terug naar het overzicht
de feiten lees u hier..

Kater na overname tabakszaak

Uit de Gooi- en Eemlander van 11 juli 2001

"Ze denken dat ik er een zooitje van heb gemaakt"

Van onze verslaggeefster Caroline van der Plan

MUIDEN —
Hij is at ruim een week de nieuwe eigenaar van tabakswinkel Primera De Hoek, maai tot op heden krijgt J. Brandsen (41) enkele malen per dag boze Muiders aan de balie die hem de schuld geven van het verdwijnen van een aantal postale en financiële diensten in het voormalige postagentschap aan de Sluisstraat. Postkantoren BV, stootte het postagentschap in de tabakswinkel af nadat voormalig eigenaresse Angelique Dobben te kennen had gegeven er per 1 juli mee te gaan stoppen.
Brandsen werd hiervan drie dagen voor de overname van de winkel van op de hoogte gesteld en zit nu met een flinke kater. ,,Kom hier maar eens een dagje staan, dan weet je waar ik het over heb", zucht Brandsen nadat de zoveelste mopperkont de zaak heeft verlaten
Brandsen nam de zaak van Angelique Dobben over, mede op basis van het contract dat zij met PTT Post en de Postbank had. Dit houdt onder meer in dat klanten in het postagentschap konden pinnen, geld storten, rekeningen openen, maar ook postpakketjes konden afgeven en ophalen. Drie dagen voordat Brandsen de zaak overnam, hoorde hij ineens dat dit contract niet zou worden overgenomen, ondanks de looptijd van nog twee jaar. Muiden was boos. Zo boos, dat zelfs burgemeester Smith zich ermee ging bemoeien omdat het verdwijnen van de postale en financiële zaken eenverschraling van de dienstverlening in Muiden zou betekenen. Met name oudere Muiders zouden hiervan de dupe zijn. De ergste storm begint nu enigszins te luwen, maar toch denken een hoop Muiders nog steeds dat Brandsen de boosdoener is. "Maar dat is niet waar", vertelt de eigenaar van de winkel enigszins aangeslagen. "Elke dag krijg ik nog mensen aan de balie die mij ervan beschuldigen er een zooitje van te maken, maar 1k probeer juist zoveel mogelijk service terug te laten komen." Hij begint een beetje moe te worden van at het -zoals hij noemt- 'gezeik'.
De winkelier gaat in ieder — een aantal diensten opnieuw invoeren. Zo heeft hij op dag één (maandag 2 juli, red.) een nieuwe data-verbinding aangevraagd bij de Postbank want er kan vanaf die dag ook niet meer gepind worden. Klanten zouden dan vanaf vandaag weer kunnen pinnen. "En niet alleen bij het afrekenen, maar ik zorg er ook voor dat mensen geld kunnen opnemen met een maximum van 250 gulden", belooft Brandsen. Verder heeft hij met de postbodes afgesproken dat zij postpakketjes die niet aan huis kunnen worden afgeleverd, toch naar de tabakswinkel aan de Sluisstraat brengen. Die kunnen dan alsnog opgehaald worden. Ook deze dienst zou eigenlijk verdwijnen en naar Weesp verhuizen. Dat Brandsen biermee de PTT-regels overtreedt beseft hij, "Maar ik wil de Muidense bevolking die service gewoon geven." Omdat het bestellen van postzegels via de PTT ook nog at wat voeten in aarde heeft ("vorige week besteld, ik heb ze nog niet") rijdt Brandsen bovendien iedere ochtend naar het hoofdpostkantoor in zijn woonplaats Amersfoort koopt daar uit eigen zak een stapel postzegels en verkoopt die vervolgens in zijn winkel in Muiden.
"Dit kost mij alleen maar geld", vertelt Brandsen, "want ten eerste krijg ik niet de gebruikelijke provisie over de postzegels en ten tweede vergoedt niemand mij de extra gemaakte kosten voor auto en benzine. Maar ik moet die zegels wél hebben, want de klanten willen bij hun wenskaart natuurlijk ook een zegel".
Brandsen hoopt dat at deze ongemakken binnenkort tot het verleden behoren en hij in plaats van puin ruimen eindelijk ken beginnen met het opbouwen van zijn nieuwe winkel en bovenal met het herstellen van de relatie met zijn klanten. Burgemeester Smith van Muiden die zich hoogstpersoonlijk met het verdwijnen van het postagentschap heeft beziggehouden, is matig tevreden over de enigszins herstelde service in de winkel aan de Sluisstraat. ,,Dat er straks weer geld opgenomen kan worden, vind 1k fijn, maar ontevreden ben ik over het feit dat andere financiële diensten Set meer terugkeren", aldus Smith, die dat Brandsen overigens niet aanrekent. Dat 'de kwestie' in Muiden bijzonder leeft, getuigt niet alleen van het feit dat Brandsen dagelijks wordt geconfronteerd met klachten, maar ook van de reacties die Smith op zijn bemoeienis kreeg. "Normaal gebeurt dat nooit, maar over deze kwestie, ben ik vorige week een paar keer gebeld door mensen die mij van harte steunden."
Intussen heeft winkelier Brandsen een advocaat in de arm genomen die voor hem gaat uitzoeken of er schade verhaald ken worden. Op wie en hoeveel schade hij precies wil verhalen, is niet duidelijk. Op de vraag of de vorige eigenaresse hem vals heeft voorgelicht over het verbreken van het lopende contract of dat Postkantoren BV Set 'het hele verhaal' heeft verteld bij overname van de winkel, wit Brandsen niet ingaan. "Die discussie ga ik niet in de krant uitvechten".