terug naar alles over de Schoutenwerf

Schoutenwerf met Brochure in de Procedure.

januari 2005

Bouwplan Schoutenterrein

Het is eindelijk zover! Op 27 januari 2005 komt het bouwplan voor het Schouten terrein in de commissie, op 10 februari in de raad. Daarmee wordt een artikel 19 procedure gestart die, naar verwachting, zal leiden tot de bouw van 50 woningen. Lees er hier meer over - met uitgebreide brochure in pdf format.
Tevens stelt B&W voor Cor de Wit een bouwvergunning te gaan verlenen.
Meer informatie, en geschiedenis

De procedure

Samenvatting voorstel aan de gemeenteraad.
De heer van der Vliet, eigenaar van het Schoutenterrein, wil op dit terrein woningbouw realiseren. Het gaat om een vijftigtal woningen, in dertein verschillende woningtypne, en waarvan twee in laagbouw. Deze grenzen aan het perceel waar Cor de Wit zijn woning wil realiseren. Het bouwplan is strijdig met het bestemmingsplan. Om aan het bouwplan medewerking te kunnen verlenen, moet het bestemmingsplan worden gewijzigd.
Hiervoor zijn er twee mogelijkheden: een vrijstelling op het bestaande bestemmingsplan, óf een partiele wijziging van het bestemmingsplan. De voorkeur gaat uit naar de laatste omdat dan de huidige bestemming (scheepswerf) niet meer mogelijk is.
De door Ad van der Vliet ingebrachte inrichtingsschets kan in de procedure gebracht worden. Daarmee kan de procedure voor de bestemmingsplanwijziging gestart worden. Het bouwplan bevindt zich buitendijks, en er is vooroverleg gepleegd met DWR en de Provincie over de mogelijkheid om, op deze plaats, buitendijks te bouwen. Mondeling heeft de provincie, die samen met Rijkswaterstaat de verantwoordelijkheid voor dit stuk buitendijkse grond, laten weten geen bezwaar tegen het plan van Ad van der Vliet te hebben.
Bij het opstellen van het concept van het bestemmingsplan wordt onder andere onderzocht: Met de resultaten van dit onderzoek wordt een concept-voorontwerp-bestemmingsplan opgesteld. Dit wordt voorgelegd aan verscheidene instanties, en tbv. inspraak ter inzage gelegd. na de waarschijnlijke aanpassing wordt het plan voorgelegd aan de raad. Ook daarna is er gelegenheid tot inspraak.

De plannen

Samenvatting presentatie van Ad van der Vliet.

Inleiding
Na vele jaren van overleg heeft architect Cees Nagelkerke dit plan ontworpen, dat de instemming heeft van alle betrokkenen. Met name is recht gedaan aan de gedachte van een integrale bebouwing die aansluit bij het stedelijk weefsel van de binnenstad en een gebied met een openbaar karakter aan de water zijde Omwonenden en andere geïnteresseerden zijn n.a.v. presentaties enthousiast over de plannen, en het plan lijkt technisch en financieel uitvoerbaar. Reden om het plan door te zetten. Ook reden om snel het plan in de 'procedure te brengen'.
Het gaat hier om een project met een aantal dure posten zoals nieuw aan te leggen kade, ondergrondse parkeer garage en saneringskosten. Met de minimaal ca. 50 ruime woonéénheden en de eis voor 2 ondergrondse parkeerplaatsen per woning is een ruime parkeergarage met 100 plekken noodzakelijk. Deze gegevens met de overige uitgangspunten plaatsen de woningen in het hoge marktsegment.

Beschrijving

"vlekkenplan"
Vervlogen tijden vormen de ziel van een 'rijke' samenleving. Dit innovatief ontwerp gaat hier van uit: De traditionele 'Schoutenwerf' belichaamt de ziel van dit verleden en verbindt het met het hedendaagse. Zorgvuldig zijn daarvan alle facetten afgewogen om tot een te verwezenlijken en leefbare balans te komen.
In de ontwikkeling van de locatie is gezocht naar een kleinschalige maar karaktervolle toevoeging aan het riviergezicht binnen de monumentale stedenbouwkundige condities van de vestingstad Muiden. De basis van het plan wordt gevormd door het industriële scheepsbouw verleden en de Hellingstraat met zijn loodsen. Een markant scheepsbouw kunst object, 'kijkuitpoort' en bronzen muurplaten met uitleg en illustraties over het scheepsbouw verleden concretiseren dit beeld en de aangrenzende levendige voormalige werfhaven completeert het geheel. Ook blijven de glas in lood ramen van het huidige werfkantoor bewaard. De basis van het ontwerp is een doorzetting van de gevelwand aan de Hellingstraat, echter onderbroken door dwarsverbindingen naar de rivieroever.
In de opzet van deze gevelwand is gestreefd naar afwisseling door toepassing van een aantal woningtypologieën, die mogelijk door verschillende architecten ontworpen zouden kunnen worden.
De gloppen (stegen) gericht op de rivier leveren uitnodigende doorkijkjes op, de herrijzenis van de 'Kijkuitpoort' in de Hellingstraat versterkt de wandelroute over de dijkkruin naar de Westbatterij en voormalige Zuyderzee. Het conceptplan van architect Cees Nagelkerke geeft een realistisch beeld van de mogelijkheden.

Woningtypes.
De bestaande directiewoning en kantoren (deels voorheen woningen) van de voormalige Schouten Scheepswerf zullen deels herbouwd en gerenoveerd worden.
Achter deze panden komen rond een privé binnenhofje met toegang via de bestaande poort 3 woningen met parkeergelegenheid. Langs de Hellingstraat worden woningen van 2 lagen en een kapverdieping en 3 appartementen gebouwen van 3 lagen met een kapverdieping gerealiseerd.
De appartementengebouwen liggen duidelijk terug van de rooilijn van de Hellingstraat en zijn voorzien van een voortuin die van de Hellingstraat toegankelijk is met een ruime hoge poort. Diverse panden hebben aan de rivier zijde een besloten tuin. De overige panden hebben voor het grootste deel een terras met afscheiding. Het laatste deel van de Hellingstraat is verbreed. Twee aan de rivieroever gelegen gebouwen respecteren met een beperkte volume en met een zorgvuldige plaatsing het contact van de binnenzijde van de bebouwing aan de Hellingstraat en met de rivier.
Diverse panden zijn geschikt voor kantoor aan huis.

Uitwerking
Inwoners van Muiden zullen de eerste keus hebben voor aankoop van een pand.
De uitstraling en diversiteit ademen de sfeer uit de tijd dat er meerdere kleine werven gevestigd waren. Aan de Noordzijde van het plan bevindt zich met bebouwing aan de voet van de dijk, de vroegere 'duvelshoek', die de overgang van de stedelijke kern naar de polder markeert. Hier bevindt zich een parkeerdek (met tuinterrassen voor de woningen), een 3 lagen hoog appartementengebouw voorzien van een kap en een viertal woningen in de sfeer van de ouden botenloods.

Buitengebied
Het buitengebied is deels privé maar voor een groot gedeelte semi-openbaar gebied.
Zoals de glopstegen dit gebied verbinden met het rivierfront, verbindt ook het poortje aan het einde van de Hellingstraat dit gebied met de zeedijk. Een ouderwets getuigde hijsgiek vormt mogelijk een verrijking op deze plaats.
De semi-openbare centraal gelegen terrasachtige ruimtes aan de oever zijn voorzien van keien bestrating en vormen een geleidelijke overgang naar de kade met wandelpad en steigers aan de rivieroever. Voor een scheepswerf kunstobject is een prominente plek voorzien.
Om aan de eisen van DWR te voldoen, dient de terreinhoogte naar 2.50 mtr. Boven NAP gebracht te worden. Hierdoor ontstaat er een helling vanuit de Hellingstraat en Zeestraat en een glooiing naar de Vecht oever. De helling wordt op twee verschillende wijzen uitgevoerd: een flauw hellende bestrating eindigend op een stenen kademuur en door brede geleidelijk dalende trappen naar het kade pad langs de haven en de steigers.
De kademuur met steeds wisselende hoogtes bakent de rivieroever van semi-openbaar terras en privé tuin met de haven voor kleine schepen af.
Het semi-open deel en diverse steigers zijn toegankelijk voor derden mits de leefomgeving gerespecteerd wordt. De werfpoorten zijn voorzien van smeedijzeren hekken, waardoor de toegang van het semi-openbaar terrein voor niet bewoners afgesloten kan worden van bijv. 23:00 uur tot 08:00 uur, alsmede op momenten dat gedrag van derden tot overlast op de Schoutenwerf leidt.
De door de bewoners aangestelde huismeester verzorgt het onderhoud en toezicht. In voorkomende gevallen zal de communicatie naar de gemeente via de vereniging van eigenaren verlopen.
Een bescheiden scheepsbouwkap op het terras, als beschutting, zou een verrijking kunnen vormen. Ook kan het als podium fungeren voor openlucht concerten aan de waterkant.

Parkeren

Er zijn 2 parkeerplaatsen per woning. Deze zijn ook te koop voor direct omwonenden van Hellingstraat en Zeestraat, indien daarvoor belangstelling is. Dat zal van te voren onderzocht worden.
Daarnaast wordt mogelijk ruimte ingericht voor auto's van bezoekers van de bewoners. Voor de Hellingstraat, Stadssteeg, (thans) doodlopende deel Hellingstraat en Zeestraat zouden parkeer verboden ingesteld moeten worden om een fatsoenlijke verkeersdoorstroming mogelijke te maken.
Om de parkeer faciliteiten in de toekomst te waarborgen, zal een nader uit te werken regeling bij verkoop van de parkeerplekken en appartementen overeengekomen worden, die veilig stelt dat de parkeergarages in eigendom blijven van eigenaren van de woningen.

Haveninrichting
De werfhaven ligt in het centrum van de stad, buiten de monumentale Groote Zeesluis en tegenover het kasteel het 'Muiderslot' aan de riviermonding van de Vecht. Omsloten binnen het oude stadsgedeelte met haar typerende nauwe straatjes en op een steenworp afstand in open verbinding met het IJsselmeer. De haven is een belangrijk element in het project.
De ligplaatsen zijn onontbeerlijk voor de verkoop van de woningen en het slagen van het Project. Tevens is gezocht naar praktische mogelijkheden die de haven ook daarnaast een nuttige rol geven. Horeca, charter of andere verkeer- of luidruchtigheid aantrekkende activiteiten zijn uitgesloten, op wens van de omwonenden, en mogelijk de toekomstige bewoners.
Er zijn aanlegplaatsen voor passanten, met stijlvolle borden die de passant naar de muider middenstand lokken. Overnachten voor passeerders/passanten is niet mogelijk onder meer vanwege de te verwachten overlast De haven is zeer beperkt van omvang, mede omdat achter het remmingwerk al niet afgemeerd kan worden. Het beschikbare gedeelte wordt daarom ingericht voor zoveel mogelijk kleine bootjes. De haven zal ligplaats bieden aan in de eerste plaats bewoners en de overige ligplaatsen zullen aangeboden worden aan Muiders.

Ontsluiting.

De verkeersontsluiting gaat als volgt:
Direct na de Amsterdamsepoortbrug linksaf via de Burg. De Raadt singel - Koningin Julianastraat - stukje Zeestraat, (stop- of parkeer verbod in te voeren) tot de ingang van de Schoutenwerf - de zelfde route om Muiden te verlaten. Auto's zijn behalve de korte toegangsweg naar de parkeergarage niet zichtbaar in het plan.

De gehele presentatie in pdf (881 kb) kunt u hier downloaden. terug naar alles over de Schoutenwerf

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: