terug naar het overzicht

Benuttingsvariant levert nagenoeg geen hinder op

Weet u het nog? Twee jaar geleden werden er de wildste plannen gepresenteerd om de problemen op de A1 aan te pakken. Een overzicht daarvan vindt u hier. Nu heeft Rijkswaterstaat gekozen voor een benuttingsalternatief dat snel uitgevoerd kan worden. Met (o.a.) dat doel is de Spoedwet Wegverbreding op 24 juni 2003 aangenomen.


Géén lage brug - Niet het zuidelijke brugdeel wordt verbreed, maar het noordelijke.
Geen hinder voor aanwonende woonboten.
De CRAAG-nieuwsbrief nummer 16 is uit. Klik hier voor de op de Vechtbrug betrekking hebbende citaten daaruit.

16-juli-2003

inleiding

Ir. Jan van Leeuwen heeft de belanghebbenden reeds persoonlijk geïnformeerd: hun woonboot kan rustig blijven liggen. Er is - in de huidige plannen - geen sprake van het verbreden van het zuidelijke brugdeel zoals bij het benuttingsalternatief eerder werd geopperd, en al helemaal niet van een lage brug - maar wél van het verdubbelen van de wisselstrook. Daartoe wordt het noordelijk brugdeel verbreed. Eerder werd er aan gedacht de wisselstrook op de brug te splitsen, en één rijbaan op het zuidelijk brugdeel te leggen. Daarmee wordt het noodzakelijk om het weefvak op de huidige plaats te laten vervallen. Om dat op te vangen werd gedacht aan of een 'aangehangen' weefvak op het zuidelijk brugdeel, of een lage brug ten zuiden van de Vechtbrug. Deze plannen zijn nu dus van de baan:

1. Variant Lage brug De bestaande brug in de A1 wordt gehandhaafd. De in- en uitvoegstrook op de zuidzijde van de brug verandert in een rijstrook, zodat de brug toch voldoende rijstroken heeft. Aan de zuidzijde blijven één oprit en één afrit beschikbaar (nu twee) voor Weesp/Muiden en Muiderberg/Muiderslot. Ze worden met elkaar verbonden door een nieuwe (lage) brug over de Vecht. Aan de noordzijde van de A1 vinden bij deze variant geen grote veranderingen plaats.
2. Variant Bestaande brug Oorspronkelijk zou het zuidelijke brugdeel met ongeveer vijf meter worden verbreed. Dit om ruimte te creëren voor een tweede wisselstrook. Het idee is nu om het noordelijke brugdeel met ongeveer 2,5 meter te verbreden.


Tussen de brugdelen zit nu een ruimte van ongeveer 2,5 meter, en die ruimte wordt gebruikt om de wisselstrook te kunnen verbreden naar twee rijbanen. Het brugwachtershuis, dat nu tussen de brugdelen in staat, zal naar de zuidzijde van de brug verplaatst moeten worden. Waarschijnlijker is echter dat het geheel vervalt, en de brugbediening op afstand, vanuit de verkeerscentrale in Velsen, zal gebeuren. Alle op- en afritten bij Muiden blijven zoals ze nu zijn.

De craag-website geeft over deze plannen, en de plannen voor de rest van het craag-gebied, de volgende informatie:

Het Benuttingsalternatief

In de Trajectnota CRAAG staat een aantal oplossingen voor de bereikbaarheidsproblematiek in de CRAAG-regio. De minister van Verkeer en Waterstaat heeft Rijkswaterstaat opdracht gegeven het ‘Benuttingsalternatief, variant bestaande brug’ verder uit te werken. De optie ‘lage brug’, zoals opgenomen in de Trajectnota CRAAG, is hiermee vervallen.
In het Benuttingsalternatief staat een optimale benutting van het bestaande asfalt centraal. Dit kan bijvoorbeeld door vluchtstroken als spitsstroken te gebruiken. Een andere mogelijkheid is rijbanen opnieuw in te delen, zodat er meer rijstroken ontstaan.
Het Benuttingsalternatief is in de Trajectnota CRAAG nog als één project opgenomen. De CRAAG-studie valt nu onder de Spoedwet. Dit heeft ook tot gevolg dat het Benuttingsalternatief is opgesplitst in vier projecten. Alle projecten doorlopen zelfstandig de besluitvormingsprocedure en kennen een eigen uitvoeringstraject. Dit heeft als voordeel dat vertraging van het ene project geen gevolgen heeft voor het andere. Ook maakt opsplitsing de projecten kleiner en dus overzichtelijker.
Rijkswaterstaat werkt de volgende vier projecten verder uit:

Op deze pagina’s beschrijven we ook het project A1 knooppunt Watergraafsmeer-knooppunt Diemen. Dit nieuwe project, dat van belang is voor de verkeersdoorstroming in de CRAAG-regio, valt eveneens onder de Spoedwet. Rijkswaterstaat start voor dit baanvak een nieuwe studie.

A9 Holendrecht-Diemen

Spitsstroken in beide richtingen op de A9 Gaasperdammerweg, van aansluiting Zuidoost tot knooppunt Diemen. Hierdoor kan het spitsverkeer 2x3 rijstroken benutten. Het knooppunt Diemen krijgt een andere rijbaanindeling. Deze verbetert de doorstroming van de Gaasperdammerweg naar de A1, richting ‘t Gooi en Flevoland.

A1 ‘t Gooi

Aanleg spitsstroken op de A1 tussen aansluiting Bussum en aansluiting Laren. Hierdoor heeft het verkeer in de spits de beschikking over 2x3 rijstroken.

A1/A6 Muiderberg-Almere Stad-West Oostbaan

Een spitsstrook aan de oostzijde van de A6 tussen knooppunt Muiderberg en de aansluiting Almere Stad-West. Het verkeer heeft dan de beschikking over 3 rijstroken op de westelijke rijbaan en in de avondspits over 4 rijstroken op de oostelijke rijbaan.

A1 Diemen-Muiderberg, inclusief brug bij Muiden

Verdubbeling wisselstrook op de A1 tussen knooppunt Diemen en knooppunt Muiderberg. Hierdoor zijn 5 rijstroken in de drukste spitsrichting beschikbaar en 3 rijstroken in de andere richting. De rijstroken aan weerszijden van de wisselbaan schuiven op naar de buitenkant.
Vanaf knooppunt Diemen tot aan het begin van de wisselbaan krijgt de A1 permanent 2x5 rijstroken.
De brug over de Vecht bij Muiden heeft geen vluchtstroken. Om ruimte te scheppen voor verdubbeling van de wisselstroken, wordt het huidige noordelijke brugdeel verbreed met ongeveer 2,5 meter. Dit gebeurt ‘naar binnen toe’, in de richting van het zuidelijke brugdeel, dus als het ware ‘in de midden-berm’. Hierdoor ontstaat voldoende ruimte voor een tweede wisselstrook. De bestaande op- en afritten blijven gehandhaafd. De verbreding van het noordelijke brugdeel verschilt van de plannen zoals opgenomen in de Trajectnota CRAAG van begin 2002.

A1 knooppunt Watergraafsmeer-knooppunt Diemen

Voor het gehele wegennet is het van belang dat de doorstroming op de A10 en de A9 zoveel mogelijk gewaarborgd is. Het verkeer van en naar de A1 veroorzaakt echter in de ochtend- en avondspits stremmingen op deze twee wegen. ’s Ochtends wil veel verkeer vanaf de A1 de A10 oprijden. De A10 kan het verkeersaanbod niet aan en er ontstaat op de A1 een file.
De staart daarvan blokkeert de doorstroming richting A9 Gaasperdammerweg, de kop zorgt voor congestie op de A10.

Het plan is een ‘buffer’ te creëren, een extra rijstrook die als een soort opstelruimte fungeert. Hierdoor wordt de file op de A1 breder en korter. Het verkeer richting A9 ondervindt dan minder hinder. De problemen op de A10 kunnen worden verminderd door het verkeer daar beetje bij beetje toe te laten. ’s Middags geldt de omgekeerde situatie. Het verkeer van de A10 richting Amersfoort komt voor knooppunt Diemen in de file. Hierdoor remt het verkeer de doorstroming op de Ring A10 Oost. Ook hier zouden een bufferstrook en het doseren van het verkeer soelaas kunnen bieden.

Uit de De CRAAG-nieuwbrief nummer 16:

Over de uitvoering van het benuttingsalternatief:
Bestaande brug
Met de keuze voor de variant ‘bestaande brug’ bij Muiden is de optie 'lage brug' zoals opgenomen in de Trajectnota CRAAG, vervallen. Rijkswaterstaat heeft de plannen voor de bestaande brug bovendien geoptimaliseerd.
De huidige brug over de Vecht bestaat uit twee delen: een zuidelijk brugdeel voor verkeer richting ‘t Gooi en een noordelijk brugdeel voor de wisselstrook en het verkeer richting Amsterdam. Om verdubbeling van de wisselstrook mogelijk te maken, zou het zuidelijke brugdeel met vijf meter worden verbreed. Nadere studie heeft echter uitgewezen dat uitbreiding van het noordelijke brugdeel voordeliger is. Deze uitbreiding van 2,5 meter past geheel in de ruimte tussen beide brugdelen. Omdat de ingreep bouwkundig gezien eenvoudiger is, liggen de kosten lager en ondervinden scheepvaart- en wegverkeer minder hinder. Ook de verkeersveiligheid is met deze oplossing gediend. Ten slotte is bet een belangrijk voordeel dat bet bruglichaam niet dichter bij de woonboten en begraafplaats aan de zuidzijde komt te liggen. Wel zal eventueel bet brugwachtershuisje worden verplaatst. De verwachting is echter dat Rijkswaterstaat de Vechtbrug op afstand gaat bedienen, vanuit de verkeerscentrale de Wijde Blik bij de Wijkertunnel.

Over het klapperen van de Vechtbrug:
Klapperen Vechtbrug aangepakt
De Vechtbrug veroorzaakte de laatste tijd nogal wat geluidsoverlast. Rijkswaterstaat heeft daarom een aannemer opdracht gegeven om de bouten van de Vechtbrug aan te draaien, zodat de planken van bet brugdek niet meer kunnen rammelen. Ook zullen de punten van de brug, waarmee hij op de betonnen onderbouw steunt, worden gefixeerd als de brug niet openstaat. Daarmee moet het 'klapperen' een heel stuk minder worden.

Resultaat van de INSPRAAK m.b.t.
De Vechtbrug bij Muiden
Dat de huidige brug over de Vecht een knelpunt in de Al is, is een mening die veel insprekers delen. Over de meest ideale situering van een nieuwe brug is niet iedereen het met elkaar eens. Sommigen denken dat alleen een aquaduct een goede oplossing biedt voor de problemen op de weg en op het water.


terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: