terug naar het overzicht

Rijkswaterstaat over ons aquaduct

5 september 2006


Het kabinet heeft besloten dat we sowieso ons aquaduct krijgen. Ongeacht of het nu voor de bereikbaarheid van Almere uitdraait op het Stroomlijnalternatief, het Verbindingsalternatief, of het door minister Zalm bedachte véél goedkopere Lokatiespecifieke alternatief. Om u een idee te geven: het eerste kost 3,8 miljard, het tweede 3,9 miljard en het laatste 1,2 miljard euro. Daarvan is minstens 238 miljoen bestemd voor ons aquaduct. Het realiseren van al onze noten op onze zang is echter 227 miljoen euro duurder. Dus: een eco-aquaduct van 295 meter breed met 1000 meter verdiepte ligging aan de westzijde is 227 miljoen euro duurder dan een simpel aquaduct van 95 meter breed. Rijkswaterstaat schrijft in de aanvullende Alternatieven en Varianten Nota er het volgende over:
(de laatste bedragen zijn incl. BTW.
In de eerstgenoemde bedragen - voor totalen - is waarschijnlijk BTW niet inbegrepen)

Aanvullende wensen rond A1 aquaduct Muiden

Een groot aantal overheden en maatschappelijke organisaties pleit voor de aanleg van een aquaduct voor de kruising van de A1 met de Vecht bij Muiden. De Vecht wordt dan over de snelweg heen geleid; het vaar- en autoverkeer ondervindt geen hinder meer van brugopeningen. De regio ziet in het aquaduct mogelijkheden om de kwaliteit van het gebied te vergroten:
• Met het “Uitvoeringsprogramma Groene Uitweg” (provincie Noord-Holland, 17 februari 2006) heeft een brede samenwerking van regionale overheden en maatschappelijke organisaties een pakket aan maatregelen uitgewerkt ter behoud en versterking van de ruimtelijke kwaliteit van het gebied. Dit betreft projecten voor natuur, water, recreatie en landbouw (groen-blauw). Het aquaduct Muiden vormt onderdeel van deze plannen, met het idee deze te benutten voor de realisatie van een recreatieve fietsverbinding en een ecologische verbindingszone tussen het Naardermeer enerzijds en de Diemerzeedijk, Diemer Vijfhoek en baai van Ballast en Waterland anderzijds.
• In het kader van de streekplanuitwerking Bloemendalerpolder/KNSF-terrein (zie ook paragraaf 3.4) heeft de provincie Noord-Holland het plan ontwikkeld om de A1 tot 1,5 kilometer westelijk van de kruising met de Vecht verdiept aan te leggen. Dat zou het mogelijk maken de zichthinder te beperken en met name het KNSF-terrein beter in te richten.
• De gemeente Muiden heeft daarnaast aangegeven het lokale verkeer zo veel mogelijk via het aquaduct te willen afwikkelen.
• De Natte As is een robuuste verbindingszone die loopt van de Zeeuwse eilanden tot het IJsselmeer. Onderdeel van de Natte As is de verbinding tussen het Naardermeer en het IJmeer of Gooimeer, waarbij de Natte As ook de A1 moet kruisen. Hier zijn verschillende opties voor: oostelijk van de A6 knooppunt Muiderberg, westelijk van de A6 tussen Muiden en knooppunt Muiderberg en ter hoogte van de Vecht in combinatie met het aquaduct bij Muiden. Het voorkeurstracé voor de Natte As is op dit moment nog niet bekend.

Varianten aquaduct Muiden en kruising Natte As-A1 uitgewerkt

Deze aanvullende wensen betekenen alle een verlenging van het aquaduct, zoals opgenomen in de verdiepte variant van het Stroomlijnalternatief. Diverse varianten voor het aquaduct zijn recentelijk uitgewerkt en de kosten van de aanvullende wensen zijn geraamd. Dit is uitgevoerd voor zowel het Stroomlijnalternatief, waarbij de A1 ter hoogte van Muiden wordt uitgebreid naar totaal 12 rijstroken, als het Verbindingsalternatief, waarbij de A1 niet verder wordt uitgebreid.
Daarnaast is nagegaan wat de kosten zijn voor het aanpassen van de infrastructuur van de A1 ten behoeve van de realisatie van de Natte As westelijk en oostelijk van knooppunt Muiderberg.

Verlenging aquaduct bij Stroomlijnalternatief

In de AV-nota zijn twee varianten voor het Stroomlijnalternatief opgenomen:
bovengronds (met een brug bij Muiden) en verdiept (met een aquaduct bij Muiden). In beide varianten wordt de A1 uitgebreid naar totaal 12 rijstroken. Het aquaduct bij Muiden, zoals oorspronkelijk uitgewerkt, heeft een overspanning van 95 meter. De huidige brug wordt heringericht als lokale weg voor het verkeer in Muiden. Het aquaduct kost € 52 miljoen meer (inclusief plankosten) dan de variant waarbij een nieuwe brug ten zuiden van de bestaande A1 wordt aangelegd.
De volgende varianten zijn uitgewerkt:
- een aquaduct waarin niet alleen de snelweg maar ook een lokale weg wordt aangelegd, zodat de bestaande brug kan verdwijnen; daarbij moet het lokale verkeer in Muiden flink omrijden en de kans bestaat dat de weg bij de sluis overbelast zal raken doordat deze route korter is;
- een aquaduct dat aan beide zijde wordt verlengd met 100 meter, zodat het totale gesloten deel 295 meter bedraagt. Hiermee wordt ruimte gecreëerd voor een ecologische verbindingszone en recreatieve fietsverbindingen. Ook kan bij een aquaduct van dergelijke omvang desgewenst de Natte As worden gerealiseerd;
- een aquaduct dat ook wordt verlengd tot totaal 295 meter én waarbij de A1 ten westen van de Vecht 1 km langer verdiept blijft lopen ten behoeve van de ontwikkeling van de Bloemendalerpolder.

In onderstaand overzicht zijn per variant alleen de meerkosten aangegeven van de verschillende varianten. Ten opzichte van de stroomlijnvariant waarbij de uitbreiding van de A1 met een nieuwe brug wordt gerealiseerd. En ten opzichte van de stroomlijnvariant waarbij de A1 wordt uitgebreid met een (kaal) aquaduct conform de basisvariant.

Tabel 1 Meerkosten aanvullende wensen aquaduct Muiden:
Stroomlijnalternatief (met 12 rijstroken op de A1) Meerkosten t.o.v. brug (incl. BTW) Meerkosten t.o.v. aquaduct basisvariant (incl.BTW)
aquaduct (gesloten deel 95 m) + € 52 miljoen
aquaduct met lokale weg (gesloten deel 95 m) + € 70 miljoen + € 18 miljoen
aquaduct met eco-oevers / Natte As (gesloten deel 295 m) + € 91 miljoen + € 39 miljoen
aquaduct met eco-oevers (gesloten deel 295 m) én 1 km langer verdiept + € 279 miljoen + € 227 miljoen

Aquaduct Muiden bij Verbindingsalternatief

Bij een keuze voor het Verbindingsalternatief wordt de A1 niet verder uitgebreid. De A1 heeft dan in totaal 8 rijstroken (na verdubbeling van de wisselstrook). In de verschillende varianten van het Verbindingsalternatief zoals uitgewerkt in de AV-nota, is dan ook geen aquaduct bij Muiden opgenomen. In de AV-nota is een aanzet gegeven voor het nader uit te werken Meest Milieuvriendelijke Alternatief (MMA). In het MMA gebaseerd op het Verbindingsalternatief is een aquaduct bij Muiden gesuggereerd. Deze optie is nader uitgewerkt. De kosten van het verleggen van de bestaande A1 in zuidelijke richting in de vorm van een aquaduct (met een gesloten deel van 95 meter) bedragen € 238 miljoen (inclusief BTW).

Kruising Natte As met A1

Het aanpassen van de A1 ten behoeve van de Natte As kan bestaan uit het verhogen van de A1 (met 6 meter) over een lengte van circa 200 meter (zoals wordt aangelegd bij de N236 ten zuiden va het Naardermeer). Oostelijk van de A6 (ten behoeve van een natuurverbinding tussen Naardermeer en Gooimeer) kost deze maatregel naar schatting € 33 miljoen (incl. BTW). Westelijk van de A6 (tussen knooppunt Muiderberg en Muiden) kost deze maatregel naar schatting € 49 tot € 54 miljoen (incl. BTW). De meerkosten van een kruising van de Natte As bij Muiden zijn weergegeven in tabel 1.


terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: