terug naar het overzicht

De (afsluiting van de) Sluisbrug

We hebben nu al verkeerslichten op de Sluisbrug. Deze blijken niet afdoende om de overlast van het sluipverkeer op te lossen. B & W stelt nu een volledige afsluiting voor in de spits, en in het weekend.
Check hier de voorgeschiedenis!

inhoud:



Ontwikkeling criteria beoordeling afsluiting Sluisburg moeizaam

Politie kan weldegelijk handhaven

Om met het laatste te beginnen: de raadscommissie, met name Rietje Rijnja(D66) en Erik Pieter Vlaanderen(VVD), voelde zich misleid door het college. Belangrijk argument voor de dynamische afsluiting van de Sluisburg was het gebrek aan handhavingcapaciteit van de politie bij het wederom invoeren van de spitsuur-afsluiting van de Zuidpolderweg, en op de Sluis. Dat blijkt nu niet waar te zijn. Sterker nog, het verantwoordelijk collegelid, mevrouw A.M. Worm-de Moel, heeft nooit om handhaving gevraagd. “Had u erom gevraagd, dat kunnen wij handhaven” wist de regionaal korpschef van de politie Gooi- en Vechtstreek, de heer Van Vemde op de commissievergadering Algemene Zaken van afgelopen dinsdag. Onlangs nog zijn er acht politie-studenten ingezet op de Sluis, die zes bekeuringen hebben uitgedeeld. Handhaving op dit soort projecten is een kolfje naar de hand van de vele politie-studenten.
Erik Pieter Vlaanderen verklaarde op de commissievergadering van gisteren, woensdag 8 oktober, geen vertrouwen in mevrouw Worm te hebben. “als zij gekozen zou zijn probeerde ik haar weg te sturen met een motie van wantrouwen”, en voegde er aan toe “jammer dat we geen gekozen burgemeester hebben”

In de discussie over de criteria waar de afsluiting op beoordeeld zal worden besefte zo ongeveer iedereen in de commissie dat het hier gaat om, ten eerste, de objectieve veiligheid, ten tweede, de subjectieve veiligheid, en ten derde de randeffecten, zoals een eventuele verminderde omzet van de middenstand. Dat het met het laatste wel mee zou kunnen vallen, wist Erik Pieter Vlaanderen. Onlangs beklaagde een middenstander zich bij hem over de voorgenomen afsluiting. “Hoeveel zet u nu om tussen 8 en 9?” vroeg Erik Pieter. “Niets” was het antwoord. Dat kan dus niet minder. Omdat objectieve veiligheid gemeten wordt aan de hand van het aantal ongevallen, kan dat alleen maar slechter. Er komen namelijk geen noemenswaardige ongevallen voor op de Sluis, ondanks de schijnbaar onveilige situatie. Die schijnveiligheid, de subjectieve veiligheid dus, kan verbeteren. Door middel van een enquête neemt de commissie zich voor dat na te gaan, waar dan weer, u raadt het al, een deskundig bureau voor ingehuurd wordt. Een inspreker wees op het negatieve verband tussen schijnveiligheid en echte veiligheid: als men zich veilig voelt, wordt men onoplettend. Als je dan verrast wordt door een mastodont van een tractor, die over een pasje beschikt, kan dat heel onveilig zijn. Een kleuter op een fietsje is geen partij voor zware landbouwvoertuigen wanneer zij niet opgemerkt wordt, en de inspreker pleitte er dan ook voor dat de agrariërs gewoon een half uurtje wachten totdat de Sluisburg ook voor hen weer open is.

Voor wat betreft het kiezen van slechts één partij voor de offerte van de afsluiting vertelde de wethouder in de wandelgangen aan uw redacteur dat hij 'objectief gezien' gelijk had in zijn opvatting dat de interface kinderlijk eenvoudig behoort te zijn. Waarom er dan geen offerte bij andere partijen gevraagd is, horen we nog. We zullen eens raden: 'ambtelijke capaciteit'?


Afsluiting Sluisbrug definitief

Minder dan helft van voorstel over: middagsluipverkeer niet bestreden

Met de verrassende steun van de VVD is het voorstel om de Sluisbrug 'dynamisch' af te sluiten er door. Toen op de raadsvergadering van 18 september de leden de Bruin(VIB) en Portengen (PvdA) – voorstanders van de afsluiting – ontbraken zag het er naar uit dat het college voorstel het niet zou halen. In het fameuze achterafkamertje dan wel de wandelgangen bleek deze situatie voorzien: door middel van een gezamenlijk amendement van PvdA, VIB en VVD werd de duur van de afsluiting beperkt, en nu wilde de VVD wél akkoord gaan. Tot groot ongenoegen van de beide leden van het CDA en het enige lid van D66, die daar kennelijk niet op gerekend hadden. CDA en D66 zagen liever een oplossing voor het sluipverkeer, waardoor de eigen inwoners wel over de brug kunnen blijven gaan. Hoe de pleitbezorger van deze oplossing, de heer Methorst, dit zag werd niet duidelijk.
Erik Pieter Vlaanderen zag de afsluiting als een tijdelijke oplossing. Er moet structurele oplossing komen door een verbinding tussen de Mariahoeveweg en Maxisweg, en iedereen leek daar mee in te stemmen.
In zijn reactie zei wethouder Winnubst dat het college voor een langere afsluiting is, maar gehouden is conform de wens van de meerderheid van de raad zal handelen. Na een half jaar zal geëvalueerd worden of de afsluiting succesvol was. In de commissie van oktober zullen de criteria voor die evaluatie worden vastgesteld. En mocht het sluipverkeer dan tóch bestreden moeten worden dan kan eenvoudig de duur van de afsluiting verlengd worden, zo werd in de wandelgangen geredeneerd.

Kinderprotest en bakkersprotest tegenover elkaar.
Zoals dat meer gaat wanneer er kwesties aan bod komen die de burger direct raken, was er ook nu weer een blik kinderen open getrokken, die er blijk van gaven veilig naar school te willen. Ze werden op hun wenken bediend, anders dan de warme bakker mevrouw Stricker, die door het missen van gemotoriseerde klanten haar bankroet vreesde. Wat overdreven wellicht, want de Sluisbrug wordt voor gemotoriseerd verkeer van 8:00 tot 9:00 uur, en van 15:00 tot 16:00 afgesloten – ten behoeve van de veiligheid van de schoolkinderen - en in de weekenden, alleen in de zomer (1 april tot 30 september) van 12:00 tot 20:00 uur. Dat zijn dus ongeveer 936 uren per jaar. Het oorspronkelijke voorstel van het college behelsde een afsluiting van 7:30 tot 9:30 uur, en van 15:00 tot 19:00, en in de weekenden, het gehele jaar, van 12:00 tot 20:00 uur. Dat zijn ongeveer 2392 uren per jaar. Van het oorspronkelijke voorstel is dus slechts 39% over om het voor de VVD acceptabel te maken. Desondanks bleef mevrouw Stricker bij haar bezwaar, en toen de voorzitter, mevrouw Worm haar vriendelijk verzocht de discussie niet van de publieke tribune te voeren, wist zij door middel van een briefje Dirk-Jan Methorst voor haar karretje te spannen: tijdens de restauratiewerken aan de Sluis had zij 22% omzetverlies. Maar dat betrof een volledige afsluiting, 8760 uur per jaar. Merkwaardig dat de anders zo intelligente fractievoorzitter van het CDA zich liet lenen voor dit staaltje demagogie.

Beschamend smoesje om kosten te verklaren
Het college heeft een beschamend (…)smoesje verzonnen om maar niet openbaar te hoeven aanbesteden, en zelfs na de protesten op de commissievergadering uit te gaan van slechts één offerte ten bedrage van 250.000 euro. Leest u even mee:
“Uitgaande van de offerte en rekening houdend met onvoorziene kosten en prijsstijgingen ramen wij de totale kosten op € 250.000,--. Dit bedrag kan ten laste worden gebracht van het vrij besteedbare deel van de algemene reserve. Aangezien het een ingewikkelde technische constructie betreft die aangestuurd wordt door de huidige verkeerslichtinstallatie is alleen offerte aangevraagd bij Vialis-TPA, de leverancier van de verkeerslichtinstallatie bij de Sluisbrug. Voor het aanvragen van meerdere offertes zou een nauwkeurige omschrijving moeten worden gemaakt om de technische grens te trekken tussen de VRI (de verkeerslichten, red.) en de dynamische afsluiting en de aansprakelijkheid voor het uiteindelijke goed functioneren van de totale installatie te regelen. Hiervoor is veel kennis van zaken nodig waarvoor een adviesbureau zou moeten worden ingeschakeld. Wij hebben er daarom voor gekozen de totale installatie in handen van één partij te geven die tevoren voor een goed eindresultaat dient te tekenen.”
Technisch een beschamend verhaal. De twee installaties behoren onafhankelijk van elkaar te functioneren, zodat bij een storing in de ene installatie de andere gewoon blijft door werken. De scheidingslijn van de twee installaties behoort dan ook bijzonder eenvoudig te zijn: de VRI moet gewoon weten dat de dynamische afsluiting actief is, en dan gaan slapen. In feite is deze 'interface' al aanwezig, want als de Sluisbrug open gaat ontstaat precies dezelfde situatie. Logisch dat Vialis onze bestuurders anders willen wijsmaken, stikkend van het lachen moeten zij het raadvoorstel op hun vrijdagmiddagborrel hebben besproken. Als het anders is, komen we daar wel achter, en weet u dat ook.

Enfin, de raad slikte het voor deze keer, en vroeg om een gedegen aanbieding, inclusief een onderhoudscontract, en regeling van aansprakelijkheid mocht er iets mis gaan.



College volhardt in afsluiten Sluisbrug

Bezwaren sterken college in hun opvatting

Op 21 augustus 2007 nam het college het principebesluit om op gezette tijden de Sluisbrug het gehele jaar af te sluiten voor al het gemotoriseerde verkeer, met uitzondering van brommers en scooters. Het college heeft op voorhand gekozen voor een afsluiting door middel van een obstakel dat in het wegdek verzonken ligt en op de genoemde tijdstippen automatisch wordt geactiveerd. De bediening dient daarbij gekoppeld te worden op de ter plaatse aanwezige verkeersinstallatie (VRI).
Na het principebesluit heeft er een openbare inspraakprocedure plaatsgevonden en zijn er 2 informatieavonden gehouden, een op 28 november 2007 door enkele politieke partijen georganiseerde thema-avond en een op 8 april 2008 door de gemeente georganiseerde inspraakavond. Totaal zijn er circa 450 reacties/zienswijzen binnengekomen. Naar aanleiding van de inspraak worden de uren van afsluiting aangepast; ze zijn nu maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 9.30 uur en van 15.00 tot 18.00 uur en zaterdag en zon- en feestdagen van 12.00 tot 20.00 uur.
Tevens zal de dynamische afsluiting worden uitgerust met het KAR-systeem, een universeel verkeer beinvloedingssysteem. De hulpdiensten die daar mee uitgerust zijn kunnen dan ongehinderd de afsluiting passeren.
Tijdens de commissievergadering van 11 juni 2008 is het college gevraagd eerst de zienswijzen te inventariseren en uit te werken alvorens tot een besluit te kunnen komen. Nu dit gebeurd is, ziet het college geen aanleiding op het principebesluit terug te komen. Sterker nog: Na de uitwerking van de zienswijzen zijn zij in hun mening gesterkt dat een dynamische afsluiting van de Sluisbrug de beste waarborg biedt voor de veiligheid van ouderen en schoolgaande kinderen en de leefbaarheid van de vesting sterk verbetert, door de afname van de uitlaatgassen en de toename van de veiligheid. Politie Gooi en Vechtstreek ondersteunt het genomen principebesluit voor afsluiting. Een extra veiligheidsaspect is dat bij calamiteiten een afgesloten Sluisbrug de bereikbaarheid van de vesting voor de hulpdiensten vergroot.
Wanneer de raad op 18 september instemt met dit voorstel zal het vereiste verkeersbesluit gepubliceerd worden. Gedurende de 6 weken dat het besluit ter inzage ligt is er gelegenheid tot het indienen van bezwaarschriften. Wanneer deze termijn is verstreken en er geen overwegende bezwaren worden ingediend zal tot uitvoering overgegaan worden. Realisatie kan dan voor de zomer 2009 een feit zijn.

Uitgaande van de offerte van Vialis-TPA en rekening houdend met onvoorziene kosten en prijsstijgingen de totale kosten op € 250.000, geraamd, ten laste van het vrij besteedbare deel van de algemene reserve. Het voorstel wordt 4 september in de Commissie behandeld.
Hier kunt u het raadsvoorstel (pdf-44kb) inzien.


250 reacties op oproep oppositie

Wethouder acht kritiek onterecht
Op de oproep van de oppositie te protesteren tegen de voorgenomen afsluiting van de Sluisbrug zijn bij de gemeente ongeveer 250 reacties binnengekomen. Wethouder Winnubst meldde op de commissievergadering dat er kennelijk een misverstand bestaat rond deze kwestie: vanuit de bevolking werd eerder aangedrongen op afsluiting, althans een veel veiliger situatie rond de Sluisbrug, en het college heeft, alles overwegende, een voorstel tot periodieke afsluiting ter inspraak en uiteindelijk bij de raad neergelegd. Niet meer en niet minder. De reacties worden meegenomen als zienswijzen, van de informatiebijeenkomst wordt verslag gemaakt, en uiteindelijk beslist de democratisch gekozen raad, en niet wethouder Winnubst wat er gaat gebeuren. Als de gemeenteraad iets anders bedenkt, is dat natuurlijk ook goed. Als de gemeenteraad besluit dat de afsluiting geen 231000 euro mag kosten, maar gewoon met de bestaande paaltjes moet, dan is dat ook een politieke realiteit. "Maar", zo grapte de montere wethouder tegenover Muideninfo "ik ga natuurlijk niet zelf voor paal staan".
Een strijdlustige burger merkte op dat 250 reacties nog altijd veel minder is dan de 1350 reacties tegen het verkwanselen van het Kruitbos destijds. "En diezelfde figuren die nu zo'n grote broek aantrekken tegenover dit college hadden daar nu juist maling aan".



Oppositie: Sluisbrug dicht? Laat uw stem horen!

Oproep om bezwaren in te dienen.

Onlangs ontvingen alle Muiders een oproep van D66, VVD, en CDA in de bus om door middel van massale bezwaren het college te doen afzien van het afsluiten van de Sluisbrug. Jacob Veenhuysen had er een aardige reactie op. Muideninfo en hij nodigen ook u uit te reageren:

"Een groep ouders uit Muiden heeft bij het gemeentebestuur de gevaarlijke situatie voor kinderen op en bij de Sluisbrug aangekaart. Automobilisten rijden te hard, de trottoirs zijn te smal en (jeugdige) fietsers worden klem gereden door de geringe breedte van het brugdek.

Het College van B&W meent dat er maar 1 oplossing is: de Sluisbrug afsluiten voor al het gemotoriseerd verkeer tussen 7.30 en 9.30 uur `s morgens en tussen 15 en 19 uur `s middags. De aanpassingen daarvoor kosten de gemeente 231.000 euro.

Het gevolg van deze kostbare oplossing is dat u niet langer met de auto de brug kunt passeren en om moet rijden over de Al. Voor agrariërs en brommobielen is de weg zelfs geblokkeerd, zij mogen niet over de A1. Politie, ziekenauto en brandweer krijgen weliswaar de sleutelcode, maar de vertraging kan een levensbedreigend oponthoud betekenen.

Bovengenoemde partijen staan achter de beslissing om de situatie aan te pakken. Wij hebben echter een probleem met de benadering. Door inwoners en bedrijven zijn alternatieven aangedragen die minder vergaand en minder kostbaar zijn.

Om een onduidelijke reden houdt het College koppig vast aan de sluiting. Alle insprekers uit de bevolking vinden dat eerst de alternatieven moeten worden uitgeprobeerd. Pas als die niet blijken te werken, moeten we kiezen voor de meest drastische oplossing, de afsluiting.

Als u het met deze redenering eens bent, zet dan uw handtekening onder deze brief en doe hem bij het gemeentehuis in de bus. We hebben uw handtekening nodig om gehoor te krijgen bij het College. Hebt u zelf andere argumenten om tegen te zijn, schrijf die dan hieronder."


Overigens kunt u natuurlijk van hetzelfde formulier gebruik maken om het college te laten weten dat u het van harte eens bent met de afsluiting. Hoe de oppositie er bij komt dat de afsluiting 231.000 euro zou gaan kosten gaan we nog na.
Naar de reactie van Jacob Veenhuysen.


27 november 2007

Oppositie organiseert discussieavond

Wat vindt u van de afsluiting van de Sluisbrug?
Nu het college zich voorneemt de Sluisbrug tijdens de spits volledig voor snelverkeer af te sluiten, wil de oppositie graag weten wat u daarvan denkt. Daartoe hebben CDA, VVD en D66 op de Kabelkrant een discussieavond aangekondigd, morgen, woensdag 28 november, om 20:00 uur in 'de Kazerne'. Ook zijn selectief, binnen de Vesting, aankondigingen verspreid. De avond wordt geleid door een bij uitstek neutrale voorzitter: de heer Harry Mock uit Muiderberg. Mocht u nadere informatie wensen, dan kunt u terecht bij Dick Methorst, Flip de Groot of Ben Hagens.


22 augustus 2007

Volledige afsluiting van de Sluisbrug tijdens spits

We meldden het reeds, op 7 juli, bij de Muider Nieuwtjes: "Muiden zint op definitieve afsluiting sluisbrug - In een jaar tijd is de overlast van sluipverkeer in Muiden danig toegenomen. De verkeerslichten op de sluisbrug blijken onvoldoende om het toenemend aantal automobilisten dat files op de A1 wil omzeilen te kunnen weren. Het gemeentebestuur zint op maatregelen. ,,Nog voor het begin van het nieuwe schooljaar willen we krachtige maatregelen nemen. Zo gaat het niet langer'', zegt verkeerswethouder Fred Winnubst."

Onze verkeerswethouder houdt woord. B & W heeft in haar vergadering van dinsdag 21 augustus in principe besloten dagelijks de Sluisbrug in Muiden voor al het gemotoriseerd verkeer af te sluiten, met uitzondering voor brommers en scooters.
De beoogde afsluitingstijden voor dit verkeer, gedurende het gehele jaar, zijn:
· Maandag tot en met vrijdag van 7.30 tot 9.30 uur en van 15.00 tot 19.00 uur;
· Op de zaterdagen en de zon- en feestdagen van 12.00 tot 20.00 uur.

Dit besluit is genomen omdat het college veel klachten krijgt over de onveiligheid op en bij de Sluisbrug. Vooral ouders van de schoolgaande jeugd in Muiden en bijvoorbeeld ouderen trekken aan de bel en verzoeken het college met klem om een veiligere situatie te bewerkstelligen.
De brug en de daarop aanwezige stroken voor wandelaars zijn uitermate smal. Er is erg weinig ruimte en er is veel verkeer, waardoor er met name voor wandelaars en fietsers een onveilige situatie ontstaat. Het komen en gaan van en naar de scholen – al dan niet op de fiets en al dan niet onder begeleiding van een ouder – levert vaak gevaarlijke omstandigheden op.
Ondanks het feit dat er een verkeerslichteninstallatie is geplaatst is er toch nog sluipverkeer door de kern Muiden. En het is iedere dag te constateren dat het gemotoriseerde verkeer juist tijdens de spits nogal haastig is.
Daarnaast levert ook het laden en lossen in bijvoorbeeld de Naarderstraat en de Sluisstraat de nodige overlast en gevaarlijke situaties op. Tenslotte blijft het vele voor de verkeerslichten wachtende verkeer een bron van milieuvervuiling.

Al met al een niet wenselijke en een onveilige situatie, die om verdergaande maatregelen vraagt, aldus het college.
Haar idee is een goede technische oplossing voor de brug te maken met bijvoorbeeld verzinkbare palen, die op afstand kunnen worden bediend. Verder moet worden geregeld dat er buiten de vesting tijdig duidelijke signalering komt wanneer de brug gesloten is. Dit om te voorkomen dat verkeer in de vesting moet omkeren. Tenslotte zal nog naar ontheffingsmogelijkheden worden gekeken voor de hulpdiensten, zoals politie, brandweer en eerstelijns gezondheidszorg. Met dit voorstel gaat het college naar de Raad. Het college stelt voor om het meteen goed te doen, met de op afstand bediende palen te werken, en de signalering, om de kosten met het met menskracht plaatsen van de paaltjes te vermijden. Op zondag liep dat nog weleens mis.
Om de overlast van laden en lossen te voorkomen, is dat alleen toegestaan tijdens de afsluiting van de Sluisbrug.

Met deze afsluiting van de Sluisbrug op de zondagen tijdens het zomerseizoen zijn overigens goede ervaringen opgedaan. Door het weren van het gemotoriseerde verkeer is er sprake van een veel rustigere en veiligere situatie.


De brug afsluiten voor auto's en ander gemotoriseerd verkeer kan niet zomaar, betoogt het college. Daar zullen de nodige procedures voor moeten worden gevolgd. Het college zal starten met een advies-aanvraag aan de politie. Verder zal er op ambtelijk niveau het nodige voorwerk moeten worden gedaan over de technische en juridische mogelijkheden en onmogelijkheden.
Daarnaast zal er op basis van daarvoor geldende regels een inspraakprocedure moeten worden gevolgd. Via de gebruikelijke kanalen zal daaraan uiteraard de nodige aandacht worden geschonken, zodat inwoners en belanghebbenden kunnen meepraten over de uiteindelijk te nemen besluiten. Met bijvoorbeeld de EVO (Vereniging van en voor verladers, ontvangers en eigen vervoerders, gespecialiseerd in logistiek) en de LTO (de ondernemers- en werkgeversorganisatie voor de agrarische sector) zal overleg worden gevoerd rond de bevoorrading van bedrijven en de afwikkeling van landbouwverkeer door de vesting.
Ook de gemeenteraad zal nog een belangrijke rol spelen, in die zin dat die zijn goedkeuring zal moeten geven voor het te nemen besluit èn er zal geld beschikbaar moet worden gesteld voor de realisering van de afsluiting en de daarmee samenhangende maatregelen.

Voor dit gehele proces moet de nodige tijd worden ingeruimd. Het college streeft weliswaar naar een snelle realisering, maar het proces zal nog de nodige maanden in beslag nemen. Het streven is er op gericht in het tweede kwartaal van het volgende jaar maatregelen te effectueren ter verhoging van de verkeersveiligheid op en nabij de Sluisbrug.


terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: