terug naar het overzicht
24-dec-2001

CRAAG-Studie nieuwsbrief is uit
Geen woord over het Aquaduct

De vijftiende editie van de CRAAG-nieuwsbrief is uit. In deze voorlichtingskrant voor geïnteresseerden in benuttings- en aquaductzaken worden de plannen van Rijkswaterstaat met de A1 bekend gemaakt en wordt een inspraakprocedure aangekondigd.

RWS maakt haar plannen openbaar, inspraak kan beginnen.

Voor de goede orde: Alleen voorstellen die gebaseerd zijn op een betere benutting van de bestaande infrastructuur worden in de inspraak gebracht. Uitbreiding van het bestaande asfalt is alleen als bijlage gepresenteerd, maar voorlopig (tot na 2010) niet aan de orde. Hier is dan ook nu geen inspraak op mogelijk. Dus: geen vervroegde aanleg aquaduct.
Maar wel wordt de bestaande infrastructuur beter benut, zodat er in de spitsperioden extra wegcapaciteit is. Dit kan bijvoorbeeld door een vluchtstrook te gebruiken als spitsstrook. Een andere mogelijkheid is het opnieuw indelen van rijbanen, zodat er ruimte vrijkomt voor extra rijstroken. De aanleg van spitsstroken wordt voorgesteld op de A9, de Al in 't Gooi en de A6 tussen knooppunt Muiderberg en Almere Stad-West in de richting Lelystad. Een belangrijke verandering is het verdubbelen van de wisselbaan op de Al tussen knooppunt Diemen en knooppunt Muiderberg. De rijstroken aan weerszijden van de wisselbaan schuiven dan op naar de buitenkant. Het gebruik van (een deel van) de vluchtstroken is hierdoor onvermijdelijk. De brug over de vecht bij Muiden heeft echter geen vluchtstroken. Hiervoor zijn twee oplossingen uitgewerkt:
1. Variant Lage brug. De bestaande brug in de Al wordt gehandhaafd. Om toch het aantal gewenste rijstroken over de brug te krijgen, verandert de in- en uitvoegstrook op de zuidelijke brughelft in een rijstrook. Aan de zuidzijde blijven één oprit en één afrit beschikbaar (nu twee) voor Weesp/Muiden en Muiderberg/Muiderslot. Ze worden met elkaar verbonden door een lage tweede brug over de Vecht.
2. Variant Bestaande brug. De huidige brug wordt met ongeveer vijf meter verbreed. Hierdoor is er voldoende ruimte voor een tweede wisselstrook. De bestaande op- en afritten blijven gehandhaafd, de bouw van een tweede, lage brug is in dit geval niet noodzakelijk.
Zoals u al op muideninfo.nl hier heeft kunnen lezen.

Consequenties voor Muiden

Redactioneel commentaar:
Als het er naar uitziet dat Muiden dan toch een derde verbinding over de Vecht gaat krijgen (naast de Sluisbrug en de A1-Vechtbrug) doen we er goed aan deze verbinding zo goed mogelijk te laten aansluiten op de bestaande infrastructuur, zo vlot en veilig mogelijk te laten zijn, en, wanneer dan later tóch een aquaduct gerealiseerd is, zo goed mogelijk te laten passen bij het wijdse karakter van het landschap. Een tunnelverbinding tussen de Mariahoeveweg en Maxisweg dus, en u leest hier waarom. Dit idee gaan we in ieder geval in de inspraak brengen, maar het zou aardig zijn als we ons door velen gesteund weten. Dus: niet alleen vóór een aquaduct, maar zelfs voor twee aquaducten.



terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: