terug naar het overzicht
terug naar "Muiden Veilig?"

Gemeentes roepen Kamer op transport chloor te stoppen

Uit de Nieuwe Weesper van 15 februari 2001

Besturen vrezen desastreuze gevolgen bij ongeluk

WEESP/MUIDEN/NEDERHORST DEN BERG - Burgemeester Bakker van Hilversum heeft, als voorzitter Van de regionale brandweer, een oproep gedaan aan de Tweede kamer om het chloortransport door de Gooi- en Vechtstreek te stoppen. De burgemeester deed zijn oproep namens de gemeentebesturen van Blaricum, Bussum, 'S Graveland, Hilversum, Huizen, Laren, Loosdrecht, Muiden, Naarden, Nederhorst den Berg en Weesp.

Sinds 23 mei 1993 rijdt de chloortrein door de streek. "Wij zijn ons ervan bewust dat, hoe wij ons in het kader van de rampenbestrijding ook voorbereiden op een ongeval met de chloortrein, dit nooit voldoende is, aldus Bakker in zijn brief aan de kamercommissie"
In de brief wordt de kamercommissie er nog eens op gewezen dat de trein door een dichtbevolkt gebied rijdt. Bij een ongeluk "zullen de gevolgen desastreus zijn", meent de Hilversumse burgemeester. Het transport rijdt door het gebied van Weesp. In tegenstelling tot deze gemeente loopt er geen treinspoor door de gemeentes Muiden en Nederhorst den Berg. Maar bij een eventueel ongeluk met een chloortrein kunnen gevaarlijke stoffen door de wind worden meegevoerd naar deze gebieden. "De wind hoeft maar even verkeerd te staan", aldus een woordvoerder van de gemeente Nederhorst den Berg.

Burgemeester Smith van Muiden is van mening dat niemand tegenwoordig nog kan zeggen dat er niets kan gebeuren. "De chloortrein op zich is niet gevaarlijk. Maar als deze in botsing komt met een andere trein ontstaat wel een gevaarlijke situatie."

Smith wil dat de regering naar alternatieven zoekt. "Misschien kan de chloor vervoerd worden met vrachtwagens. Dat is minder gevaarlijk." Volgens de Muidense burgemeester moet het vervoer bovendien plaatsvinden langs trajecten waar weinig mensen wonen.

De regionale brandweer organisatie heeft haar standpunt eerder kenbaar gemaakt bij zowel minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) als bij minister Pronk (VROM). Ook met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, de Socialistische Partij, de gedeputeerde staten van Zuid-Holland, AKZO-Nobel en de Nederlandse Spoorwegen is over het dringende verzoek de chloortransporten te stoppen, gesproken.

(groene tekst door uw Webmaster. Lees verder bij zijn commentaar bij ontploffingsgevaar)