terug naar het overzicht
naar "het Muidens Postagentschap"

"Schandalig, met taxi brief posten"

Uit de Gooi- en Eemlander van 22 juni 2001

Sluiting postagentschap wordt ramp voor Muiden

Van onze verslaggeefster Tamar de Vries

MUIDEN - "Het is schandalig. Als het postagentschap hier in Muiden moet sluiten, kun je alleen vanuit Weesp een pakje of aangetekende brief versturen. Maar hoe moet je daar komen? Per 1 juli wordt de busverbinding met Weesp opgeheven. Dat zou betekenen dat de mensen met een taxi naar Weesp moeten. Dat kan toch niet?"

In tabakswinkel Primera De Hoek in Muiden vertelt Geertje Melis verontwaardigd over de plannen van Postkantoren BV (TPG en de Postbank), dat veel postagentschappen in kleine kernen gesloten gaan worden. Melis' dochter Angelique Dobben runt het agentschap doorgaans, maar houdt er per 1 juli mee op.
Angelique had nog een contract voor tweejaar, maar omdat zij stopt kan de Postbank dat openbreken. Bij de nieuwe eigenaar van De Hoek zullen straks alleen tijdschriften, rookwaren en wenskaarten over de toonbank gaan. Ook strippenkaarten en postzegels vallen nog onder het aanbod. En er kunnen binnenlandse pakketjes worden verzonden en brieven worden gefrankeerd.
Maar geld opnemen of storten kan dan niet meer, evenmin als het openen van een rekening, girobetalingen verrichten of het aanwagen van een visakte. "Het is van de gekke", zegt een klant in de winkel "En wat winnen ze er nou helemaal mee?" Melis vult aan "Als je wist hoeveel bedrijven hier hun postpakketjes afgeven, en hoe dat straks allemaal moet. In Naarden is al helemaal geen postkantoor meer." Ze vreest dat vooral ouderen in Mulden de dupe van de sluiting worden.
Een oudere dame op straat reageert verbaasd op het nieuws dat het agentschap wellicht verdwijnt. "Wat is dat nou? Wat heb ik daar aan? Oh, er komt dan een soort servicepunt, zegt de PTT. Nou, dat zal wel weer iets zijn met Internet en zo. Ik heb er niets aan, de ouderen zijn altijd de dupe, mevrouw."

Aan de kaak
De verontwaardiging over het plan van TPG en de Postbank wordt ook in het Muider gemeentehuis gedeeld. Burgemeester Smith is persoonlijk in bet want geklommen en heeft gebeld met het TPG-hoofdkantoor om de verslechtering van bet voorzieningenniveau in Muiden aan de kaak te stellen. Er is hem te verstaan gegeven dat at twee jaar geleden tot sluiting van kleine postkantoren is besloten. "De rayonmanager van TPG heeft mij verzekerd dat het ministerie van verkeer en waterstaat twee, drie jaar geleden toestemming heeft gegeven voor deze operatie. En het heeft ook al de Staatscourant gestaan. Maar ik heb die mededeling niet gezien. Als TPG zo'n maatregel in algemene zin afkondigt en er staat niet bij in welke plaatsen het postagentschap verdwijnt, dan voel je je als gemeente wel erg overvallen als het jou plotseling treft." Smith geeft zich echter nog niet gewonnen. Hij heeft zich gewend tot de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) om te bekijken of er Mets iets tegen de voorgenomen sluiting valt te ondernemen.
Hoopgevend is dat de TPG-regels voorschrijven dat er altijd binnen 5 kilometer een postkantoor of -agentschap moet zijn.
"Dat betekent dat het agentschap in Muiderberg moet blijven bestaan, anders gaat TPG over die 5-kilometergrens heen. Ik ga dat tot op de centimeter juridisch uitzoeken", belooft Smith strijdlustig.

De sluiting van het Muidense postagentschap maakt deel uit van een grote reorganisatie die volgens Postkantoren BV tot en met 2005 loopt. Volgens de klantenservice moet de hele operatie leiden tot een vergroting van het aantal 'grote' postkantoren.

Er komen 1600 postkantoren met het volledige assortiment, zoals kentekens overschrijven, hypotheken en postbankzaken. Daarvan zijn er 1200 agentschappen. In de nieuwe opzet komen er in het hele land 900 agentschappen met een volledig assortiment (560 in Brunawinkels en supermarkten, de resterende 340 zijn op zichzelf staande agentschappen). Dit aanbod wordt nog aangevuld met 1200 servicepunten.
Volgens de woordvoerster is voor deze nieuwe opzet gekozen omdat bet niet zou lonen in de kleine agentschappen iemand neer te zetten voor het hele aanbod. "Dat zijn de plekken waar dus een servicepunt komt". Voor de plaatsing van de agentschappen in winkels is gekozen omdat die tegenwoordig langer open zijn, aldus de woordvoerster.