terug naar de inhoudsopgave

muideninfo.nl ingezonden stukken:

Afsluiting Sluisbrug

Ik had mijn stukje over het sluipverkeer nog maar net naar Muideninfo verzonden of de verkeersellende barstte weer los.

Sinterklaas was zojuist gearriveerd en de menigte op de Schulpen had zich weer verspreid. Toen kwam het sluipverkeer. Geleid en begeleid door de Rijkspolitie! Maar daardoor toch niet minder hinderlijk voor de argeloze bewoner, die zich op deze feestelijke dag door Muiden bewoog. Urenlang wrong zich een trage file over de Sluisbrug. Urenlang werden voetgangers en fietsers fysiek bedreigd.

Toen ik voor de deur van ons aller Herman Pronk bijna van de sokken was gereden, was ik inmiddels zo kwaad, dat ik wethouder Schulp maar eens heb gebeld. Die begreep mijn woede wel. Maar hij kon er verder ook niets aan doen, zo was zijn commentaar.

De snelweg zat dicht door werkzaamheden en een ongeluk. De rijkspolitie leidde het verkeer door Muiden. Hij had al voor elkaar gekregen, dat tijdens de aankomst van de goede Sint geen sluipverkeer door Muiden werd geleid. Hij had de Rijkspolitie gedreigd dan de brug te zullen sluiten omdat hij, mocht het verkeer toch doorgaan tijdens de aankomst van de Goedheiligman, moord en doodslag vreesde. En de politie was zo vriendelijk geweest om Muiden een paar rustige uren te gunnen. Maar daarna was het weer gewoon losgebarsten.

Op mijn vraag, waarom hij de Sluisbrug niet werkelijk afsloot, liefst selectief, met electronisch bediende afsluitingen, antwoordde hij, dat hij dat eenvoudigweg niet mocht. Het was en werd hem door de hogere overheid verboden. Die wil niet, dat Muiden wordt afgesloten, aldus de wethouder. Een argument, dat hij in de debatten al eens eerder over het voetlicht heeft gebracht, maar dat bijde burgers niet duidelijk is overgekomen. Als het waar is, moet er mijns inziens iets aan dat overheidsverbod worden gedaan.

Bij doorvragen bleek de genoemde hogere overheid de Rijkspolitie te zijn, en naar zijn mening viel die onder het Ministerie van Justitie en van Binnenlandse zaken. Verwonderlijk genoeg kwam het Ministerie van Verkeer en Waterstaat niet in zijn opsomming voor.

Naar zijn mening was de enig goede oplossing een doorverbinding van de Mariahoeveweg met de Maxisweg maar de daarvoor benodigde 25 miljoen had hij helaas niet in zijn zak.

Hij zou het echter wel op prijs stellen, als wij burgers ons tot bedoelde hogere overheid zouden wenden. Ook buitenparlementaire actie zoals een levende blokkade op de brug - die ik in mijn boosheid als remedie voorstelde - zou hij toejuichen.

Ik heb hem toen meegedeeld, dat ik eens zou bezien, of en hoe ik contact op zou nemen met de genoemde hogere overheden en tevens, dat ik wel eens wilde bekijken, of en hoe een buitenparlementair burgerinitiatief kon worden georganiseerd. En daarmee eindigde het gesprek. Maar niet de verkeersellende.

Later, noch eens nadenkend over dat telefoongesprek, vroeg ik mij af, in hoeverre de "hogere overheid" Muiden kan dwingen om deze wantoestand te laten voortduren en waarom men ons zou verbieden de brug fysiek af te sluiten.

's Zomers is ze op zondag toch ook gesloten? En dan staan er ook vaak files op de A1. Daarbij: Electronisch geregelde afsluiting - of zelfs afsluiting met paaltjes, zoals die nu gebeurt, kan door de politie indien gewenst toch tijdelijk worden opgeheven? Poltie, brandweer, ambulances ,etc. kunnen er toch altijd door? Dat is met electronische bediening zelfs veel eenvoudiger dan met een sleutelbediend paaltje! Dan kan ook de wethouder met zijn auto van zijn huis naar het gemeentehuis rijden, zonder omrijden of noemenswaardig oponthoud. Ik snap nog steeds niet, welke diepere redenen er liggen achter de gedachte, dat de Sluisbrug niet kan of mag worden afgesloten voor het sluipverkeer.

Iemand heeft me overigens ingefluisterd, dat mevrouw Waanders van VIB het verhaal van bedoeld afsluitingsverbod bij de Rijkspolitie al eens heeft gecheckt en dat haar conclusie was, dat het niet op waarheid berustte. En er zijn elders in Nederland ook voorbeelden van het tegendeel. In Vianen bijvoorbeeld wordt het sluipverkeer ook met fysieke afsluitingen geweerd, is me verteld.

Inmiddels verwondert het mij, dat er nog geen zwaar gewonden of doden zijn gevallen. Als men ziet, hoe moeders met kinderen zich te voet of op de fiets, door de verkeersstroom bij de brug wringen, hoe kinderwagens - die niet met vier wielen op de smalle trottoirtjes kunnen rijden - met levensgevaar over de brug moeten, kan men slechts constateren dat de Muiders tot dusver veel geluk hebben gehad en dat geldt dan ook voor de verantwoordelijke politici. En dan heb ik het nog niet over de conflicten tussen automobilisten op de brug, als er weer iemand de voorrangsregels niet heeft gevolgd en er files achter beide belligerenten staan en niemand meer achteruit kan. En dat alles kunnen we eenvoudig uit de wereld helpen.

Maar er moet nu iets gebeuren. Liefst door die verantwoordelijke politici, maar anders door middel van een buitenparlementair - vreedzaam - burgerinitiatief. Muiden wordt anders onleefbaar en dat kan niemands bedoeling zijn. Ik zeg dus nogmaals, dames en heren politici : Afsluiten die Sluisbrug. En snel. Liefst selectief. Zo'n installatie hoeft echt niet duurder te zijn dan een uitgebreide regeling met stoplichten, die nooit echt effectief kan zijn. Ingewikkeld is het ook al niet. Houders van transponders kunnen vrijwelzonder oponthoud doorrijden. Sluispverkeer kan er eenvoudigweg niet door. Transponders voor de Muidenaren en voor politie, brandweer, ambulances, etc. kosten voor zover ik heb begrepen in de orde van € 10,--; dus niet meer dan de kosten van 40 kilometer rijden. Voorwaar geen echte belemmering. Er zijn mensen die hebben uitgerekend, dat zo'n oplossing zelfs goedkoper is dan stoplichten. En in ieder geval ook milieuvriendelijker.

Onlangs heb ik soortgelijke installaties gezien in o.m. Haarlem, Amsterdam, Harderwijk, Middelburg en Veere om er maar een paar te noemen en ik heb echt niet onthouden, waar ik ze nog meer heb gezien, maar dat waren er vele. Wethouder, Raad, Burgemeester, ga nu toch eens kijken bij gemeentes, die zoiets hebben. Overtuig u zelf nu eens van de veiligheid, die op die manier kan worden geschapen. En neem dan welingelicht het juiste besluit. Als het dan toch stoplichten moeten worden ( stoplichten kun je ook de hele dag op rood laten staan - maar dat is uiteraard veel minder effectief dan een fysieke afsluiting ) of paaltjes met sleutelbediening : Nu ja - Muiden is een democratie en wij hebben u tenslotte gekozen.

Maar wat er ook wordt besloten: Doe het nu en doe het snel, voor de door wethouder Schulp gevreesde moord en doodslag bij de Sluisbrug werkelijkheid wordt; voor de eerste verkeerdoden vallen. Hef deze ergernis voor de Muidenaren op. Dat is een deel van de taak en de verantwoordelijkheid, die u op u hebt genomen, dames en heren politici!

Ik neem aan dat u dat goed beseft. Ik wens u veel wijsheid toe en vooral veel besluitvaardigheid.

Louk Gotjé
terug naar de inhoudsopgave


U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: