terug naar alles over het knsf-terrein

Alles over het KNSF-terrein
en Bloemendalerpolder


De verkiezingen zijn verlopen als te verwachten viel na de grootscheepse protesten tegen de plannen van de twee vorige colleges en KNSF. De kaarten zijn geschud. En het spel duurt voort.

ARTIKELEN DERDE/VIERDE KWARTAAL 2008

16-december-2008

Lauwe ontvangst 'plandragers' KNSF-terrein

Iedereen lijkt tevreden met voor de handliggend ontwerp

Wat is dat 'plandragers'? Wel, dat woord is vakjargon van planologen voor 'uitgangspunten'. Of het een zelfverzonnen woord is om de plannenmakers voor het KNSF-terrein een aureool van deskundigheid te geven, is onduidelijk. In ieder geval gaven Karin van Vliet en Gijs van Bomen op de commissievergadering Ruimtelijke Ordening van 10 december 2008 een presentatie van de uitgangspunten tot dusverre voor de ontwikkeling van het KNSF-terrein. Karin zit in het projectteam namens de gemeente en checkt of de plannen van Gijs wel aan de gemeentelijke uitgangspunten voldoen. Gijs van de Bomen is de stedenbouwkundige voor KNSF. Gijs heeft naar eigen zeggen reputatieschade opgelopen, en was blij zich weer in 'de Kazerne' te mogen vertonen. Hij was in zijn nopjes omdat KNSF en gemeente nu 'constructief samenwerken'. De presentatie begon nadat projectleider Ben van der Waal aan de vergadering medegedeeld had dat er 10 inspraakreacties waren op het voorontwerpbestemmingsplan van burgers, en 7 van 'instanties' (waaronder VROM).

In een eerdere reactie op plannenmakerij met betrekking tot de Bloemendalerpolder en KNSF-terrein had VROM al laten weten dat het bij Ruimtelijke Ordening niet alleen gaat om 'zichtlijnen'. Bij het ontwerp voor het KNSF-terrein blijken zichtlijnen een belangrijke rol te spelen. Er zijn zichtlijnen naar het Muiderslot, de Westbatterij en Pampus. De zichtlijn naar de Westbatterij bestaat mogelijk uit een lommerrijke verkeersverbinding naar de nieuw aan te leggen haven, een Muider 'Champs Elysee' dus. Dick Methorst vond een zichtlijn naar Pampus maar raar: vanuit het KNSF terrein kijk je toch alleen maar tegen de dijk aan? De presentatie werd ondersteund met een alleraardigst handzaam boekje, waarin de uitgangspunten fraai geïllustreerd gerecapituleerd werden. We lezen daarin dat de doelstellingen van het plan zijn: Voor de handliggende, redelijke uitgangspunten leek iedereen te denken, want er waren weinig tot geen vragen of opmerkingen, en al helemaal niet vanuit het publiek.
Verdere details van het plan zijn het behoud van zoveel mogelijk van huidige lanenstructuur, en een tweetal aantrekkelijke wandelroutes door de nieuwe wijk naar het te behouden bos. De meest noordelijk valt samen met de zichtlijn op het Muiderslot.
Wat er met de 'bospercelen' zou moeten gebeuren is niet erg duidelijk, want de verschillende plaatjes in het bovengenoemde boekje zijn het daar niet eens over, maar in ieder geval nemen de plannenmakers zich voor een vijftal verschillende wijken te stichten: aan de oever van de trekvaart 'werfwonen' (met een boot voor de deur?!), en noordelijk daarvan lommerrijk 'boswonen', ontspannen 'kernwonen', en een vrolijke 'tuinstad', die grenst aan de wijk Noord-West. Ten noorden daarvan kunt u 'dijkwonen'. De sportvelden lijken definitief uit de plannen verdwenen te zijn.


Er werd benadrukt dat er van de 70,8 hectare KNSF-terrein wel 24,5 hectare natuur overblijft. U moet bedenken dat daar 2,5 hectare 'bospercelen' meegerekend zijn, en 5,5 hectare rietlanden (waar sowieso niet gebouwd mag worden), zodat van de oorspronkelijke 45 hectare bos er slechts 16,5 hectare behouden blijft. Voorlopig…



15-december-2008

Lokale tunnel 'in the picture'

Hooijmaijers zit Muiden dwars

Uit de commissievergadering van 10 december 2008:
Onlangs de gemeente Muiden haar wensen kenbaar gemaakt met betrekking tot de ontwikkeling van de Bloemendalerpolder. Daarin is een lokale tunnel opgenomen – de zolang verbeide verbinding tussen Maxisweg en Mariahoeveweg. Op 9 december vond er en stuurgroepvergadering rond de Bloemendalerpolder plaats. “Jullie weten toch dat jullie wensen niet kunnen” vond de provincie, “en als het al gaat dan zullen jullie aanzienlijk moeten bijdragen”. De provincie, gedeputeerde Ton Hooijmaijers dus, schatte de kosten van de lokale tunnel op 50 tot 60 miljoen euro, en daarmee bewees Ton weer eens zijn onvermogen financiële inschattingen te maken. Een reële schatting, van een gerenommeerde tunnelbouwer, is dat het zeker voor de helft kan, en waarschijnlijk nog voor veel minder dan dat (download hier het rapport aan de Muider politiek).
De besprekingen rond de Bloemendalerpolder zijn met grote geheimzinnigheid omhuld, om de belangen van de private partijen niet te schaden. Die hebben er natuurlijk baat bij dat eenvoudige bestuurders niet in het openbaar de informatie inwinnen waarmee zij een juist oordeel kunnen vellen. Paradoxaal genoeg vond wethouder Fred Winnubst dat de geheimzinnigheid ook een voordeel heeft: omdat de discussies niet in de openbaarheid gebracht worden, wordt er vrijer en opener gediscuteerd. Wat u daar aan heeft is onduidelijk.
U weet dat projectontwikkelaars en provincie ons willen laten geloven dat er een stevig gat in de begroting zit. “Misleiding” noemt de Muider PvdA dit, en weet dat ook nog hard te maken. Voorzitter van de stuurgroep en gedeputeerde Ton Hooijmaijers stelde voor de overeengekomen woningaantallen los te laten om het gat te dichten. Wethouders Winnubst noemde dat onacceptabel, en ontving daarvoor de complimenten van de oppositie. Wordt vervolgd…



9-december-2008

PvdA: intimidatie en misleiding in Bloemendalerpolder

Bij de ontwikkeling van de Bloemendalerpolder is er op grote schaal sprake van intimidatie, misleiding, informatie achterhouden en het schenden van afspraken, vindt de Muider PvdA. Dat blijkt uit een artikel dat onlangs op hun website, www.muiden.pvda.nl, verscheen, en waar hier een samenvatting van volgt.

Ironisch genoeg is dit project door het Rijk als Voorbeeldproject Ontwikkelingsplanologie aangewezen. Dat betekent dat alle partijen bij de ruimtelijke ontwikkeling worden betrokken. De Bloemendalerpolder staat voor grootschalig bouwen in het (voormalige) Groene Hart zonder al te veel protest. Althans, dat wil de Provincie doen geloven. Juichende brochures zijn verschenen over de geweldige samenwerking. De praktijk is echter anders, weet de PvdA.
Want de Bloemendalerpolder staat helaas ook voor intimidatie, misleiding, informatie achterhouden en het schenden van afspraken.

Afspraken
De Bloemendalerpolder maakte deel uit van het Groene Hart. In 2005 werden de gemeenten Muiden en Weesp door Provincie en Rijk gedwongen om akkoord te gaan met de bouw van 4.500 woningen in het gebied. Hiertoe werd een overeenkomst getekend door de vier partijen. Ook werd afgesproken om 330 hectare natuurgebied te maken.

Onderhandelingen
In de onderhandelingen voor de grondexploitatie voor de Bloemendalerpolder kwamen de partijen in eerste instantie niet tot elkaar. De provincie, die van het rijk 245 miljoen euro in het kader van het Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG) heeft gekregen, o.a. bestemd voor dit soort projecten wil deze gelden niet inzetten. En de projectontwikkelaars weigeren de prijs van de ingebrachte grond te verlagen.
De oplossing is doodleuk het bebouwen van een groter deel van de polder. Tegen de wens van de gemeenten Weesp en Muiden, de Tweede Kamer en Provinciale Staten. En volstrekt onnodig, want uit de "geheime" grondexploitatie van de Bloemendalerpolder blijkt dat de projectontwikkelaars nog 15 tot 20 hectare bouwgrond binnen de rode contour over hebben.
Gemeenteraden en Provinciale Staten worden dus foutief, niet of onvolledig geinformeerd. Beide onderhandelingspartijen (Gedeputeerde Staten en projectontwikkelaars) hadden al lang de wens meer woningen op een groter oppervlakte te bouwen. Voor de projectontwikkelaars is dit logisch. Hoe meer woningen en ook nog op een groter oppervlakte betekent gewoon meer winst. Voor de provincie is het opmerkelijk. De Provinciale Staten hebben namelijk bepaald dat het aantal woningen in het gebied beperkt moet blijven tot maximaal 4500 in de Bloemendalerpolder, KNSF-terrein en binnenstedelijk. Maar doordat de gedeputeerde Hooijmaijers verkondigt dat het echt niet anders kan, verwacht men dat de Staten wel om gaan.

Conclusie
Volgens de PvdA hebben de provincie Noord-Holland en het Rijk óf heel slecht rekenwerk verricht, óf proberen ze bewust een aantal projectontwikkelaars te bevoordelen. Amateurisme of bedenkelijke staatsteun dus. De PvdA houdt het maar op het eerste.
Zij verwachten echter dat Provinciale Staten net zoals de gemeenteraden van Weesp en Muiden door hebben welk spelletje er gespeeld wordt. En vaststellen dat met bouwen binnen de aangewezen contour een sluitende begroting mogelijk is.
De PvdA Muiden moedigt Provinciale Staten aan om net zoals de raden van de gemeentes te laten zien dat democratisch gekozen volksvertegenwoordigers zich niet laten inpakken door projectontwikkelaars en gewiekste bestuurders.



1-december-2008

Natuurontwikkeling aan de kust van Muiden

De gemeenten Muiden en Amsterdam werken samen aan een plan om de natuur te versterken. Het gaat hierbij om het gebied voor de kust van Muiden, ten noorden van het voormalige KNSF-terrein.

Het plan bestaat uit 3 onderdelen: Met de aanleg van een luwtedam ontstaat een luw watergebied waar vogels kunnen eten en rusten. De verondieping voor de kust maakt de ontwikkeling van rietkragen mogelijk. Riet is goed als leefgebied voor kleine dieren (zoals de ringslang) en zuivert het water door slib op te vangen. De kreek verbindt de Baai van Ballast met het nieuwe luwtegebied. Hiermee wordt een groot natuurgebied gevormd wat aansluit op het ten westen gelegen natuurgebied de 'Diemer Vijfhoek'. Het natuurplan houdt rekening met de cultuur historische waarde van het kustgebied van Muiden, evenals met de belangen van de waterrecreatie in en rond Muiden.

Informatiepanelen
Van 8 december tot 9 februari 2009 kunt u het plan op informatiepanelen bekijken in de hal van het gemeentehuis van Muiden, tijdens de reguliere openingstijden.

Informatiebijeenkomst gemeentehuis
Mocht u nog meer willen weten dan bent u van harte welkom om op 10 december langs te komen op het gemeentehuis, het Anker 2 te Muiden. Van 16.00 tot 20.00 uur wordt er een informatiebijeenkomst georganiseerd. Er is dan voldoende gelegenheid tot het stellen van vragen. Uw aanwezigheid wordt op prijs gesteld.


13-november-2008

Ontwikkeling Bloemendalerpolder geheimzinnig

Raadsleden niet in staat tot deskundig oordeel

Gisteravond kwam in de commissievergadering het onderhandelingsakkoord aangaande de Bloemendalerpolder aan de orde. Daarvoor had in de Kazernezaal weer eens de zoveelste hoogst geheime vergadering over de Bloemendalerpolder plaats gevonden, nu van de werkgroep die geformeerd is uit leden van de Weesper en Muider gemeenteraden. Toen de deuren eindelijk om half negen open gingen konden we zien dat daaraan ook enige leden van Provinciale Staten hadden deelgenomen. In de commissievergadering werd niets gemeld over deze vergadering. Wél werd duidelijk dat ook de commissieleden zich te kort gedaan voelden ten aanzien van de informatieverstrekking: informatie die vertrouwelijk bekend is bij de Statenleden, is hen niet medegedeeld. “Hoe kunnen we de plannen dan beoordelen?” vroegen de commissieleden zich af. Toen de huidige wethouder ruimtelijke ordening, Fred Winnubst, voor de verkiezingen nog een bescheiden raadskandidaat was, hekelde hij het systeem waarbij gemeenteraadsleden bouwplannen onder geheimhouding moeten beoordelen.
Ze kunnen dan immers geen deskundigen inschakelen, met als gevolg dat onveranderlijk bij dit soort projecten – vergelijkbaar met de ontwikkeling van de Bloemendalerpolder – gemeenten genaaid (vergeef mij de uitdrukking) worden door de projectontwikkelaars. Fred leverde artikelen uit de Volkskrant bij Muideninfo aan die zijn opvatting bevestigden (“Vinex-tekentafel koektrommel vol loze beloften” en “Gemeenten schimmig over Vinex-wijken”). Bij de ontwikkeling van de Bloemendalerpolder is het niet anders, en ook volgende week donderdag vindt er weer zo'n geheime vergadering plaats. De geheimzinnigheid wordt afdwongen door de projectontwikkelaars, zogenaamd om de concurrentie niet wijzer te maken, maar in feite om niet-deskundige raadsleden een rad voor de ogen te kunnen draaien. Met betrekking tot die deskundigheid zijn er gelukkig uitzonderingen, zoals commissielid-planoloog Gregor Heemskerk (PvdA) en raadslid-makelaar Erik Pieter Vlaanderen (VVD). Gregor noemde het een schande dat dit project een “voorbeeldproject” zou zijn.
Overigens werd wethouder Fred Winnubst van links tot rechts uitvoerig gecomplimenteerd voor de wijze waarop hij voor het Muider belang opkomt. Fred houdt vast aan 4500 woningen totaal in de regio: “wat er in de Bloemendalerpolder bijkomt gaat er op het KNSF-terrein af” meldde hij aan partijgenoot Gregor Heemskerk.

Nog droeviger dan KNSF.
Met de Bloemendalerpolder is het met betrekking tot de openheid nog droeviger gesteld dan met de ontwikkeling van het KNSF-terrein. Met wat er bekend is van de “Open Begroting” uit de beantwoording van kamervragen, presentaties van KNSF zelf, en de conclusies van de rapporten van Oranjewoud en Capgemini kon een ieder vooraf weten dat Muiden zich heeft laten naaien (vergeef mij de uitdrukking). “Muiden hangt” concludeerde gedeputeerde Ton Hooijmaijers tevreden nadat z'n loze dreigementen indruk op de meeste gemeenteraadsleden gemaakt hadden. Gemeenteraadslid Sylvia Bazuin (VIB) deed destijds niet aan mee aan de geheimhoudingsplicht. Nu wel.


13-november-2008

Bezwaarschrift KNSF : niets van aantrekken.

KNSF maakte bezwaar tegen de bestemming van 22,5 hectare van hun terrein in het voorontwerpbestemmingsplan. “Groen” en niet “bospercelen” zoals zij voorstaan. Toch verloopt de planvorming vlot, vertelde Ben van de Waard, projectleider namens de gemeente, gisterenavond. Op de vraag hoe dat nu kan wanneer er zo'n principieel verschil van mening kwam zijn antwoord neer op: “Niets van aantrekken. Dat hoort bij het spel”
Ben kondigde de eerste inhoudelijke presentatie van de bouwplannen voor het einde van 2008 aan, en wist te melden dat het stedenbouwkundig plan nog voor de zomer van 2009 gepresenteerd zal worden. Over de achterstallige betalingen van KNSF wist wethouder Fred te melden dat er gepraat wordt, en de gemeente juridisch advies inwint over haar kansen.


10-november-2008

PvdA: Eigenaar KNSF is zielig

We weten nu waarom Visser z'n rekeningen niet betaalt.

Van de PvdA-website: Rolf Visser, eigenaar van KNSF-Vastgoed, is het afgelopen jaar niet rijker geworden. Zijn vermogen wordt door Quote nog steeds op 92 miljoen gehouden. Of dit eigen berekeningen zijn of dat de cijfers van de PvdA Muiden zijn overgenomen is niet bekend gemaakt door Quote.
Bij het narekenen van de open begroting hadden we namelijk al aangegeven dat er sprake was van een excessieve winst van 75 tot 100 miljoen (daarmee maakt de PvdA een te lage inschatting-red.).

  Quote gaat bij de presentatie van de Quote 500 wel in op de zielige positie van de heer Visser.
"In de jaren negentig kocht Rolf Visser (47) het beursfonds KNSF, overblijfsel van een vroegere kruitfabriek. Visser haalde het fonds van de beurs, zodat hij de grond van het fabrieksterrein aan de A1 bij Muiden kon ontwikkelen voor nieuwbouw. Nu dient KNSF ook als moederbedrijf voor zijn dot.com bedrijven. Als die over de kop gaan, blijft alleen de fictieve herwaardering van de grond over. De echte waarde is onzeker, omdat de bouwplannen worden vertraagd door protesterende Muidenaren - die niet willen dat hun dorp (!-red) in inwondertal verdubbelt - en de milieubeweging. Op zijn landgoed Queekhoven bij Breukelen wacht Visser op betere tijden. Hij is zakelijk weinig actief, omdat een groot gedeelte van zijn vermogen vastzit in de braakliggende grond."

Nu begrijpen we in Muiden in ieder geval waarom de heer Visser zijn rekeningen niet kan betalen.


9-november-2008

KNSF betaalt rekening gemeente niet

En stelt gemeente aansprakelijk voor vertraging

KNSF heeft op 25 september gereageerd op het betalingsvoorstel dat de gemeente deed met betrekking tot het rekeningetje van grofweg drie ton euro dat nog open staat. Dit betreft kosten, die de gemeente maakte in het kader van de ontwikkeling van het KNSF-terrein.
Er werd reeds door wethouder Mackay met KNSF afgesproken dat KNSF deze kosten zou dragen. Deze kosten zijn echter toen niet begroot of nader omschreven, reden voor KNSF om de rekening doorleuk naast zich neer te leggen. KNSF schrijft aan de gemeente dat naast het ontbreken van een begroting de facturen van de gemeente onvoldoende gespecificeerd zijn. Waar ze wél gespecificeerd zijn, betreft het vaak posten waar KNSF niets mee te maken heeft, zoals de kosten van advocaat Otten of kosten in het kader van de ontwikkeling van de Bloemendalerpolder, aldus KNSF. Om u een idee te geven: Otten bracht 92.000 euro in rekening, een andere belangrijke post is de bijdrage aan KNSF voor de apparaatskosten van de gemeente: 75.000 euro per jaar, gedurende drie jaar, “zoals afgesproken” beweert de gemeente. Er staat nog 271.000 euro open, want de gemeente zag bij nader inzien af van het declareren van de advocaatkosten.
Daarnaast wil KNSF nu “vertragings-schade” in rekening brengen, en de schade die nu mogelijk ontstaat door de gewijzigde marktsituatie.
KNSF wil, “om de voortgang niet te frustreren”, duidelijke afspraken maken over toekomstige rekeningen. De gemeente wil dat ook, en diende een begroting in, en stelt voor van te voren overeenstemming te bereiken over de te maken kosten, en die maandelijks te declareren. Maar eerst moet er een regeling zijn over de huidige rekening. Wethouder Fred Winnubst en gemeente secretaris Gert Aalten hebben hierover, en over de mogelijke schadevergoeding, op 8 oktober met KNSF-vastgoed directeur Ferry Holtzhaus overlegd. KNSF zou toen binnen twee weken laten weten of ze hun standpunt ten aanzien van de rekeningen en schadevergoedingen bijstellen.
Dat was op 30 oktober nog niet gebeurd.


9-november-2008

KNSF maakt bezwaar tegen voorontwerpbestemmingsplan

Kruitbos moet bebouwd worden

KNSF-Vastgoed heeft bezwaar gemaakt tegen het voorontwerpbestemmingsplan voor het KNSF terrein. In hun bezwaarschrift (strik genomen een zienswijze, en geen bezwaarschrift, want er is geen besluit genomen waartegen ze bezwaar zouden kunnen maken) laten ze de gemeente weten dat het voorontwerpbestemmingsplan strijdig is met de intentieverklaringen en het besluit van het college om het advies van Gideon van 25 september 2007 als uitgangspunt te nemen voor het voorontwerpbestemmingsplan. Dit besluit zou 14 april 2008 genomen zijn.
Hun bezwaar gaat om de te bebouwen oppervlakte: volgens KNSF gaat het voorontwerpbestemmingsplan uit van het behoud van 22,5 hectare groen, en die 22,5 hectare zouden in het streekplan de bestemming wonen hebben. Opmerkelijk is dat KNSF de door hun geconstateerde afwijking van het advies van Gideon niet verder motiveren, maar als motief het streekplan gebruiken. Kennelijk zijn ze tot de conclusie gekomen dat het voorontwerpbestemmingsplan wél in overeenstemming is met het advies van Gideon. Ook het gerechtelijk vonnis wordt door hun met geen woord genoemd, het voorontwerpbestemmingsplan is kennelijk ook volgens KNSF daarmee in overeenstemming.
Het streekplan is allerminst bindend in de zin dat als er staat dat er gebouwd kán worden, er ook gebouwd móet worden. De uiteindelijke bestemming is altijd nog een kwestie van het bestemmingsplan.
KNSF beweert dat met de inperkingen van de oppervlakte enerzijds, en de inperkingen van de bouwhoogte anderzijds hun mogelijkheden om de wijk een 'gooise uitstraling' te geven beperkt worden.
Voor de financiële gevolgen hiervan houden ze de gemeente aansprakelijk.
De stand van zaken van het KNSF terrein en het onderhandelingsaccoord voor de Bloemendalerpolder wordt woensdag 12 november in de commissievergadering besproken.



28-oktober-2008

Akkoord over inpassing A1

Eurlings zegt 'ecodeel aquaduct' toe

Op 16 oktober vond er een bijzondere raadsvergadering plaats over de inpassing van de A1 in de Bloemendalerpolder. Wethouders Spel (Weesp) en Winnubst (Muiden) hadden voorlopige afspraken gemaakt met verkeersminister Eurlings, die zij op deze raadsvergadering aan de raad voorlegden. Al eerder, tijdens een uiterst geheime gezamenlijke vergadering van de raden van Weesp en Muiden op zaterdag 11 oktober, werden deze afspraken aan de raden gepresenteerd. Zij zijn vervat in dit document. Kernpunten daaruit zijn:
- Er komt een lokale kruising met de Vecht. De oude A1 bruggen worden verwijderd inclusief de wegdekken, de geluidschermen en de taluds. De meerkosten van ca. 8 miljoen euro van de kruising worden gedragen door Rijk en Regio volgens een nader te bepalen verdeelsleutel.
(Onduidelijk is waar die verbinding komt te liggen. Logisch is een verbinding tussen Mariahoeveweg en Maxisweg. Rijkswaterstaat ging echter altijd uit van een paralleltunnel in het aquaduct. Dat levert een enorm veel omrijden op:)

- Voor de nieuw te bouwen woningen in de Bloemendalerpolder en op het KNSFterrein geldt een maximale geluidsbelasting van 48 dB.
De hoogte van de geluidsschermen wordt beperkt tot 8 meter boven maaiveld (6 meter op 2 meter talud). De schermen langs de A1 worden ten westen van de Papelaan doorgetrokken. Ten aanzien van de A1 ter hoogte van de bestaande bebouwing van Muiden en de A6 ter hoogte van Muiderberg is het Standstill-principe 2008 uitgangspunt. Het geluidsniveau van weg en spoor afzonderlijk neemt niet toe ten opzichte van 2008, en zal waar weg en spoor samenlopen in vrijwel alle gevallen leiden tot een verbetering van de situatie. Volgens voorlopige berekeningen zal het aantal woningen dat een hogere geluidsbelasting dan 48dB heeft dalen van 800 naar 400.
(voor de kenners: bedoeld wordt natuurlijk niet dB maar dB(a). Decibel (dB) is een verhouding, dB(a) een geluidsniveau, dat rekening houdt met de iegenschappen ven het menselijk oor).
- De huidige aansluitingen op de A1 komen te vervallen en worden vervangen door een centrale aansluiting in de Bloemendalerpolder. In een ontwerpatelier wordt in nauw overleg met provincie en gemeenten uitgewerkt hoe deze aansluiting passend is te maken in het landschap en de polderstructuur.
- De ecologische verbindingen komen ten oosten van het knooppunt Muiderberg en langs het aquaduct in de Vecht. De breedte van het ecoduct wordt bepaald door de ecologische functie maar ook door de landschappelijke inpassing van de A1.
- Er komt een vrije busbaan tussen de Hollandse Brug en de aansluiting Bloemendalerpolder. Deze baan maakt deel uit van het ontwerp van de A1. De haltering op deze busbaan voor Muiden / Weesp zal nader uitgewerkt worden.
- In het kader planstudie OV Saal zal een spoorverbinding parallel aan de A1 op haalbaarheid worden onderzocht. Deze spoorverbinding zou de bestaande spoorverbinding langs Weesp moeten vervangen. Verbreding en inpassing A1 mag niet tot gevolg hebben dat een dergelijke oplossing onmogelijk wordt gemaakt.

In een brief aan de Tweede Kamer heeft Camiel Eurlings deze uitgangspunten bevestigd. In deze brief wordt gesproken van een 'ecodeel bij het aquaduct'. Met de brief is de A6/A9 definitief van de baan, en wordt op de A1 de file alleen maar breder, omdat de aanpassing van de Gaasperdammerweg op de lange baan geschoven wordt. Muiden kan dan trots zijn op het grootste parkeerterrein van Nederland. Positief is dat wij nog in lengte van dagen vermeld zullen worden bij de verkeersinformatie.

Lof voor Fred
Tijdens de raadsvergadering was er lof alom voor Wethouder Fred Winnubst, die dit mooie resultaat wist binnen te halen. Er waren nog wel twee moties, die beiden met unaniem werden aangenomen.
Een motie van het CDA pleitte, na het waardeloze rapport van Task te hebben geprezen, voor het inhuren voor van nog meer van (dit soort) deskundigheid om Muiden te begeleiden. Een motie van de PvdA verzoekt het College zich sterk te maken om alle woningen moeten na 2017 binnen de 48db contour te laten vallen. Ook voor stil asfalt en innovatieve geluidsschermen moet het collage zich sterk maken.
Daarnaast moeten de bewoners van Muiderberg bij de aanleg ontzien worden door het bouwverkeer, en moet het sluipverkeer buiten het dorp worden gehouden. Tenslotte moeten op- en afritten in de gemeente zoveel mogelijk in stand worden gehouden ofwel goede alternatieven op kosten van het project aan gelegd te worden. De motie van het CDA was overigens gekopieerd van een gelijke motie in de Weesper raad.


14-oktober-2008

Ambitieuze planning KNSF-terrein

Geheime vergadering Bloemendalerpolder-A1

Zoals u weet is Ben van der Waal van het bureau Plan-Focus de nieuwe projectmanager namens de gemeente voor het KNSF-terrein.
Op de commissievergadering van 7 oktober presenteerde hij zijn collega's die met hem werken aan dit project, en deed hij zijn planning uit de doeken.
Van de zijde van de gemeente zijn er vijf personen ingehuurd om het project te trekken: naast project manager Ben van der Waal zijn dit project-secretaris Anton van de Haar (ook van Plan-Focus), Stedebouwkundige Frits Palmboom (da's nog niet heel zeker), planoloog/jurist Erwin de Bos (van het bureau SAB, dat het voorontwerpbestemmingsplan schreef), en financieel expert Bert Meijer, die de belangen van de gemeente Muiden zal bewaken bij de totstandkoming van een samenwerkingsovereenkomst. Als dat er van komt.

Ben en Ferry zitten om-en-om de projectvergaderingen voor. Daar zijn er al wat van geweest, en het resultaat is een planning en een aanzet tot een stedenbouwkundig plan. De hoofduitgangspunten lijken geformuleerd te zijn, reden om aan het eind van dit jaar, dus over zo'n twee maanden een schetsontwerp gereed te hebben. Hobbels die nog genomen moeten worden zijn de samenwerkingsovereenkomst, de aanvraag van milieutechnische hogere grenswaarden (dus: meer geluidshinder op het KNSF dan de streefwaarden), de Milieu Effect Rapportage, en het explosieven onderzoek. De heer Van de Waal vond het wel eigenaardig dat veel van de gevonden explosieven aan de rand van de 600 tot 750 meter verspreidingscirkel lagen. Er is daar echter wel een logische verklaring voor te vinden.

In februari 2009, dus over vier maanden, is het stedenbouwkundig ontwerp gereed, en wordt de maquette gepresenteerd! Een waarlijk ambitieuze planning, zo ambitieus dat ze wellicht onrealistisch genoemd mag worden. En dat doen we (red.) dan ook. De gemeente doet er goed aan deze planning niet goed te keuren, om te voorkomen dat zij er aan gehouden wordt.

Jan Hylkema merkte cynisch op dat hij nu helemaal niet meer de opmerkingen van KNSF-baas Visser op TV begreep: hoe kan hij nu beweren dat de gemeente tegenwerkt als er zo voortvarend plannen worden gemaakt. Hij vroeg of al die plannenmakerij nu wel door KNSF betaald wordt, er staan immers nog wel wat rekeningetjes open.

Wethouder Winnubst wist dat er 'vruchtbaar onderhandeld' wordt, en dat hierover een brief aan de raad gezonden zal worden. Hij zei ferm niet in de oude fouten (van vorige colleges-red.) te vervallen, en keiharde afspraken te maken: alle projectkosten zijn en blijven ten laste van KNSF.

Geheime vergadering Bloemendalerpolder-A1
Op dezelfde commissievergadering kwam een raadselachtige vergadering ter sprake: afgelopen zaterdag 11 oktober vond er een gezamenlijk vergadering van de raden van Muiden en Weesp plaats. Daar werden de afspraken met verkeersminister Camiel Eurlings gepresenteerd aangaande de inpassing van de A1 in de Bloemendalerpolder. Alleen raadsleden mochten erbij zijn, reden voor commissielid Rietje Rijnja van de éénmansfractie van D66 om zich bijzonder op te winden.


8-oktober-2008

Matig bezochte inloopavond VOBP

Donderdagavond 25 september vond er een inloopavond plaats over het Voorontwerpbestemmingsplam (VOBP) KNSF-terrein.
De auteur, Erwin de Bos van het bureau SAB was er om vragen te beantwoorden. Die kwamen er vooral van de pers, er waren niet erg veel Muiers. Dat was jammer, want je kon er ook kennismaken met Ben van der Waal, de nieuwe projectleider namens de gemeente voor het KNSF-project, en zijn collega Anton van der Meer. Vanavond wordt er in de commissie mogelijk verder gebabbeld, want er is een half uur uitgetrokken voor het onderwerp 'Stand van zaken Bloemendalerpolder-KNSF-terrein'.


23-september-2008

'Zonder mij was die fabriek nooit gesloten'

KNSF-baas Visser bij Pauw en Witteman

Herinner u zich de uitzending van 'de leugen regeert' van 24 november 2005 nog? (real-movie 21 Mb-even geduld). Daarin wordt aangetoond hoe de TROS met een zeer verontrustende uitzending van 'één vandaag' (“Muiden staat op ontploffen') zich voor het karretje van een projectontwikkelaar liet spannen. Een projectontwikkelaar wilde, door het verspreiden van het nieuws dat op het KNSF-terrein ontelbare granaten op ontploffen stonden, een kapvergunning voor het hele Kruitbos afdwingen. “En dan is het bos weg”, zei Ferry Mingelen, “en kan de projectontwikkelaar zijn project ontwikkelen”. Die projectontwikkelaar is Rolf Visser, die zijn PR-man Ton Elias het toneelstukje bij de TROS liet organiseren. Nu heeft ook de VARA zich voor het karretje van Visser laten spannen. In de uitzending van 'Pauw en Witteman' kreeg Rolf Visser de gelegenheid om zijn eigen, zeer merkwaardige visie op de ontwikkelingen in Muiden te presenteren. Zijn uitspraken zijn in strijd met de waarheid, zoals:

Witteman: “Waarom hebben we de gedachte dat u de grond wilde benutten om woningen neer te zetten?”
Visser: “Uiteindelijk is het wel zo gekomen”
Dat het vanaf het begin, bij de overname van KNSF, in 1995 de bedoeling geweest het terrein voor woningbouw te bestemmen blijkt uit het bodemkundig rapport dat Visser toen liet opstellen. Daarin is sprake van bouwrijp maken, en worden de kosten van sanering die daarmee verbonden zijn ingeschat. Die kosten zijn een fractie van wat Visser in zijn begroting opvoerde – zie artikel in het AD van 12 maart 2005. Deze kosten werden opgevoerd in het jaarverslag van KNSF – toen een beursgenoteerde onderneming.

Visser: 'Er lag een miljoen kilo echte springstof, daarmee vergeleken is het spul in Enschede kinderspeelgoed '
Er lag een miljoen kilo kruit, en géén springstof. Hoogstens 42.000 kilo kan vergeleken worden met het spul in Enschede, in porties van 1000 tot 1500 kg, de rest is minder explosief.

Visser: 'die fabriek was er nog steeds geweest als ik die deal niet had gemaakt'
Royal Ordenance: 'sluiten van de fabriek is zuiver een zakelijke beslissing, die gebaseerd is op de geringe vraag naar hun producten. We kunnen in Muiden niet in voldoende hoeveelheden produceren om de fabriek levensvatbaar te houden.' (Letterlijk (Marilyn Swan, head of communications): "It's a pure business decision. There's a falling demand for their products and we cannot produce them in large enough quantities to keep this operation viable")

Visser: 'we hebben afgesproken de sluiting te financieren met woningen die we mochten bouwen bovenop de zeshonderd die al afgesproken waren'
Er is nooit een afspraak over zeshonderd woningen gemaakt. Wél staat er in het bestemmingsplan van 1998 dat er 13,6 ha bebouwd mag worden. Het bureau Oranjewoud, dat een contra-expertise verrichtte, toont aan dat Visser met zijn begroting, waarin hij verdedigt het hele terrein vol te moeten bouwen, de overheid misleid heeft.

Visser: 'de gemeente heeft er alles aangedaan ons project te traineren'
Binnen hun mogelijkheden werkt de gemeente mee. De politieke realiteit is echter dat een meerderheid in de raad gekozen is omdat zij, op grond van het bovenstaande, tegen de massale bouwplannen waren. En het Kruitbos is bovendien een ecologisch interessant bos, dat op grond van de habitat richtlijn helemaal niet aan woningbouw opgeofferd mag worden.

Visser sprak ook over de 'bommen en granaten die er wel of niet liggen' Da's waar. Zie 'de leugen regeert'.

Naar de uitzending van Pauw en Witteman (real-movie, 9 Mb - even geduld)



22-september-2008

PvdA : rapport Task wanprestatie, weggegooid geld

D66 : rapport Task allemachtig prachtig, geef vervolgopdrachten!

Op de raadsvergadering van 18 september kwam het rapport van Task aan bod. Jan Hylkema vond dat er niets in staat dat we niet al weten, en het rapport slecht is geschreven, kortom, de fractievoorzitter van de grootste partij is het roerend eens met onze Klarabel. 'Weggegooid geld', op de bijdrage van TNO na. Dat in tegenstelling tot de fractievoorzitter van onze éénmansfractie, die Task wilde belonen met vervolgopdrachten. In een tweetal moties vraagt Flip de Groot, die zelf ook niet wars is van onduidelijk taalgebruik, om een onderzoek door Task naar de gevolgen van het onderliggende wegennet en de inpassing van lightrail. Vreemd dat Flip niet op het idee kwam Task te bekritiseren omdat ze daar niet meteen aan gedacht hadden. De moties werden teruggetrokken nadat de wethouder toezegde dat ook daarmee rekening zal worden gehouden. De overige drie partijen én de wethouder hadden ook moeite met het taalgebruik, maar zagen het rapport wél als een nuttige bijdrage in het lobby-proces om een leefbare Bloemendalerpolder te krijgen. We kunnen ons voorstellen dat voor véél minder dan € 100.000 zo'n samenvatting, en dan vlot en leesbaar geschreven, te leveren is.


31-augustus-2008

Strategische Visie waardeloos rapport

Slecht geschreven opsomming van wat we allang weten

En daarbij: het bureau Task, dat de strategische visie Integrale Ruimtelijke Ordening Muiden - Weesp schreef vulde het 68 pagina's dikke rapport met eindeloze herhalingen van dezelfde informatie. Zoals het compliment aan de gemeenteraden – de opdrachtgever – die een “positieve grondhouding” zouden hebben. Die “ingezette positieve, initiatiefrijke en proactieve houding dient hoog gehouden te worden” zo blaat de auteur – wiens naam wijselijk niet vermeld staat - verder. Op bladzijde 15 koppelt het bureau Task daar mogelijk een vervolgopdracht aan: “Meedenken in het proces is onvoldoende, de gemeenten moeten het risico nemen om het proces naar zich toe te trekken door een sturende rol op te eisen en de bijbehorende verantwoordelijkheid en kosten te dragen. Hierin is een ervaren en doordachte senior inbreng wenselijk. Alleen zo kan een oplossing bereikt worden die tot tevredenheid van de gemeenten Muiden en Weesp zal zijn.”
In het rapport staat werkelijk niets wat we niet wisten. Op één bijlage na: de bijdrage van TNO, waarin een model voor het bepalen van het effect van verdiepte ligging van de A1 en geluidsschermen wordt uitgelegd is interessant: de conclusie is dat de norm van 48 dB(A) – het geluidsniveau van een rustig kantoor – niet zonder aanzienlijke kosten en landschapsontsiering gehaald kan worden. Met betrekking tot luchtkwaliteit vallen de geplande ontwikkelingen echter wél mee.
Dit rapport kwam tot stand na een opdracht van de raden, op initiatief van het CDA. Wethouder Winnubst sputterde tegen “het zou niets bijdragen” en hij heeft gelijk gekregen. Weer een ton gemeenschapsgeld verspild. We hebben geen plaats op deze site voor dat krom Nederlands gelul, als u het rapport wil zien, dan moet u het maar van de gemeentelijke site downloaden (actueel - vergaderingen). Op 4 september komt het in de commissie.


26-augustus-2008

RadioFred

Wethouder Fred Winnubst was ruim 18 minuten lang te beluisteren op Radio Weesp. Hij is hier nogmaals te beluisteren.

Hieronder enige markante opmerkingen van deze prudente wethouder:
Over het KNSF-terrein:
Interviewer: “je houd van stevige uitspraken; de vorige twee colleges hebben het KNSF-terrein verkwanselt”
Fred: “ik heb dat woord niet gebruikt (…) ik heb het alleen geen juiste gang van zaken gevonden in het verleden (…) je moet je nu richten op de toekomst (…) een vonnis van de rechter kan je niet naast je neer leggen” (Terwijl de rechter duidelijk aangaf dat dat weldegelijk kan (red.)) (…) “in ieder geval blijft er een deel van het Kruitbos behouden (…) in het verleden is er mijns inziens onvoldoende weerstand geboden aan de druk van provincie en VROM”
Over de Bloemendalerpolder:
“we gaan uit van 48 decibel geluidsbelasting, TNO zegt dat dat niet mogelijk zonder drastische maatregelen. Decibel is een moeilijk begrip, want dat is een logaritmische reeks (…) de verdiepte ligging is heel kostbaar en moet wél bijdragen aan een aanzienlijke reductie van de geluidsoverlast (en dat is niet het geval (red.))
Over de Fusie:
Het is een beetje een drama, want het duurt zolang voordat er zekerheid is (...) Laatste woord is aan parlement (...) Het kan best goedkomen (...) Bussum heeft zich politiek zo vastgelegd voor de kiezers dat het nu heel moeilijk is een draai te maken (Ten aanzien van de beloften over het KNSF-terrein lijkt Muiden daar minder moeite mee te hebben (red.))



26-augustus-2008

Inspraak Voorontwerpbestemmingsplan KNSF

Op 19 juni werd door de raad het Voorontwerpbestemmingsplan KNSF-terrein vastgesteld. Daarna ligt het zes weken ter inzage. Deze periode loopt van 4 september tot en met 15 oktober 2008, en begint dus niet op 19 juni zoals we abusievelijk meldden. Tot 15 oktober kunt u uw zienswijze kenbaar maken, aan burgemeester en wethouders van de gemeente Muiden, Postbus 3, 1398 ZG Muiden.

Inloopavond

Op donderdag 25 september 2008 wordt er van 19.00 – 22.00 uur in “de Kazerne”, een “inloopavond” gehouden. U kunt dan de wethouder en andere deskundigen bevragen over dit plan. De schriftelijke reacties die gedurende de inspraaktermijn en tijdens de inloopavond binnenkomen worden betrokken bij het (ontwerp)bestemmingsplan KNSF.



11-augustus-2008

Geen nieuws, goed nieuws?

Ondanks de afwijzende eerste reactie op het voorontwerpbestemmingsplan lijken de gemeente Muiden en KNSF in gesprek. Het is nu wel erg stil rond het grootste project waar Muiden zich ooit in stortte. Maar het is tenslotte vakantie. De kwestie van het rekeningetje van een kleine vier ton is die nog open staat bij de gemeente is nog steeds niet opgelost, en onderwerp van gesprek. Verder neemt de gemeente zich voor om (weer) een onderhandelaar op het dossier te zetten. Maar dan moet er wél overstemming zijn over de betaling van deze zwaargewicht. Zodra dit vast staat komt Muideninfo met meer nieuws. In ieder geval is er geen verdere reactie op het voorontwerpbestemmingsplan binnengekomen. Het lijkt er dan ook op dat KNSF zich neerlegt bij het behoud van 24,5 ha groen. Dit is inclusief de Rietlanden die sowieso niet bebouwd mogen worden. Buiten de Rietlanden blijft 19 ha groen (en water) over waarvan ook nog eens een deel (2,5 ha) uitgegeven wordt als bouwpercelen. Van de 45 ha bos blijft er dus 16,5 ha over. Ten aanzien van het voorontwerpbestemmingsplan kan KNSF, maar ook u, nog tot 11 september 2008 een zienswijze indienen.

Luwtedam
Het projectbureau 'IJbrug' legt een luwtedam aan voor de kust, om de ecologische waarde van het ondiepe water dat ligt voor de natuurboulevard die aan het KNSF-terrein ligt, te vergroten. IJburg is immers verplicht tot 'natuurcompensatie', en in dit kader wordt luwtedam, in het vogelrichtlijngebied, aangelegd. Het zou ironisch zijn juist daar de ecologische waarde van het aangrenzende bos te vernietigen door woningbouw. Ook zo geredeneerd is behoud van dit kleine stukje Kruitbos voor de hand liggend. De plannen voor de buitendijkse jachthaven (400-600 bootjes zegt wethouder Anna Waanders in het Weespernieuws) hebben natuurlijk ook te maken met het aanliggende vogelrichtlijngebied. Muideninfo denkt dat je, om de rust in het gebied te waarborgen, in deze jachthaven alleen zeilschepen en sloepjes zou moeten toelaten: als je de haven bestemt voor boten die niet vaarbewijsplichtig zijn sluit je alle megajachten en speedboten uit.

Protest tegen bouwverkeer
De openstelling van de Amsterdamsestraatweg voor het bouwverkeer heeft al geleid tot een protest van een buurtbewoner. De gemeente noemt het allemaal een vergissing. Of het openstellen van de Amsterdamsestraatweg voor de racende bussen van Connexxion ook een vergissing is, blijft onduidelijk.



11-augustus-2008

KNSF krijgt gedeeltelijke saneringsvergunning

KNSF heeft van de provincie vergunning verkregen om de weilanden en de sportvelden te saneren. De verontreinigingen bestaan uit asbest en PAK's, echter in een klein volume, en relatief geringe hoeveelheden, als gevolg van wegverhardingen. Bij het huidige en voorgenomen gebruik van de bodem (het voorgenomen gebruik is: wonen met tuin) leidt deze verontreiniging met PAK en asbest niet tot onaanvaardbare risico's voor de mens, plant of dier en niet tot onaanvaardbare verspreiding. KNSF vroeg om slechts een gedeelte van de locatie (het hele KNSF-terrein) te saneren. De provincie vindt een deelsanering toelaatbaar, omdat het belang van de bescherming van de bodem zich hiertegen niet verzet. U vindt hier de letterlijke tekst van de saneringsvergunning, waarbij het kennelijk aan KNSF wordt overgelaten al dan niet daadwerkelijk te saneren.



31-juli-2008

Bouwverkeer KNSF-terrein over A'damsestraatweg

Bus mag er ook gerust rijden


U herinnert zich ongetwijfeld hoe de fractievoorzitter van het Muidense CDA, Dirk Jan Methorst bij herhaling in commissievergaderingen er op wees dat de Connexxion-bussen meer dan eens gebruik maken van de volgens hem illegale route over de Amsterdamsestraatweg, vanwege zijn prominente bewoner ook wel de 'Methorst-boulevard' genoemd. Deze volgens de CDA-coryfee gevaarlijke ('er spelen kinderen') situatie is nu, getuige het ontheffingsbord aan de westzijde van de Amsterdamsestraatweg, gelegaliseerd. Maar dat is nog niet alles: ook de mastodonten van vrachtwagens, geladen met puin, boomstammen en bouwmaterialen zullen de route over de Amsterdamsestraatweg kiezen, want ook voor hen geldt de ontheffing van het inrijverbod. Levensgevaarlijk!
Muideninfo is daar allerminst verbaasd over: wij voorspelden al voor de bouw van deze volstrekt voortijdige brug dat deze route gekozen zou worden. Hoe wij over deze brug denken, brengen we bij u in herinnering; op 13 december 2007 schreven wij:
“In de bekendmaking staat dat het een brug is ten behoeve van bouwverkeer. Maar er is helemaal geen bestemmingsplan, laat staan een bouwvergunning, en dus geen sprake van bouwverkeer. Er is ook geen kapvergunning, dus ook voor het afvoeren van boomstammen kan de brug niet gebruikt worden. Een nutteloze brug van niets naar nergens, die als hij gebruikt gaat worden door vrachtwagens ook nog eens levensgevaar oplevert voor zwakke weggebruikers – of dacht meneer Winnubst dat deze mastodonten niet de gemakkelijke route over de Amsterdamsestraatweg gaan volgen wanneer zij van of naar de zuidelijke rijbaan van de A1 moeten?
Geconfronteerd met het feit dat bij gebrek aan een kapvergunning of bouwvergunning de brug voorlopig alleen voor illegale activiteiten gebruikt kan worden, smoesde Winnubst dat hij voor de sanering van het terrein gebruikt gaat worden. Maar dát staat niet in de bekendmaking, en als Winnubst het raamsaneringsplan goed heeft bekeken weet hij dat er nog geen kruiwagen grond hoeft te worden afgevoerd.”
Er is niet veel fantasie voor nodig om in te schatten welk signaal het college met de voortijdige brug geeft aan KNSF. En nu weer met het reserveren van de Amsterdamsestraatweg voor bouwverkeer. Het moet niet gekker worden!




15-juli-2008

Heren, heren toch!

Muider politici poetsen in het Weesper Nieuws hun imago op

Met cursief commentaar van Muideninfo:

In het Weesper Nieuws van 11 juni 2008 schreef Mathijs Wink:

"Commissie nog niet uitgesproken over KNSF
MUIDEN - Onder leiding van voorzitter Ben Hagens heeft de raadscommissie woensdag 4 juni vergaderd over het voorontwerpbestemmingsplan voor het KNSFterrein dat de gemeente Muiden op last van de rechter heeft laten opstellen. Dit plan moet als leidraad dienen voor het verder uitwerken van het definitieve ontwerpbestemmingsplan.
De heer Zijlstra (PvdA) liet weten van mening te zijn dat het proces niet democratisch is verlopen, omdat het nu voorliggende plan niet is wat de bevolking wil. Zowel de heren Methorst (CDA) als Vlaanderen (VVD) reageerden hierop door te melden dat juist het vorige college - met daarin de PvdA - de basis heeft gelegd voor de huidige situatie. Vanuit de VIB werd door De Bruin en Dinant aangedrongen op het opnemen van meer gedetailleerde beschrijvingen om bij de verdere uitwerking problemen te voorkomen. De heer Vlaanderen (VVD) gaf aan het schandalig te vinden dat er na drie jaar nu zo'n globaal verhaal ligt. De Groot (D66) zei het logisch te vinden dat de KNSF eerder naar de rechter stapte aangezien volgens hem Muiden haar afspraken niet na is gekomen. Volgens wethouder Winnubst is het voorliggende plan juridisch getoetst en ruim voldoende als voorontwerp. Volgens de wethouder kan verdere invulling plaatsvinden in het latere vervolgtraject. De commissie was het daar echter niet mee eens en besloot om de komende periode met alle fracties gezamenlijk te komen tot een voorstel welke zaken aanvullend of meer gedetailleerd in het voorontwerpbestemmingsplan moeten worden opgenomen. Het onderwerp komt in de raad van 19 juni weer aan de orde."

Dit artikel schoot PvdA-roerganger Hylkema is het verkeerde keelgat. Hij reageerde als volgt:

KNSF-terrein (1)
Graag wil ik even reageren op het artikel van Mathijs Wink over het KNSF-terrein in het Weesper Nieuws van 11 juni. Er wordt aangegeven dat sprekers zouden hebben gezegd dat de PvdA in het vorig college mede schuldig was aan het tekenen van de contracten met de KNSF. Volgens mij is dit zo niet aangegeven, maar in ieder geval is het zo dat de PvdA niet in het vorig college zat.
Wat de sprekers waarschijnlijk hebben gezegd, was dat de PvdA in een nog eerder college akkoord gegaan was met een eerste intentieverklaring. Dit klopt, maar in deze verklaring stonden nog geen afspraken over het aantal woningen. Het vorige college met wethouders van CDA, VVD en D66 heeft onder aanvoering van de toenmalige VVD-wethouder Mackay in februari 2005 een aanvullende intentieverklaring met de KNSF-Vastgoed getekend. In de verklaring staat dat er 1350-1475 woningen en 100.000 m2 kantoren mogen komen op het terrein. Ondanks dat wij als PvdA met berekeningen konden aantonen dat de ondernemer de begroting excessief had overdreven en zo een belachelijke winst (meer dan 100 miljoen) kan maken, gingen de toenmalige coalitiepartijen zeer tegen de wens van de bevolking akkoord. Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 is het vorige college naar huis gestuurd. Vanaf de verkiezingen heeft het nieuwe college met steun van de PvdA en de VIB getracht minder woningen op het KNSF-terrein te krijgen. Een juridisch onderzoek gaf helaas aan dat de afspraken uit de eerste verklaring geen verstrekkende gevolgen hadden, maar dat de afspraken uit de aanvullende verklaring van het vorige college met daarin 1475 woningen hard waren. Dit, ondanks alle mooie beloftes die de vorige wethouder aan de raadsleden had gedaan. Nu, na diverse rechtszaken, blijkt hoe spijkerhard de afspraken waren in de aanvullende intentieverklaring. We kunnen niet meer afkomen van die 1475 woningen. Het lijkt er nu echter in ieder geval op dat een deel van het kruitbos (24,5 hectare) gespaard kan worden. Het is slechts een kleine prijs, waar we hard voor hebben moeten vechten. Zonder onze inzet zouden er waarschijnlijk nog meer woningen zijn gekomen en was het nu geredde deel van het bos ook gekapt.
Jan Hylkema Fractievoorzitter PvdA Muiden/Muiderberg

Nou, aan dit verhaal van Jan Hylkema valt ook nog wel het één en ander af te dingen. Als je "tracht minder woningen op het KNSF-terrein te krijgen" kan je gewoon als gemeenteraad het eerdere besluit herroepen. Ongeacht hoe hard die "afspraken" zijn, want in de wet staat dat een gemeenteraad "zonder last of ruggespraak" besluiten kan nemen. Als dat nu direct na het aantreden van het nieuwe college besloten was, dan was die bij elkaar gefantaseerde 'Open Begroting' géén 'gepasseerd station' geweest. Er kan dan simpelweg worden berekend dat je met 200 (dure) woningen de ontmanteling van de Kruitfabriek kan betalen. Samen met die 400 woningen uit het vorige streekplan (13,6 hectare) wordt er dan een ruime winst behaald. Daarmee heeft KNSF geen poot om op te staan bij een schadeclaim. De 'VVD-wethouder Mackay' redde het Kruitbos voorlopig door geen kapvergunning te verlenen, de PvdA van Hylkema was te laf - pardon: te zorgvuldig - om simpelweg het college op te dragen het raadsprogramma en de verkiezingsbeloften uit te voeren en zo het Kruitbos blijvend te redden. In het vonnis is geen sprake van het sparen van 24,5 hectare van het Kruitbos. Hoogstens 16,5 hectare, die KNSF wil uitgeven als bospercelen, want dat is 'afgesproken' in het kwaliteitshandvest. We zijn benieuwd hoe Jan Hylkema reageert op een eventuele bevestiging van die claim door de rechter.
"Zonder onze inzet zouden er waarschijnlijk nog meer woningen zijn gekomen en was het nu geredde deel van het bos ook gekapt" schrijft Jan. Hoezo?

Het verhaal van Jan Hylkema schoot Eduard Rijnja, voorzitter van D66, in het verkeerde keelgat.
Met deze reactie kleurt Ed het verhaal van Jan verder in:


KNSF-terrein (2)
Graag wil ik reageren op de ingezonden brief van Jan Hylkema van vorige week in het WeesperNieuws. Hij laat namelijk een paar nuances in de geschiedschrijving achterwege. In 2003 tekende het College (PvdA, CDA en D66) onder aanvoering van de dominante PvdA-wethouder Ruimtelijke Ordening een convenant met de KNSF. Het gevolg: er moesten bijna 2000 woningen op het KNSF-terrein worden gebouwd. Fred Winnubst, toen voorzitter van de PvdA en nu wethouder Ruimtelijke Ordening Muiden, wilde `niet verantwoordelijk zijn' voor dit `ondemocratisch genomen besluit'. Geestig hoe de dingen soms kunnen lopen. Door een volgend College (CDA, VVD, D66) werd dit teruggebracht tot tussen de 1350 en 1475 woningen.
Woningen zouden ook in de polder gebouwd kunnen worden, waardoor 1000 woningen op het KNSF-terrein haalbaar zou zijn. PvdA en VIB beloofden de bevolking maximaal 500 woningen en wonnen op die basis de verkiezingen in 2006. Daarna begonnen de gevechten tussen PvdA/VIB en KNSF. De rechter heeft de KNSF gelijk gegeven: 1475 woningen, en wel snel. Zo luidt de werkelijke historie van wat er door de huidige coalitie van PvdA en VIB is tot stand gebracht. De oude coalitie wordt voortdurend verweten dat hij een slecht verliezer zou zijn. Alsof niet ook de raadsleden van CDA, VVD en D66 even betrokken bezig zouden zijn met het belang van de gemeente en haar inwoners.
Eduard Rijnja,
voorzitter Democraten66
Muiden Muiderberg

Nou, ook aan dit verhaal van Eduard Rijnja valt nog wel het één en ander af te dingen. Er is geen sprake van dat het 'gevolg' van de handelswijze van de 'dominante PvdA-wethouder' 'bijna 2000' woningen zou zijn. Er was alleen tot 'kostendekkende ontmanteling' besloten, en volgens de zeer aanvechtbare berekeningen van KNSF zou dat kunnen met nog geen 1700 woningen (plus kantoren). Bij die woningen zaten 500 goedkope woningen, en dat aantal van 500 werd door VVD-wethouder Mackay verminderd met 350 woningen. In plaats van de berekening van KNSF aan te vechten - Mackay wist echt wel beter - bleven die 1200 dure woningen gewoon staan, sterker nog: er kwamen er 125 bij door een uitruil met kantoren. Dat 'woningen in de polder'-verhaal is echt flauwekul, ook volgens Ferry Holzhaus. Denkt Ed nu werkelijk dat KNSF z'n bouwclaim van 1475 woningen op eigen terrein opgeeft en dat projectontwikkelaars elders voor de winst van meneer Visser gaan bouwen? We kijken al uit naar de volgende reactie in het Weesper Nieuws. Van Jacob Veenhuysen bijvoorbeeld, die zich graag opwindt over zoveel domheid.

17-juli-2008
Ook Jacob vertelt halve waarheden

We voorspelden het reeds: Jacob Veenhuysen reageert op de polemiek tussen Jan Hylkema en Eduard RIjnja. Hij maakt in het Weesper Nieuws het CDA, VVD en D66 verdacht vanwege hun dure verkiezingsadvertenties, en brengt de aanwezigheid van een 'KNSF-vertegenwoordiger' op hun verkiezingsbijeenkomsten daarmee in verband. Waar Jacob echter de mist in gaat, is in het recapituleren van de voorgeschiedenis. Eerst Jacob zijn ingezonden stuk, daarna een verifeerbaar historisch overzichtje.

KNSF (3)
Sinds 5 jaar worstelt de Muider gemeentepolitiek met de failliete erfenis van de kruitfabriek, nu eigendom van KNSF Vastgoed BV. De heer Rijnja maakt het verhaal wel erg simpel. Het College van PvdA/CDA/D66 sloot in 2003 geen convenant met KNSF, maar legde zich neer bij een intentie-verklaring van VROM en Provincie. Daarin stond niet dat bijna 2000 woningen gebouwd moesten worden, maar dat men streefde in ruil voor een kostendekkende bouwconcessie de fabriek te sluiten, slopen en saneren. Dit was aanleiding tot een stevig protest vanuit de bevolking in 2003 en het opstappen van het College in! 2004. De VVD leverde de wethouder Ruimtelijke Ordening in een nieuw college met wederom CDA en D66. Met KNSF werd in een zgn. Kwaliteitshandvest exacte getallen woningen/kantoren overeengekomen. Dit stuk, krap één vel A4, werd door CDA/VVD/D66 en onder luidruchtig protest in februari 2005 aanvaard. Dit Raadsbesluit vormt de voornaamste grond waarop KNSF Vastgoed sindsdien tegen de gemeente procedeert. De halvering van CDA/D66 in 2006 vindt ook in deze voorgeschiedenis zijn verklaring. Dat het huidige college van PvdA en VIB worstelt met deze erfenis is niet zo vreemd. Wel blijft verbazen dat de vorige raad nooit is ingegaan op de concrete twijfels rond de zgn. Open Begroting. Dat bij verkiezingsbijeenkomsten, oa van D66, de vertegenwoordiger van KNSF Vastgoed opdook is verder een wonderlijk feit. En dat rond de verkiezingen van 2006 in regionale bladen dure advertenties van CDA/VVD/D66 verschenen om de plannen aan te prijzen, eveneens. En wie zette zich in voor een referendum over deze kwestie, niet D66. De PvdA kwam na de eerste intentieverklaring tot nader inzicht en een ander standpunt. D66 heeft op geen enkel moment een onafhankelijk standpunt ingenomen, maar verwees altijd naar anderen om slaafs uit te voeren wat KNSF voorschreef. Hierdoor heeft de Raad op dit punt nauwelijks meer iets in te brengen. Treurig en jammer!
Jacob Veenhuysen, voorzitter Stichting Stad Midden

"Het College van PvdA/CDA/D66 sloot in 2003 geen convenant met KNSF, maar legde zich neer bij een intentie-verklaring van VROM en Provincie" schrijft Jacob. Zo zit het allerminst.
Al in 2001 en wellicht eerder (na 'Enschede', mei 2000) bewerkte grond-eigenaar Visser de overheid om de sluiting van de Kruitfabriek af te ruilen tegen woningbouw. Zo kon het gebeuren dat eind 2001, begin 2002 gedeputeerde Meijdam zich op het Muider gemeentehuis meldde met de concept-intentieverklaring die door de provincie en VROM met KNSF opgesteld was. Of Muiden maar even mee wilde tekenen. Het college voelde daar wel voor, behalve wethouder Lahnstein, die deze procedure wel heel erg ongebruikelijk vond. Dat was voor de andere leden van het college voldoende om ook niet over te gaan tot ondertekening. Naar de mening van wethouder Lahnstein was de sluiting van de Kruitfabriek een zaak tussen KNSF en MCI.
De ontwikkeling van het terrein is een zaak tussen de projectontwikkelaar en de gemeente, en staat hier los van. De projectontwikkelaar stelt voor en de gemeente beoordeelt de plannen en keurt die, na een voorstel van B&W dien aangaande, in de gemeenteraad goed of wijst ze af, daarbij toetsend aan het bestemmingsplan.
Wethouder Leupen praatte echter voort met KNSF en belegde in november 2002 een geheime bijeenkomst met de fractievoorzitters (in een restaurant in Naarden) om te onderzoeken of de weg die door provincie en KNSF was ingeslagen (extra woningbouw in ruil voor sluiting van de fabriek) in Muiden op steun in de raad kon rekenen.
Alle fracties bleken daarmee in te stemmen. Men zat ook nog met de onrust onder de bevolking naar aanleiding van een uitslaande brand op 20-aug-2001.
Vervolgens werd er op 20-dec-2002 een intentieverklaring getekend tussen Rijk, Provincie en KNSF. Muiden wilde deze niet meetekenen, en tekende op 21-jan-2003 haar eigen intentieverklaring met KNSF. Deze is in april 2003 in de raad besproken. Toen de consequenties in de loop van 2003 duidelijk werden heeft de PvdA in juni een straat-enquete en internet-enquete gehouden, en naar aanleiding daarvan haar standpunt nader bepaald. Daarna lagen in augustus de plannen letterlijk op straat en vonden de tumultueuze commissie-vergaderingen plaats.




terug naar alles over het knsf-terrein

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: