Hoe zat het ook weer?

de oorspronkelijke website, op 13 november 2000
de reactie van de provincie, samengevat
de commissievergaderingen, analyses en commentaren
De enquete!

Oordeelt U zelf:


kaartje huidige situatie
kaartje 'benuttings-variant'
huidige route naar Muiden
voorgestelde route naar Muiden
de plannen van de gemeente
deze informatie is aan de pers verstrekt




Op donderdag 9 november gaf het gemeentebestuur een persconferentie over het door haar zo zeer gewenste aquaduct in de Vecht, en over de A1. Gelijktijdig werd bij alle inwoners van Muiden een extra editie van het gemeentelijk informatieblad bezorgd. Namens het gemeentebestuur voerde onze wethouder de heer D. Schulp het woord, en namens het bureau Kolpron de heer P. Reijn. De heer Reijn is ook al betrokken bij het 'Sociaal-Ecomonisch Onderzoek' dat door Kolpron namens de gemeente uitgevoerd wordt.
Zoals u in het informatieblad heeft kunnen lezen komt er, als het alleen maar aan minister Tineke Netelenbos ligt géén aquaduct bij Muiden, en zullen de op- en afritten van de A1 bij Muiden komen te vervallen. In plaats daarvan komt er een 'centrale afrit' voor Muiden en Weesp bij de benzinestations oostelijk van de Vechtbrug, en een lokale weg met een lage brug ten zuiden van de Vechtbrug. Deze voorziening kost ƒ 120 miljoen.
De heer Schulp legde uit welke consequenties deze plannen hebben.

De huidige situatie is de volgende:
terug naar het begin van deze pagina
EEN KAARTJE VAN DE HUIDIGE SITUATIE

De door de minister voorgestelde situatie is:
terug naar het begin van deze pagina
EEN KAARTJE VAN DE BENUTTINGS VARIANT

Wanneer Muidenaren nu uit richting Amsterdam of 't Gooi naar Muiden reizen leggen zij de volgende weg af:
terug naar het begin van deze pagina
NAAR MUIDEN, HUIDIGE SITUATIE
In de huidige situatie loopt men een aardige kans om in de file voor de Vechtbrug terecht te komen, en als men tracht gebruik te maken van de Sluisbrug maakt men het alleen maar erger. Echter, nòg erger weet de minister het te maken; nadat het 'Bereikbaarheids(!) Offensief Randstad' is uitgevoerd zult u de volgende routes moeten volgen:

terug naar het begin van deze pagina
NAAR MUIDEN VOLGENS DE MINISTER
Vanuit Amsterdam staat men eerst in de file voor de Vechtbrug, dan rijdt men ongeveer twee kilometer om, om daarna in de file te staan voor de lage brug, die net zo vaak open zal zijn als nu de Sluisbrug (en zelfs vaker, want het scheepvaartverkeer neemt alleen maar toe), en dan belandt men na een U-lusje op de rotonde om te kiezen uit de richting Weesp of Muiden. Weesp heeft industrieterreinen en de drukte zal navenant zijn. Vanuit 't Gooi kan men genieten van het staartje van de Vechtbrug file, om vervolgens dezelfde onfortuinelijke route te kiezen.

De gemeente stelt een 'creatieve oplossing' voor om toch een aquaduct te kunnen aanleggen, en heeft daartoe het bureau Kolpron ingeschakeld.
terug naar het begin van deze pagina
DE PLANNEN VAN DE GEMEENTE

De heer Reijn legde de plannen uit die Kolpron voor deze situatie voorstelt. Uiteraard zijn deze plannen gezien de korte tijd die er beschikbaar was zeer globaal. De plannen komen er op neer ten noorden van het nieuwe tracé van de A1 een strook van 200 meter over de volle breedte van het stadje Muiden 'ontwikkeld' wordt. Het tracé van de huidige A1 loopt door dit gebied. Aan de noordzijde in deze strook is dan sprake van appartementenbouw en verkaveling, aan de zuidzijde van kantoren. Om de gedachten te bepalen: de bedoeling is 300 appartementen te bouwen en 150 kavels grond te koop aan te bieden. Aan de zuidzijde komen een aantal kantoorgebouwen met een totale nuttige oppervlakte van 80.000 m2. (zie rapport) Langs de Vecht komen voorzieningen, waarbij te denken valt aan 'een mix van detailhandel, leisure, congres en horeca'. Deze hebben een nuttige oppervlakte van 20.000 m2. De combinatie van de kantoorgebouwen en voorzieningen zullen 'het hele jaar door voor vraag zorgen', zo verwacht Kolpron. Het geheel werd als volgt door Kolpron geschetst:

HET SCHETSJE VAN KOLPRON


De totale oppervlakte van het te ontwikkelen gebied is geschat op 200.000 m2. Met deze 'kwaliteitsimpuls' zou het Aquaduct te financieren zijn: de appartementen worden verkocht voor 600.000 gulden/stuk (en vormen een 'adequaat woonmilieu mede gezien in het licht van de vergrijzing' = de oudere bewoners van Muiden zullen hier goed kunnen wonen) de kavels zullen 1000 gulden/m2 opbrengen, voor de kantoren wordt 400 gulden huur per m2 en per jaar verwacht.

terug naar het begin van deze pagina Hier vindt u de volledige informatie die aan de pers verstrekt werd:

Het persbericht dat 9-november uitgereikt werd.
naar het volledige rapport 'Het aquaduct bij Muiden: Investeren in bereikbaarheid door Integrale gebiedsontwikkeling' opgesteld door KOLPRON Consultants in opdracht van de gemeente Muiden
het persbericht downloaden of bekijken als PDF-file - betere opmaak voor uw printer
naar het volledige rapport 'Het aquaduct bij Muiden: Investeren in bereikbaarheid door Intergrale gebiedsontwikkeling' opgesteld door KOLPRON Consultants in opdracht van de gemeente Muiden downloaden of bekijken als PDF-file
Hier vindt u informatie over pdf-files



terug naar het begin van deze pagina
de reactie van de provincie, samengevat
Het laatste nieuws: Op het ambtelijk overleg van 18-dec-2000 was namens de provincie de heer Paul Ruber aanwezig. Uw Webmaster heeft de heer Ruber opgebeld om eens zijn indrukken van dit overleg te verkrijgen. Het beeld dat hij schetste kwam overeens met het beeld dat reeds van de provincie bij monde van de heer Chris de Vries was verkregen. Ook hij bevestigde dat de Muider plannen strijdig zijn met het streekplan, en dat het niet voor de hand ligt dat daar verandering in komt. Ook het opschuiven van de A1 in zuiderlijke richting - noodzakelijk als er een aquaduct komt - staat met het streekplan op gespannen voet. Als er een aquaduct komt dan is de financiering hiervan een taak voor het Rijk en zeker niet door 'geforceerde grootschalige kantoorontwikkeling'. Mocht het aquaduct en bijbehorende infrastructuur hier tóch mee betaald moeten worden, dan zijn er zelfs nog véél grootschaliger plannen voor nodig dan wat Muiden nu voorstelt...
De provincie is voorstander van de benuttingsvariant en en snel (ondergronds) doortrekken van de A6/A9. Een benuttingsvariant die de situatie voor Muiden verbetert in plaats van verslechtert zou ook mogelijk zijn. Rijkswaterstaat is de partij die hierover beslist en waarmee daarover overlegd zou moeten worden.
Ter herinnering: Ik stelde de heer de Vries de vraag hoe de Muiderplannen zich verhouden tot het streekplan, waarop hij zei "De plannen van Muiden zijn inderdaad strijdig met het streekplan. Er komt weliswaar een nieuw streekplan, maar het ligt niet in de rede dat daarin kantoorbouw op die locatie toegestaan wordt." en verder "Muiden heeft uiteraard de vrijheid welk plan dan ook aan de Rijksoverheid te presenteren, maar de Rijksoverheid vindt dit geen goed idee."
Verder wilde ik weten hoe het aquaduct-plan zich verhoudt met het (ondergronds) doortrekken van de A6 naar de A9 waar immers de provincie zich sterk voor maakt. De Vries zei: "Ook de provincie is accoord met de benuttingsmaatregelen, en vindt alles wat eventueel de verbinding A6/A9 frusteert ongewenst. Dus de provincie omarmt dit idee nu niet bepaald." Alweer geen positieve reactie...
terug naar het begin van deze pagina
de commissievergaderingen
Donderdag 7 december was er een openbare commissie vergadering over het voorstel 150.000 gulden (60 gulden per gezin uit Muiden en Muiderberg) uit te geven voor een 'haalbaarheids-studie'. Naar het verslag van deze vergadering. Lees ook de ingezonden stukken. Op de commissie vergadering van 7 december zou goedkeurig gevraagd worden voor een krediet van 150.000 gulden om Kolpron het haalbaarheidsonderzoek te laten voortzetten. Het zou misschien 80.000 gulden worden...
13-dec-2000: het laatste nieuws: één van onze correspondenten bericht ons dat dit krediet inmiddels verlaagd is tot 60.000 gulden. (bovenop de reeds bestede 50.000 gulden).
15-dec-2000: Inmiddels heeft de raadsvergadering plaats gevonden en men is accoord gegaan met deze 60.000 gulden. Echter niet zonder slag of stoot: Zowel PvdA als D66 lieten weten dat wat hen betreft de knip erop zit en dat die er alleen mogelijk afgaat als er voor B&W positieve boodschappen uit het groot ambtenarenoverleg van 18 december komen.
Muideninfo is onmiddelijk na de persconferentie van 9 november op het Web gezet om de burgerij net zo goed te informeren als de pers, en om bij te dragen aan een democratische meningsvorming:
Uw webmaster heeft direct daarna een ruwe analyse gemaakt van de studie die door Kolpron op de persconferentie gepresenteerd werd en geconstateerd dat:
- er enorme financiële risico's kleven aan dit plan dat uitgaat van enorm hoge prijzen voor kantoorruimte en onroerend goed, en
- de appartementsgebouwen en de kantoren waarschijnlijk vijf of zes verdiepingen hoog worden (Kolpron: "vindt u dàt hoog?")
Uw webmaster heeft deze conclusie's voorgelegd aan Kolpron, die daar verder niet op reageerde.
En daarna in de commissievergadering zei: 'het zou van de gekke zijn als Muiden de financiële risico's van dit plan (van één miljard gulden - lees erover in het plan van aanpak) zou dragen' en 'de gebouwen worden (zeker) vijf verdiepingen hoog'.
Uw webmaster heeft in het plan van aanpak gelezen dat er positieve reacties zijn van 'relevante partijen' . We hebben Kolpron eens gevraagd naar die positieve reacties, en gaan die ook graag plaatsen! Maar: Kolpron heeft niet gereageerd.
Sterker nog: niemand heeft ooit met een 'positieve reactie' gereageerd. U dan misschien? We gaan hem graag plaatsen. De provincie dan misschien? Rijkswaterstaat dan misschien?
Is het nu een slecht idee dit enorme project in Muiden te ontwikkelen om, tenslotte, inwoners van Almere en 't Gooi snel in Amsterdam te krijgen? Of is het zo dat alle verandering oppositie ondervindt, en dit weldegelijk een goed plan is? Wat vindt u?


terug naar het begin van deze pagina
de enquete!
Er zijn nu 33 reacties binnen. Wanneer u antwoordde:
  • voor de gemeentelijke (vastgoed-ontwikkelings)plannen te zijn,
  • dit een slimme aanpak te vinden,
  • weldegelijke een aquaduct wenste (controlevraag!), en
  • het geld in dit stadium welbesteed vond,
dan noteerde uw webmaster "eens" met het gemeentelijk beleid, en anders "oneens" (of "niet helemaal eens").
Leuk voor de gemeente is dat de helft - 16 stemmers - het van harte met hen eens is. Niet zo leuk is dat al deze 16 stemmers van dezelfde computer gebruik gemaakt hebben, en alle "oneens" stemmers van verschillende computers. Dat vindt uw webmaster zo opvallend dat hij het aantal "eens" stemmers maar reduceert tot één en nog één voor de moeite!
(tenslotte is wel 16 keer de site bezocht geweest - door wie?). De uitslag is dus:
19 stemmen, 2 eens, 17 oneens, of niet helemaal eens,

als volgt in detail:

VRAAG 1 : Wilt u een aquaduct?:
nee:2
nee, maar ook geen puzzelrit naar Muiden. 0
ja, maar niet met deze plannen. 8
ja. 9
anders/geen mening 0

VRAAG 2 : Ik heb begrepen dat als het puntje bij het paaltje komt Muiden niet bereid is de financiele risico's van dit project aan te gaan. Daarvan vind ik dit:
ik vind dit slim gespeeld. 7
dan hadden we hier ook niet aan moeten beginnen, nu maken we ons belachelijk. 6
ik vind dat we tot het bittere eind moeten volhouden, ook als dat inhoudt dat Muiden de financiele risico's loopt van dit miljarden project. 3
anders/geen mening 3

VRAAG 3 : Is een aquaduct de enige oplossing? Almere en de Provincie willen bijvoorbeeld de verkeersdruk op de A1 verminderen door het rechtsstreeks verbinden van de A6 met de A9. Als deze voldoende capaciteit heeft kan het aquaduct wellicht achterwege blijven:
met de A6/A9 variant hoef ik geen aquaduct . 1
ik wil het aquaduct, maar niet de A6/A9 variant. 8
ik wil beide. 9
ik wil geen aquaduct, en ook geen A6/A9 variant. 1

VRAAG 4 : Moet Muiden hier zoveel geld aan uitgeven terwijl allerminst zeker is dat dit plan levensvatbaar is?:
nee. 8
Het bureau Kolpron kan de levensvatbaarheid het beste beoordelen, en heeft grote belangen bij een verdere uitwerking. In dit stadium zouden ze de haalbaarheidsstudie gratis moeten doen. 4
ja. 7
anders/geen mening 0

terug naar het begin van deze pagina

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier:


Deze website betreft een particulier initiatief, om te komen tot een hedentijdse vorm van informatie verstrekking en communicatie.
© : Alle rechten zijn voorbehouden