terug naar het overzicht
27-feb-2001

Benuttingsvariant anders dan voorgesteld.

Op 9 november jongstleden presenteerde het Muider gemeentebestuur de plannen van Rijkswaterstaat voor de A1. Deze plannen zouden leiden tot een drastisch verslechterde op- en afritsituatie bij Muiden. Als je Muiden of Weesp vanuit de richting Amsterdam zou willen bereiken, zo legde Wethouder Schulp uit, dan zou je de Vecht tweemaal moeten passeren: eerst over de bestaande Vechtbrug, en daarna nog eens over een aan te leggen brug voor het lokale verkeer. Eerst nu is gebleken dat er van deze plannen van Rijkswaterstaat nooit sprake is geweest. Zij hebben op een misverstand berust. De bestaande op- en afritten van de A1 blijven gewoon bestaan. Alleen vervalt de weefstrook op de Vechtbrug. Die wordt vervangen door een brug voor het lokale verkeer.

Benuttingsvariant ook oplossing sluipverkeer?

In feite betekenen de plannen van Rijkswaterstaat geen verslechtering van de situatie bij Muiden, maar een verbetering. De lokale brug komt er wel, maar alleen voor het verkeer in de richting Hilversum, dat van Muiden of Weesp komt. Daarmee ontstaat een alternatief voor de Sluisbrug, die dan in de spits gerust voor het doorgaand verkeer kan worden afgesloten. Rijkswaterstaat zei immers al tegen wethouder Schulp om de uitvoering van de benuttingsvariant af te wachten alvorens maatregelen te treffen tegen het sluipverkeer. (zie verslag commissievergadering 21 december 2000)

Waarom weten we dat nu pas?

Uw webmaster heeft al direct na de persconferentie van 9 november beloofd u optimaal op de hoogte te houden van de ontwikkelingen rond het Aquaduct. Daartoe heeft hij contact gezocht met de provincie - u vindt op de Website elders een verslag daarvan. Daaruit bleek dat de provincie, op z'n zachts gezegd, niets voelde voor de grootschalige kantoorontwikkeling in de Bloemerdalerpolder. Omdat daarmee voorlopig een uitvoering van de benuttingsvariant onafwendbaar lijkt, heeft uw webmaster het initiatief genomen om Rijkswaterstaat tot een voor Muiden gunstiger uitwerking van die variant te bewegen. Daartoe is met de projectmanager van de CRAAG-studie, ir. Jan van Leeuwen, op 26 februari jongstleden een afspraak gemaakt. Om deze bespreking een breed politiek draagvlak te geven, waren ook Hette Zijlstra, raadslid voor de PvdA, Eric Mackay, voorzitter van de plaatselijke VVD, en Hans van der Steen, raadslid van D66 daarbij aanwezig.
Al na vijf minuten vielen onze monden open van verbazing: de situatie voor Muiden verslechtert helemaal niet! De benuttingsvariant voorziet in een vergroting van de capaciteit van de A1 op het bestaande asfalt, en een bottle-neck daarin is de Vechtbrug. Deze wordt tweemaal drie rijstroken, plus twee rijstroken voor de wisselstrook, en dan is er geen plaats voor de oprit in de richting Hilversum. Daartoe komt er een lage lokale brug, die direct aansluit op de rotonde in de Korte Weesperweg. Alternatief is het verbreden van de Vechtbrug aan de zuidzijde. Van het vervallen van andere op- of afritten wist ir. Van Leeuwen niets.

fotomontage overhandigd door rijkswaterstaat

De heer van Leeuwen had de benuttingsvariant-plannetjes die de gemeente op 9 november 2000 presenteerde, en waarom we ons allemaal zo druk gemaakt hebben, nooit eerder gezien. Wij vroegen ons af uit wiens koker die komen. "Een mis-communicatie", zei hij vergoelijkend.

Op grond van deze plannen verwierf Kolpron de opdracht voor de Aquaduct-studie.

Op 14 december jongstleden hadden Dick Schulp, en enkele gemeenteambtenaren, en het bureau Kolpron een gesprek met ir. van Leeuwen. Tijdens dit gesprek zou het "misverstand" opgehelderd zijn. Echter, noch op de commissievergadering van 21 december 2000, noch op 25 januari 2001, en noch op 22 februari 2001 werd door de wethouder dit "misverstand" gemeld.
Wat vindt u hiervan?
Hoe zat het ook weer met die aquaductplannen?
De Historische Kring Stad Muiden schreef er dit gedichtje over.

kaartje!
Een dag na ons onderhoud ontvingen we de volgende verklaring van Rijkswaterstaat:
1 - de plannen (mbt benuttingsvariant A1 bij Muiden) die op 9 nov 2000 aan de pers werden gepresenteerd zijn niet meer actueel. Rijkswaterstaat heeft de variant inmiddels aangepast en in december 2000 gepresenteerd aan vertegenwoordigers van de gemeente. In de nieuwe variant is er geen sprake van de omweg via twee bruggen als men vanuit Amsterdam naar Muiden wil.
2 - de nieuwe benuttingsvariant behelst ter hoogte van Muiden:
- een verdubbeling van de wisselstrook
- het vervallen van de oprit Muiden (richting Amersfoort) en de afrit Muiderslot (vanuit Amsterdam).
Het weefvak wordt vervangen door een lage brug over de Vecht aansluitend op de bestaande rotonde en op een oprit naar de zuidelijke rijbaan ten oosten van de vechtbrug of
- het handhaven van het weefvak en het verbreden van de bestaande brug over de Vecht met ca. 5 m.
3. - de afrit vanuit westelijkse richting naar weesp blijft bestaan, evenals de op/afrit Muiden aan de noordzijde (naar de Maxisweg)
4 - de vechtbrug wordt 2 maal drie rijstroken plus twee rijstroken voor de wisselstrook. Verder wordt de capaciteit op de A1 elders vergroot met gebruikmaking van het bestaande asfalt.

terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: