terug naar het overzicht
18 juni 2001 - ... - 21 nov 2002

Het Muidens Postagentschap


Handtekeningen overhandigd, Actie op TV-Noord-Holland:
Onze burgemeester heeft onder belangstelling van TV-Noord-Holland, de schrijvende pers en Radio Noord-Holland 858 handtekeningen aan Postkantoren BV overhandigd.

Handtekeningen-actie Postagentschap heeft succes!
Maar niet heus: op 26 april 2002 bevestigde postkantoren b.v. dat sommige postdiensten terug keren naar 'de Hoek'. Op 19 november was daar nog niets van te merken....
Voorlopige Reactie Postkantoren B.V.

inhoud:

Angelique:
Als het werkelijk zover komt...
Postkantoren BV: nog niets zeker
Angélique: Postagentschap verdwijnt.
Postkantoren BV: afhalen pakketten is gewoon nog mogelijk.
Postbank diensten
Servicepunt nog steeds gesloten
Servicepunt nu eindelijk open
'de Hoek' verbouwt en breidt uit
Handtekeningenactie 'Ons Postagentschap Terug!'
Handtekeningen overhandigd, onze actie op TV-Noord-Holland:
Handtekeningen-actie Postagentschap heeft succes!
Jeroen is het gezeik beu
Voorlopige Reactie Postkantoren B.V.
Overige Documenten:

Angelique:

Inderdaad wordt de zaak verkocht. Een postagentschap in huis hebben is aantrekkelijk voor een ondernemer want naast de verdienste voor het houden van het agentschap brengt het de nodige aanloop, en dat is welkom omdat er veel impulsaankoop is in deze branche. De nieuwe eigenaar wil dus graag het postagentschap voortzetten, maar dat hangt nog van de besprekingen met Postkantoren BV af.

Op 2 juli is de overdracht van de zaak aan de nieuwe eigenaar Jeroen Brandsen uit Amersfoort. Die heeft ook een Primera zaak. Zijn vrouw staat erin. De Muidense Primerazaak de Hoek wordt straks gerund door bedrijfsleidster Karin, de nieuwe Angelique. Karin heeft al ter kennismaking een dagje meegedraaid. Het beviel meteen over en weer: de klanten vonden haar leuk en zij de klanten.

Het personeel, Dees en Rita, blijven. Angelique wordt nagelstyliste in haar woonplaats Almere.

In principe wordt de zaak op dezelfde voet voortgezet. Dus tabakswaren, tijdschriften, versnaperingen, stomerij, schoenreparatie, foto’s ontwikkelen enzovoorts.


Als het werkelijk zover komt...

Postkantoren BV zou binnen een straal van vijf kilometer rond Weesp de faciliteiten van de agentschappen aanmerkelijk willen inkrimpen. Muiderberg ontspringt de dans. Daar gaat het agentschap gewoon op dezelfde voet verder.
Door de verkoop van haar zaak wordt ook het contract dat Angelique met Postkantoren BV had en nog twee jaar liep, beëindigd. De vraag is wat er nu gebeuren gaat. Worden de diensten aanzienlijk ingeperkt? Vrijdag 22 juni aanstaande is hierover overleg met Postkantoren BV.

Inmiddels heeft ook de gemeente met Angelique gebeld. Waarschijnlijk wil men in actie komen om een kleine ramp voor Muien te voorkomen. Eerder stelde burgemeester Smith Muiden gerust met de mededeling dat de postagentschappen hier zouden blijven gehandhaafd. Maar hoe..?

Als het Muider postagentschap echt zo uitgekleed wordt als dreigt te gebeuren moet je voor allerlei diensten naar Weesp (of Muiderberg…) en dat op het moment dat ook het openbaar vervoer tussen Weesp en Muiden ter discussie staat. Lijn 153 staat immers op de nominatie om in de het najaar te verdwijnen en een rit met een belbusje dat er voor in de plaats zou komen is veel duurder dan met de lijnbus, namelijk rond f 5,- per rit –, dus f 10,- heen en terug naar Weesp. Ook worden lange wachttijden gevreesd.

Als de plannen van Postkantoren BV zouden doorgaan zou het volgende uit Muiden kunnen verdwijnen: De Postbank in Muiden wordt hiermee opgeheven. De Rabobank die straks na de verbouwing nog maar halve dagen open is heeft hier nu het monopolie.

Je zult voor alles en nog wat naar Weesp moeten, ook voor het ophalen van postpakketjes, wanneer die niet bezorgd zijn omdat je niet thuis was.

Wat hier nog zou blijven is:

Postkantoren BV: nog niets zeker

Vrijdag 15 juni had muideninfo.nl een gesprek met Postkantoren BV.

Postkantoren B.V. verklaarde dat men bezig is met een nieuw vestigingsplan. Dat houdt in dat het 'product assortiment' van postagentschappen kan wijzigen, en dat een geschikte gelegenheid om dat te doen een overname van een postagentschap is, zoals nu bij 'de Hoek'.

Een nieuw product assortiment kan inhouden dat u inderdaad bijvoorbeeld voor het ophalen van niet bezorgde pakjes, of het verzenden van pakjes naar het buitenland naar Weesp moet, maar dat is nog geenszins zeker.

Postkantoren BV stuurde de volgende e-mail:

Naar aanleiding van je vraag over de dienstverlening in Muiden kan ik je, na overleg met de rayonmanager, het volgende berichten: Het klopt dat de huidige postagent in Muiden het voornemen heeft te stoppen met zijn winkel. Postkantoren heeft het voornemen om op de huidige locatie of daar vlak in de buurt terug te komen met een dienstverleningspunt. Op welke locatie het dienstverleningspunt komt en wat het assortiment wordt is op dit moment nog niet duidelijk. Wel is het mogelijk dat in de nieuwe situatie het assortiment minder uitgebreid is dan nu het geval is. Zodra ik meer zekerheid heb over de definitieve locatie en assortiment van het vestigingspunt neem ik contact met je op.

En dan ziet u het onmiddellijk op muideninfo.nl.


Angélique: Postagentschap verdwijnt.

Zojuist - zondag 24 juni sprak muideninfo.nl met Angélique. Uw webmaster wilde niet wachten totdat Postkantoren B.V. zou terugbellen. De volgens Angélique ferme uitslag:

het agentschap verdwijnt en wordt 'Servicepunt'.

Wat dan hier nog blijft is het volgende:
De sluiting gaat op zeer korte termijn geschieden: vóór 1 juli redden ze niet meer, maar het wordt zeker voor half juli, zegt Angélique.

Maandag (morgen) gaat uw webmaster met Postkantoren B.V. bellen om hun verhaal te horen.

muideninfo.nl: Er valt alles voor te zeggen het postagentschap voor te zetten: tenslotte loopt het uitstekend en dus er is behoefte aan. Je kunt de Muiers niet aandoen voor ieder wissewasje naar Weesp te moeten gaan, zeker niet de ouderen en minder-mobielen:
De afstand tot het Weesper postkantoor weliswaar minder dan 5 km, maar, over de kortste weg niet veel minder: iets meer dan 4 km, en 3,2 km hemelsbreed. Een beetje veel als je een pakje moet afhalen omdat de postbode niet kon wachten totdat je de trap af was...
We mogen veronderstellen dat Postkantoren B.V. een storm van verontwaardiging te wachten staat mochten ze hun onverstandige en onzakelijke voornemen werkelijk uitvoeren.


Postkantoren BV: afhalen pakketten is gewoon nog mogelijk

Het beperken van de diensten op het Muider postagentschap is een uitvloeisel van nationaal beleid, goedgekeurd door de Tweede Kamer in oktober 2000. Muideninfo.nl heeft de stukken gelezen, en geconcludeerd dat hiet geen speld tussen te krijgen is. Uiteindelijk hebben we hier nu de definitieve lijst van wat er verdwijnt en blijft in Muiden;
Wat verdwijnt is: en wat blijft is:
Postkantoren BV stuurde hierover de volgende e-mail:
* Per 1 juli stopt de huidige ondernemer met het postagentschap in Muiden;
* Postkantoren streeft ernaar om op dezelfde locatie bij de nieuwe ondernemer het postagentschap in de vorm van een servicepunt voort te zetten;
* Wanneer dit servicepunt open gaat is nog niet zeker, maar Postkantoren heeft het voornemen om dit na 1 juli zo spoedig mogelijk te realiseren;
* Op het servicepunt kunnen klanten voor de producten van PTT Post in ieder geval terecht voor postzegels, briefkaarten, adreswijzigingskaarten, folders, uitreiken en versturen van binnen- en buitenlandse postpakketten, het versturen van aangetekende brieven en het verzenden van briefpost zowel naar binnen- als buitenland. Ook zullen producten zoals strippenkaarten, telefoonkaarten e.d. op het servicepunt beschikbaar zijn.
* Het versturen van (inter)nationale pakketten met waardeaangifte, verzekerd vervoer en aangetekende brieven naar het buitenland is op het servicepunt straks niet meer mogelijk.
* Klanten kunnen reageren via het volgende adres: Postkantoren BV, afdeling Klantenreacties, Antwoordnummer 53009, 3503 VB te Utrecht

Let op: het dus blijft weldegelijk mogelijk om, wanneer u niet thuis was, een postpakket op te halen op ons Muider 'Servicepunt'. Met aangetekende brieven is dit helaas niet het geval, zoals Postkantoren BV ons meldde:

Klanten kunnen een aangetekende brief wel verzenden via het servicepunt maar niet ophalen. Ophalen van een aangetekende brief kan bij een vestiging met een volledig assortiment, in Weesp. Buitenlandse briefpost tot twee kilo binnen Europa kan ook op het servicepunt worden aangeboden. Pakketten uit het buitenland tot 20 kilo kunnen op het servicepunt worden afgehaald.

Donderdag 28 juni vond er een gesprek plaats tussen Harry Smith, onze burgemeester, en Ad Martin, rayonmanager bij Postkantoren BV. Dit bedrijf liet reeds aan muideninfo.nl weten dat de heer Martin als 'waterdrager' beschouwd moet worden en dat het beleid, ook wat betreft de Postbank (zie verder) van 'hogerhand bepaald is'.
Dat de nieuwe eigenaar van 'de Hoek' door Postkantoren B.V. niet toegestaan wordt bij dit onderhoud aanwezig te zijn, is ook al veelbetekenend: Jeroen Brandsen zal toch met alles wat tussen Smith en Martin wordt afgesproken moeten instemmen.
Maar niet noodzakelijk met alles wat wordt besproken.


Postbank diensten

Met Postbankdiensten heeft PTT Post niets te maken, en van een beperking van deze diensten wist men niets af. Daarover heeft muideninfo.nl met de Postbank gebeld, die in eerste instantie van niets wist, maar ons nader zou berichten.

Ook sprak muideninfo.nl (uiteraard) met de nieuwe eigenaar. Hij heeft van de Postbank te verstaan gekregen dat hun beleid is alleen op de hoofdpostkantoren aanwezig te zijn. Aangezien Angélique het contact opzegde (moést opzeggen in verband met de overname) konden ze van de gelegenheid gebruik maken dit beleid onmiddellijk in Muiden toe te passen.
Omdat de Rabobank zijn service ook al beduidend vermindert, daalt het voorzieningenniveau nu wel heel sterk.
'de Hoek' gaat echter u met geldzaken zo veel mogelijk van dienst zijn, en kleine geldopnames (tot 250 gulden) blijven daarom mogelijk met de pinpas.

Intussen is weer met de Postbank gesproken. Zij bevestigen het bovenstaande verhaal, en wijzen er verder op dat 'de Postbank' eigenlijk altijd al 'een bank op afstand' is geweest: geldzaken doen vanuit je luie leunstoel, nu dus ook met internet en girotel. Overigens zijn ze niet blind voor de problematiek die dit voor ouderen met zich meebrengt, en die in het bijzonder relevant is voor Muiden met zijn vergrijzende bevolking. Doel is het 'bankieren op afstand' voor ouderen toegankelijker te maken.
Daarover gaan ze uw webmaster informeren, en zal muideninfo.nl u, als het zover is, nader berichten.

Servicepunt nog steeds gesloten

Nu, op 10 juli, is het 'Servicepunt' van PTT Post bij 'de Hoek' nog steeds gesloten. Hedenmorgen. om 11 uur hadden de mannen van de post een afspraak met Jeroen Brandsen, en zou het servicepunt heropend kunnen worden. Hij wacht nog af. Maar als u geld wilt pinnen tot 250 gulden kan dat.


Servicepunt nu eindelijk open

Hedenmorgen, 23 juli 2001, is nu eindelijk het servicepunt van PTT Post bij 'de Hoek' geopend. Het assortiment en de diensten zijn zoals muideninfo.nl u eerder berichtte.
De nieuwe eigenaar van 'de Hoek', Jeroen Brandsen heeft samen met Carin zich ingespannen deze diensten zo spoedig mogelijk te kunnen bieden; naar verluid liep het van de kant van PTT Post allesbehalve soepel. U kunt voor uw brieven en pakketten dus weer terecht in de Sluisstraat, en gebruik maken van de door 'de Hoek' geboden PIN-mogelijkheid om geld op te nemen van uw Postbankrekening.


'de Hoek' verbouwt en breidt uit

Postagentschap en Primerawinkel 'de Hoek' gaat, wegens verbouwing, dicht van maandag 22 oktober tot en met donderdag 25 oktober. Na de verbouwing is in het assortiment opgenomen: Tevens vestigt 'de Hoek' er de aandacht op dat nog heel veel postdiensten worden aangeboden, zoals: Tevens kunt u bij 'de Hoek' gewoon in de winkel tot ƒ250.= opnemen met uw pinpas.
Na de opening, op vrijdag 26 oktober, zijn er 'grandioze' openingsaanbiedingen!


22-jan-2002

Handtekeningenactie 'Ons Postagentschap Terug!'

Op initiatief van muideninfo.nl is er gisteren, 21 januari 2002 een handtekeningenactie om ons Postagentschap terug te krijgen van start gegaan. Deze actie vindt plaats in goed overleg met Postkantoren B.V., die aan de overhandiging van de handtekeningen en de nodige publiciteit zal meewerken.
Ook de gemeente Muiden doet haar best het Postagentschap terug te krijgen, en oefent daartoe de nodige druk uit bij de Tweede Kamer. In het najaar van 2000 ging zij namelijk accoord met een wijziging van de Postwet, die inhield dat Postagentschappen die binnen een straal van 5 km van een hoofdpostkantoor lagen, opgeheven zouden worden. Muiden had de twijfelachtige eer daarvan het eerste slachtoffer te worden. Nu blijkt dat ook andere, middelgrote steden daarvan het slachtoffer worden, krabt de Tweede Kamer zich eens achter de oren over haar eerdere besluit. "Ik heb daar een goed gevoel over", deelde de Burgemeester van Muiden, de heer Harry Smith ons mede.
De heer Smith zal op 20 februari 2002 om 14:00 uur, op het gemeentehuis, onze handtekeningen aan de rayonmanager van Postkantoren B.V., de heer Ad Martin, overhandigen.
De handtekeningenactie is nu afgesloten, lees verder...



21-feb-2002

Handtekeningen overhandigd

Gisteren, om 14:00 uur, overhandigde de burgemeester, de heer Harry Smith, onze 858 handtekeningen aan de heer Ad Martin, rayon-manager bij PTT-Postkantoren, en verantwoordelijk voor de uitvoering van het beleid dat Postkantoren BV heeft inzake de opheffing van postagentschappen.

Met de heer Floor Sterk, van het bureau communicatie van PTT-Postkantoren was afgesproken dat de PTT zou meewerken aan publiciteit. Ondanks dat was de aanwezigheid van Radio en TV-verslaggevers de heer Martin onwelgevallig en hij weigerde om door deze media ondervraagd of gefilmd te worden. 'Alleen de Gooi- en Eemlander was de afspraak', zei hij, maar wist desgevraagd niet met wie of wanneer die 'afspraak' gemaakt zou zijn. 'Nogal dom', vond één van de aanwezige verslaggevers.

De burgemeester had minder moeite met zijn commentaar en het beantwoorden van de vragen. Terecht wees Harry Smith op het belang van de actie: het behoud van een behoorlijk voorzieningen-niveau speelt op nationaal niveau, en hij wees erop dat praktisch ieder huishouden in Muiden getekend heeft - het leeft dus behoorlijk.
Hij hield een vurig pleidooi bij PTT-postkantoren om op het beleid terug te komen, waarop Ad Martin 'off the record' alleen maar kon reageren met 'nogal goedkoop'. 'Natuurlijk wil iedereen maximale service, maar dit beleid is nodig om de TPG-groep winstgevend te maken' zei hij en hij erkende knarsetandend dat er inderdaad een spanningsveld kan bestaan tussen winstgevendheid en sociaal beleid.
Postkantoren BV is eigendom van de Postbank en PTT.
PTT-Post (TPG) boekte in 2001 een netto-winst van 555 miljoen euro, ruim 1,2 miljard gulden dus.

Onze actie op TV-Noord-Holland

Een voorbeeld van dit 'spanningsveld' werd getoond in de reportage die TV-Noord-Holland maakte over onze actie. Lenie Juffermans heeft familie in Australië en moet, om hen een pakketje te sturen, met de bus én haar rollator naar Weesp. Om kwart voor elf van huis, de bus van vijf voor elf naar het station in Weesp, en klein half uurtje rollatoren naar het Postkantoor, pakje afgeven, terug naar het station, om daar tot twee uur te wachten op de bus terug naar Muiden. Dan is tante Leen om ongeveer half drie weer thuis. Bijna vier uur onderweg, dus...



26-apr-2002

Handtekeningen-actie Postagentschap heeft succes!

De handtekeningen-actie die muideninfo organiseerde voor de terugkomst van ons postagentschap heeft weldegelijk iets opgeleverd: Sommige postdiensten keren terug naar 'de Hoek'. Waaronder: versturen met bericht van ontvangst, buitenlandse postpakketten, waarde-aangifte....

Details zijn:
De volgende producten en diensten zijn aan dit servicepunt toegevoegd: Alle ondertekenaars én burgemeester Smith: dank voor de moeite - u ziet: soms loont actie.
En natuurlijk : Postkantoren BV ook bedankt. Nu nog de Postbank terug.

Klik hier voor het artikel in de Gooi- en Eemlander.


19-nov-2002

Diensten nog steeds niet uitgebreid:
Jeroen is het gezeik beu

"Aangetekende brieven voor het buitenland kunnen hier niet" sprak het winkelmeisje plagerig.
"Ik ben het gezeik beu", was de al even inlevende reactie van de beheerder van het PTT-Service punt toen een Muider ondernemer deze aangetekende brief naar België wilde aanbieden.
"Maar je kunt hier toch, na de geslaagde handtekeningenactie, sinds april, aangetekende brieven voor het buitenland afgeven? Zelf gelezen op muideninfo!", zo 'zeikte' de ondernemer.

Inderdaad heeft Postkantoren B.V. op 26 april geschreven dat het servicepunt in Muiden met deze dienst uitgebereid was, maar zo zegt Jeroen Brandsen, bijna stampvoetend van woede: "Het is er een zooitje, ze komen geen een afspraak na! Maar vraag het hen zelf, ze komen hier straks". Het was even na elven, en Jeroen had een afspraak met de PTT om elf uur. Dus wachtte de ondernemer maar even af, tot kwart over elf, en besloot toen dat hij meer te doen had. Ook deze afspraak kwam de PTT kennelijk niet na.

Muideninfo nam kontakt op met de afdeling communicatie van Postkantoren B.V., de zelfde afdeling die het lijstje van uitbreidingen voor het Muidense servicepunt op 26 april verstrekte. Zij komen zo snel mogelijk met een reactie. De bezoekers van muideninfo zijn dan de eersten die op de hoogte gebracht worden....
21-nov-2002

Voorlopige Reactie Postkantoren B.V.

Hier volgt letterlijk de reactie van Postkantoren B.V.:
"De problematiek waar u gistermiddag met mijn collega Den Exter over hebt gesproken ligt aanzienlijk gecompliceerder dan dat aanvankelijk werd voorzien. Aangezien de exploitatie van deze vestigingen door Koninklijke TPG Post wordt uitgevoerd, start ik onderzoek naar de operationele gang van zaken bij mijn collega’s bij TPG Post. Stem daarna – in tweede termijn ook af met de afdeling Mediarelations van TPG. Daarna formuleer ik een gedetailleerde reactie voor u. Desgewenst kunnen we hierover daarna nog met elkaar in discussie over deze aangelegenheid."
Waarvan akte! Muideninfo heeft de heer Hiemstra herinnerd aan de harde toezegging tot uitbreiding van de diensten die zijn collega op 26 april 2002 deed.


terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: