050 jaar Muiden, al even onbetrouwbaar zijn als de bronnen waaruit zou blijken dat de provincie voor de toeristische promotie zou onderhandelen met de firma's Pas Marketing en G&D Promotions. Otto Holzhaus heeft een keer gegevens over een Muider onderwerp aangeleverd voor het jubileumboekje van Muiden 1050. Meer heeft hij niet gedaan, behalve dan vrolijk mee feesten, ondanks zijn narrige karakter.
Met vriendelijke groet,

Ouwe Muier

Uit de keutelaflevering 'Twee Turbulente Keutelkaren' (5 december 2002)
+ De firma Pas Marketing mocht indertijd van de gemeente geen vijftien reclameborden plaatsen voor een autoshow bij de Maxis. Er kwam een rechtszaak van. Om 'conflicten en misverstanden voor nu en in de toekomst te vermijden', kwam het promotiebedrijf met een advies dat van groot promotioneel belang' voor Muiden zou zijn. Omdat het Muiderslot en Fort Pampus regelmatig evenementen in de aanbieding hebben en omdat Muiden op de drempel van het 1050 jarig bestaan staat, bevalen ze B&W van harte, en 'zonder enig eigenbelang', het concept 3-sign van G&D Promotions uit Wormerveer aan.
+ Bedoeld worden 'veilige, vandalismebestendige' driekantige borden, die het hele jaar door op vaste plaatsen kunnen worden gebruikt voor de aankondiging van 'evenementen, promotie van culturele activiteiten en reclame voor ideële instellingen'. Ze staan al in Amsterdam en andere gemeenten. G&D Promotions plaatst de borden en vangt daarvoor een bepaald percentage van de inkomsten. Illegaal geplaatste borden worden in één moeite door verwijderd: door G&D. Pas Marketing had al een paar prima plekjes voor 3-sign op het oog: de op - en afritten van de A1, 'de parkeerplaats bij het Muizenfort' en 'de parkeerterreinen bij Mariahoeve en de Pampusweg'. Pampusweg?
+ Hoewel de naam G&D aardig in de buurt komt van B&W, liet de burgemeester weten dat het college deze zaak in eigen hand wil houden, en streeft naar een 'schoon Muiden', wat de borden betreft. Niet te veel en niet te bont dus. Wel moet er een bordenbeleid komen, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen diverse belangen: plaatselijk, maatschappelijk en economisch. Veel opbrengst wordt er overigens niet van verwacht.
+ De provincie wil volgend jaar 700 duizend euro uitrekken voor toeristische promotie in Noord-Holland. De nadruk komt op onder meer het IJsselmeer, de Zuiderzeestadjes en het watertoerisme te liggen. Volgens onbetrouwbare bronnen wordt er onderhandeld met de firma's Pas Marketing en G&D Promotions.

terug naar de inhoudsopgave


U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: