terug naar de inhoudsopgave

muideninfo.nl ingezonden stukken:

Toespraak op de commissievergadering

Muiden, 9 december 2003
Geachte Voorzitter, Geachte leden van de Raadscommissie,

Inleiding
Zoals u van mij gewend bent ga ik u wederom niet vertellen wat ik wens wat u beslist ten aanzien van de ontwikkeling van het KNSF-terrein, maar ga ik trachten enige elementen die daarbij een belangrijke rol spelen op een rijtje te zetten. Ik zal daarbij aandacht besteden aan het element voorlichting, aan de rol van de 'open begroting' en de rol van het provinciaal streekplan, de status en het belang van de 'intentieverklaring', en tenslotte weer aan het element voorlichting.

Voorlichting 1
U weet dat ik de redactie voer van een website waarop ik tracht informatie te verstrekken die voor de politieke besluitvorming in Muiden belangrijk kan zijn. Zo heb ik, toen de door de wethouders van de gemeenten Weesp en Muiden afgesproken invulling van het streekplan via de pers bekend gemaakt werd, deze plannen onverwijld verduidelijkt. Met een plattegrond heb ik aangegeven wat daarvan de consequenties waren. Op dezelfde wijze heb ik het Grontmij rapport met betrekking tot de invulling van het KNSF-terrein verduidelijkt. Ik heb getracht dat zo wetenschappelijk en waardevrij mogelijk te doen, en heb daarbij een oproep gedaan aan iedereen om zijn of haar visie op muideninfo te publiceren. Uitdrukkelijk heb ik ook daartoe KNSF-Vastgoed B.V. uitgenodigd. Deze partij heeft echter tot heden niet van dit aanbod gebruik gemaakt. Omdat verder alle reacties die ik heb ontvangen negatief waren over de KNSF-plannen, is ten onrechte de indruk ontstaan dat muideninfo het platform is voor tegenstanders van deze plannen. Ik hecht eraan nadrukkelijk te verklaren dat dit niet zo is, en iedereen even welkom is. Ik moet echter constateren dat in Muiden voorstanders moeilijk te vinden zijn, óf kennelijk geen behoefte hebben aan deze vorm van publiciteit. Aan het eind van mijn betoog ga ik daar op terug komen.

'open begroting' en het provinciaal streekplan
Geachte raadscommissie, als de instanties die een rol spelen bij beslissingen ten aanzien van ruimtelijke ordeningsvraagstukken zich zorgvuldig van de taak zouden kwijten waarvoor ze zijn ingehuurd, dan zouden die beslissingen beslist sneller en rationeler genomen worden. Ik doe mijn best te begrijpen waarom we in deze vergadering de 'open begroting' moeten behandelen.

Dat de verhuurder met de huurder van het terrein overeengekomen is de huur te beëindigen, en onder welke voorwaarden, is een zaak tussen die partijen. Een sociaal plan voor het personeel is een zaak tussen het bedrijf en de vakbonden. Met géén van deze twee kwestie's heeft ons gemeentebestuur maar iets te maken. Een gemeentebestuur heeft uitsluitend en alleen te maken met ruimtelijke ordening, de financiële afspraken tussen huurder en verhuurder zijn een bedrijfs-eigen kwestie, en mogen vertrouwelijk blijven. Daarmee zijn ze dus ook, in principe, in deze vergadering van geen enkel belang.

De verhuurder heeft echter geïnformeerd bij de gemeente of de haar plannen ook daadwerkelijk gerealiseerd konden worden. Zakelijk gezien is dat volstrekt logisch. Een passend antwoord van het college van B en W zou geweest zijn "Sorry, dat kunnen wij niet zeggen, zulke ingrijpende ontwikkelingen moeten eerst in de raad besproken worden". Als dan de verhuurder, in haar rol van projectontwikkelaar zou blijven aandringen vooraf afspraken te maken, dan is een logisch en passend antwoord: "Ú bent ondernemer, ú beslist welke risico's u neemt". Omdat dit antwoord niet gegeven is, ligt het in de rede te veronderstellen dat de raadsfracties weldegelijk van te voren gepolst zijn.

Navrant is dat het gemeentebestuur zich verschuilt achter het provinciaal streekplan. Toen ik er op attent gemaakt werd dat Muiden niet anders kan dan grootschalig bouwen, heb ik mij daarover geïnformeerd, bij de provincie, bij de gedeputeerde, en bij enige staten-leden, en heb ik de wet Ruimtelijke Ordening daar op na geslagen.

Beste mensen, dat streekplan heeft geen enkele juridische status, en wanneer de gemeenteraad van Muiden dit afwijst is het buitengewoon onwaarschijnlijk dat het ooit tot een aanwijzing op grond van artikel 37 van de wet R.O. zal komen. De heer Meijdam schrijft mij immers persoonlijk dat de raad van Muiden over de toekomst van Muiden beslist. Dat de burgemeester nota bene in zijn functie van technisch voorzitter van de Raad anders beweert, is een gotspé.
Áls u beslist dat op het KNSF-terrein tweeduizend woningen gebouwd mogen worden beslist u dit op basis van uw eigen wensen en uw eigen argumenten.

Bij het beslissingsproces kan de aangekondigde Milieu Effecten Rapportage behulpzaam zijn. Gebruikelijk is dat een MER verschillende alternatieven vergelijkt op hun milieueffecten. In dit geval moet het echter anders: per onderdeel van het plangebied, zal men moeten vaststellen wat de milieueffecten zijn voor de verschillende alternatieve bestemmingen van dit gebiedje: waarbij zo fijnmazig mogelijk gewerkt wordt. Alleen zo is de MER waardevrij, dat wil zeggen: bestaat niet de verdenking dat naar een bepaald resultaat toegewerkt wordt. Die verdenking wordt weldegelijk gewekt wanneer de provincie de regie voert over de structuurvisie.

Intentieverklaring
De gemeente Muiden lijkt met het tekenen van de 'intentieverklaring' akkoord te zijn gegaan met, en ik citeer: 'KNSF acht realisatie van haar initiatief tot vroegtijdige beëindiging alleen verantwoord als de met de beëindiging gemoeide aanzienlijke kosten kunnen worden gedekt uit een zodanige additionele (ten opzichte van het huidige streekplan) herontwikkeling van het terrein, dat deze kosten daadwerkelijk door opbrengsten uit additionele herontwikkeling kunnen worden gedekt'. De raad is met deze intentieverklaring op 17 april 2003 zonder discussie en zonder hoofdelijke stemming akkoord gegaan. Nu heb ik nogal al wat ervaring met "intentieverklaringen' of 'letters of intent' in het zakenleven. Ze zijn bijna zo goed als een contract, en verbreken ervan weegt heel zwaar. Daarmee heb ik u een argument gegeven om de KNSF-plannen maar uit te voeren.

Ik heb proberen te onderzoeken in hoeverre dit geldt voor deze intentieverklaring. Volgens Marilyn Swan, hoofd communicatie en public relations van British Aerospace Engineering Systems, het moederbedrijf van MCI, speelt de opbrengst uit de vastgoed ontwikkeling in het geheel geen rol. De beslissing te sluiten is een puur bedrijfseconomische beslissing. De producten van MCI kunnen beter elders gemaakt worden, of ingekocht worden. In mijn naïviteit kon ik dat niet geloven en heb ik voor de zekerheid heb ik toch ook nog eens gebeld met de heer Robertson, de directeur van MCI. Hij bevestigde dit verhaal. De KNSF schrijft echter in de intentieverklaring dat zij de sluiting financieren, en daartoe een initiatief genomen hebben. Haalt u zich ook maar eens de persconferentie van 24 januari voor de geest. Ik wens u wijsheid en doortastendheid toe bij het op waarde schatten van de intentieverklaring, en het beoordelen van de onderhandelingspositie van de gemeente Muiden.

Voorlichting 2.
Ik heb begrepen dat de voorlichting rond de ontwikkelingen van het KNSF-terrein ondersteund zal worden door een professioneel communicatie bureau. Wanneer de gemeente dit bureau betaalt, en dit bureau de opdracht heeft om waardevrij alle meningen en feiten over deze zaak te communiceren, juich ik dit initiatief toe. Graag heb ik dan inzicht in de verstrekte opdracht aan dit communicatiebureau.

Ik heb echter vernomen dat dit bureau betaald wordt door KNSF-vastgoed. Ook dat is prima. Het is dan correct dit bureau niet namens de gemeente op te laten treden. Er is niets op tegen dat KNSF-vastgoed haar plannen zelf toelicht en verdedigt.

J. Bovenlander.

terug naar de inhoudsopgave


U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: