terug naar de commissievergadering

Inspraak voor de commissie vergadering van 23 januari 2001



Inspraak door uw Webmaster:

Het Rapport van Roccade-Civility lijkt mij op het eerste gezicht een rationele inventarisatie, en een logische aanpak.

Voornamelijk heb ik aandacht besteed aan de aspecten die te maken hebben met de aanwezigheid op het internet en de toegang tot het internet (e-mail en interactiviteit via internet met de bevolking).

De management-samenvatting, die immers een samenvatting is van het gehele rapport, sla ik daarbij gemakshalve over, behalve dat ik van harte eens ben met de opmerking op blz. 6 dat het beheer van de inhoud, het zogeheten content-beheer van een gemeentelijke website door de gemeente zelf van groot belang is. Content-beheer heeft ook een directe relatie met de manier waarop de ambtelijke dienst omgaat met de documenten die voor raadsleden en publiek bedoeld zijn.

Ik lees dan op blz. 15, over 'Ontwikkelingen' dat het internet als virtueel loket, als intranet, en als extranet bijvoorbeeld ten behoeve van de informatie voorziening van raadsleden kan, of zou moeten dienen. In de commissievergadering van 21-nov bleek dat raadsleden maar ook het publiek daaraan op dit moment behoefte hebben.

Op blz. 18 komt de e-mail communicatie en de gemeentelijk website als aanvulling op het gemeentelijke loket aan bod. Daarvoor zijn twee dingen noodzakelijk: - een interactieve website, die in zijn eenvoudigste en meest efficiënte vorm bestaat uit een aantal op het internet toegankelijke formulieren en - internet en e-mail afhandeling door de gemeentelijke organisatie. Deze formulieren genereren, wanneer zij ingevuld zijn, een e-mail aan de afdeling of ambtenaar die het formulier behoort af te handelen. Zo is het denkbaar voor allerlei loketfuncties formulieren te ontwerpen, bijvoorbeeld een formulier als de reparatiebon, een paspoort-aanvraag, een rijbewijs-aanvraag, een uittreksel van het geboorteregister, enzovoorts, maar ook gewoon een willekeurige aan de gemeente gerichte opmerking. Voorbeelden van deze formulieren zijn op het internet beschikbaar - onder andere op het voor de gemeente Muiden ontworpen voorbeeld.

Bij de afhandeling van de formulieren past dan natuurlijk dat het gemeentelijk apparaat op willekeurige werkplekken over internet en e-mail beschikt. Ook daar wordt in het rapport op ingegaan, en daarbij wordt, mijns inziens de zaak gecompliceerder voorgesteld dan zij in werkelijkheid is - althans als we ons beperken tot de technische aspecten. Zo wordt op blz. 22 gesteld dat wanneer alle werkplekken aangesloten worden op het internet de capaciteit van het bestaande netwerk onvoldoende zou zijn. Eerlijk gezegd heb ik dat nog nooit meegemaakt, en lijkt mij die stelling ook niet juist wanneer de communicatie ten behoeve van het internet onafhankelijk is van de communicatie ten behoeve van uw bestaande, administratieve netwerk. En dat is dan ook meteen de wenselijke situatie, want u wilt niet dat u uw internet-investering moet afschrijven of zelfs maar wijzigen op het moment dat u besluit uw administratieve netwerk te wijzigen. Een dergelijke voorziening overstijgt ruimschoots de op blz. 38 gemaakte overweging om één werkplek geschikt te maken om te 'internetten', en biedt alle denkbare mogelijkheden en flexibiliteit.

Bij het opzetten van een gemeentelijke website speelt het ontwerp, het technisch beheer en het content-beheer een rol. In het rapport is op blz. 31/32 sprake van een in eerste instantie 'beperkte website', waarbij de beperking kennelijk gezocht wordt in de inspanning die nodig is voor het onderhouden van de website. Inderdaad kan er in eerste instantie gekozen worden voor een min of meer statische website - waarvan een voorbeeld in principe reeds ontworpen is - en kunnen de gereedschappen die nodig zijn voor een elegant content-beheer pas in een tweede phase aangeschaft worden. U moet hier zelf een beslissing nemen. Met enige kennis van zaken zijn statische pagina's ook goed te beheren, en zij bieden ook voordelen, bijvoorbeeld qua snelheid.

Er zijn een aantal goedkopere pakketten op de markt om contentbeheer te regelen die in deze situatie uitstekend zouden kunnen voldoen. Daarbij zou het verstandig zijn eerst de werkprocedures zo te organiseren dat de informatie die op de webpaginas moet komen in een aantal centrale mappen opgeslagen wordt. De techniek om de pagina´s te vullen is dan eenvoudig toe te voegen. Zou de gemeente besluiten een dergelijk pakket binnenkort aan te schaffen dan bestaat dus de mogelijkheid van content-beheer door de gemeente reeds vanaf het begin. Dan moet uiteraard het ontwerp van de web-site ook met dit pakket geschieden. Dit zal echter niet tot hogere kosten leiden.

Bij het technisch beheer hoort het zogenaamde 'hosten'. Een statische website - zoals het gepubliceerde voorbeeld - kan al voor zeer lage kosten (enige tientjes per maand) gehost worden. Voor de dynamische website met content-beheer is een wat duurdere, zogenaamde NT-hosting noodzakelijk, maar de genoemde prijzen van tientallen duizenden guldens per jaar zijn overdreven: het kan al heel goed voor een paar honderd gulden per maand.

Omdat ik Muier ben en omdat ik deze technologie vakmatig beheers, wil ik mijn ervaring graag delen met de gemeente door het prototype dat ik voor de gemeentemarkt gebouwd heb open te stellen voor experimenten met een gemeentelijke site. Uw ambtelijke diensten kunnen met deze site naar hartelust experimenteren, vooruitlopend op de bouw van een definitieve site die geïntegreerd is in uw kantooromgeving. Ook deel ik graag mijn kennis met u over de mogelijkheden tot een veilige, flexibele en betrouwbare internet-toegang voor uw gehele organisatie.


Voor het overige en aanvullende informatie verwijst uw webmaster naar de notulen van de commissievergadering, te bezichtigen op het gemeentehuis, maandag t/m vrijdag tussen 8:30 en 12:30 uur, of na afspraak.

naar het begin van deze pagina

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: